SEO w 7 krokach, czyli jak zwiększać zasięgi

Data aktualizacji: 05.04.2024

Wiesz już, że afiliacja to doskonały sposób na monetyzację swojej działalności online. Skoro prowadzisz bloga i polecasz na nim produkty, bardzo ważne, aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Poznaj 7 zasad SEO i wykorzystuj je przy tworzeniu treści w drodze do sukcesu.

SEO (ang. Search Engine Optimization) – do czego jest potrzebne?

Teksty, które tworzysz, powinny być atrakcyjne zarówno dla czytelników, jak i dla przeglądarek internetowych. Zoptymalizowany pod względem SEO tekst nie tylko poprawi widoczność twojej strony w wyszukiwarce, ale będzie również bardziej czytelny dla odbiorcy. A co najważniejsze, takie treści pozwolą ci wygenerować wartościowy ruch na blogu czy stronie internetowej. SEO, czyli pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google, jest procesem, które ma bezpośrednie przełożenie na zasięgi twojego bloga a co za tym idzie – na zasięgi twoich narzędzi afiliacyjnych, którymi są: linki afiliacyjne, bannery, widżety oraz pliki XML.

Jak zaprzyjaźnić się z SEO?

Wbrew pozorom, gdy tylko zrozumiesz, jak działa SEO, cały proces stanie się dla ciebie prosty w obsłudze. Ani się obejrzysz, a dopracowywanie tekstów pod SEO wejdzie ci w krew! Tak naprawdę, wystarczy pamiętać tylko o kilku elementach, aby tworzyć dobrej jakości treści, które będą miały bezpośrednie przełożenie na zasięgi. Oto one.

1. SEO a unikalny content

Zanim zaczniesz pisać, zadaj sobie pytanie, dlaczego ktoś powinien to przeczytać. Co w twoim tekście jest wyjątkowego, wyróżniającego go na tle innych? Jeżeli nie piszesz o nowym wynalazku, zapewne poruszasz temat, który ktoś inny wziął już wcześniej na wokandę. A to oznacza, że zainteresowany tematem czytelnik zapewne trafił już na inne treści dotyczące danego zagadnienia i raczej nie ma ochoty na powtórkę z rozrywki. Zadbaj więc o to, by twój tekst spojrzał na sprawę z nowej perspektywy albo skupił się na elemencie, któremu nikt inny nie poświęcił wcześniej zbyt wiele uwagi.

Postaw przy tym na unikalny tekst. Jak najbardziej, możesz inspirować się innymi tekstami w tym temacie, ale nigdy nie kopiuj ich treści. Google nie jest fanem skopiowanego tekstu i bez wahania obniży twoje zasięgi, jeżeli wyczuje w nim zbytnie podobieństwo do innych treści.

Oczywiste jest, że poprawność językowa również ma znaczenie. Przeanalizuj swój tekst pod względem ewentualnych literówek czy błędów stylistycznych (albo ortograficznych), zanim zdecydujesz się go opublikować. Na pewno wpłynie to na jego odbiór przez twoich czytelników.

dobre SEO na blogu - kobieta siedząca przy komputerze marki apple

2. SEO a długość tekstu

To jeden z najbardziej istotnych czynników i składa się na niego kilka elementów: długość całego wpisu, długość akapitów, a także długość poszczególnych zdań.

Wyszukiwarka Google jest wyjątkowo łaskawa wobec tekstów, które charakteryzuje rozbudowana treść. Co jednak ważne, musi to być unikalna, wysokiej jakości treść z punktu widzenia pozycjonowania stron.

Dlaczego to takie ważne? Otóż istnieje taki algorytm, który nazywa się Google Panda. Algorytm ten ma na celu zwiększenie jakości wyników wyszukiwania. Robi to poprzez ograniczenie widoczności stron zawierających mało wartościowe, krótkie, zduplikowane treści. Współpraca z nim to recepta na to, jak zwiększyć zasięgi.

Pod pojęciem wysokiej jakości kryje się tekst, który – z punktu widzenia użytkownika – wyczerpuje temat, a jednocześnie nie marnuje jego czasu przez powtarzającą się treść. Jeżeli lubisz fakty w liczbach, oto i one: optymalna długość tekstu, który publikujesz na stronie głównej bądź podstronie > 2500 znaków.

SEO – akapity również są istotne, jeśli chcesz zwiększyć zasięgi!

Algorytmy Google’a bardzo negatywnie patrzą na długie bloki ciągłego tekstu. Czytelnicy zresztą też. O wiele łatwiej czyta się krótkie, skondensowane akapity niż długie treści. Jak możesz zobaczyć w tym wpisie – nie brak tutaj nagłówków, śródtytułów i paragrafów, które oddzielają od siebie poszczególne wątki. Zapewne wygodniej patrzy ci się na tak podaną treść, niż gdybym napisała cały ten artykuł jednym ciągiem, prawda?

Dlatego też Google zaleca, by liczba wyrazów występująca po każdym z nagłówków nie przekraczała 300 słów. Tak sformatowany tekst Google ocenia jako czytelny i przyjazny dla czytelnika. Jeżeli twój test na to pozwala, stosuj również wypunktowanie i pogrubienia istotnych informacji.

SEO – a co ze zdaniami?

Okazuje się, że długość zdań również ma znaczenie. Rozbudowanym, wielokrotnie złożonym zdaniom Google mówi stanowcze nie. Spójrz na poniższy przykład.

Afiliacja to doskonały sposób na osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez polecanie produktów reklamodawców na swojej stronie internetowej, blogu albo na kanale social media, za pomocą narzędzi, które udostępnia ci sieć afiliacyjna.

Uff, można zmęczyć się czytaniem tego zdania! A gdyby podzielić tę informację na krótsze zdania?

Afiliacja to doskonały sposób na dodatkowy zarobek! Polecaj produkty z ulubionych sklepów i otrzymuj prowizję za wygenerowaną dzięki temu sprzedaż. Wybrane produkty możesz reklamować na swoim blogu, stronie internetowej albo kanale social media. Sieć afiliacyjna udostępni ci wszystkie niezbędne do tego narzędzia.

Ten drugi test jest dłuższy, ale czyta się go łatwiej i przyjemniej. Takie podejście do tworzenia zdań to upieczenie dwóch pieczeni przy jednym ogniu. Z jednej strony, tworzysz rozbudowaną, unikalną treść, która zadowoli Google i pozwoli ci zwiększyć zasięgi a z drugiej strony, twoje zdania są krótkie i przyjazne w odbiorze dla czytelnika!

3. Słowa i frazy kluczowe w SEO

Być może obiło ci się już o uszy to pojęcie, a może nawet wiesz, że słowa kluczowe są ważne i warto karmić nimi Google’owe algorytmy, jeśli zależy ci na dobrze pozycjonowanym tekście a co za tym idzie – na tym, by zwiększyć zasięgi na swojej stronie. Nie mogło więc zabraknąć informacji o słowach kluczowych w tym artykule.

Wybór słów kluczowych najlepiej zacząć od sprawdzenia fraz, które a powiązane z treścią twojego tekstu a przy tym cieszą się wysoką częstotliwością wyszukiwań. Taką analizę możesz przeprowadzić na przykład za pomocą udostępnionego przez Google planera słów kluczowych, bądź innych tego typu narzędzi.

Przede wszystkim zastanów się, co wpisze w wyszukiwarkę użytkownik. Jakiego rodzaju fraza powinna sprawić, że to właśnie twój tekst podpowie mu Google, jako odpowiedź na jego wyszukanie? Zbyt ściśle dopasowane słowa kluczowe mogą znacznie zawęzić grono trafiających do ciebie odbiorców, natomiast zbyt obszerne odniesie dokładnie ten sam efekt. Jeżeli piszesz tekst o produktach do pielęgnacji niemowląt, słowo „niemowlę” jest zdecydowanie zbyt ogólne, ale „produkty do pielęgnacji niemowląt” również może okazać się nieskuteczne. Prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku byłaby fraza: „pielęgnacja niemowląt”.

seo na stronie - para siedząca w kawiarni, mężczyzna trzyma smartfona kobieta tablet

SEO – idealna fraza kluczowa składa się z 2-3 słów

Gdy analiza podpowie ci już, jakie słowa wybrać – zaplanuj ich użycie w swoim tekście. Słowa kluczowe powinny pojawiać się w różnych miejscach w twoim tekście – zarówno w tytule, śródtytułach, jak i w poszczególnych akapitach. Warto już przed pisaniem zaplanować strukturę artykułu i uwzględnić w niej rozmieszczenie fraz kluczowych. To sprawi, że później o wiele łatwiej będzie ci przejść przez etap optymalizacji tekstu pod SEO.

Nie zapomnij przy tym, że piszesz przede wszystkim dla swoich czytelników! Zależy ci na tym, by zwiększyć zasięgi, docierając do kolejnych odbiorców, a nie na tym, by ich odstraszyć. Jeżeli więc wybrane słowa kluczowe będą pojawiać się w co drugim zdaniu, negatywnie wpłynie to na jakość lektury twojego artykułu i zniechęci czytelników. Należy zachować balans – starannie wybierz miejsca, w których umieścisz istotne dla ciebie słowa kluczowe.

Pamiętaj również o synonimach. Wbrew pozorom, Google coraz lepiej radzi sobie z nimi. Jeżeli twoją frazę kluczową stanowi wyrażenie „zarabiaj przez internet”, możesz śmiało używać w tekście takich połączeń wyrazów, jak: „zarabiaj online”, „praca przez internet” czy nawet „dodatkowy dochód”. Innym przykładem może być „stylizacja na lato”. Synonimicznymi wyrażeniami będą: „letnia stylizacja”, „ubranie na lato” czy „stylizacja wakacyjna”.

Słowa kluczowe powinny pojawić się nie tylko w tekście, który czyta twój użytkownik, ale także obrazki pojawiające się we wpisie powinny zawierać atrybuty alt z główną frazą kluczową. Dlaczego to jest takie ważne? Zdjęcia sprawiają, że możesz pozyskać użytkowników z wyszukiwarki grafiki Google’a. Niezbędne do tego celu jest uzupełnienie atrybutu „alt” zdjęcia, który opisuje robotom wyszukiwarki, co znajduje się na obrazie. Możesz w tym miejscu z łatwością przemycić słowa kluczowe odpowiadające tematyce zamieszczonej przez ciebie grafiki.

Jak myślisz, co jest frazą kluczową w tym artykule? Odpowiedź brzmi „zwiększyć zasięgi”. Przyjrzyj się, jak często to wyrażenie pojawia się w tekście i w jakich miejscach zdecydowałam się je umieścić.

4. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne a SEO

Kolejny istotny element tworzenia tekstu, który pozwoli ci zwiększyć zasięgi i dotrzeć do większej liczby odbiorców. Śmiało możesz wykorzystać artykuł, który piszesz, aby poprawić indeksowanie serwisu. Zrobisz to poprzez umieszczenie linków do innych tekstów oraz podstron serwisu, który tworzysz. Wewnętrzne odnośniki skierują twoich użytkowników do innych tekstów, które mają dla ciebie kluczowe znaczenie, a do tego na dłużej zatrzymają czytelnika na twojej stronie. Staraj się umieszczać linki pod wyrażeniami, które bezpośrednio nawiązują tematycznie do linkowanej podstrony. Nie zapomnij przy tym o ustawieniu atrybutu rel=”follow”. Dzięki niemu znacznie poprawisz działania SEO na swojej stronie.

Wiele na temat SEO wie Aleksandra Gościniak, która prowadzi portal o nazwie „Jestem interaktywna”. Na swoim blogu Ola pomaga kobietom w tworzeniu swojego biznesu online, strony WWW oraz rozwijaniu bloga, prowadząc kursy, webinary i live’y a u nas możecie przeczytać wywiad z nią, w którym o tym opowiada i dzieli się kilkoma cennymi wskazówkami.

Natomiast Szymon Słowik jest niekwestionowanym autorytetem jeśli chodzi o wszelkie zagadnienia SEO. Na swoim blogu udziela praktycznych porad, które w prosty sposób pomagają zwiększyć ruch na stronie internetowej. Warto tam zaglądać, aby poszerzać swoją wiedzę z wszelkimi zagadnieniami odnośnie organicznego SEO.

Jeżeli mówimy o linkach, warto wspomnieć również o adresie URL twojego artykułu. Zadbaj o to, by był on w miarę krótki i – jeśli to możliwe – zawierał twoją frazę kluczową. To sprawi, że będzie kolejnym elementem, który przekaże czytelnikowi informację o tym, czego może spodziewać się w treści twojego tekstu.

seo na stronie - para siedząca w kawiarni, mężczyzna trzyma smartfona kobieta sprawdza coś na komputerze

5. SEO – tytuł i opis podstrony z tekstem

Optymalizując tekst pod SEO, zadbaj także o przygotowanie meta-znaczników, które wyświetlą się w wynikach wyszukiwania. Należą do nich tytuł oraz opis tekstu.

Tytuł strony to jeden z najbardziej istotnych czynników rankingowych, dlatego zawrzyj w nim słowa kluczowe. Pamiętaj też, by był on chwytliwy i od razu wyjaśniał użytkownikowi, czego może spodziewać się po kliknięciu w link.

Natomiast opis witryny jest istotny z marketingowego punktu widzenia i ma na celu zachęcenie użytkownika do kliknięcia w wyświetlony link. Obecność frazy kluczowej nie jest w tym przypadku wymagana, ale nie zaszkodzi zamieścić jej również tutaj – wyszukiwarka pogrubi twoją frazę kluczową, tym samym wskazując użytkownikowi, że pod wyświetlonym linkiem znajdzie odpowiedź na swoje zapytanie.

6. SEO – opisy zdjęć i grafik w tekstach SEO

Grafiki czy zdjęcia, które dodajesz do swojego wpisu, również mają wpływ na pozycjonowanie się twojego tekstu czy witryny w wyszukiwarce Google. Zapewne nie raz wyszukujesz interesujące cię treści po… zdjęciach. To, które z nich wyświetlą ci się w pierwszej kolejności, w dużej mierze zależy od ich właściwego opisania.

Wyjątkowo istotne jest to wtedy, gdy zdjęcia w twoim tekście są zdjęciami produktów, ponieważ interesujących nas przedmiotów wyszukujemy zazwyczaj właśnie po zdjęciach.

Jak właściwie opisywać grafiki?

Zacznij od nazwy twojego pliku w taki sposób, by ułatwić robotom Google’a wyszukanie oraz wyświetlenie twojej grafiki. Opis powinien być zwięzły oraz (najlepiej) zawierający twoją frazę kluczową. Warto zacząć od najważniejszego słowa i stosować myślniki do oddzielenia poszczególnych obrazów. W ten sposób opis twojego zdjęcia będzie czytelny zarówno dla użytkowników, jak i dla botów.

Kolejnym elementem jest tekst (opis) alternatywny. Jest on istotny przede wszystkim dla robotów, które właśnie z niego dowiadują się, co jest na obrazku, ale także dla osób niewidomych, które do przeglądania stron używają programów czytających ich treść. Jak można się domyślić, programy nie potrafią rozpoznać, co znajduje się na obrazku, ale bez problemu są w stanie odczytać opis alternatywny grafiki. W przypadku słabej łączności z internetem, gdy grafika nie wyświetla się poprawnie, ta funkcja okaże się przydatna również dla osób, które w innej sytuacji mogłyby obejrzeć dany obraz. Dlatego opis alternatywny powinien możliwie najwierniej opisywać to, co znajduje się na danym zdjęciu, najlepiej w 5-15 słowach. Może się zdarzyć, że tytuł i opis zdjęcia będą tożsame i nie jest to problemem.

Znaczenie dla pozycjonowania się twojego zdjęcia ma również etykieta. Jak wiadomo, im dłużej użytkownik pozostaje na twojej stronie, tym lepiej pozycjonuje się ona w wyszukiwarce. Istnieje gro użytkowników, którzy czytają tylko nagłówki, pogrubiony tekst albo właśnie podpisy pod zdjęciem. Co za tym idzie, dodatkowa treść pod twoim zdjęciem na dłużej przyciągnie uwagę czytelnika, dlatego warto zadbać i o nią.

Oczywiście, nie zapomnij też o kompresji zdjęć, by zminimalizować czas ich ładowania się na stronie, a także pamiętaj, by były one spójne z treścią twojego wpisu, a nie stanowiły jedynie jego kolorową dekorację.

7. Narzędzia SEO

Na rynku jest dostępnych mnóstwo narzędzi SEO, które umożliwiają prowadzenie skutecznych działań i monitorowanie osiąganych wyników w Google. Większość narzędzi SEO jest bardzo intuicyjnych, prosty w obsłudze i dostępnych na każdą kieszeń. Niezależnie czy jesteś profesjonalistą czy amatorem, warto poznać możliwości systemów ułatwiających działania SEO.

Oprócz narzędzi czysto analitycznych, dostępne są również narzędzia ułatwiające tworzenie treści, podpowiadające jak często użyć danej frazy kluczowej czy jak długi powinien być tekst. Każda, czasem najmniejsza wskazówka w pozycjonowaniu może mieć duże znaczenie w końcowych wynikach w Google, dlatego warto je analizować. Nawet jeżeli powierzasz działania SEO profesjonalistom, warto znać podstawowe narzędzia SEO, aby wiedzieć, z których opcji korzystają specjaliści i po co.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat narzędzi SEO, koniecznie przeczytaj Narzędzia SEO – jak wypozycjonować stronę w Google

Nawet najpiękniejszy artykuł i najlepiej zareklamowany produkt nie sprzeda się, dopóki do kogoś nie dotrze. Zadbaj więc o optymalizację swoich treści pod SEO, a szybko zobaczysz efekty!

 

 

SEO w afiliacji