Case Study: 1,5 mln zł sprzedaży i wzrost ruchu na stronie – jak to się udało dzięki afiliacji?

Data aktualizacji: 14.08.2024

Dekada programu partnerskiego w modelu Cost Per Sale – od zera do 1000 wydawców i 1,5 mln złotych wartości sprzedaży. Analiza rok po roku.

W 2012 roku do grona naszych reklamodawców dołączył sklep internetowy, który swój program rozwija do dzisiaj. Od samego początku celem współpracy było systematyczne zwiększenie sprzedaży poprzez nowy kanał promocyjny – program partnerski w efektywnościowym modelu rozliczania Cost Per Sale.

O marce (początek rok 2012)

Bohaterem Case Study jest sklep internetowy zajmujący się sprzedażą kosmetyków oraz produktów farmaceutycznych. Rok po założeniu e-sklepu właściciele zdecydowali się na dołączenie do naszej sieci. W momencie uruchamiania programu partnerskiego miesięczny ruch organiczny był na poziomie 20 000 u/u, średnia wartość sprzedaży na poziomie 45 tysięcy złotych, a średnia wartość koszyka zakupowego wynosiła 65,00 zł.

Ruch organiczny Średnia wartość koszyka Miesięczna wartość sprzedaży
20 000 u/u 65,00 zł 45 000 zł

Cel

Zwiększenie ruchu w sklepie i zwiększenie sprzedaży przy zachowaniu stałych kosztów reklamowych.

Wyzwanie

Zbudowanie efektywnej bazy wydawców prowadzących działania promocyjne wyłącznie w zamian za prowizję od sprzedaży

Działanie

Uruchomienie nowego kanału promocji poprzez stworzenie i rozwój programu partnerskiego w modelu Cost Per Sale – czyli płatność za reklamę w formie prowizji od sprzedaży.

Cel

  • Wzrost ruchu
  • Wzrost sprzedaży
  • Stałe koszty promocji

W pierwszym kwartale 2012 roku miesięczna wartość sprzedaży w sklepie wynosiła średnio 45 000 zł. Głównym celem współpracy było zwiększenie wartościowego ruchu na stronie reklamodawcy do takiego poziomu, aby wartość sprzedaży wzrosła o 30%.

W ciągu roku od założenia sklepu internetowego klientowi udało się osiągalność ruch organiczny na poziomie 20 000 unikalnych użytkowników. Jednak promocja sklepu oferującego produkty farmaceutyczne ma spore ograniczenia prawne, w związku z czym, aby ruch w sklepie rósł systematycznie, klient musiał szukać pomocy w działaniach innych, niż płatne kampanie wizerunkowe w serwisach online czy kampanie w Google Ads.

Program partnerski okazał się idealnym rozwiązaniem zarówno ze względów prawnych, jak i kosztów prowadzenia kampanii promocyjnych. Korzystając z modelu efektywnościowego CPS (Cost Per Sale), reklamodawca unikał ryzyka, jakie niosą ze sobą płatne kampanie rozliczane w modelach CPM i CPC. Uzyskał stałe koszty kampanii w postaci ustalonej przez siebie prowizji od sprzedaży.

Wyzwanie

Zbudowanie aktywnej sieci wydawców, działających wyłącznie w rozliczeniu za dostarczoną sprzedaż, czyli w modelu Cost Per Sale, ze wskazaniem na wydawców contentowych: blogerów, serwisy tematyczne oraz katalogi produktów.

Od początku współpracy plan działania zakładał aktywną współpracę na linii reklamodawca – sieć afiliacyjna – wydawca. Reklamodawca zaakceptował nasze sugestie i wskazówki mające służyć aktywnemu budowaniu sieci wydawców. 

Trzeba mieć na uwadze, że 10 lat temu marketing afiliacyjny nie był jeszcze tak popularny wśród wydawców, jak obecnie. Model CPS nie spotykał się z akceptacją wydawców, którzy mogli zagwarantować duże zasięgi w prowadzonych kampaniach. Media społecznościowe dopiero rozwijały się, więc influencerzy, jak i wydawcy działających w mediach społecznościowych, nie tworzyli istotnej grupy wydawców.

Jedynym medium społecznościowym zezwalającym na publikowanie linków afiliacyjnych był YouTube. Serwisy rabatowe również nie były jeszcze popularne i wykorzystywane w działaniach afiliacyjnych. Jako wydawcy afiliacyjni działali wyłącznie blogerzy, serwisy tematyczne, informacyjne oraz porównywarki cenowe.

Działanie

W drugim kwartale 2012 roku został uruchomiony program partnerski na naszej platformie webepartners.pl, w oparciu o warunki:

  • Wartość prowizji CPS – 7% dla wydawcy
  • Żywotność plików cookies – 30 dni

Od początku uruchomienia programu partnerskiego wspomagaliśmy jego rozwój aktywnym zachęcaniem do programu partnerskiego wydawców zarejestrowanych w naszej sieci afiliacyjnej. Wysyłaliśmy newslettery, powiadomienia systemowe, a także stosowaliśmy spersonalizowany i bezpośredni kontakt z wydawcami.

Zgodnie z naszymi wskazówkami, reklamodawca również zaangażował się w budowanie swojej sieci wydawców. Podejmował następujące działania:

  • regularnie publikował atrakcyjne promocje i dodawał kody rabatowe
  • udostępniał atrakcyjne banery
  • systematycznie zapraszał wydawców do programu poprzez nasz wewnętrzny Affiliate Marketplace
  • zamieścił na stronie sklepu informację o programie partnerskim
  • tworzył i przekazywał Affiliate Managerom bazy potencjalnych wydawców

 

Wyniki programu partnerskiego

Wzrost ruchu – cel osiągnięty

W pierwszym roku uruchomienia programu do współpracy przyłączyło się 90 wydawców. Ich liczba w początkowych latach rosła ze zróżnicowaną dynamiką, aby od roku 2016 do programu zaczęło dołączać co najmniej 100 aktywnych wydawców rocznie. Po 10 latach reklamodawca posiada ponad 1000 wydawców. 


Ważne

Na zwiększony przyrost wydawców w programach partnerskich szczególny wpływ miał rozwój social mediów w Polce. Pierwszym serwisem umożliwiającym publikowanie linków afiliacyjnych był Facebook. Użytkownicy Facebooka mogli zacząć zarabiać na polecaniu produktów bez konieczności posiadania własnej strony internetowej. Był to punkt zwrotny w marketingu afiliacyjnym w Polsce.

Wraz z rozwojem w naszym kraju kolejnych platform społecznościowych (Snapchat, Pinterest, Instagram, TikTok) przybywały nowe grupy wydawców, które miały ogromny wpływ na rozwój programów partnerskich. Końcówka 2021 roku to kolejny punkt zwrotny w afiliacji. Instagram oddaje w ręce swoich użytkowników Link Stickers, który umożliwia wklejanie linków afiliacyjnych w relacje.

Jednocześnie rozwijały się takie grupy wydawców jak zakupy grupowe, serwisy rabatowe, systemy casbackowe i katalogi produktów. Serwisy tematyczne i informacyjne zaczęły dostosowywać swoją ofertę do dynamicznie rosnącej grupy reklamodawców z branży e-commerce, dla których model Cost Per Sale stał się podstawowym modelem rozliczania kampanii reklamowych. Modele CPM i CPC przestały być obowiązujące.


Zwiększenie liczby wydawców aktywnie promujących produkty ze sklepu naszego reklamodawcy przełożyło się na wzrost wartościowego ruchu odprowadzanego do sklepu z powierzchni internetowych wydawców. generowany ruch w sklepie reklamodawcy

Wzrost sprzedaży – cel osiągnięty

Wzrost wydawców aktywnie promujących produkty naszego reklamodawcy przełożył się nie tylko na wzrost wartościowego ruchu, ale przede wszystkim na wzrost sprzedaży.

W ciągu 24 miesięcy od uruchomienia programu udało się osiągnąć założony cel. W pierwszym kwartale 2014 roku, 30% wartości sprzedaży realizowanej w sklepie pochodziło z działań afiliacyjnych, realizowanych przez wydawców w modelu Cost Per Sale.

udział wydawców afiliacyjnych w sprzedaży

Stałe koszty promocji – cel osiągnięty

Wszystkie działania prowadzone są nieustannie w modelu CPS. Reklamodawca dzieli się z wydawcami prowizją w wysokości od 7% do 10%. Prowizja wypłacana jest za poprawnie zrealizowane zamówienia, czyli takie, które zostały opłacone, odebrane przez kupującego i nie zostały zwrócone. Dzięki rozliczaniu prowizyjnemu, koszty promocji są stałe i nie przekraczają zysków ze sprzedaży. O wysokości oferowanej prowizji zawsze decyduje reklamodawca.

Podstawowy program partnerski oferuje prowizję na poziomie 7%. Dodatkowo reklamodawca zdecydował się na uruchomienie programu premium, w którym oferuje prowizję 10% dla najbardziej aktywnych wydawców.

Podsumowanie

W rozwój programu partnerskiego w ciągu 10 lat zaangażowaliśmy ponad 1000 wydawców zarejestrowanych w naszej sieci afiliacyjnej. Obecnie w programie aktywnie działają wydawcy z grup:

  • contentowa: blogerzy, influencerzy, serwisy tematyczne
  • social media: Facebook i Instagram
  • rabatowa i cashbackowa

Aż 25% wydawców, którzy dołączyli do programu, prowadzi aktywne i regularne działania na rzecz reklamodawcy. Sumaryczna wartość sprzedaży w latach 2012-2022 zrealizowanej w sklepie dzięki wydawcom wyniosła 1,51 mln zł. Wszystkie działania prowadzone są nieustannie w modelu CPS. 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Case study: Ile czasu potrzeba na wygenerowanie sprzedaży o wartości 100 tys. zł w programie partnerskim?

Program partnerski premium – czym jest i dlaczego warto go uruchomić?

Sztuczna inteligencja w afiliacji: przewodnik po ChatGPT i jego zastosowaniach dla wydawców i sklepów internetowych