CPC (Cost Per Click) – jak działa i kiedy się sprawdza
Data aktualizacji: 15.05.2024
CPC, czyli Cost Per Click, to jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeń w Internecie. Czy CPC nadal się sprawdza? Rozkładamy ten temat na czynniki pierwsze.
CPC / Cost Per Click – co to jest?
CPC (cost per click) lub PPC (pay-per-click) według definicji jest formą rozliczania reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie. Kliknięcie w reklamę powoduje przekierowanie użytkownika do strony docelowej, określonej przez reklamodawcę. Z założenia więc reklamodawca płaci za pozyskanie uwagi użytkowników, którzy zdecydowali kliknąć w reklamę.
Co różni ten model od innych modeli efektywnościowych? Przede wszystkim nie musi tu dojść do sprzedaży czy dostarczenia leadu sprzedażowego. Wystarczy samo kliknięcie w reklamę, aby wydawca otrzymał wynagrodzenie za fakt kliknięcia. Z perspektywy reklamodawcy jest to bardziej ryzykowny model od CPS (Cost Per Sale), ponieważ nie gwarantuje sprzedaży.
CPC jest podstawowym modelem rozliczania w największych systemach reklamowych, takich jak Facebook Ads i Google Ads. Większość dużych serwisów internetowych również prowadzi kampanie w modelu „za kliknięcia”. Jednak coraz większa konkurencja w Internecie powoduje, że dla wielu reklamodawców model CPC nie jest opłacalny, gdyż wysokość stawek za kliknięcia przekracza potencjalne zyski.
CPC/ Cost Per Click – ile to kosztuje?
Koszt jednego kliknięcia zależy od wielu czynników. W przypadku systemów, takich jak Facebook Ads czy Google Ads, wdrożony jest system aukcyjny, czyli koszt kliknięcia zależy od konkurencyjności danego słowa czy frazy kluczowej. Im popularniejsza branża, tym większą stawkę za kliknięcie trzeba zaoferować, aby reklama została wyświetlona określonej grupie odbiorców. Minusem tego rozwiązania jest fakt, iż trudno z góry określić koszty pozyskania ruchu. Można tego dokonać dopiero po przeprowadzeniu serii kampanii testowych.
Duże serwisy internetowe, a także mniejsi wydawcy, najczęściej mają opracowane cenniki wyświetlania reklam na swoich serwisach. Tutaj łatwiej określić koszty kampanii, jednak również dopiero po jej przeprowadzeniu można stwierdzić, czy poniesione koszty przełożyły się na zakładane zyski.
Wartość CPC w systemach reklamowych
Średnia wartość kliknięcia w modelu Cost Per Click to zazwyczaj od kilku do kilkudziesięciu groszy. Wydaje się więc, że jest to niewielka kwota, którą warto zaryzykować. Należy jednak pamiętać, że to koszt pozyskania uwagi jednego użytkownika, którą trzeba pomnożyć przez ilość osób, które klikną w reklamę.
Jeśli znasz średnią wartość konwersji w swoim serwisie, czyli ilu użytkowników na 1000 odwiedzających dokonuje pożądanej akcji, to możesz wstępnie obliczyć opłacalność reklamy na poszczególnych serwisach w modelu CPC. Piszemy „wstępnie”, gdyż nie każdy serwis jest w stanie zagwarantować konwersję na pożądanym poziomie. Jeśli grupa docelowa, którą posiada wydawca, okaże się źle dobrana, konwersja może być znacznie niższa od oczekiwanej.
CPC/ Cost Per Click – jak działa w Facebook Ads
Prowadzenie kampanii na Facebooku wymaga dobrej znajomości tego systemu reklamowego, gdyż każda opcja ma znaczący wpływ na koszt każdego kliknięcia. Zmiana jednego czynnika może znacząco obniżyć lub podnieść stawkę jednego kliknięcia, co ma bezpośredni wpływ na efekty kampanii.
Cel reklamowy, grupa odbiorców i kreacja reklamowa a koszty CPC
Koszt kampanii CPC na Facebooku zależy od kombinacji ustawień. Duży wpływ ma również sama kreacja reklamowa i jej umiejscowienie. Dlatego dopiero szereg kampanii testowych, przeprowadzonych na małych budżetach reklamowych, pozwala na znalezienie opłacalnej konfiguracji reklamowej.
Im mniej określona grupa docelowa, tym droższa reklama na Facebooku. Jeśli nie zawęzisz odpowiednio swojego targetu, Facebook uzna, że Twoje zaangażowanie w tworzenie reklam jest zbyt małe, aby nagradzać Cię niskimi stawkami. Facebookowi zależy, aby reklamy wyświetlające się na Facebooku maksymalnie wpisywały się w potrzeby użytkowników, ponieważ to pozwala mu zarabiać. Jeśli więc Twoja grupa nie jest sprecyzowana, ma on z tym większym problem, a co za tym idzie, nie premiuje Twoich reklam.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat prowadzenia kampanii na Facebook, koniecznie przeczytaj Facebook Ads – system reklamowy generujący miliardy dolarów.
Konkurencja – najważniejszy czynnik wpływający na wartość CPC
Facebook, tak jak wspominaliśmy wcześniej, określa wysokość stawek na zasadzie aukcji, czyli wygrywa ten reklamodawca, który jest w stanie zapłacić więcej. Wynika to z faktu, że Facebook jest w stanie pokazać swoim użytkownikom tylko określoną liczbę reklam każdego dnia. Musi więc wyselekcjonować te, które uważa za najskuteczniejsze, a także za najbardziej opłacalne dla siebie. Rachunek jest więc prosty – im większa konkurencja w danej branży i grupie docelowej, tym wyższa stawka Cost Per Click.
Na określenie konkretnej stawki CPC w systemie Facebook Ads składa się wiele czynników. Właśnie dlatego konieczne jest, aby testować różne rozwiązania, a następnie analizować wyniki kampanii.
Przykład reklamy karuzelowej dostępnej na Facebook Ads, w tym przypadku firmy RoseBelle. Karuzela to świetne rozwiązanie do prezentacji produktów ze sklepów internetowych. Poprzez CTA „Kup teraz” można bezpośrednio przekierować użytkownika do produktu w sklepie. Zapłacisz za każde kliknięcie w przycisk „Kup teraz”.
CPC/ Cost per click w Google Ads
Google Ads to system reklamowy, który polega na opłacaniu słów kluczowych wyszukiwanych w Google, również na zasadzie licytacji. Same reklamy wyglądają jak standardowe wyniki przedstawiane w wyszukiwarce Google, ale pojawiają się na najwyższych pozycjach wyszukiwań i są oznaczone jako „Reklama”.
Mówiąc bardziej obrazowo, za każdym razem kiedy użytkownik Internetu wprowadza jakieś zapytanie w wyszukiwarkę Google, np. „buty skórzane damskie”, system przeprowadza ekspresową aukcję, na której wyłania zwycięzcę i jego reklamę wyświetla na najwyższej pozycji. Jeśli w ustawieniach kampanii ustalimy stawkę niższą niż większość konkurentów, nasza reklama nie pojawi się w ogóle.
Wyniki sponsorowane, znajdujące się w pierwszej trójce wyświetlanych reklam, pojawiają się zawsze na samej górze listy wyszukiwań Google, jeszcze przed wynikami wyszukiwania organicznego. Reklamy opłacane niżej, mogą pojawić się na samym dole listy wyszukań. Jest to więc ogromna szansa na zdobycie nowych klientów. Wartość stawki CPC, która jest określana w ustawieniach kampanii, w aukcji traktowana jest jako oferta, tzw. bid. Im wyższa oferta, tym większe szanse na wysokie umiejscowienie reklamy. W decyzji czy i gdzie wyświetlić reklamę Google posługuje się parametrem AdRank, który określa się wzorem: maksymalna stawka za kliknięcie x wynik jakości Twojej reklamy.
Ustalanie stawek CPC w Google Ads
Jeśli chodzi o reklamy rozliczane w modelu CPC, poprzez system Google Ads, masz możliwość wyboru dwóch opcji: ręcznego CPC lub automatycznego CPC. To pierwsze, ręczne CPC, pozwala na pełną kontrolę nad ustalaniem wartości każdego kliknięcia. Jeśli chodzi o automatyczne CPC, to pozwala ono, aby to Google Ads decydował, jak rozłożyć ustalony dzienny budżet, aby zyskać jak najwięcej kliknięć.
CPC / Cost Per Click – wady i zalety
Cost Per Click to jeden z podstawowych modeli rozliczania kampanii online. Tak jak każdy inny model, może być dla reklamodawcy opłacalny lub nie. Jego opłacalność zależy od bardzo wielu czynników. Przeprowadzanie kampanii testowych w różnych systemach reklamowych i zróżnicowanych konfiguracjach to jedyny sposób, aby określić, w jakim stopniu jest opłacalny dla konkretnego przypadku. Zanim jednak przystąpisz do określania budżetu na działania w modelu CPC, warto poznać jego podstawowe cechy:
Zalety:
- Natychmiastowe wyświetlanie reklam.
- Możliwość modyfikacji i optymalizacji kampanii na każdym etapie jej trwania.
- Możliwość określania maksymalnych budżetów.
Wady:
- Rezultaty kampanii widoczne dopiero po jej zakończeniu.
- Brak pełnej kontroli budżetu.
- Brak gwarancji zwrotu inwestycji.
- Wysoki koszt kampanii przy dużych zasięgach.
- Koniec kampanii jest równy końcowi rezultatów.
- Coraz więcej użytkowników niechętnie klika w reklamy.
CPC / Cost Per Click w afiliacji dla ecommerce
Afiliacja to współpraca reklamowa nastawiona na dostarczanie efektów w postaci sprzedaży i innych akcji. Ze względu na fakt, że samo kliknięcie w reklamę nie jest uznawane za dostarczenie akcji, model CPC jest rzadko stosowany we współpracy afiliacyjnej. Najczęściej CPC stosuje się w połączeniu z modelami czysto efektywnościowymi, czyli jako hybrydowe rozwiązania CPC+CPS lub CPC+CPL.
W afiliacji hybrydowe modele rozliczania stosuje się najczęściej przy krótkoterminowych kampaniach, np. związanych z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, z promocjami świątecznymi, wyprzedażami i innymi akcjami specjalnymi. Realizowane są głównie z udziałem „wydawców mailingowych„, czyli posiadaczy legalnych baz mailingowych. Warunki tego typu kampanii są zawsze ustalane indywidualne z wydawcami i reklamodawcami, a także, ustalany jest maksymalny budżet na działania CPC.
Przykład:
Właściciel sklepu obuwniczego postanawia przeprowadzić wielką wyprzedaż modeli z zeszłego sezonu. Chce dotrzeć do jak największej ilości osób. Zleca sieci afiliacyjnej podjęcie współpracy z wydawcami w modelu CPC+CPS, którzy roześlą informacje o promocji do swoich baz mailingowych. Po ustaleniu stawki CPC mailing zostaje rozesłany. Wydawca otrzymuje wynagrodzenie za każde kliknięcie w link znajdujący się w wiadomości mailowej oraz prowizję od sprzedaży, do której dojdzie z tych kliknięć.
W trakcie trwania kampanii wyniki są na bieżąco zbierane, a po jej zakończeniu dokładnie analizowane pod kątem opłacalności rozliczeń w modelu CPC. Dopiero wtedy reklamodawca decyduje, czy chce przeprowadzić kolejną kampanię opartą o Cost Per Click.
Cost Per Click vs Cost Per Sale
Cost per sale (CPS) to inaczej prowizja od sprzedaży. Oznacza to, że wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży produktów, które poleca na swoich stronach lub w kanałach social media. Jeśli jego użytkownik kliknie nośnik reklamowy (link afiliacyjny, widget produktowy czy baner), przejdzie na stronę sklepu reklamodawcy i w ciągu 30 dni dokona tam zakupu polecanych przez wydawcę lub innych produktów, wydawca otrzyma prowizję od wartości tych sprzedaży. Model cost per sale umożliwia:
- współpracę długofalową wydawców i reklamodawców
- dobrowolność współpracy i samodzielność w działaniu
- współpracę nastawioną na efekty
- mierzalne działania i efekty
- pracę bez zbędnych formalności i wskaźników do osiągnięcia
Jeśli chodzi o reklamodawców, to zdecydowanie model Cost Per Click jest dla nich bardziej ryzykowny, niż Cost Per Sale. Model Cost Per Sale zakłada, że reklamodawca płaci prowizję wydawcy, za każdą sprzedaż, która dokonała się z jego udziałem. Ponosi więc koszty, gdy dochodzi do pełnej transakcji w jego serwisie. Użytkownik po przejściu na stronę reklamodawcy musi dokonać zakupu. Dopiero wtedy, kiedy reklamodawca ma już odnotowaną sprzedaż, wynagradza wydawcę za jego działania.
Aby model Cost Per Sale było również opłacalny dla wydawcy, warunkiem jest wydłużenie żywotności plików cookies do co najmniej do 30 dni. Co to oznacza dla wydawcy? Dzięki temu każda transakcja, której dokona użytkownik w ciągu 30 dni, będzie zaliczona na konto wydawcy. Nawet jeśli użytkownik, który pierwotnie wszedł do sklepu z linka afiliacyjnego wydawcy, wyjdzie ze sklepu i wróci do niego w ciągu 30 dni, prowizja od jego zakupów nadal będzie wypłacona wydawcy.
Inne modele rozliczeń – Cost Per Lead
Cost Per Lead (CPL) to sposób rozliczania kampanii promocyjnych online, w którym płacimy za dostarczenie leada (danych kontaktowych potencjalnego klienta) lub wykonanie konkretnej akcji. Może być to np.:
- zapisanie do newslettera,
- wypełnienie formularza zgłoszeniowego,
- zapisanie na szkolenie, webinar lub live,
- pobranie ebooka, audiobooka lub aplikacji,
- zapisanie na jazdę lub lekcję próbną,
- zakup usługi w modelu subskrypcyjnym,
- i innych, w zależności od potrzeb oferującego produkt/usługę.
Oznacza to więc, że jeśli chcesz płacić za pozyskane dane potencjalnych klientów, a nie wyłącznie za ruch, jaki dostarczą Ci na stronę działania promocyjne, oznacza to, że chcesz działać w modelu cost per lead, a nie cost per click.
Modele hybrydowe
Istnieją także modele hybrydowe, które pozwalają na łączenie ze sobą kilku rodzajów rozliczeń.
- CPS + CPL– Cost Per Sale i Cost Per Lead można połączyć gdy w ramach jednego serwisu. Oznacza to, że kupujący musi nie tylko kupić produkt, ale również wygenerować inną akcję, np. zapisanie się do newslettera, na webinar czy pobranie e-booka.
- CPS + CPC lub CPL + CPC– Cost Per Click to płatność za każde kliknięcie kreacji reklamowej opublikowaną przez wydawcę. To model, który najczęściej wspomaga akcje mailingowe z wydawcami.
- CPS + Paczka PR– działania z wydawcami contentowymi (blogerami, Influencerami, YouTuberami) bardzo często opierają się na recenzjach wybranych produktów. W takich przypadkach przekazanie paczki PR jest bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż wydawca może stworzyć rzetelną recenzję i podzielić się swoją opinią na temat polecanego produktu.