Kupony rabatowe, czym są i jak mogą zwiększyć sprzedaż w programie partnerskim?

Data aktualizacji: 02.11.2022

Kupony rabatowe to jeden z najpopularniejszych sposobów na dotarcie do klienta. W tym wpisie przedstawimy, czym dokładnie są, dlaczego warto z nich korzystać i jakich błędów należy unikać, przekazując je wydawcom.

Czym są kupony rabatowe?

Kupony rabatowe (czasem nazywane też kodami) to zniżki oferowane przez sklepy internetowe. Zazwyczaj są to czasowe oferty pozwalające obniżyć wartość zamówienia. Mogą one dotyczyć nie tylko wartości zamówionych produktów, ale też na przykład oferować darmową dostawę czy zniżkę na kolejne zakupy.

Plusem kodów rabatowych jest to, że są one darmowo udostępniane potencjalnym klientom.

Kupony rabatowe – co można dzięki nim zyskać?

To oczywiste! Kody rabatowe sprawiają, że wydawca może obniżyć wartość swojego koszyka w wybranym sklepie lub dostać darmową wysyłkę produktów. Warto przeglądać serwisy, które oferują kupony. Zajmuje to chwilę, a może zaowocować zaoszczędzonymi złotówkami. Kodami rabatowymi warto zainteresować się szczególnie w „gorących okresach”, takich jak święta, czas powrotu do szkoły czy wyprzedaże.

Co zyskuje sklep udostępniający kupony rabatowe?

Jaką korzyść mają sklepy z udostępniania kuponów rabatowych? Jedną z najważniejszych korzyści dla nich jest promocja. Dzięki kodom rabatowym mogą one dotrzeć z produktem do większej liczby odbiorców, którzy są przecież ich potencjalnymi klientami ;). Kody rabatowe są też dobrym sposobem na to, by podnieść sprzedaż produktów poza sezonem. Poprzez przygotowanie oferty specjalnej sklepy zwalniają też miejsce w magazynie, np. nowocześniejszym towarom lub nowym kolekcjom.

kupony rabatwe musclepower na black friday

Kupony rabatowe w programie partnerskim – dlaczego warto je przyznawać?

Myślisz, że zniżki, rabaty i promocje opatrzyły się klientom? Są popularne, ale dobrze przemyślane wciąż działają jak magnes. Nagle zwykłe zakupy stają się wyjątkową okazją dostępną dla wybranych. Kiedy klient robi zakupy online i widzi limitowany kod rabatowy, ma większą motywację do przyspieszenia decyzji zakupowej. Okazuje się też, że przy okazji dokonuje znacznie większych zakupów niż bez zniżki. Wartość koszyka zakupowego szybuje w górę!

Ale to nie wszystkie powody, dla których sklepy udostępniają kody zniżkowe. Poznaj pozostałe:

  • aktywizacja klientów, którzy od dłuższego czasu nie dokonali zakupów
  • kreowanie wizerunku marki przyjaznej konsumentom. Nawet niezrealizowane kupony zniżkowe obniżające wartość zamówienia działają na korzyść Twojego sklepu. Klienci doceniają ten gest. W ich oczach masz przewagę nad konkurencją, która nie zaoferowała zniżki.
  • motywowanie wydawców do aktywności w programie partnerskim
  • skuteczna forma promocji, która nie generuje kosztów (jeśli marża przecenionych produktów jest odpowiednio wysoka i nie zależy nam wyłącznie na sprzedaży zalegającego towaru)
  • atrakcyjny wabik dla nowych, powracających klientów
  • opróżnienie magazynu z niesprzedanego asortymentu
  • większa sprzedaż poza sezonem

Korzyści są oczywiste: i dla klientów, i dla sklepów internetowych. Przejdźmy dalej, czyli rozbierzmy na czynniki pierwsze fenomen skuteczności kodów rabatowych w programach partnerskich. O sukcesie potrafi zdecydować jeden detal. I tak samo jest w przypadku porażki.

Skuteczne kupony rabatowe w programie partnerskim

Internauci wypatrują kuponów rabatowych jak kania deszczu 🙂 Nic dziwnego, że sklepy internetowe stają na rzęsach, aby zaoferować zniżkę, która wyróżni ich ofertę. Tak samo wydawcy, szczególnie serwisy rabatowe, zabiegają o ekskluzywne kody rabatowe, najlepiej na wyłączność.

Jak wobec tego przygotować się do dystrybucji kodów rabatowych, aby dzięki wydawcom pozyskać nowych klientów, a także utrzymać tych powracających?

  1. Nagradzaj najaktywniejszych wydawców – unikalnymi kodami na wyłączność. To ulubione narzędzie motywacyjne wydawców, szczególnie tych średnich i mniejszych. Wtedy ich witryna zwiększa zasięg. Z kolei więksi wydawcy chętnie umieszczą taki kod w najlepiej konwertującym miejscu na swojej stronie. Dobrą praktyką jest przyznanie ekskluzywnych kodów niewielkiej liczbie najlepiej sprzedających wydawców – w ten sposób sprawdzisz, czy oferta jest atrakcyjna dla klientów i po jakimś czasie zadecydujesz o jej szerszej dystrybucji
  2. Urozmaicaj promocje – powtarzalne kupony rabatowe nie są w oczach klienta żadną okazją. Dlatego przeanalizuj swoją strategię i sprawdź, czy promocje różnią się od siebie. Najczęściej stosowane zniżki dotyczą procentowej obniżki ceny, darmowej dostawy, gratisu do zamówienia i rabatu na konkretną kwotę.
  3. Rozłóż promocje w czasie – znajdź złoty środek, który pozwoli Ci regularnie rozdawać kupony rabatowe, nie za często i nie za rzadko. Tak, aby klienci nie znudzili się częstymi zniżkami, ale też ochoczo ich wyczekiwali.
  4. Uwzględnij specjalne okazje, święta i sezony – wykorzystaj fakt, że wtedy klienci chętniej kupują konkretne produkty czy usługi.
  5. Ograniczone czasowo kupony rabatowe przyznawaj na dłuższy czas – oczywiście, jeśli nie dotyczą specjalnych okazji. Tydzień, dwa wystarczą, aby kody dotarły do wydawców, a klienci zdążyli się z nimi zapoznać i dokonać zakupu. Unikniesz wtedy sytuacji zawiedzionych czytelników bloga, którzy o promocji dowiedzieli się już po fakcie.
  6. Dostarcz kupony rabatowe odpowiednio wcześniej – wydawcy potrzebują czasu, aby zaplanować działania w programie partnerskim. Szczególnie w przypadku świąt czy specjalnych okazji, tj. Dzień Matki czy walentynki. Jeśli współpracujesz z siecią afiliacyjną, przekaż wcześniej informację o kodach rabatowych jej pracownikom, którzy wyręczą Cię w dystrybucji kodów do wydawców.

Kupony rabatowe – dobre praktyki ich przyznawania

Zapytaliśmy jednego z doświadczonych wydawców webePartners, na co jeszcze zwracać uwagę, gdy chcemy rozdać kupony rabatowe.

– Z naszego doświadczenia wynika, że najlepiej sprawdzają się zniżki od 10 do 30% lub od 50 do 100 zł. Z punktu widzenia klienta, niższe wartości % sprawiają wrażenie „nieopłacalnych”, natomiast wyższe sugerują, że towar nie może być wyprzedany. Oczywiście wszystko zależy od oferowanego przez nas asortymentu. Najskuteczniejsze kody rabatowe to te unikalne, dostępne tylko dla jednego wydawcy, chociaż tutaj zdarzają się wyjątki. Warto przede wszystkim dostosować wysokość zniżki do cen dostępnych w naszym sklepie. – radzi Katarzyna Mróz, Affiliate Manager w firmie PannaCottaGroup, będącej właścicielem serwisu Kupon.pl. – Bardzo ważne jest, aby promocja kodu rabatowego nie zbiegła się w czasie z inną akcją rabatową w sklepie, np. kod rabatowy -15% nie będzie atrakcyjny, jeśli w tym samym czasie sklep oferuje Noc Zakupów z rabatem -20%.

kupony rabatowe kosulkowo na darmową dostawę
 
Ciekawostka
Wiesz, która z największych europejskich firm e-commerce, opanowała kupony rabatowe do perfekcji? Odpowiedź brzmi: Zalando. Kod rabatowy ma być zawsze dostosowany do potrzeb klienta – to główny target zespółu marketingowego Zalando, jeśli chodzi o kupony rabatowe. Aby go osiągnąć, często dokonują testów A/B różnych wariantów kuponów i porównują wyniki. Zmieniają między innymi wartość rabatu, minimalną kwotę do wydania, datę ważności itp. Dzięki takiemu podejściu wiedzą, które produkty są najbardziej pożądane i jakie rodzaje rabatów przyniosą największy zysk.

Jak poprawnie przekazywać kupony rabatowe wydawcom?

Kupony rabatowe i wszelkie inne promocje reklamodawca udostępnia z poziomu panela reklamodawcy w naszym serwisie, w zakładce Kody rabatowe >> Dodaj kod rabatowy. Następnie przekazujemy je wydawcom poprzez nasz wewnętrzny system komunikacyjny. Po przesłaniu kodu nie otrzymujesz potwierdzenia mailowego, że kod został dodany. Natomiast w każdej chwili możesz sprawdzić jakie kody i kiedy dodałeś w zakładce Kody rabatowe >>> Lista moich kodów. 

kupony rabatowe dodawanie z panelu reklamodawcy webepartners
Widok dodawania kuponów rabatowych z panelu reklamodawcy

Aby dodawać kupony rabatowe, musisz umieścić kilka istotnych informacji:

1. Tytuł wiadomości

Czyli tytuł, który wyświetli się wydawcom. Powinien być krótki i konkretny, na przykład: Wszystkie kosmetyki taniej o 20% z kodem XYZ

2. Typ udostępnionej informacji

Tutaj zaznaczasz, co dokładnie chce przekazać wydawcom – kod rabatowy, informację o wyprzedaży, darmową dostawę, konkurs etc.

3. Udostępniam dla programu

Jeżeli posiadasz kilka programów partnerskich, zaznaczasz tutaj, dla którego chcesz przekazać kupon.

4. Treść wiadomości

Należy w niej zawrzeć wszystkie dodatkowe szczegóły promocji, np. że nie dotyczy produktów już przecenionych albo nie łączy się z innymi.

5. Kod rabatowy

W tym polu należy wpisać treść kodu rabatowego, jeżeli oczywiście przekazujesz informację o promocji z kodem. 🙂

6. Wartość

Złotówkowa lub procentowa wartość kuponu rabatowego.

7. Link do strony promocji/kodu/wyprzedaży

Jeżeli akcja promocyjna, którą przekazujesz wydawcom posiada dedykowany landing page, umieść go w tym miejscu. Jeżeli nie, możesz po prostu wkleić link do strony głównej sklepu.

8. Ważne od/do

To po prostu zakres dat, w których obowiązują kupony rabatowe przekazywane wydawcom

9. Chcę udostępnić tylko wybranemu wydawcy

Jeżeli chcesz przekazać ekskluzywny kupon rabatowy tylko dla jednego wydawcy, kliknij i wybierz go z listy.

Kupony rabatowe – czego należy unikać?

Aby przepływ informacji i kodów między reklamodawcą, siecią afiliacyjną i wydawcami był sprawny, należy unikać poniższych błędów:

ważne zapamiętaj  brak jasnego komunikatu >>> zawsze należy podać najdokładniej jak to możliwe, jakie produkty lub kategorie obejmuje dany kod, aby wydawcy mieli pełną jasność, czego dotyczy zniżka, aby nieumyślnie nie wprowadzili swoich użytkowników w błąd

ważne zapamiętaj  wysyłanie kodu na kilka- kilkanaście dni przed jego działaniem >>> gotowy kod najlepiej dodać do systemu 1-3 dni przed jego aktywacją, dzięki temu wydawcy nie stracą go z oczu i będą mogli od razu zaplanować jego promocję na swoich stronach

ważne zapamiętaj  wysłanie kodu, który nie działa >>> bardzo ważne jest, aby przed wysłaniem kodu sprawdzić w swoim systemie czy na pewno działa, czy nie wkradła się literówka w nazwie kodu bądź została źle ustawiona data aktywacji

ważne zapamiętaj  duża ilość kodów o tej samej wartości na różne produkty w sklepie >>> najważniejsza jest zawsze jakość kodu, a nie ich ilość, a zbyt duża ilość o tej samej wartości może dać odwrotny efekt, gdyż wydawcy mogą zniechęcić się „spamem” i przestać publikować takie kody

ważne zapamiętaj  zniżki, które się wykluczają >>> bywa, że rabaty wykluczają się, jeden daje 7% zniżki na wszystko, drugi tylko 5% na wybraną kategorią, przy czym promocje nie łączą się, należy bardzo uważać, aby takie sytuacje nie miały miejsca, gdyż do sklepu zaczną trafiać klienci, którzy nieumyślnie wprowadzeni w błąd, opuszczą go bardzo niezadowoleni, gdyż nie otrzymają oczekiwanego rabatu

Kupony rabatowe – pierwsza pomoc w kryzysowej sytuacji

Kupony rabatowe działają jak apteczka pierwszej pomocy dla e-commerce 😉 Skąd to porównanie? Poza oczywistymi względami potrafią też wybawić reklamodawcę z opresji. Jeśli powinie Ci się noga w prowadzeniu programu partnerskiego, to kody rabatowe szybko uratują sytuację. Dzięki nim wznawiając program, zachęcisz wydawców do uczestnictwa. Drobny kryzys wizerunkowy? Poza pokorną postawą i naprawieniem problemu podziel się kodami rabatowymi i wyjdź z twarzą z całej sytuacji.

Choć przyznawanie kodów rabatowych wygląda z zewnątrz na spontaniczne działanie, to stoi za nim przemyślana strategia. Bądź daleki od rutyny, działaj z wyprzedzeniem i nagradzaj wydawców ekskluzywnymi rabatami, a zaobserwujesz, jak Twój program partnerski się rozwija.

Jeśli masz pomysł na przyznanie kodu rabatowego lub wręcz przeciwnie – pustkę w głowie, zapytaj swojego Affiliate Managera o wskazówki.