Reklama internetowa. Jak promować sklep?
Data aktualizacji: 20.03.2024
Reklama internetowa. Jak promować sklep internetowy? Jest wiele działań, które trzeba prowadzić, aby wypromować sklep internetowy. Analizujemy najpopularniejsze z nich.
Reklama internetowa. Jak promować sklep?
Zaczynamy zawsze od dwóch podstawowych rzeczy:
- dokładnego określenia kim są moi klienci, czyli moja grupa docelowa
- przeanalizowania kim jest i jak działa moja konkurencja
Reklama internetowa. Określamy grupę docelową
Aby rozpocząć efektywną promocję sklepu internetowego, musimy stworzyć przekaz do naszej grupy klientów. Zanim jednak taki przekaz stworzymy, musimy dokładnie wiedzieć, do kogo chcemy tym przekazem trafić, czyli kto jest grupą docelową produktów oferowanych w sklepie internetowym. Do grupy 40-letnich mężczyzn na stanowiskach menadżerskich zwrócimy się w inny sposób niż do świeżo upieczonych maturzystów. Właściwe określenie tego, kto jest naszym odbiorcą, jest kluczowe, aby komunikat był skuteczny. Nie możemy pozwolić na to, aby osoba odbierająca nasz przekaz nie do końca rozumiała język, którym się posługujemy lub poczuła się urażona sposobem naszej komunikacji. Z tego powodu, jeszcze przed przystąpieniem do tworzenia przekazu, powinniśmy jasno określić, kim są nasi klienci. Jeśli jest to kilka grup, musimy opisać dokładnie każdą z nich, a następnie zastanowić się, w jakich miejscach w sieci możemy poszczególne grupy znaleźć. Potencjalne miejsca to:
- wyszukiwarki internetowe (jak Google), wyszukiwarki produktów,
- porównywarki cenowe,
- blogi i internetowe serwisy tematyczne,
- social media: YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest itd.,
- wydarzenia branżowe, konferencje, wykłady,
- prasa offline: gazety, czasopisma tematyczne.
Reklama internetowa. Analizujemy konkurencję
Przed podjęciem jakichkolwiek działań, warto również przyjrzeć się temu, co robi konkurencja. To odnosi się do każdego biznesu, nie tylko do sklepów internetowych. Analiza konkurencji wskaże nam sposób i rodzaj działań, które podejmują sklepy internetowe z podobnym asortymentem, czyli:
- jak graficznie wyglądają sklepy i jaką mają szatę kolorystyczną
- jak wygląda drzewo kategorii produktów
- w jaki sposób przedstawione są produkty na stronie
- czy i dla jakich produktów są organizowane promocje
- jaką komunikację graficzno- tekstową prowadzi
- czy i gdzie w sieci można znaleźć reklamy banerowe (lub inne)
- które produkty w sklepie są promowane najbardziej
- na jakie słowa kluczowe sklepy/produkty pojawiają się w wyszukiwaniach organicznych wyszukiwarek
- na jakie słowa kluczowe sklepy/produkty pojawiają się w płatnych wynikach Google
- z jakich systemów reklamowych korzysta konkurencja
- czy posiada program partnerski a jeśli tak, to jakie warunki wynagradzania oferuje swoim wydawcom
- czy sklepy współpracują z wyszukiwarkami produktów i porównywarkami cenowymi
- czy budują własną bazę mailingową i wysyłają cykliczne newslettery
- czy realizują mailingi poprzez firmy zewnętrzne
Warto dokładnie się przeanalizować działania konkurencji, aby móc się zainspirować i zaprojektować własną strategię promocji dla sklepu internetowego. Pamiętajmy jednak zawsze o jednym, że o ile widzimy jakie działania wybrany sklep prowadzi, to nie widzimy, która działania przynoszą zwrot z inwestycji i na jakim poziomie ten zwrot jest. Nie kopiujmy więc ślepo konkurencji, ale szukajmy własnych, najbardziej rentownych kanałów.
Reklama internetowa. Analizujemy podstawowe działania
Aby klienci trafiali do sklepu internetowego, to sklep musi być widoczny w sieci. Promowanie sklepu internetowego właśnie taki ma cel, aby potencjalni klienci dowiedzieli się, że nasz sklep istnieje i ma im do zaoferowania produkty, jakich właśnie w tej chwili potrzebują. Przy coraz większej i coraz bardziej agresywnej konkurencji, są działania promocyjne, bez których nie mamy szans wyróżnić się wśród konkurencji. Tak więc lista działań koniecznych do realizowania przez każdy sklep internetowy to:
- afiliacja – promocja na wielu różnorodnych serwisach jednocześnie w zamian za prowizję od sprzedaży czyli w modelu rozliczania Cost Per Sale
- pozycjonowanie organiczne, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization) – w dosłownym tłumaczeniu optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. To proces zorientowany na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania (organicznych – czyli tych niepłatnych)
- pozycjonowanie płatne w wyszukiwarce Google czyli Google Ads (dawne AdWords) – płatny system do pozycjonowania stron na wybrane słowa i frazy kluczowe w wyszukiwarce Google. Najstarsza i najpopularniejsza platforma do przeprowadzania kampanii marketingowych, w której płacimy za każde kliknięcie, czyli rozliczamy się w modelu CPC.
- prowadzenie własnych kanałów w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Pinterest) oraz przeprowadzanie płatnych kampanii promocyjne w tych mediach
- budowanie własnej bazy mailingowej z klientów odwiedzających sklep i wysyłanie cyklicznych newsletterów
- dodanie produktów do wyszukiwarek produktów i porównywarek cenowych (od branży zależy, które kanały są konieczne)
Reklama internetowa. Afiliacja
Czym jest afiliacja i jak promować sklep internetowy za jej pomocą? Afiliacja jest niejako pomostem pomiędzy współpracą z influencerami, reklamą w social media i content marketingiem, ponieważ łączy wszystkie te sposoby w jedną prostą formułę. Sklep internetowy w jej ujęciu zostaje reklamodawcą, który uruchamia w ramach sieci afiliacyjnej swój program partnerski, do którego dołączają wydawcy, czyli blogerzy, youtuberzy, influencerzy, użytkownicy social media, porównywarki cenowe, serwisy rabatowe i cashbackowe. Oczywiście, to reklamodawca wybiera, z którymi wydawcami chce współpracować!
Jak zacząć?
Uruchomienie programu jest niezwykle proste. Po ustaleniu wszystkich szczegółów reklamodawca podpisuję umowę z siecią, implementuje na stronę swojego sklepu kod trackujący, aby zliczał transakcje do panelu sieci afiliacyjnej oraz dostarcza plik XML, czyli feed produktowy, w którym znajduje się cala oferta jego sklepu.
Jak sklep internetowy rozlicza się w afiliacji
Współpraca w afiliacji opiera się o prowizyjność. Reklamodawca wypłaca wydawcy prowizję w zamian za prawidłowe wygenerowanie transakcji. Najpopularniejszym i najchętniej wybieranym sposobem rozliczenia jest tzw. model efektywnościowy, czyli CPS (cost per sale), który jest zdecydowanie najkorzystniejszy dla sklepów online. Wypłacają one wtedy prowizję tylko za sfinalizowane transakcje, czyli takie, które zostały opłacone, a towar nie został zwrócony w regulaminowym czasie, o którym mówi umowa między sklepem a kupującym. Jeżeli natomiast, klient zwrócił towar, nie opłacił go bądź anulował zamówienie, wówczas reklamodawca nie opłaca prowizji za taką transakcję.
Jak działają wydawcy?
Każdy wydawca programu partnerskiego może generować specjalne linki, tzw. linki afiliacyjne, to one sprawiają, że transakcje wygenerowane przez niego pojawią się w panelu sieci afiliacyjnej. Linki te wydawcy umieszczają na swoich blogach, portalach, w mediach społecznościowych. Jest to również dla nich bardzo wartościowy sposób na zarobek, ponieważ linki afiliacyjne to bardzo nienachalny sposób promocji marki czy produktu. Często, klikając w nie, ich czytelnicy, widzowie czy fani nawet nie zdają sobie sprawy, że jest to reklama. Oprócz linków, wydawcy mogą korzystać z innych narzędzi, takich jak banery, widgety, pliki XML.
Co zyskują reklamodawcy?
Bardzo dużo! Przede wszystkim, dostęp do tysięcy wydawców z różnych dziedzin, prowadzących różne serwisy i profile. Dzięki temu sklep ma możliwość dotarcia do wielu nowych grup klientów. Istotna jest również kwestia rozliczeń, w modelu efektywnościowym, reklamodawca opłaca tylko zamówienia, które zostały poprawnie zrealizowane. Dodatkowo ma cały czas dostęp do statystyk sprzedaży, w razie problemów lub wątpliwości zawsze może liczyć na pomoc account i affiliate managerów, a więc otrzymuje stałe wsparcie. Afiliacja pozwala również na współpracę ze znanymi blogerami, youtuberami, influencerami, ale jej koszty są znacznie niższe niż w przypadku współprac bezpośrednich.
Afiliacja – jej największy atut: współpraca z influencerami
Dlaczego influencerzy są tak istotni i jak promować sklep internetowy za ich pomocą? Influencerzy mają ogromny potencjał promocyjny. Są to przede wszystkim osoby działające aktywnie w internecie, youtuberzy, blogerzy, instagramerzy. Dla wielu ludzi, zwłaszcza młodych, stanowią oni swego rodzaju autorytet i chętnie skorzystają z ich poleceń, jeżeli chodzi o decyzje zakupowe. Dlatego warto zainteresować się współpracą z konkretnymi influencerami, oto co mogą oni zaoferować sklepom internetowym:
Barter
Polega on na tym, że sklep przekazuje influencerowi wybrany przez niego produkt, a w zamian, zobowiązuje się on do podjęcia konkretnych działań promocyjnych, np. przygotowanie wpisu blogowego lub postu na Facebooku na temat danego produktu.
Wpis sponsorowany
Właściciel sklepu podpisuje z influencerem umowę, na podstawie której, influencer otrzyma odpowiednią kwotę pieniężną w zamian za stworzeniu wpisu/postu/filmu o marce lub jej produkcie. Taki wpis najczęściej zostaje oznaczony jako treść sponsorowana.
Recenzje i testy
Wielu influencerów chciałoby otrzymywać produkty, aby je przetestować. Polega to na tym, że sklep wypożycza swój produkt blogerom czy youtuberom, a oni, w zamian za to, tworzą wpis lub film, w którym dany produkt testują lub recenzują.
Konkursy
Aby zaangażować swoich fanów, influencerzy często organizują konkursy z nagrodami. Dla sklepów internetowych może to być świetna okazja, aby wypromować swój wizerunek. Przekazując jakieś atrakcyjne nagrody (produkty ze sklepu), można dotrzeć do wielu nowych osób, a jednocześnie pokazać się z dobrej strony.
Największe zalety współpracy z influencerami
- możliwość promocji na popularnych blogach/profilach/kanałach
- dotarcie do zupełnie nowej grupy odbiorców
- budowanie silniejszej pozycji marki w świadomości odbiorców
Współpraca bezpośrednia z influencerami może przynieść wiele korzyści, jednak działania te są dość kosztowne i mniejsze marki rzadko kiedy mogą sobie na nie pozwolić. Wśród naprawdę popularnych blogerów czy youtuberów ceny za wpis sięgają nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na szczęście, istnieją inne sposoby, które pozwalają na współpracę marki z influencerami, a wymagają znacznie mniejszych nakładów finansowych.
Największe zalety afiliacji?
- dostęp do szerokiej bazy wydawców
- możliwość promocji na popularnych blogach, kanałach YT, profilach w social media
- rozliczenie tylko za sfinalizowane transakcje
- zintegrowanie sklepu z siecią afiliacyjną nie wymaga szczególnie skomplikowanych operacji technicznych
- promocja poprzez różne narzędzia (linki afiliacyjne, banery, kody rabatowe)
- stałe wsparcie affiliate managera
Reklama internetowa. Jak promować sklep? – pozycjonowanie organiczne, czyli SEO
Jak promować sklep internetowy bez pozycjonowania? Odpowiedź brzmi: to niemożliwe! Pozycjonowanie ma zapewnić widoczność strony sklepu w największej wyszukiwarce na świecie, jaką jest Google. Każdego dnia korzystają z niej tysiące potencjalnych klientów, dlatego zrezygnowanie z jego wykorzystania sprawi, że sklep nigdy do nich nie dotrze.
Pozycjonowanie strony – optymalizacja współczynnika konwersji
Na współczynnik konwersji składają się zmiany w sklepie, które wpływają na prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Są to wszystkie działania, które sprawią, że sklep stanie się jak najbardziej funkcjonalny i przyjazny dla klientów (tzw. user friendly). Możliwości jest wiele – od maksymalnego skrócenia ścieżki zakupowej, przejrzyste po czytelne menu czy dodanie nowych sposobów płatności. Co równie ważne, optymalizacja pomoże także mechanizmom wyszukiwarki Google lepiej pozycjonować stronę.
Bardzo istotny jest też prosty adres strony, który klienci zapamiętają. Jeżeli nazwa sklepu będzie zbyt skomplikowany, użytkownicy mogą mieć problem, aby ją sobie przypomnieć, co może skutkować tym, że nie zrobią w nim zakupów. Bardzo istotne są też dobrze skonstruowane opisy produktów, które również mają duży wpływ na pozycjonowanie strony.
Pozycjonowanie a Google Ads
Podstawową różnicą pomiędzy pozycjonowaniem a Google Ads jest to, że pozycjonowanie pozwala na pozyskanie nowych użytkowników bez wkładu finansowego. Poza tym, jeżeli sklep dobrze poradzi sobie z pozycjonowaniem strony, efekt będzie długotrwały. Niestety, nie jest tak w przypadku Adsow, gdyż rezygnacja z kampanii sprawi, że ruch przekierowany za jego pomocą ustanie. Czy oznacza to, że lepiej całkowicie zrezygnować z Google Ads i skupić się tylko na pozycjonowaniu strony? Absolutnie nie! Z powodzeniem można połączyć obydwa narzędzia, aby osiągnąć optymalne wyniki. Warto jednak dokładnie przemyśleć, na jakie słowa kluczowe sklep ma się promować oraz optymalizować go pod tym kątem zarówno za pomocą płatnych, jak i bezpłatnych możliwości, jakie dają Google.
Content marketing
Nierozerwalnie połączony z pozycjonowaniem stron jest content marketing, czyli tzw. marketing treści. Polega on na tworzeniu wartościowych tekstów, które publikowane są na różnych platformach sklepu – jak blog firmowy czy media społecznościowe. Wysokiej jakości materiały mogą zainteresować klienta i sprawić, że zdecyduje się na zakup. Już sam opis produktów na stronie sklepu wpisuje się w marketing treści. Jeżeli będą one odpowiednio zoptymalizowane, mogą pojawić się w wyszukiwarce pod odpowiednim słowem kluczowym, a co za tym idzie, klient, który szuka danego produktu, może trafić do sklepu.
Jednak content marketing to nie już nie tylko wysokiej jakości treści, ale także grafika i video. Ma to znacznie zwłaszcza w social media, klient chce zobaczyć estetycznie prowadzonego Instagrama czy Facebooka. Zależy mu na ciekawych i inspirujących, a przede wszystkim, przemyślanych treściach.
Content markeitng pełni też wiele innych funkcji, takich jak:
- pomaga w nawiązaniu relacji między klientem a sklepem
- prezentuje ofertę sklepów na różne sposoby i w różnych kanałach
- wspomaga edukowanie klientów zarówno stałych jak i potencjalnych
- angażuje klientów do interakcji ze sklepem
Sprawnie przeprowadzony content marketing potrafi zbudować nowe postrzeganie marki. Jest to jednak proces długotrwały i wymaga dużo kreatywności, dlatego wiele sklepów internetowych zleca go zewnętrznym agencjom. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby sklep sam zajął się tym tematem. Należy tylko pamiętać, że wymaga to sporo czasu i zaangażowania.
Największe zalety pozycjonowania:
- wzmocnienie pozycji marki w wyszukiwarce
- niski koszt działań
- długofalowe budowanie świadomości marki w świadomości odbiorców
- stałe udoskonalanie strony oraz treści
Reklama internetowa. Jak promować sklep? – pozycjonowanie płatne, czyli Google Ads
Google Ads (znane też pod wcześniejszą nazwą AdWords) to system reklamowy Google, służący tworzenia i monitorowania kampanii reklamowych, zadając pytanie jak promować sklep internetowy Adsy są jedną z najczęstszych odpowiedzi. W obszarze ich działań znajduje się wyszukiwarka Google oraz tzw. witryny stowarzyszone, jak np. Youtube, Onet czy Gmail, a także wiele blogów.
W jaki sposób Google Ads targetuje reklamy?
Do wyboru mamy cały szereg sposobów, z których możemy skorzystać, aby odpowiednio stargetować naszą reklamę. Oto kilka z najpopularniejszych.
– słowa kluczowe, czyli frazy, na które wyszukiwarka ma wyświetlić wybraną przez nas reklamę. Jest to podstawowy sposób targetowania, w którym określamy odpowiednie słowa po wpisaniu których użytkownicy zobaczą naszą reklamę.
– lokalizacja, czyli tzw. targetowanie demograficzne, pozwala dotrzeć z reklamą do osób mieszkających w danych regionie – województwie, mieście czy nawet dzielnicy. Jest to niezmiernie przydatne dla lokalnych biznesów, którym zależy na dotarciu do węższej grupy docelowej, zamieszkujących daną przestrzeń.
– zainteresowania, w tym przypadku Google Ads targetuje reklamy na podstawie danych z wyszukiwarki, czyli po prostu śledzi historię ostatnich wyszukiwań i dopasowuje do nich reklamę.
– demografia, jeżeli chcemy stargetować reklamę do użytkowników danej płci czy w konkretnym przedziale wiekowym, również mamy taką opcję. Im bardziej szczegółowo określimy grupę docelową, tym większa jest szansa, że reklama trafi właśnie do tych osób, na których nam zależy.
Google Ads i rodzaje reklam
O możliwościach, jakie daje system reklamowy Google Ads słyszał chyba każdy. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych rodzajów reklam, z którymi spotykamy się najczęściej w czasie surfowania w internecie.
– tekstowa, czyli podstawowy rodzaj reklamy, który doskonale wszyscy znamy. Często wpisując w Google dane hasło, pierwsze wyniki wyszukiwania to linki oznaczone jako Reklama. Składa się z maksymalnie trzech nagłówków, dwóch wierszy tekstu oraz adresu URL. Jej trafność jest wysoka, ponieważ wyświetla się w odpowiedzi na hasło, które wskazaliśmy jako frazę kluczową.
– produktowa, na pewno wielokrotnie każdemu z nas zdarzyło się, że po wpisaniu w Google nazwę danego produktu ,na górze wyników wyświetliły się jego podlinkowane zdjęcia, które prowadziły do sklepów, gdzie mogliśmy dany produkt nabyć. To właśnie reklama produktowa oferowana przez Google Ads. Aby z niej skorzystać, musimy posiadać plik, w którym znajdują się wszystkie dane, dotyczące produktów, tzw. feed produktowy
– Gmail, jest to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych poczt elektronicznych. W związku z tym, że również należy do Google, możemy skierować reklamy bezpośrednio do jej użytkowników. Reklamy w postaci wiadomości e-mail trafią bezpośrednio na ich skrzynki. W tym przypadku zapłacimy tylko za wyświetlenie całej wiadomości.
– „tylko połączenie”, działają bardzo podobnie jak reklamy tekstowe, natomiast wyświetlają się jedynie na urządzeniach mobilnych i pozwalają na natychmiastowy kontakt telefoniczny z daną firmą czy instytucją. Świetnym przykładem dla zastosowania tego typu reklamy będą np. restauracje z dowozem, taksówki czy chociażby… ślusarze, jeżeli zatrzaśniemy klucz po drugiej stronie drzwi. 🙂
Największe zalety Google Ads
- natychmiastowe pojawienie się w wynikach wyszukiwania
- zbilansowany budżet – płatność jedynie za kliknięcia
- wiele formatów reklamowych do wyboru
- dostęp do wielu statystyk, które pomogą uzyskać informację o klientach
Reklama internetowa. Jak promować sklep?– media społecznościowe
Czy współczesny biznes online może istnieć bez social mediów? Pewnie jest to możliwe, natomiast dają one wiele nowych rozwiązań, służących do promocji sklepu, dlatego nie warto rezygnować z możliwości, jakie dają. Poza tym social media pozwalają na stałą komunikację z klientem oraz poznanie jego opinii na temat sklepu internetowego.
Na rynku istnieje wiele portali społecznościowych, natomiast jeżeli chodzi o funkcje biznesowe, które oferują, to zdecydowanie najwięcej można osiągnąć, wykorzystując Facebooka, Instagrama i Youtube’a.
Promocja sklepu na Facebooku
Utworzenie i prowadzenie fanpejdża na Facebooku jest bezpłatne, natomiast osiągnięcie satysfakcjonujących wyników wymaga nakładów finansowych. Czasy, kiedy portal ten miał służyć użytkownikom w kontaktach, minęły bezpowrotnie. Jest to teraz potężna machina biznesowa, a przebicie się na niej organicznie jest już praktycznie niemożliwe. Aby przeprowadzić skuteczną kampanię na Facebooku, należy skorzystać z narzędzia, jakim jest manager reklam. Daje on wiele możliwość, od promowania witryny sklepu, konkretnych postów czy produktów.
Manager reklam daje możliwości zbliżone do Google Ads, z tym że posiada więcej opcji targetowania, a koszt za kliknięcie jest niższy niż w przypadku Adsów. Co istotne, nie ma tam dolnego limitu budżetu, można zatem rozpocząć promocję od naprawdę drobnych kwot. Oczywiście, im większy budżet, tym lepsze zasięgi osiągnie kampania.
Post sponsorowany na Facebooku
To bez wątpienia jedna z najpopularniejszych form promocji marki za pośrednictwem tego portalu. Szacuje się, że organicznie posty docierają do maksymalnie 10% osób, które polubiły fanpage. Jest to za tym bardzo niewielki odsetek. Dlatego, decydując się na post sponsorowany, istnieje szansa na dotarcie do znacznie większej liczby odbiorców.
Remarketing
Kolejną możliwością, jaką daje Facebook jest remarketing, czyli wyświetlanie postów z fanpejdża użytkownikom, którzy odwiedzili wcześniej witrynę internetową. Aby skorzystać z opcji remarketingu, należy stworzyć specjalny pixel Facebooka i wgrać go na stronę www.
Promocja sklepu na Instagramie
Kolejnym portalem społecznościowym, który daje szerokie możliwości reklamowe, jest Instagram. Odkąd został on wykupiony przez Facebooka w 2012 roku, można zarządzać instagramowym kontem z pozycji managera reklam na FB. Z Instagrama korzysta coraz więcej osób (ponad 6 mln aktywnych kont zarejestrowanych w Polsce), zwłaszcza młodych, dlatego, jeżeli jego użytkownicy stanowią target sklepu, warto pomyśleć o reklamie za jego pośrednictwem. Oto jakie możliwości promocyjne daje ten portal:
Reklama w aktualnościach
Przypomina post sponsorowany na Facebooku. Jest to reklama, która wyświetla się w aktualnościach niczym każdy inny post. Jednak w przeciwieństwie do tradycyjnych postów, zawiera on link przekierowujący do sklepu. Taką reklamę można polubić i skomentować, co sprawia, że my może ona wzbudzić chęć zaangażowania użytkowników, jeżeli będzie przedstawiona w atrakcyjnej formie.
Reklama na Instastories
Polega na umieszczeniu sponsorowanej relacji, którą użytkownik wyświetli, kiedy będzie przeglądał stories osób, które obserwuje. Plusem tej reklamy jest fakt, że potencjalni klienci, do których dotrze na sto procent, wyświetlą ją. Jest ona również podlinkowana, więc jeżeli użytkownik zainteresuje się ofertą, może od razu przejść na stronę sklepu.
Promocja sklepu na Youtubie
Youtube to dziś druga najpopularniejsza strona na świecie, plasuje się na podium zaraz po wyszukiwarce Google. Śmiało można stwierdzić, że zrewolucjonizował on reklamę online i wprowadził video content do najpopularniejszych narzędzi marketingowych. Niewątpliwym plusem jest to, że reklamy online w formie filmu świetnie się pozycjonują, a użytkownicy je lubią. Poza tym, użytkownicy coraz częściej opinii o produkcie szukają właśnie na Youtubie! Wielu twórców nagrywa materiały, w których testują i recenzują różne produkty z różnych branż.
Od czego zacząć promocję na Youtubie? Oczywiście od stworzenia kanału marki. Należy jednak pamiętać, że dostarczanie wartościowego contentu video to nie wszystko. Należy pamiętać o odpowiednim pozycjonowaniu filmów zgodnie z zasadami SEO, używać odpowiednich słów kluczowych w tytułach filmów, zachęcić widzów ciekawą miniaturką oraz przygotować właściwe opisy filmów. Warto zaznaczyć, że tworząc treści na Youtube’a należy unikać clickbaitów, czyli pozornie intrygujących tytułów, które jednak nie mają przełożenia na zawartość filmu. Takie działania mogą zwiększyć liczbę wyświetleń, natomiast potrafią być bardzo niebezpieczne. Użytkownicy nie lubią, gdy oszukuje się ich w taki sposób, co może odbić się negatywnie na wizerunku firmy.
Kiedy sklep utworzył już kanał, powinien skupić się na tworzeniu odpowiedniego video contentu. Nie mogą być to tylko suche treści reklamowe, ale filmy, które przyciągną uwagę użytkownika. Znacznie lepiej działają filmy poradnikowe, pokazujące firmą od kuchni czy wywiady. Przede wszystkim, należy w centrum postawić człowieka, a nie produkt czy brand. Dzięki temu można wzbudzić znacznie więcej pozytywnych emocji.
Reklama internetowa. Jak promować sklep? Największe zalety social media
- możliwość pozyskania wielu nowych klientów
- łatwe określenie grupy docelowej odbiorców
- wiele różnych możliwości promocji
- stosunkowo niski koszt za kliknięcie (Facebook)
Reklama internetowa. Jak promować sklep? – budowa bazy mailingowej
Mailing, czyli kampania mailingowa, to wysyłka wiadomości marketingowych do określonej bazy odbiorców. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na promocję sklepu internetowego. Dzięki mailingom można dotrzeć z ofertą do wielu zarówno nowych jak i stałych klientów, aby zainteresować ich asortymentem sklepu.
Do przeprowadzania skutecznej kampanii mailingowej potrzeba jednego – bazy mailingowej, czyli listy adresów e-mail użytkowników, do których dana kampania ma zostać skierowana. Jak zdobyć taką bazę? To proste. Sklep internetowy może stworzyć ją samodzielnie, na przykład pozyskanych w ramach zapisu do newslettera lub skorzystać z tzw. baz zewnętrznych, co wymaga podjęcia współpracy z innym podmiotem marketingowym. Bardzo dużo agencji zajmujących się e-mail marketingiem posiada wiele doskonale stargetowanych baz.
W zależności od potrzeb wysyłka mailingu może objąć zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzne bazy. Najważniejsze jest odpowiednie stargetowanie, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki. Jeżeli chodzi o rozliczenie jej, to najczęściej odbywa się w modelu hybrydowym CPS + CPS lub CPL + CPC, oznacza to, że sklep internetowy zapłaci wydawcy mailingowemu drobną kwotę za każde kliknięcie we wiadomość oraz odpowiedni procent od ewentualnej wartości sprzedaży, jeżeli klient zdecyduje się na zakup. Sklep zyskuje wówczas pewność, że koszt kampanii nie będzie większy od zysków. W sytuacji, w której mailing nie przełoży się na wyniki sprzedaży, marka znajdzie nowych odbiorców, wzrośnie jej świadomość u klientów. Dlatego też hybryda taka jest korzystna zarówno dla sklepu online jak i firmy zajmującej się wysyłką wiadomości.
Największe zalety kampanii mailingowej
- możliwość dotarcia do wielu nowych klientów
- dostęp do wielu dobrze stargetowanych baz
- możliwość przeprowadzenia mailingu do bazy wewnętrznej niskim kosztem
- korzystne modele rozliczeniowe
Jak promować sklep internetowy – co wybrać?
Tak, jak udowodniliśmy powyżej, istnieje bardzo wiele sposobów na promowanie sklepu online. Pozostaje pytanie, który jest najkorzystniejszy? Niestety, udzielenie odpowiedzi nie jest takie łatwe. Nikt nie opracował jeszcze jednego, skutecznego sposobu na to jak zwiększyć popularność marki w sieci i zwiększyć obroty sklepu. Chyba najskuteczniejszym sposobem jest korzystanie z kilku równocześnie, dzięki temu sklep internetowy będzie mógł sprawdzić, co przynosi mu najwięcej korzyści, a co nie spełnia oczekiwań.