Marketing afiliacyjny i e-commerce: zgrana para

Data aktualizacji: 20.03.2024

Marketing efektywnościowy to rozwiązanie idealne dla branży e-commerce, bo zapewnia reklamodawcy, że płaci za dostarczenie określonych celów. W przypadku sklepów internetowych celem jest sprzedaż.

Internet to najbardziej mierzalne medium. Dzięki systemom trackingowym i analitycznym możemy ocenić skuteczność każdego, nawet najmniejszego działania w sieci. Możemy precyzyjnie docierać do wyznaczonych grup docelowych, analizować i oceniać potencjał oraz zaangażowanie każdej z grup. Dlatego dynamicznie zmieniają się nie tylko metody prowadzenia kampanii marketingowych, ale również sposoby ich rozliczania. Dlatego marketing efektywnościowy (marketing afiliacyjny) jest tak popularny w branży e-commerce. Zapewnia reklamodawcy, że zapłaci tylko za tylko te działania, które dostarczają mu mierzalne efekty.

Marketing afiliacyjny – przedsiębiorcy mają dość nieskutecznych kampanii reklamowych

Pewnie nie raz słyszałeś ten cytat:

„Połowa pieniędzy wydanych na reklamę to pieniądze wyrzucone w błoto. Problem w tym, że nie wiem, która to połowa”.

To słowa znanego biznesmena Johna Wanamakera, które padły z jego ust ponad sto lat temu. Mimo tego, że o Internecie wówczas nikomu się nawet nie śniło, to stwierdzenie jest aktualne do dziś. Dlaczego? Bo efekty działań reklamowych mierzymy po fakcie. Dzięki marketingowi efektywnościowemu (performance marketingowi) możemy nie tylko mierzyć efekty po fakcie, ale również płacić dopiero po zrealizowanej kampanii.


Tradycyjna reklama online:

– określasz cel / reklamujesz się / płacisz /analizujesz skuteczność


Marketing efektywnościowy:

– określasz cel / reklamujesz się / analizujesz skuteczność / płacisz, dopiero gdy osiągniesz cel

 

marketing efektywnościowy - płacisz gdy osiagniesz cel


Marketing efektywnościowy – odpowiedź na zapotrzebowanie rynku

Właściciele sklepów szukają nowych pomysłów na marketing internetowy, który pomoże im utrzymać się na powierzchni lub budować swoją przewagę konkurencyjną. Przede wszystkim chcą mieć pewność, że zainwestowane pieniądze się zwrócą. Dlatego reklamodawcy są zainteresowani reklamą rozliczaną wyłącznie za efekty. Taką możliwość daje marketing efektywnościowy i model rozliczania CPS (cost per sale) – sklepy rozliczają się z wydawcami wyłącznie za ustaloną wcześniej prowizję od sprzedaży. Kliknięcia w reklamę i wyświetlenia nie są płatne. Tak samo, jeśli klient zwróci zakupiony towar, nie płaci się prowizji od sprzedaży.

Marketing efektywnościowy – CPS podbija serca reklamodawców

Model rozliczania CPS – cost per sale oznacza, że wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży produktów, które poleca na swoich stronach lub w kanałach social media. Jeśli jego użytkownik kliknie w nośnik reklamowy (link afiliacyjnywidget produktowy czy baner), przejdzie na stronę sklepu reklamodawcy i w ciągu 30 dni dokona tam zakupu, wydawca otrzyma prowizję od wartości tych sprzedaży.

CPS jest najczęściej stosowanym model w afiliacji dla e-commerce, ponieważ stanowi rozsądny kompromis korzyści dla wydawców i reklamodawców. W tym wypadku kwota prowizji zostaje naliczona gdy dochodzi do zakupu w sklepie reklamodawcy. Dlatego, reklamodawcy niczym nie ryzykują, bo płacą ze efekty kampanii promocyjnych prowadzonych przez wydawców. Dla wydawców model CPS jest również atrakcyjny, gdyż polecając produkty, które są dobrze dobrane do ich grup odbiorców, osiągają wysokie konwersje sprzedaży. Oznacza to, że mała liczba kliknięć i przejść do sklepu reklamodawcy skutkuje zakupem określonych produktów i naliczenie należnej prowizji.

Marketing afiliacyjny – sprzedaż rośnie dzięki współpracy

Płatność za sprzedaż jest kuszącą perspektywą dla reklamodawców, ale zyski same się nie generują. Reklamodawcy zainteresowani programem partnerskim w sieci afiliacyjnej najczęściej pytają wprost, ile czasu muszą poświęcić na współpracę z wydawcami i kiedy będą efekty? Zawsze podkreślamy, że efekty przyjdą tym wcześniej, im bardziej reklamodawca zaangażuje się w działania afiliacyjne z wydawcami. Oznacza to przede wszystkim:

  • informowanie o programie partnerskim na swojej stronie internetowej
  • oferowanie atrakcyjnych warunków uczestnictwa w programie (wysoka prowizja + długi czas żywotności cookies)
  • publikowanie informacji dla potencjalnych wydawców
  • reagowanie na zgłaszane przed wydawców potrzeby, w tym kreacje reklamowe czy współprace niestandardowe
  • branie udziału w akcjach organizowanych przed wydawców
  • terminowe weryfikowanie transakcji i ich rozliczanie

Prezentacja na temat współpracy z wydawcami: Performance marketing – dobra strategia, aby osiągać systematyczny wzrost sprzedaży.

Bycie aktywnym i otwartym na współpracę reklamodawcą to klucz do sukcesu w afiliacji. Warto pamiętać, że własna baza lojalnych wydawców to największa korzyść z uczestnictwa w programach sieci afiliacyjnych. Wymaga to od reklamodawców czasu i systematyczności.

marketing-efektywnościowy, czy jest przydatny?

Jeśli interesują Cię inne zagadnienia związane z marketingiem efektywnościowym, koniecznie przeczytaj:

Programy partnerskie, czyli jak zwiększać sprzedaż w zamian za prowizję

Zakupy online – jak zwiększać sprzedaż dzięki poleceniom