Facebook Ads – jak zacząć działać?

Data aktualizacji: 23.05.2024

Spis treści ukryj

Facebook w III kwartale 2021 r. odnotował 29,01 miliarda dolarów przychodu. Chociaż wiele osób mówi o tym, że Facebook przechodzi do lamusa, statystyki na to nie wskazują. Analizujemy możliwości systemu reklamowego Facebook Ads.

Facebook to platforma, którą obecnie zna niemalże każdy. Chociaż wiele osób zwiastuje mu rychły koniec, w rzeczywistości nic nie wskazuje na to, żeby imperium Marka Zuckerberga chyliło się ku upadkowi. Obecnie Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy. Na całym świecie notuje on ponad 2,91 miliarda użytkowników, z czego 1,93 miliarda używa go codziennie. Dla porównania z Instagrama korzysta ponad miliard osób, a z Twittera 330 milionów użytkowników. Facebook rozwinął się w Dolinie Krzemowej. Zaprojektowany został dla studentów Harvardu, ale szybko przerodził się w dobrze rokujący start-up, a obecnie jest gigantem wśród mediów społecznościowych i niezwykle znaczącym ogniwem, jeśli chodzi o marketing internetowy. Jaki był jednak początek Facebooka?

Zanim powstał Facebook Ads

4 lutego 2004 roku, Mark Zuckerberg uruchomił pierwszą wersję portalu, nazwaną theFacebook. Pomagali mu w tym koledzy z uczelni: Dustin Moskovitz, Chris Hughes oraz Eduardo Saverin. Przeznaczony był on wyłącznie dla studentów Harvardu, a inspiracją dla jego powstawania były tzw. Face Books, czyli kroniki ze zdjęciami studentów. Już po dwóch dniach od uruchomienia serwisu twórcy obserwowali spektakularne wyniki, jeśli chodzi o dołączających użytkowników. Rozwój Facebooka był na tyle imponujący, że już w czerwcu 2004 roku Zuckerberg wraz ze współpracownikami przeniósł się do Palo Alto w Dolinie Krzemowej, gdzie zamieszkali i stworzyli pierwszą siedzibę firmy.

Później popularność theFacebook wzrastała z każdym dniem, a właściwie z każdą minutą…

Coraz więcej uczelni dołączało do serwisu, a co za tym idzie ilość użytkowników znacząco rosła. W 2005 roku portal zmienił nazwę na znaną nam obecnie. Pozbyto się „the” i zostawiono wyłącznie „Facebook”. W tym samym roku również portal otworzył się na rynki międzynarodowe. O sukcesie świadczyły liczby, a konkretnie jedna… Facebook zgromadził 6 milionów użytkowników z całego świata.

Dalszy rozwój portalu

W 2006 roku Facebook pojawił się także w wersji mobilnej. Wystarczyło mieć przy sobie telefon z Internetem, aby móc korzystać z niego w dowolnym momencie. Kolejne lata obfitowały w spore zmiany na portalu. Pojawiła się oś czasu, news feed. W 2007 roku marketplace, a chwilę po nim Facebook Ads pozwalające reklamowanie się na platformie. Co ciekawe, znak charakterystyczny dla Facebooka, czyli przycisk „Lubię to” pojawił się dopiero 2009 roku. W 2012 roku Facebook oficjalnie przejął Instagram, a później wszedł na giełdę.

Liczba użytkowników w tamtym momencie? Miliard! Wszystko to, co działo się po 2012 roku to już historia, w której większość z nas brała udział. Każdego dnia możemy obserwować jak Facebook, a także przynależny do niego Instagram, się rozwijają. Na własne oczy mogliśmy zobaczyć jak portal, który miał służyć tylko grupie studentów, stał się miejscem, w którym dzielimy się chwilami, zdjęciami i emocjami, a także miejscem, w którym promujemy swoją markę, sprzedajemy i uczymy się biznesu.

Facebook a afiliacja

Facebook z czasem stał się nie tylko jedną z największych platform reklamowych. To medium społecznościowe, które zezwala swoim użytkownikom na publikowanie wielu aktywnych linków zewnętrznych, czyli odprowadzających poza Facebooka. Dzięki temu każdy użytkownik Facebooka może zarabiać na linkach afiliacyjnych.

Facebook Ads - afiliacja na Facebooku

Facebook Ads początki

Założyciele Facebooka szybko zauważyli, że portal ten staje się sposobem na wypromowanie firmy. Po wypuszczeniu serwisu poza uczelniane kręgi, zaproponowali tworzenie fanpage firmowych, dzięki którym marki mogły komunikować się ze swoimi odbiorcami. Zaledwie 3 lata po uruchomieniu portalu powstał system Facebook Ads. Udostępniono użytkownikom możliwość płatnej promocji swoich produktów czy usług.

Jak się okazało, był to niezwykle przemyślany krok, ponieważ mnóstwo firm, małych i dużych, chciało dotrzeć do olbrzymiej grupy użytkowników Facebooka, których można było podzielić ze względu na różne czynniki. Przychód Facebooka sięgnął w II kwartale 2020 roku 18,69 miliarda dolarów. To o 11 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019 (16,89 mld USD). Przychód z reklam firmy wyniósł 18,32 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 10 proc. w ujęciu rocznym.

Facebook Ads – co to jest?

Facebook Ads to system, który pozwala stworzyć kreacje reklamowe zarówno na samym portalu, jak i na Instagramie, w Messengerze (komunikatorze Facebooka) i w Audience Network (sieci aplikacji i witryn internetowych należących do wydawców, którzy współpracują z Facebookiem).

Każda osoba, która kiedykolwiek korzystała z Facebooka, od czasu wprowadzenia systemu reklamowego, natknęła się na taką płatną promocję. Obecnie wiele osób narzeka nawet, że samych treści promocyjnych zauważa na swoim „wall’u” więcej niż kiedykolwiek. Nic w tym dziwnego. To świetny sposób na dotarcie do dobrze stargetowanej grupy odbiorców.

Facebook Ads – modele rozliczeń

Dwa podstawowe modele rozliczania kampanii na Facebooku to CPM (stawka za 1000 wyświetleń) i CPC (stawka na każde kliknięcie). Dlatego, zanim opublikujesz swoje reklamy, dobrze zaplanuj budżet reklamowy. Najlepiej skuteczność swoich reklam testuj na małych, kilkusetzłotowych budżetach, aby z czasem zainwestować najwięcej w te najlepiej konwertujące. Jeśli natomiast prowadzisz sprzedaż online i chcesz poznać możliwości rozliczania swoich kampanii reklamowych w zamian za prowizję od sprzedaży (model CPS), koniecznie dowiedz się więcej o programach partnerskich.

Menadżer reklam – narzędzie do tworzenia reklam w Facebook Ads

Do uruchamiania kampanii reklamowych na Facebooku powstało specjalne narzędzie Menadżer Reklam. To tutaj tworzy się reklamę, ustawia jej wszelkie parametry, kontroluje statystyki i wydatki.

To właśnie to miejsce jest mózgiem nie tylko operacji promocyjnych, ale także późniejszego analizowania efektów, które dana reklama przyniosła. Sam system reklamowy działa na zasadzie aukcji reklamowych. Jest on elementem algorytmu, dzięki któremu odbiorcy widzą reklamy, za które nadawcy są skłonni zapłacić najwięcej. Oczywiście nie tylko kwota ma znacznie. Algorytm Facebooka sprawdza również prawdopodobieństwo wejścia w interakcję z reklamą konkretnego użytkownika. Także realizację wybranego celu przez kreację reklamową i jakość reklamy. Jak więc widzisz, jest to system bardzo złożony, którego optymalizacji trzeba się nauczyć, aby mieć pewność, że nie „przepalisz” budżetu wyznaczonego na reklamy na platformie.

Facebook Ads – jak zacząć działać?

1. Własna strona na Facebooku (dawniej fanpage) to konieczność

Jeśli chcesz rozpocząć korzystanie z Facebook Ads, czyli reklamować się na Facebooku, musisz założyć profil firmowy, czyli stronę (dawniej Fanpage).

Fanpage to witryna na Facebooku, która powiązana jest z kontem prywatnym. Stanowi jednak osobne miejsce, za pomocą którego możemy promować swoją firmę, markę lub inicjatywę. Strony firmowe są przeznaczone głównie do użytku biznesowego, mają wiele funkcji niedostępnych w prywatnych profilach, m.in. możliwość promowania postów, tworzenia kampanii reklamowych czy analizę statystyk.

Nie ma ograniczeń co do rodzaju biznesu, dla którego można stworzyć stronę firmową na Facebooku. Stworzyć ją można dla każdej branży: ecommerce, gabinetów kosmetycznych, restauracji, kawiarni, szwalni, butików, firm consultingowych, szkoleniowych czy finansowych. Influencerzy, blogerzy i inni użytkownicy social mediów, którzy skupiają się na budowaniu dużych społeczności wokół własnej osoby czy marki, również zakładają najczęściej „firmowego Facebooka”.

2. Konto w Menadżerze Reklam

Następny krok to założenie swojego konta Menadżerze Reklam i wybranie formy płatności za wyświetlanie reklam. Założenie konta jest bardzo proste. Instrukcję dotyczącą tego, w jaki sposób dodać nowe konto do Menadżera znajdziesz w pomocy Facebooka, klikając tutaj. Jeszcze nie tak dawno, jedyną możliwością opłacenia działań było podpięcie karty do systemu, który sam ściągał sobie należności. Obecnie jest także możliwość pre-paid. Wystarczy, że przelejesz odpowiednią kwotę na swoje konto w Menadżerze Reklam (odbywa się to przez szybkie przelewy, więc środki wpływają w kilka minut) i możesz rozpoczynać działanie.

Facebook Ads – pierwsza kampania

Finalnie, reklama wyświetlana na Facebooku to grafika lub wideo z odpowiednio dopasowanym tekstem i przyciskiem Call To Action. Zanim jednak taka kreacja reklamowa powstanie, należy przejść cały proces jej tworzenia i szczegółowo określić niezbędne parametry:

  • jaki jest cel reklamowy (jaki efekt chcemy osiągnąć)
  • do kogo ma trafić (jaka jest grupa docelowa)
  • jak ma wyglądać przekaz reklamowy (w zależności od grupy docelowej)
  • jaki jest budżet

Przy pomocy Menadżera Reklam można również promować wcześniej dodane posty na swojej osi czasu. Jest to dobre rozwiązanie dla postów, które po publikacji cieszyły się dużą popularnością i są ponadczasowe.

 

reklama ze zdjęciem facebookads

Artur Jabłoński specjalizuje się w realizowaniu kampanii na Facebooku i Instagramie. Prowadzi szkolenia i sprzedaje własne kursy w tym zakresie. Swoje produkty również reklamuje poprzez Facebook Ads. W kreacji powyżej pozyskuje klientów na jedno ze swoich szkoleń. CTA „Więcej informacji” przekierowuje do witryny arturjablonski.com, gdzie znajdują się szczegóły szkolenia i korzyści, jakie dzięki niemu można osiągnąć. Kreacja w tym przypadku jest stateczna, przedstawia Artura Jabłońskiego, który jest już marką osobistą. Na kreacji krótkie, jednoznaczne hasło reklamowe. Warto wspomnieć, że ilość tekstu, która może pojawić się na kreacji, ogranicza system Facebook Ads. Czy proporcje są odpowiednie, można sprawdzić klikając tutaj.

 


FacebookAds karuzela

Przykład reklamy karuzelowej dostępnej na Facebook Ads, w tym przypadku firmy RoseBelle. Karuzela to świetne rozwiązanie do prezentacji produktów ze sklepów internetowych. Poprzez CTA „Kup teraz” można bezpośrednio przekierować użytkownika do produktu w sklepie.

 


social media now FacebookAds

Reklama wideo. W tym przypadku Piotr Chmielewski z Social Media Now, agencji specjalizującej się w działaniach na Facebooku, opowiada o tym, jak wygląda egzamin z Facebooka. CTA „Zarezerwuj teraz” przekierowuje do strony, na której można zapisać się na szkolenie prowadzone przez Piotra. Reklama w formie wideo to najlepszy wabik na klientów, którzy właśnie preferują treści wideo.

Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku i Instagramie

Instagram – serwis do edycji zdjęć oraz dzielenia się nimi został przejęty za miliard dolarów przez Marka Zuckerberga w 2012 roku. Po przejęciu Instagrama połączono oba te miejsca poprzez Menadżera Reklam. Tworząc kreacje w Menadżerze Reklam, możesz umieścić je także na Instagramie, zarówno jako reklamę w formie postu, jak i na Insta Stories. Trzeba pamiętać jednak, że sposób, w jaki wyświetlane są zdjęcia, filmy czy relacje na Instagramie, jest inny niż ten na Facebooku, dlatego sam wygląd kreacji reklamowej musisz dostosować do potrzeb Instagrama.

Facebook Ads miejsca reklamowe

Reklama w Messengerze wtapia się w rozmowy. Jest niewielka, ponieważ wygląda jak jeden z wątków, ale jest pogrubiona, oznaczona jako reklama i posiada dodatkowe zdjęcie. Poza tym jest klikalna. Reklama na InstaStories może być zdjęciem lub wideo i zawierać Call To Action. Reklama na feedzie Instagrama wygląda jak zwykły post, z ta różnicą, że pod nazwą użytkownika wyświetla się adnotacja „Sponsorowane”.

Facebook Ads – cele reklamowe

Wybór celu ma wpływ na wyniki całej kampanii, dlatego ważne jest, aby go dokładne przeanalizować i dobrze określić. Przed rozpoczęciem działań warto ustalić, do kogo chcemy dotrzeć ze swoją treścią oraz jakie efekty zamierzamy osiągnąć – choć wydaje się to oczywiste, w rzeczywistości może okazać się dość skomplikowane. Facebook Ads oferuje do wyboru 3 główne sekcje celów reklamowych:

  1. Świadomość
  2. Działania
  3. Konwersja

Każda sekcja jest dodatkowo rozbita na kolejne cele, z których każdy ma swoje określone zadania.

Facebook Ads Menadzer

Cel reklamowy – Świadomość 

Rozpoznawalność marki

Jeśli chcesz budować rozpoznawalności marki, firmy, usług lub produktów, najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie celu „rozpoznawalność marki”. Dzięki temu celowi reklama zostanie wyświetlona osobom, które z największym prawdopodobieństwem będą nią zainteresowane i zatrzymają soją uwagę przynajmniej na chwilę. W tym przypadku reklama zostanie zaprezentowana grupie użytkowników, co do których algorytm Facebooka uzna, że mogą być zainteresowani ofertą. Model rozliczeń zakłada tu opłatę za 1000 wyświetleń reklamy, a w statystykach kampanii znajdziesz też tzw. szacowany wskaźnik zapamiętania, określający w przybliżeniu ilość osób, które będą pamiętały Twoją reklamę przez co najmniej 2 dni od wyświetlenia.

Zasięg

Cel „zasięg” warto wybrać, jeśli zależy Ci na dotarciu do jak największej ilości nowych użytkowników. W tym przypadku, inaczej niż przy celu „rozpoznawalność marki”, możesz też określić częstotliwość wyświetlania reklamy tym samym odbiorcom, np. 1 wyświetlenie na 5 dni. Reklama również jest rozliczana w systemie CPM (za 1000 wyświetleń); daje też możliwość ustalenia maksymalnej stawki, jaką chcesz zapłacić za tę ilość wyświetleń. Warto pamiętać, że oba cele z sekcji „Świadomość” nie przyniosą dużej ilości kliknięć, komentarzy, lajków czy innych reakcji pod postami. Do tego, by angażować odbiorców, służą bowiem cele z sekcji „Działania”.

Cel reklamowy – Działania

Jeżeli Twoim głównym celem kampanii jest zachęcenie odbiorców do podejmowania działań na stronie Facebooka lub swojej stronie internetowej, wybierz cel „działania”. To najbardziej rozbudowana sekcja, zawiera aż 6 różnych celów. Tutaj znajdziesz odpowiedni cel, jeśli chcesz skierować ruch z Facebooka np. na stronę firmową lub do sklepu internetowego, a także jeśli zależy Ci na zwiększeniu ilości polubień swojej strony na Facebooku. W zależności od tego, jakich działań oczekujesz, masz do wyboru:

Ruch

Jeden z najczęściej wybieranych celów reklamowych – pozwala na przekierowanie odbiorców do miejsca docelowego poza Facebookiem (zwykle strona WWW lub aplikacja) bądź na nim (czat w Messengerze). Niezależnie więc czy chcesz, aby ktoś odwiedził Twojego bloga, ściągnął aplikację czy wszedł na kartę konkretnego produktu w sklepie, możesz śmiało wybrać ten cel. Reklamę można zoptymalizować na kilka sposobów: pod względem jak największej ilości kliknięć, wyświetleń lub unikatowego zasięgu dziennego (1 osoba zobaczy tę samą reklamę najwyżej 1 raz w ciągu dnia). To najprostsza metoda, aby uzyskać dużą ilość wejść na stronę WWW.

Aktywność

Kolejny z bardzo popularnych i skutecznych celów reklamowych na Facebooku. Pod szyldem „Aktywność” kryją się trzy bardziej szczegółowe cele: polubienia strony, aktywność dotycząca postów (czyli lajki, reakcje, komentarze i udostępnienia) oraz reakcje na zaproszenie na wydarzenia. Do promocji możesz wykorzystać zarówno opublikowane już posty, jak i takie kreacje, które stworzysz bezpośrednio w Menedżerze Reklam i które nie będą widoczne na profilu (tzw. dark posty).

Instalacje aplikacji

Reklama z tym celem kieruje odbiorców bezpośrednio do sklepu, gdzie mogą pobrać i zainstalować aplikację. Co ważne, jeśli chcesz, by Facebook optymalizował taką kampanię pod względem ilości instalacji aplikacji, musisz ją zintegrować z systemem reklamowym Facebooka, korzystając z Software Developer Kit, czyli zestawu narzędzi dla deweloperów. W innym przypadku reklama będzie automatycznie optymalizowana pod maksymalną ilość kliknięć.

Wyświetlenia filmu

Tu również nie uzyskasz wielu kliknięć, za to możesz sprawić, by znaczna grupa osób obejrzała Twoje wideo. Cel stworzony, by – przy najniższym koszcie – uzyskać jak najwięcej wyświetleń filmu trwających powyżej 10 sekund. Warto jednak pamiętać, że wiele osób ogląda na Facebooku filmy bez dźwięku. Jeśli więc w filmie zawarta jest czyjaś wypowiedź, dobrze jest dodać napisy.

Pozyskiwanie kontaktów

Jak nazwa wskazuje, pozwala na pozyskiwanie kontaktów (np. adresów e-mail, numerów telefonów) osób zainteresowanych Twoją firmą, produktem lub usługą. Stworzenie reklamy z tym celem wymaga dodatkowego formularza, za pomocą którego zainteresowane osoby będą mogły przekazać Ci swoje dane. Cel ten daje możliwość stworzenia bazy potencjalnych klientów lub bazy mailingowej, którą następnie można wykorzystać do bezpośredniego kontaktu.

Wiadomości

To cel nastawiony na kontakt z potencjalnymi klientami poprzez Messengera, co również pozwala na zdobycie nowych kontaktów. Reklama może też mieć formę wiadomości rozsyłanej właśnie poprzez Messengera bezpośrednio do osoby. Często rozmowy/wiadomości personalne działają lepiej niż jakakolwiek kreacja reklamowa. Ten cel pozwala na szybki powrót klientów w sprawie oferty.

Cel reklamowy – Konwersja

To grupa celów najbardziej bezpośrednio nastawionych na sprzedaż produktów lub usług. Facebook optymalizuje reklamy z tymi celami w sposób mający wygenerować jak największą ilość transakcji. Z powodzeniem możesz tu stosować ściśle sprzedażowe teksty i obrazy.

Dobrze jest także na swojej stronie dodać Piksel Facebooka, aby móc otrzymywać informacje od systemu Facebook Ads, dotyczące, np. konwersji. Sam Piksel jest krótkim skryptem, pozwalającym mierzyć skuteczność prowadzonych kampanii na Facebooku. Konfiguracja jest bardzo prosta, w przypadku stron postawionych na WordPress, wystarczy specjalna wtyczka, która pomoże go zainstalować. Zebrane przez Piksel dane, pozwolą Ci tworzyć skuteczne dane i prowadzić remarketing.

Sam Piksel jest krótkim skryptem, pozwalającym mierzyć skuteczność prowadzonych kampanii na Facebooku. Konfiguracja jest bardzo prosta, w przypadku stron postawionych na WordPress, wystarczy specjalna wtyczka, która pomoże go zainstalować. Zebrane przez Piksel dane, pozwolą Ci tworzyć skuteczne dane i prowadzić remarketing.

Konwersje

Aby skorzystać z tego celu, konieczny jest skonfigurowany piksel Facebooka lub zdarzenia w aplikacji. Bez tego Facebook nie będzie w stanie ocenić skuteczności reklam i dobrze ich zoptymalizować. W zależności od potrzeb konwersją może być np. dodanie produktu do koszyka, przejście do kasy czy wysłanie formularza. Aby maksymalnie efektywnie wykorzystać ten cel, strona WWW lub e-sklep powinien posiadać już pewną historię i określoną ilość dotychczasowych konwersji – na podstawie tych danych algorytm Facebooka wyświetli reklamę potencjalnie najbardziej zainteresowanym użytkownikom.

Sprzedaż z katalogu

Cel stworzony przede wszystkim dla sklepów internetowych posiadających w ofercie dużą ilość produktów. Umożliwia wczytanie do Menedżera Reklam pliku z katalogiem produktów i wyświetlanie dynamicznych reklam na podstawie wskazanych kryteriów. Mogą to być np. reklamy przypominające użytkownikom, że dodali określone produkty do koszyka, ale nie sfinalizowali transakcji, albo tzw. reklamy śledzące, kiedy Facebook wyświetla im produkty ostatnio oglądane w e-sklepie.

Wizyty w firmie

Cel „lokalny”, pozwalający na promocję stacjonarnych sklepów lub oddziałów firmy. Facebook wyświetli reklamę osobom znajdującym się w określonej odległości od sklepu lub oddziału. Ten cel możemy też wykorzystać np. podczas targów branżowych lub innych eventów, na których wystawiamy swoje stoisko. Kierujemy wówczas reklamę do ścisłego grona osób, które mogą akurat przechodzić obok.

Facebook Ads – grupa docelowa

Kolejny krok po wybraniu celu to określenie grupy docelowej. Możesz kierować reklamę do osób ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania czy zajmowane stanowiska. Co, więcej możesz pokierować reklamę do osób, które są w związku na odległość, są małżeństwem, niedawno się przeprowadzili czy też niebawem mają urodziny. Opcji jest naprawdę bardzo wiele, dlatego, zanim usiądziesz do tworzenia reklamy, musisz wiedzieć, kim dokładnie jest Twój potencjalny klient. Musisz znać jego zachowania, zainteresowania, a także frustracje i potrzeby. To bardzo pomaga, ponieważ chociaż Facebook Ads jest bardzo intuicyjnym systemem, to Ty musisz zaprojektować, do kogo ma dotrzeć Twoja kreacja reklamowa.

Pamiętaj, że tworząc reklamę, nie musisz wybierać tylko jednej grupy lub robić kilku kampanii, aby obsługiwać wiele grup.

Jeżeli Twój komunikat w poście reklamowym jest tak wyrażony, że będzie odpowiedni zarówno dla Panny Młodej z Warszawy, jak i dla Specjalisty Marketingu w Łodzi, to nie ma problemu, aby umieścić dwie te grupy w jednej kampanii. Oczywiście powyższy przykład jest absurdalny i raczej trudno o komunikat, który dotrze do dwóch tak różnych grup, ale np. jeśli np. prowadzisz sklep z ubraniami, to z pewnością możesz stworzyć reklamę, która trafi zarówno do właścicielek małych biznesów, jak i dla pań pracujących w dużych korporacjach. Musisz to jednak dokładnie przemyśleć.

Facebook Ads – budżet i czas emisji kampanii

Następnie trzeba wybrać budżet i czas emisji. Tak naprawdę to, ile pieniędzy przeznaczysz na reklamę, zależy tylko od Twoich możliwości. Sam system Facebook Ads posiada algorytm, który liczy pewne kwestie przez pryzmat pieniędzy. Jednak to nie wszystko. Liczy się także jakość reklam i ich skuteczność, dlatego nie załamuj się, jeśli na początek masz tylko kilka tysięcy czy nawet kilkaset złotych. Ważne jest wtedy jednak, aby bardzo dobrze zoptymalizować kampanię.

Czas emisji reklamy zależy niejako budżetu, którym dysponujesz. Na początku warto postawić na krótkie okresy, aby sprawdzić, czy rzeczywiście dana kreacja reklamowa działa. Jeśli jej wyniki są niezgodne z oczekiwaniami, trzeba ją wyłączyć i stworzyć nową. Jeśli natomiast okaże się, że kreacja jest skuteczna i cel jest realizowany, można ją przedłużyć. Wielu osobom wydaje się, że tylko firmy, które mają duże budżety i specjalne działy marketingu online mogą promować się na Facebooku. Fakt. Ze względu na duże pieniądze, które mogą zainwestować w samą reklamę oraz w specjalistów od jej optymalizacji, jest im nieco łatwiej. Nie oznacza to jednak, że małe, lokalne firmy nie mają szansy wybić się w tym obszarze. Wręcz przeciwnie dobrze zoptymalizowane i stargetowane reklamy pozwalają dotrzeć do odpowiednich odbiorców nawet małym firmom, które nie dysponują kilkusettysięcznymi budżetami.

 

FacebooAds infografika
Facebook Ads jak zacząć

Facebook Ads – analiza wyników kampanii

Skoro już wiesz jak zrobić swoją pierwszą reklamę na Facebooku, musisz też pamiętać o tym, że nie ma sensu jej robić, jeśli później nie przeanalizujesz wyników. Każde działanie marketingowe, nieważne czy jest bardziej, czy mniej tradycyjne, powinno być mierzone i dokładnie analizowane.

Na początku przygody z reklamami na Facebooku każdy popełnia wiele błędów. Aby było ich coraz mniej, należy dokładnie analizować statystyki prowadzonych działań. Najwięksi specjaliści z zakresu Facebook Ads powtarzają, że bez ciągłej analizy liczb, które otrzymują nie tylko od samego systemu, ale także z dodatkowych źródeł, np. Google Analytics, ich wyniki byłyby znacznie gorsze, mimo że w swoim życiu przeprowadzili już setki kampanii. Jak więc na początku analizować wyniki? Prześledź wszystko to, co oferuje Ci system Facebook Ads. Ilość danych jest naprawdę duża. W panelu sprawdzisz do ilu osób dotarła reklama, jak długo oglądali wideo, ile było odsłon i innych akcji. Sprawdź każdy parametr, a kiedy wykonasz kolejną reklamę porównaj zestawienie poszczególnych kampanii.

Dodatkowe narzędzia do analizy wyników

Warto także pamiętać, że w większości przypadków ruch z reklam jest kierowany na zewnątrz, np. na bloga czy do sklepu internetowego. Oznacza to więc, że bardzo ważnym jest nie tylko analiza statystyk od Facebooka, ale także dokładne śledzenie zachowania odbiorców na Twojej witrynie. Zwróć uwagę na to, ile osób dokonało zakupu, ile pozostawiło „porzucony koszyk”, ile tylko weszło na stronę i po chwili ją opuściło, itd. Warto także skorzystać z typowych narzędzi stron internetowych udostępniających kody śledzenia, np. Google Analytics czy Google Tag Manager.

Facebook Ads – dla kogo?

Widząc, ile celów reklamowych możesz obrać, tworząc kampanię Facebook Ads i jakie grupy docelowe są dostępnie, trudno o branżę, która nie może reklamować się na Facebooku.

Z pewnością jednak, w najbardziej komfortowej sytuacji są tutaj wszelkie biznesy internetowe. Prowadząc działalność typowo online, Facebook Ads jest świetnym narzędziem do budowania rozpoznawalności marki, zdobywania konwersji i budowania relacji z klientami. Pamiętaj, że nie jest tak, iż wystarczy jednorazowo wypuścić reklamę, aby ciągle czerpać z niej zyski. Trzeba stale podtrzymywać zainteresowanie użytkowników Facebooka i testować różne konfiguracje. (można korzystać z opcji testy A/B). Obsługa Facebook Ads to stała praca, polegająca na testowaniu, sprawdzaniu, mierzeniu, a następnie zmienianiu i ulepszaniu. Tylko takie podejście pozwala osiągać świetne efekty.

Facebook Ads – możliwosci dla ecommerce

Podsumujmy więc, co może zyskać ecommerce, dzięki korzystaniu z Facebook Ads:

  • Rozpoznawalność/budowanie wizerunku marki.
  • Dotarcie do osób, do których nie udałoby się dotrzeć bez skorzystania z portalu społecznościowego.
  • Możliwość skierowania reklam do osób, które rzeczywiście są zainteresowane produktem czy usługą.
  • Zwiększoną sprzedaż.
  • Zdobycie bezpośredniego kontaktu do swoich klientów lub potencjalnych klientów.
  • Zainteresowanie klientów, dzięki możliwości udostępniania ciekawych kreacji.
  • Możliwość dokładnego przeanalizowania efektów działań.
  • Możliwość pojawiania się reklamy w Social Mediach o różnych porach dnia i nocy.
  • Możliwość reklamowania swojej marki nawet wtedy, kiedy nie dysponujesz ogromnym budżetem lub masz małą firmę.
  • Możliwość tworzenia reklam zarówno na Facebooku, jak i w innych miejscach, takich jak Messenger czy Instagram.

Ograniczenia Facebook Ads

Facebook Ads, jak każdy inny system reklamowy, ma swoje ograniczenia. Na co musisz się przygotować?

  • Jeśli Twój biznes zajmuje się bardzo niszowym produktem, może okazać się, że na Facebooku nie ma aż tak wielu zainteresowanych. Wiele osób uważa, że nie ma sensu promować za pomocą Facebook Ads asortymentu młodzieżowego, ponieważ niewielka ilość nastolatków korzysta z Facebooka. Rzeczywiście ta liczba spada, ale pamiętaj, że dzięki systemowi Facebook Ads, masz możliwość kierowania reklam na Instagram, gdzie przeważają młodzi internauci.
  • Są branże, których promocji Facebook nie zezwala, takie jak np. erotyczna. Dlatego ciężko na Facebooku promować bieliznę, gdyż Facebook uzna takie reklamy za treści niezgodne z zasadami Facebooka.
  • Stosunkowo łatwo „przepalić” budżet. Jeśli stworzysz kreację, która nie przekona użytkowników lub wybierzesz nieodpowiedni target, reklama nie przyniesie rezultatów, które zwrócą zainwestowane pieniądze. Jest to jednak ograniczenie, które dotyczy nie tylko Facebook Ads, ale wszystkich innych sposobów promocji, które nie rozliczają wyłącznie efektów.

Facebook Ads – samodzielnie czy z Agencją?

Czy reklamy w systemie Facebook Ads lepiej tworzyć samemu, czy też oddać ten dział marketingu w ręce specjalistów? Wszystko zależy od skali, do której dążysz. Jeśli masz dużo czasu i budżet, który możesz przeznaczyć na szkolenia, z pewnością jesteś w stanie samodzielnie zająć się swoimi reklamami na Facebooku. Współpracując z agencją czy freelancerem, którzy zajmują się działaniami w zakresie Facebook Ads, masz pewność, że zrobią to kompleksowo. Wszystko zależy od potrzeb oraz możliwości (czasowych, finansowych). Czy decydujesz się na pomoc firmy zewnętrznej, czy też samodzielne działanie, warto znać chociaż podstawowe kwestie dotyczące kampanii na Facebooku i mierzenia ich efektów. To pomoże Ci ocenić rezultaty wykonanych prac, co jest szczególnie ważne, jeśli płacisz komuś za obsługę Twoich reklam na Facebooku.

Poniżej zostawiamy jeszcze 5 linków do miejsc, z których można się naprawdę wiele nauczyć, jeśli chodzi o działania na Facebooku:

Artur Jabłoński – ekspert w zakresie Facebooka, Instagrama i Content Marketingu. Możesz skorzystać z jego bloga, na którym znajduje się nawet specjalna kategoria dotycząca Facebook Ads. Oprócz tego organizuje on szkolenia, kursy online oraz posiada kanał na YouTube, z którego można czerpać wiedzę. Napisał także książkę pod tytułem „Skuteczna reklama na Facebooku„.

Social Media Now – agencja marketingowa, która dziś rozwija się na różnych polach, jednak zaczynała od Facebooka. Na systemie Facebook Ads zjedli zęby! Warto zaglądać na ich stronę na Facebooku, gdzie sporo się dzieje, np. tematyczne live.

Daniel Bossy – specjalista ds. marketingu, który podejmuje najczęściej tematykę Facebook Ads. Nie ma typowego bloga, ale na jego stronie znaleźć można wiele materiałów wideo, dotyczących tej tematyki. Warto także zajrzeć na jego profil na Facebooku, ponieważ prowadzi go naprawdę ciekawie.

Joanna Ceplin – specjalistka od mediów społecznościowych, która porusza kwestię większości portali, w tym oczywiście Facebooka. Warto zaglądać na jej bloga.

Paweł Kępa – wcześniej jego blog nazywał się „Mała Wiejska Firma”. Od niedawna nazwa strony to po prostu imię i nazwisko twórcy, ponieważ jego wiedza zaczęła służyć wszystkim biznesom. Warto zajrzeć na jego bloga i kanał na YouTube, na którym dzieli się wiedzą.