Performance marketing w e-commerce – afiliacja zorientowana na rezultaty
Performance marketing w branży e-commerce to inaczej marketing efektywnościowy, czyli taki, gdzie reklamodawca płaci wyłącznie za efekty w postaci sprzedaży.
Performance marketing – model Cost Per Sale w afiliacji, gdzie płacisz tylko za efekty
Performance marketing to model reklamy, który różni się od innych form marketingu internetowego sposobem rozliczania prowadzonych kampanii. Charakterystyczny w performance marketingu jest tzw. efektywnościowy model rozliczeń, co w e-commerce oznacza płatność wyłącznie za dostarczone akcje, które dochodzą do realizacji w efekcie kliknięcia w reklamę (logo, grafikę, aktywny link itd.). Jeśli użytkownik kliknie reklamę, ale nie wykona określonej akcji, to reklamodawca nie ponosi kosztów tych działań marketingowych.

Istotą performance marketingu są działania długofalowe, szczególnie jeśli chodzi o sprzedaż produktów (model Cost Per Sale), które w perspektywie wieloletniej współpracy owocują stale rosnącymi przychodami. Najlepszym narzędziem do przeprowadzania długoterminowych kampanii w modelu performance jest program partnerski (afiliacyjny).
Uruchamiając program partnerski mamy na celu budowanie i stałe rozwijanie własnej, lojalnej sieci wydawców, którzy angażują swój czas i potencjał na realizację wyznaczonych celów. W modelu Cost Per Sale wydawcy wynagradzani są prowizyjnie za pozytywnie zakończone sprzedaże, które zostały zrealizowane za ich pośrednictwem.
Efektywna sieć wydawców w performance marketingu
Performance wpływa bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży online. Jest to wartość sama w sobie. Ale bez wydawców nie ma reklamy i sprzedaży w afiliacji.

Wydawcy wypracowują efekty sprzedaży w oparciu o własne specjalizacje i modele biznesowe. Najbardziej efektywne przełożenie na sprzedaż osiągają wydawcy, którzy umiejętnie prezentują produkty i wplatają reklamę w merytoryczne treści publikowane na swoich kanałach. Można więc śmiało stwierdzić, że marketing afiliacyjny to marketing produktów.
Performance marketing – modele rozliczania

- CPS (Cost Per Sale) – prowizja za sprzedaż produktów w sklepie internetowym.
- CPL (Cost Per Lead) – stała stawka za uzyskanie kontaktów do potencjalnych klientów.
- CPA (Cost Per Action) – stała stawka za dowolną akcję: zapisanie do newslettera, rejestracja w serwisie, wypełnienie ankiety itd.
- CPO (Cost Per Order) – stała stawka za złożenie zamówienia w sklepie internetowym.
- Model hybrydowy: np. CPC+CPO, CPC+CPL i inne – kombinacje wszelkich modeli efektywnościowych z modelem Cost Per Click (płatność za unikalne kliknięcie reklamę).
Case Study działań afiliacyjnych w modelu performance
Marketing afiliacyjny pozwala nie tylko monitorować efekty reklamy w czasie rzeczywistym, ale również obniżyć jej koszty.
Case Study – performance marketing dla branży kosmetycznej – zobacz więcej TUTAJ
Wyzwanie drogerii internetowej
Duża dynamika wzrostu liczby drogerii internetowych sprawiła, że reklamodawca z branży kosmetycznej musiał mierzyć się z konkurencją nie tylko większych i dużych marek, ale również małych sklepów oferujących bardzo różnorodną gamę kosmetyków dla kobiet. Kluczowe wyzwania, jakie stanęły przed e-commercem obejmowały:
-
- Zwiększenie sprzedaży online.
- Poprawę rozpoznawalności marki.
Cel performance marketingu w modelu Cost Per Sale na pierwsze 12 miesięcy
- Wzrost miesięcznego ruchu w sklepie o 10 tys.
- Wzrost wartości sprzedaży o 20%.
- Reklama wyłącznie w modelu prowizyjnym Cost Per Sale.
Rezultaty performance marketingu w programie partnerskim po dwóch latach
- 300 transakcji miesięcznie – średnio w miesiącu wydawcy generowali 300 pozytywnie zakończonych transakcji.
- Łączna wartość sprzedaży: 450 000 zł – znaczący wzrost sprzedaży online w roku 2024.
- ROI na poziomie 1 500% – wyjątkowo wysoki zwrot z inwestycji świadczący o skuteczności modelu afiliacyjnego.
- 50 aktywnych wydawców – utworzono szeroką sieć partnerów, obejmującą różnorodne kanały promocji, co pozwoliło na dotarcie do wielu nowych klientów.
Kluczowe czynniki sukcesu
- Atrakcyjna prowizja dla wydawców – konkurencyjne wynagrodzenie, które skutecznie motywowało partnerów do działania.
- Profesjonalne wsparcie sieci afiliacyjnej – pomoc zespołu webePartners w optymalizacji programu afiliacyjnego oraz bieżące doradztwo.
- Różnorodność kanałów promocji – współpraca z blogerami, influencerami i tematycznymi serwisami pozwoliła na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Performance marketing – formaty reklamowe
Nie ma ograniczeń do form reklamowych w rozliczeniach za skuteczność. Każda akcja promocyjna, niezależnie od sposobu reklamowania, może być rozliczana za efekty. Miarą sukcesu kampanii w modelach efektywnościowych jest wskaźnik konwersji (czyli stosunek wykonanych akcji do ilości kliknięć w nośnik reklamowy), który pozwala zorientować się, jak wielu z nich zrealizowało oczekiwane przez nadawcę czynności. Aby można było dostarczyć konkretne dane zawierające wskaźnik konwersji, warunkiem jest podpięcie systemu śledzącego ruch i wygenerowane akcje z tego ruchu.
Po podpięciu kodów śledzących pod dowolne nośniki reklamowe, każda kampanie i działanie promocyjne może być rozliczane za konkretne efekty:
- kampanie banerowe
- wpisy na blogach i innych serwisach zawierające linki afiliacyjne
- kampanie w social media: Facebook, Instagram, YouTube
- zintegrowanie oferty z wyszukiwarkami produktów lub porównywarkami cenowymi
- oferta na serwisach rabatowych
- e-mailing
- retargeting
- i każde inne działanie, które można zmierzyć dzięki kodom śledzącym
Performance marketing – zostań reklamodawcą w sieci afiliacyjnej
Najlepszą opcją dla reklamodawcy jest wykorzystanie jak największej ilości narzędzi i rozliczanie tylko efektów. Czyli najlepiej współpracować z jak największą liczbą różnorodnych wydawców afiliacyjnych w modelu performance, dzięki którym reklamodawca nie tylko zwiększy sprzedaż, ale również rozpoznawalność swojej marki. Najszybszy sposób, aby to osiągnąć to dołączenie do sieci afiliacyjnej, która umożliwia dostęp do szerokiej bazy wydawców i różnorodnych narzędzi wspomagających działania performance marketingu (afiliacyjnego).

Sieć afiliacyjna zapewnia osiągnięcie wzrostu sprzedaży dzięki szerokiej bazie wydawców, którzy chętnie podejmują działania w modelach efektywnościowych. Dzięki afiliacji reklamodawca ma szansę na skuteczne działania poprzez współpracę z wybranymi wydawcami oferującymi różnorodne formy reklamy. Oferta reklamodawcy pojawia się w setkach serwisów jednocześnie. Reklamodawca nie musi samodzielnie pozyskiwać wydawców do współpracy, co jest jednym z największych atutów we współpracy z siecią afiliacyjną.
Największe zalety performance marketingu
- Mierzalne rezultaty – efekty wszystkich działań można łatwo określić, dzięki odpowiednim wskaźnikom liczbowym.
- Dywersyfikacja działań – do pozyskiwania leadów czy sprzedaży można jednocześnie stosować różne kanały performance marketingu.
- Oszczędność wydatków na reklamę – możliwość dobrania kanałów marketingu efektywnościowego w taki sposób, aby zapewniały jak najwyższy zwrot z inwestycji.
- Błyskawiczne rezultaty – nierzadko efekty działań można zaobserwować już w pierwszym dniu uruchomienia kampanii performance marketingu.
- Skuteczne planowanie i modyfikowanie działań – wyniki kampanii są dostępne dla reklamodawcy, który w każdej chwili może zadecydować o zmianie określonych działań na podstawie konkretnych wskaźników.
Performance marketing – jak zostać reklamodawcą, aby płacić za efekty
Program afiliacyjny to elementem strategii marketingowej, który z rok na rok odgrywa coraz większą rolę i znaczenie dla zwiększania przychodów w biznesie, jakim jest sklep internetowy.

Uruchamiając program partnerski na platformie afiliacyjnej, reklamodawca od razu łączony jest z odpowiednimi dla niego wydawcami. Poza tym sieci nieustannie pozyskują do współpracy nowych wydawców i serwisy, co pozwala na stały rozwój programu partnerskiego.
W ramach współpracy z siecią reklamodawca otrzymuje opiekuna programu, który rozwiązuje ewentualne problemy i pytania spływające od wydawców, a także podpowiada, z jakich narzędzi korzystać, aby rosła sprzedaż dzięki współpracy z wydawcami. Jeśli chodzi o rozliczenia, reklamodawca otrzymuje zbiorczą fakturę raz w miesiącu i nie musi martwić się o wypłaty dla każdego wydawcy z osobna.
Skuteczny marketing afiliacyjny w e-commerce. Case Study.
