Posty na FB to temat rzeka. Bardzo dużo mówi się o tworzeniu zaangażowanych treści na tym portalu. Wśród wielu marketerów panuje wręcz przekonanie, że największą i jedyną siłą postów są lajki i reakcje użytkowników. Choć jest w tym ziarno prawdy, to warto pamiętać, że nie zawsze ilość lajków świadczy o wartości posta i prawdziwym zaangażowaniu jego odbiorców.

Facebook jest jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych, gdzie możemy prowadzić działania afiliacyjne. Wiążę się to, przede wszystkim, z wieloma możliwościami umieszczenia tam linków afiliacyjnych. Jednak, zanim zaczniemy zarabiać na polecaniu produktów, musimy zadbać o to, aby nasz profil przyciągał użytkowników wartościowymi treściami. Jakiś czas temu pisaliśmy o tym jak tworzyć dobry conent, teraz zajmiemy się tym jak wzbudzić zaangażowanie odbiorców, prezentując im jak najlepsze posty na FB.

Posty na FB – fałszywe reakcje

Większość z nas na pewno pamięta psoty na Facebooku, w których prześcigały się w coraz to nowych zastosowaniach formaty ,,serce – lajk”. Za pomocą reakcji użytkownicy mieli zagłosować, która sukienka podoba im się bardziej, jaką zupę zjedliby na obiad albo, gdzie chcielibyśmy spędzić weekend, w górach czy nad morzem. Do tego wszystkiego pojawiały się posty na FB w stylu ,,oznacz znajomego, który…” lub ,,polub/skomentuj, jeśli…”. Od jakiegoś czasu tego typu treści niemal zupełnie zniknęły z sieci. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego tak się stało? Otóż, zarząd Facebooka miał już dość postów, opierających się jedynie na tzw. ,,żebrolajkach” gdyż spowodowały one, że portal zaczął stawać się medium przepełnionym bezwartościowym contentem. A przecież nie taki miał być kierunek rozwoju tej platformy.

Amerykański gigant postanowił ukrócić te działania i zaczął wyłączać takie posty. Walka z nimi zaczęła się już pod koniec 2017 roku, a w czerwcu 2018, objęła również Polskę.  Ograniczenie, a w rezultacie, całkowite pozbycie się ,,żebrolajkowych” wpisów miało uciąć raz na zawsze nieautentyczne zaangażowanie użytkowników na rzecz zaangażowania w content, który niesie ze sobą wartość dla różnych grup docelowych. Posty na FB nie powinny generować sztucznego i fałszywego ruchu, żeby podkręcać statystyki i zasięgi marki. Lekki i zabawny content jest oczywiście bardzo istotny, ale nie można zapominać, że nie musi być on tworzony za pomocą tak tanich sztuczek jak głosowanie reakcjami.

posty na fb, tesco pierogi czy pizza, serce lajk

Takich postów na Facebooku już nie zobaczymy

Grupa docelowa na FB jest najważniejsza

Chociaż mówi się o tym od dawna, wciąż wielu właścicieli fanpejdży nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne w procesie tworzenia treści jest myślenie o odbiorcach do, których komunikujemy. Przygotowywanie contentu musi być świadome i analityczne, aby przełożenie go na posty na FB zainteresowało odbiorców, do których komunikujemy. Ważne jest zarówno to, co chcemy przekazać, jak i to, czego nasza społeczność oczekuje. Jeśli zależy nam na utrzymaniu i powiększaniu grupy docelowej, to należy konsekwentnie dostarczać treści, które będą dla niej atrakcyjne i użyteczne. Nie znaczy to oczywiście, że musimy wyzbyć się treści lekkich czy zabawnych, na pewno nie, ale jeśli na taki styl komunikacji się zdecydujemy, ona również musi nieść za sobą wartość. Mówienie o ważnych rzeczach w sposób przyjazny i łatwo przyswajalny dla odbiorcy, to wielka sztuka. Ten, kto ją posiada, może liczyć na pewny sukces w social media.

posty na fb huawei, modele telefonu z 2009 i 2019 roku, na ekranach zdjęcia psów

Przykład Huawei pokazuje, jak można stworzyć kreatywną, angażującą treść, wykorzystując wspomnienia użytkowników.

W komunikacji marketingowej najistotniejszy jest człowiek i jego potrzeby, dotyczy to również takich form jak posty na Facebooku. Dlatego, bez choćby podstawowej wiedzy na temat własnej grupy odbiorców, wszelkie działania nie przyniosą oczekiwanych efektów. Zwłaszcza, gdy nie możemy już zasłonić się postami z reakcjami. Oczywiście, są inne sposoby na przemycenie ,,żebrolajków”, pamiętajmy jednak, że za clickbaitami (czyli przyciągnięciem uwagi czytelnika za pomocą tytułów lub grafik, które wyolbrzymiają faktyczną treść) nic nie idzie. Tworząc naprawdę wartościowe posty na FB musimy się wyzbyć przekonania, że robimy to dla zasięgów i tysięcy komentarzy! Możemy otrzymać dziesiątki tysięcy lajków, ale co z tego, jeżeli żaden „lajkujący” nie zostanie z nami na dłużej?

Posty na FB a tabloidyzacja treści

Chwytliwy tytuł lub nagłówek gwarantuje większą klikalność, to fakt. Ale użytkownik, który poświęci swój czas na wejście w treść, która jednak nie jest tym, co obiecywał mu nagłówek, co najwyżej wyjdzie zniesmaczony naszego fanpejdża, a nie zachęcony do pozostawienia pozytywnej reakcji czy ponownego powrotu. Dlatego obiecywanie z poziomu nagłówka czegoś, czego nie jesteśmy w stanie dostarczyć, nie zbuduje nam zaangażowanej społeczności. Nieustannie wielu ludzi daje się nabierać na nagłówki typu: SZOK!, NIE UWIERZYSZ!, SPRAWDŹ JAK …., etc. ale finalnie treść artykułu zazwyczaj wcale nie jest szokująca ani tym bardziej nie do uwierzenia. Są to rozwiązanie krótkoterminowe, które nie przekładają się na zaangażowanie. Także dbajmy o nasze tytuły, aby były atrakcyjne, i przede wszystkim, prawdziwe! Tworząc posty na FB, które intrygują tylko tytułem, a nie przekazują żadnej wartościowej treści to po prostu oszukiwanie czytelników.

posty na fb nagłówek do artykułu o staranowanu bramy pałacu prezydenckiego

Sensacyjne nagłówki często mają niewiele wspólnego z rzeczywistością

Odbiorca po zapoznaniu się z nagłówkiem, podejmuje decyzję, czy dalej kryje się treść, która może go interesować. Jeśli stwierdza, że tak, klika „wyświetl więcej” lub w link odprowadzający np. do całej treści na blogu. Możemy dodatkowo zachęcić go za pomocą call to action. Ale najważniejsze, aby  post lub wpis nie zawiódł jego oczekiwań! Umieszczajmy więc w nagłówkach treści, które w jasny sposób komunikują, co znajduje się dalej, np.: najlepsze blogi 2018 – subiektywny ranking,  5 złotych zasad SEO,  jak zwiększyć zasięgi na Instagramie – 10 prostych kroków. Postępujmy uczciwie, a na pewno zdobędziemy zaufanie użytkowników.

Lifestyle w postach na FB to podstawa

Musimy pamiętać, żeby dać użytkownikom możliwość utożsamienia się z proponowanymi przez nas treściami. Tylko, kiedy odnajdą w nich siebie będą mogli w stu procentach zaangażować się i zareagować na udostępnione przez nas posty. Do przygotowania tego typu conentu niezbędne jest wykorzystanie Insightów! Zanim przejdziemy dalej, przedstawmy definicją tego pojęcia:

Insight, to próba postawienia się na miejscu odbiorcy naszego komunikatu, aby dostosować do niego odpowiednią treść.

To dlatego, na przykład, w reklamach słodyczy często występują dzieci, które przeżywają najróżniejsze przygody. Najmłodsi odbiorcy widzą w nich swoje odbicie, dzięki czemu pragną zostać konsumentami danej marki. Pojęcie insightu jest bezpośrednio związane właśnie ze stylami życia. Odkrywając lifestyle konsumenta, możemy z łatwością dopasować do nich treści. Dlatego, warto śledzić popularne trendy w internecie, memy, wydarzenia etc. Warto też zwracać uwagę na RTM, czyli coś, co użytkownicy absolutnie uwielbiają! Posty na Facebooku nawiązujące do aktualnych wydarzeń mogą okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę.

posty na fb kubelek kfc z kurczakiem i frytkami


KFC, wykorzystując młodzieżowe słowo roku w swojej komunikacji, zachwyciło dystansem swoich fanów!

Stworzenie dobrego insightu nie jest najłatwiejsze, ale gdy ta sztuka się uda, użytkownicy pokochają naszą markę! Pamiętajmy, że nie powinniśmy sugerować im żadnej reakcji czy odpowiedzi. Po cichu rozpocznijmy dyskusję, ale dajmy ją dokończyć odbiorcom! Nie sugerujemy niczego, ale pozwólmy rozwinąć się wydarzeniom. Jeżeli, coś chwyci, fani sami zaczną lajkować, udostępniać i oznaczać znajomych, dlatego nie możemy im niczego narzucać. Wiele marek doskonale wykorzystało insighty tworząc posty na FB, wśród nich warto wymienić, chociażby Netflixa, McDonald’s czy Durex.

Wzbudzaj pozytywne emocje – tak robią najlepsi

Gra na emocjach użytkowników również pomoże zwiększyć ich zaangażowanie. Chyba wszyscy pamiętamy słynną świąteczną reklamę Allegro z dziadkiem, który uczy się angielskiego przed odwiedzinami u wnuczki? Zastosowano tutaj realne emocje, takie jak: tęsknota, przywiązanie, miłość, dzięki czemu, odbiorcy mogli znacznie lepiej utożsamić się z treścią. Sam fakt, że do tej pory pamiętamy o tej reklamie i rozmawiamy o niej, świadczy, że Allegro wykonało kawał dobrej roboty.

Emocje pozwalają nam łatwiej zapamiętywać treści, dlatego dobry storytelling jest niezbędny w przygotowaniu dobrej kreacji reklamowej. Oczywiście, nie mówimy tutaj tylko reklamie telewizyjnej, ale każdej innej, jak posty na Facebooka, zdjęcia na Instagramie. Dlatego twórzmy ciekawe, emocjonalne historie, bez zbędnego napięcia i sztuczności, a podbijemy serca wielu użytkowników!

posty na fb z okazji dnia babci, serce i rozum przy stole

Chociaż Serce i Rozum już dawno wyszli poza komunikację telewizyjną, dalej są aktywni w internecie, potrafią tworzyć zabawne historie, z którymi każdy może się utożsamiać.

Nie komunikuj, nawiązuj dialog 

Jednostronna komunikacja marki nigdy nie była dobrym rozwiązaniem. W tym wypadku schemat nadawca – komunikat – odbiorca nie ma zastosowania, jeżeli chcemy tylko mówić, a nie słuchać. Pozwólmy zatem użytkownikom podejmować decyzje, dajmy im dojść do głosu!

Takie praktyki są wykorzystywane bardzo często, nie tylko w reklamie. Jakiś czas temu premierę miał pierwszy interaktywny film Netflixa, Black Mirror Bandersnatch, gdzie to widzowie decydowali, w jakim kierunku potoczy się fabuła. Było to rewolucyjne rozwiązanie, które utwierdziło tylko w przekonaniu, że aby zdobyć odbiorców, powinniśmy pozwolić im współtworzyć treści. Dlatego dobrym rozwiązaniem będą choćby transmisje live na Facebooku, Youtubie czy Instagramie, na których przebieg realny wpływ mają ludzie. Nie zapominajmy o tym, ponieważ jest to kolejny klucz do sukcesu w social media!

Co należy pamiętać tworząc posty na FB?

Tworząc posty na FB czy innego rodzaju content w sieci, powinniśmy w centrum postawić użytkownika. To zdanie obrazuje cały powyższy artykuł.

Poza tym, pamiętajmy:

ważne zapamiętaj  lajki to nie wszystko, za postami musi kryć się prawdziwe zaangażowanie fanów

ważne zapamiętaj  clickbaity tylko zirytują użytkowników, przekazujmy im treść, którą sami chcielibyśmy zobaczyć

ważne zapamiętaj  zastanówmy się nad insightem i lifestylem grupy

ważne zapamiętaj  twórzmy ciekawe i emocjonalne historie, które na długo zapadną w pamięć

ważne zapamiętaj  pozwólmy użytkownikom mieć większy wpływ na udostępniane przez nas treści

Angażujące posty na FB czy innych social mediach powinni bardzo dobrze znać wydawcy sieci afiliacyjnych. Dzięki takim treściom poszerzą oni grono fanów, zdobędą ich zaufanie, co na pewno przełoży się na lepsze wyniki transakcji z linków afiliacyjnych.

angażujące posty socialtip

Absolwent dziennikarstwa, pasjonat literatury, teatru i muzyki rockowej. Praktycznie nie rozstaje się z klawiaturą, czy to w biurze, czy w domu. W webePartners opiekuje się wydawcami, dba aby ich współpraca z reklamodawcami na każdym etapie przebiegała sprawnie i efektywnie . W zespole webe znany z przygotowywania mocnej i pysznej kawy.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić artykuł!

Średnia ocena / 5. Oddanych głosów:


Data publikacji: 24.01.2019