E-commerce – czy warto rozkręcić go w Polsce?
Data aktualizacji: 20.03.2024
E-commerce od wielu lat odnotowuje coraz lepsze wyniki i pnie się do roli lidera, jeśli chodzi o sprzedaż, co szczególnie uwydatniła pandemia. Czym jest e-handel? Jak wygląda rynek w Polsce? Czy warto reklamować swój sklep internetowy i w jaki sposób to robić? Odpowiedzi na te inne pytania, znajdziesz w poniższym artykule.
Co to jest e-commerce?
E-commerce to nic innego jak sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Nazwa pochodzi od angielskiego „electronics commerce”, co oznacza handel elektroniczny. Przedstawiona definicja jest tą najprostszą, jednak można zetknąć się z bardziej rozbudowaną wersją. Według Organizacji Współpracy Gospodarczej w Rozwoju wszystkie transakcje wykonywane za pomocą e-commerce to „sprzedaż lub zakup dóbr lub usług przeprowadzona za pośrednictwem sieci komputerowych, przy użyciu metod wyspecyfikowanych i zaprojektowanych do celów odbierania i składania zamówień. Dobra lub usługi są dostarczone za pomocą tychże metod, natomiast płatność i dostawa nie muszą odbywać się online. Uczestnikami transakcji e-commerce mogą być przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe, osoby fizyczne, rządy państw, a także organizacje publiczne lub prywatne.”
Rynek e-commerce w Polsce
Rynek e-commerce zarówno w Polsce, jak i na świecie, stale się rozwija. Sklepy internetowe rosną w siłę i coraz częściej stają się godną konkurencją dla podmiotów stacjonarnych. Jeśli chodzi o nasz kraj, to podsumowania 2019 roku, przyniosły niezwykle interesujące rezultaty. Jak się okazało, rynek e-commerce odnotował wzrost wartości o 18%. Według raportu Gemius najwięcej osób dokonywało transakcji przez laptopa (74%), ale zaraz za nim uplasowały się te, wykonywane przez smartfona (61%). Jak więc można zauważyć dostosowanie sklepu pod mobile, jest teraz absolutną koniecznością. Z przytoczonego raportu wynika także, że najważniejsze aspekty, które wpływają na to, jak chętnie klienci robią zakupy w sklepach internetowych, to:
- Czysta i konkretna architektura informacji.
- Szybko przeprowadzony proces zakupowy.
- Łatwe dokonywanie płatności (najchętniej wykorzystywany sposób to szybkie płatności, w tym BLIK).
- Chatboty, które pomagają rozwiać wątpliwości.
W kwestii branż wiodących prym na rynku e-commerce również zauważalny jest pewien trend. Najwięcej transakcji wykonywanych jest w sektorach: dom i ogród, ubrania oraz zdrowie i uroda.
E-commerce na świecie
Rynek sklepów internetowych na świecie, także ciągle pnie się w górę. Większość marek nie zwalnia tempa i rozwija swoje skrzydła, nawet jeśli do tej pory skupione były wyłącznie na sprzedaży stacjonarnej. Podobnie jak w Polsce, e-commerce na świecie osiąga coraz większy wzrost wartości. E-handel zajmuje 13 miejsce pod względem dynamiki rozwoju, co czyni go niezwykle szybko rozwijającym się kanałem dystrybucji. Wiele firm decyduje się na wprowadzenie tego typu rozwiązań, mimo że wydawało się, iż nigdy nie podejmą tego kroku. Przykładem jest Walmart, który stworzył własną platformę, stanowiącą sporą konkurencję dla Amazona.
Rozwój e-commerce – czy pandemia coś zmieniła?
W różnego rodzaju prognozach branżowych przewidywano, że w 2020 roku 70% sprzedaży będzie pochodziło z Internetu. Nikt jednak nie spodziewał się tego, co wydarzyło się w marcu bieżącego roku. Pandemia przyniosła kryzys, który wiele firm naraził na ogromne straty. Jak się jednak okazało sklepy internetowe, nie były w tej grupie. Wręcz przeciwnie, wiele z nich odnotowało znacznie lepsze zyski. Zauważalnie wzrosła także liczba pojawiających się nowych podmiotów tego typu.
Według raportu dotyczącego płatności za pomocą BLIK, opublikowanego na stronie wiadomoscihandlowe.pl, branżą, która odnotowała największy wzrost w czasie pandemii, jest RTV i AGD. Ilość transakcji zwiększyła się aż o 270%. Równie dobrze poradziły sobie sklepy z chemią gospodarczą i domową (+216%) oraz księgarnie (+85%), e-commerce z perfumami (+81%), branża streamingu gier (+76%). Narzekać nie mogą również sprzedawcy ubrań (+63%) oraz apteki (+53%). Znaczący spadek odnotowały z kolei firmy z branży transportowej, ponieważ ilość transakcji zmniejszyła się o 53%, a także bukmacherzy (-26%). Wyniki te są logiczne, ponieważ wszystkie firmy, posiadające produkty topowe (czyli np. chemię domową) oraz takie, które oferowały opcje zapewniające rozrywkę w domu (m.in. księgarnie czy platformy streamingowe), były w tym momencie niezwykle oblegane. Akcja #zostańwdomu ukształtowała natomiast inne zachowania konsumenckie i sprawiła, że wiele osób zrezygnowało z podróży, co negatywnie oddziaływało na transport. Bukmacherzy z kolei stracili zyski, przez odwołanie lub przełożenie imprez sportowych.
E-commerce – jakie zmiany zaszły w sklepach internetowych?
Wiele firm, ze względu na sytuację, zdecydowało się na rozpoczęcie działań e-commerce lub starało się zachęcać ludzi do korzystania z istniejących już platform czy aplikacji. Świetnym przykładem jest np. Biedronka, która podjęła współpracę z marką Glovo. Dzięki temu można było zrobić zakupy w tym markecie, bez wychodzenia z domu, co podczas kwarantanny okazało się strzałem w dziesiątkę. Ciekawe kroki poczynili także giganci na rynku, czyli Allegro oraz Empik. Pierwszy z nich udostępnił dla wszystkich darmowy pakiet smart, umożliwiający otrzymanie darmowej dostawy, a drugi zezwolił na bezpłatne korzystanie z opcji premium w aplikacji Empik Go.
Tendencje na świecie w branży e-commerce
Głównym obszarem zainteresowań w naszym kraju, jest oczywiście polski świat e-commerce, jednak warto także przyjrzeć się temu, co dzieje się na świecie. Najważniejszą informacją, wynikającą z analiz przeprowadzonych przez portal wirtualnemedia.pl, jest to, iż największym trendem, który narodził się w poprzednim roku, a który to stale jest rozwijany, są pionowo zintegrowane spółki DTC (Direct To Consumer). Trzeba mieć to na uwadze, budując własny biznes, ponieważ wiele tendencji ujawniających się w Stanach Zjednoczonych czy największych państwach Europy, przekłada się później na realia polskie.
Jak więc można zauważyć rynek e-commerce nie chyli się ku końcowi, a wręcz przeciwnie stale rośnie, nawet w trakcie kryzysu. To dobry czas, aby wkroczyć w niego z własnym pomysłem.
Marketing w e-commerce
Sposobów na promocję sklepu internetowego jest na tyle dużo, że w każdej branży udaje się znaleźć skuteczny rodzaj działań.
Program afiliacyjny dla e-commerce
Pierwsza opcja to program afiliacyjny, inaczej partnerski. O wdrożeniu takiego programu powinniśmy myśleć już na początku tworzenia sklepu internetowego, ponieważ afiliacja nie polega na krótkich, szybkich działaniach, a na budowaniu długofalowej strategii działania. Afiliacja polega na współpracy pomiędzy reklamodawcą (sklepem internetowym) a wydawcami, w modelu rozliczanym za efekty (CPS), czyli prowizyjnie od sprzedaży. Inaczej mówiąc, wydawcy tworzą wirtualną sieć handlowców za pośrednictwem, których, reklamodawca sprzedaje więcej.
Wydawców sieci afiliacyjnych można podzielić na dwie kategorie: contentowych i biznesowych. Wydawcy contentowi to blogerzy, influencerzy, youtuberzy, instagramerzy czy inny użytkownicy social media, których działalność powiązana jest w jakiś sposób z branżą reklamodawcy. Są to wydawcy najbardziej wartościowi, ponieważ, jeżeli mają już ugruntowaną pozycję eksperta, potrafią nakłonić swoich użytkowników do zakupu danego produktu, robiąc to nienachalnie i dyskretnie. Wydawcy biznesowi natomiast, to po prostu inne formy działalności gospodarczej online, jak np. duże serwisy rabatowe, porównywarki cenowe, wyszukiwarki produktów, serwisy cashbackowe, czyli wszystkie powierzchnie, którym zależy na umieszczaniu ofert sklepów internetowych i rozliczeniu prowizyjnym. Oczywiście, program partnerski dla sklepu jest własnością reklamodawcy i to on zdecyduje, których wydawców chcę do niego dołączać. Jest to więc mocno powiązane z influencer marketingiem, jednak jest to sposób bardziej przejrzysty, uporządkowany i przede wszystkim zachodzący automatycznie.
Social Media a e-commerce
Facebook i Instagram to także niezwykle silne źródła reklamowe. Istnieją branże, w których wystarczą tylko one, aby dobrze wypromować produkt. Istotne jest jednak, aby przygotowywane kreacje reklamowe były ciekawe i nietuzinkowe, ponieważ ze względu na to, że pojawia się ich dużo, trudno jest sprawić, aby klient zwrócił na nie uwagę. Obecnie sprawdzają się wszelkiego rodzaju filmiki (koniecznie z napisami), animacje, reklamy karuzelowe oraz chwytliwe zdjęcia. System reklamowy Facebooka, tzw. Menadżer Reklam, umożliwia tworzenie wielu typów promocji, zorientowanych na konkretny cel, np. zasięg, ruch czy konwersje. Istnieje również opcja promuj post, zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. To narzędzie do szybkiego tworzenia reklam. O ile na Instagramie rzeczywiście się sprawdza, o tyle na Facebooku oznacza zazwyczaj przepalony budżet.
Influencer marketing w e-commerce
Nieodłączną częścią reklamy w social media są oczywiście influencerzy i marketing prowadzony za ich pośrednictwem. Polega on na współpracy z osobami wpływowymi w Internecie, które za konkretne wynagrodzenie wydają swoją opinię o produkcie. Zdarza się także, że influencer zgadza się na współpracę barterową, czyli otrzymuje konkretną rzecz w zamian za recenzję. Może to zrobić za pomocą posta, insta stories, filmiku czy też dowolnej kreacji, którą wymyśli. Ważne jest, aby decydując się na współpracę, dopasować osobę do produktu. Influencer, który zajmuje się wyłącznie sportem na swoim profilu, nie jest dobrym wyborem, jeśli chodzi o reklamowanie ubranek dziecięcych. Z kolei młoda mama, pisząca głównie o parentingu, nie jest autorytetem w dziedzinie makijażu.
Mailing do baz zewnętrznych w e-commerce
Kolejna możliwość to mailing do baz zewnętrznych. Jest to bardziej kosztowna opcja reklamowa, ale istnieją branże, w których sprawdza się rewelacyjnie. Najczęstszy sposób rozliczania się, z firmami oferującymi dostęp do takich kontaktów, to CPM, czyli z góry określona kwota za wysłanie konkretnej liczby maili do wybranej grupy docelowej lub CPC, czyli opłata za każde kliknięcie lub otwarcie maila. Coraz częściej również w mailingach stosuje się modele hybrydowe, czyli CPM + CPL/CPS, lub CPC + CPS/CPL. W takich modelach koszty CPM i CPC są nieco niższe w zamian za opłaty za dostarczenie dodatkowo konkretnych efektów, w postaci sprzedaży lub pozyskania kontaktu.
Newsletter w e-commerce
Dość zbliżoną opcją do mailingu do baz zewnętrznych jest newsletter, czyli mailing własnych do baz wewnętrznych. Jednak, aby móc przeprowadzić tego typu działania, trzeba najpierw zdobyć w adresy osób zainteresowanych Twoimi produktami. Najczęściej adresy zdobywa się poprzez obietnicę, np. otrzymania darmowego ebooka, dostępu do pełnej wersji artykułu czy kodu rabatowego. Warto także konstruować ciekawe newslettery, które same będą sobie reklamą, przez co ludzie chętnie będą się do nich zapisywać.
Porównywarki cenowe i wyszukiwarki w e-commerce
Wciąż jednym z podstawowych sposobów promocji są wszelkiego rodzaju porównywarki cenowe i wyszukiwarki. Wbrew pozorom ludzie nadal bardzo aktywnie korzystają z takich serwisów jak Ceneo czy Domodi, w których mogą porównać ceny konkretnych produktów lub znaleźć w jednym miejscu opcje od różnych sprzedawców. Szczególnie sprawdza się to w przypadku elektroniki, AGD, RTV, kosmetyków, obuwia, a także wszystkich innych produktów, które nie są unikatowe, i są sprzedawane na dużą skalę w wielu sklepach internetowych.
Google Ads dla e-commerce
No i wreszcie Google Ads, dawniej Adwords, czyli reklamy wyświetlające się po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarce Google. Najlepiej sposób ten wyjaśnić na przykładzie. Jeśli posiadasz e-commerce sprzedający ubrania damskie, to możesz ustawić reklamy tak, aby na hasło „sukienki damskie wrocław” Twoja reklama pojawiała się na samym górze listy wyszukiwań. Oczywiście, aby sposób ten działał, kreacje reklamowe Google Ads muszą zostać wymyślone i zoptymalizowane w odpowiedni sposób. W innej sytuacji konkurenci przejmą topowe pozycje.
Jak więc widzisz, opcji jest mnóstwo, dlatego warto sprawdzić wiele z nich, aby zdecydować, które dają najlepsze wyniki. A jeśli zainteresowała cię współpraca z wydawcami w ramach własnego programu partnerskiego i rozliczanie się wyłącznie za efekty sprzedaży, dowiedz się więcej z artykułu Program partnerski dla sklepu internetowego.