Zarabianie na Facebooku – jak skutecznie generować zyski w social media?
Data aktualizacji: 21.11.2023
Zarabianie na Facebooku jest już w zasięgu ręki każdego użytkownika tej platformy. Jeśli posiadasz własny fanpage, wokół którego skupiasz społeczność lub w inny sposób jesteś aktywny na Facebooku, możesz zacząć od razu zarabiać dzięki linkom afiliacyjnym. Polecając produkty swoim fanom na swojej tablicy, na grupach tematycznych lub w komentarzach i podpinając pod te polecenia linki afiliacyjne, możesz zarabiać prowizje od sprzedaży polecanych produktów.
Facebook daje wiele możliwości zamieszczania aktywnych linków, które odprowadzają do innych serwisów internetowych. Dlatego zarabianie na Facebooku jest takie skuteczne. Aktywne linki afiliacyjne możemy wkleić bezpośrednio w treści posta, w opisie grafiki, filmu czy w albumie zdjęć. Możemy wkleić również sam link bez dodatkowej treści. Dlatego tworzenie wpisów zawierających linki afiliacyjne nie wymaga żadnych dodatkowych umiejętności. Tworząc post afiliacyjny działasz dokładnie tak samo jak zawsze, tylko dodatkowo doklejasz link afiliacyjny w wybranym miejscu.
Zarabianie na Facebooku – link afiliacyjny jako post
To banalnie proste zadanie. Po wygenerowaniu linka afiliacyjnego umieszczamy go bezpośrednio w treści posta. Po wklejeniu należy dodać odpowiednią, przygotowaną grafikę (w przypadku postów linkujących jest to najczęściej rozmiar 1200×628). Nazwę linku możemy zmienić, klikając na nią i wpisując własną tak jak na obrazku poniżej. Pamiętajmy też o dodaniu treści, sam link afiliacyjny jako post raczej nie zachęci użytkowników do kliknięcia, natomiast z odpowiednim contentem, to skuteczna metoda jak zarabiać na Facebooku.
Zarabianie na Fb – Link afiliacyjny w treści posta
Najpopularniejszym sposobem jest wklejanie linka afiliacyjnego w treści posta. Najlepiej zilustruje to poniższy przykład:
Marek prowadzi fanpage poświęcony serialom. Od jakiegoś czasu działa w sieciach afiliacyjnych i reklamuje na swojej stronie produkty reklamodawców. Marek wie, jak zarabiać na Facebooku i ostatnio opublikował następujący post: House of Cards, to niesamowicie wciągający serial o intrygach na samych szczytach amerykańskiej władzy. Doskonałe aktorstwo, porywająca akcja, genialne poprowadzone wątki. Polecam z całego serca! Jeżeli chcielibyście mieć w swojej kolekcji cały pierwszy sezon na DVD, kliknijcie tutaj: https://goo.gl/FNKCMU
Taka forma promocji jest bardzo przemyślana, ponieważ link afiliacyjny stanowi jedynie uzupełnienie treści posta, a nie jego cel.
Zarabianie na Fb – kilka linków afiliacyjnych w postach Get the look i Must have
Aby wzbudzać jak najwięcej reakcji na publikowane posty, a co za tym idzie, motywować do klikania w linki afiliacyjne, należy polecać produkty, które są powiązane z tematem fanpage’a i zainteresowaniami odbiorców.
Bardzo dobrze na Facebooku (i nie tylko) sprawdzają się wszelkiego rodzaju stylizacje i zestawienia produktowe z cyklów „Get the look” czy „Must have”. Poniżej przykład na Fanpage’u Kariny Mrozickiej, która jest stylistką i cyklicznie przedstawia swoim użytkowniczkom ciekawe zestawienia stylizacyjne. Użytkowniczki zyskują gotowe kreacje do skomponowania kilkoma kliknięciami, a Karina prowizje od ich zakupów.
To tylko kilka podstawowych sposobów dodawania linków afiliacyjnych na Facebooka. Linki można dodać również w opisie zdjęcia, komentarzu pod postem czy w wiadomości przesłanej przez Messenger. Najważniejsze jest, aby tak dobierać polecane produkty, aby odbiorcy widzieli w tych rekomendacjach korzyść dla siebie i chętnie w linki klikali.
Zarabianie na Facebooku – prowizyjny model wynagradzania
We współpracy afiliacyjnej podstawowym modelem wynagradzania jest CPS (Cost Per Sale).
Cechą afiliacji jest to, że współpraca wydawców (m.in. użytkowników Facebooka) z reklamodawcami jest rozliczana w tzw. modelach efektywnościowych. W e-commerce, czyli w afiliacji, gdzie reklamodawcami są sklepy internetowe, podstawowym modelem rozliczania jest Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży. Jest to model bezpieczny i opłacalny dla każdej ze stron. Dzięki wynagradzaniu za efekty wydawcy mogą liczyć na długofalową współpracę z reklamodawcami i znanymi markami, a reklamodawcy zmniejszają ryzyko niepowodzenia kampanii promocyjnych, dlatego chętnie oddają część swojej prowizji.
Zarabianie na Facebooku – jak zacząć?
Aby móc zacząć zarabiać na Facebooku dzięki linkom afiliacyjnym, wystarczy zarejestrować się jako wydawca w sieci afiliacyjnej. Rejestracja jako wydawca w sieci afiliacyjnej jest darmowa (była i będzie), tak samo jak dostęp do wszystkich narzędzi promocyjnych i pełnej funkcjonalności platformy afiliacyjnej. Dlatego raz wygenerowane linki afiliacyjne będą pracowały na Ciebie do czasu, aż ich nie usuniesz z własnych powierzchni online.
Dlaczego wydawca nie musi ponosić żadnych kosztów, aby móc od razu zacząć zarabiać?
Bo najistotniejsze dla reklamodawców i sieci afiliacyjnej jest to, aby współpracować z wydawcami długofalowo, aby współpraca systematycznie rozwijała się, nawet jeśli na początku nie przynosi wymiernych korzyści dla nikogo. Obarczanie wydawców kosztami korzystania z narzędzi afiliacyjnych spowodowałoby, że większość z nich nie przystąpiłaby do współpracy w ogóle lub zakończyła ją, zanim przychody przewyższyłyby koszty.
Zarabianie na Facebooku – sztuka dobierania programów partnerskich
Kluczem do sukcesu wydawców są odpowiednio dobrane programy partnerskie (afiliacyjne). Dzięki temu, że wydawca dołączy do programów korespondujących z tematyką, jaką porusza na swoich kanałach komunikacyjnych, będzie wiarygodny w oczach swoich odbiorców. Jest to więc podstawowa rzecz, o jaką należy zadbać na początku współpracy afiliacyjnej, aby osiągać z niej korzyści.
Listę wszystkich programów partnerskich w sieci webePartners możesz sprawdzić TUTAJ.
Co to znaczy dobrze dobrane programy partnerskie?
Przede wszystkim programy partnerskie, w jakich uczestniczymy, muszą być spójne z tematyką fanpage’a czy jakiegokolwiek innego serwisu, jaki prowadzimy.
Jeśli publikujemy treści na temat sportu, to powinny nas interesować programy afiliacyjne, które umożliwiają promowanie produktów i usług właśnie powiązanych ze sportem: wszelki sprzęt sportowy, ubrania i buty sportowe, ale także produkty spożywcze dla sportowców, odżywki czy karnety na siłownię.
Jednak sport to pojęcie bardzo szerokie i bardzo często zdarza się, że jesteśmy specjalistami w konkretnej dziedzinie sportowej, np. w górskiej jeździe na rowerze. W takim przypadku programy afiliacyjne, w jakich uczestniczymy, powinny dawać możliwość polecania produktów, na których znamy się najlepiej, czyli: rowerów górskich, sprzętu i części do tych rowerów, odzieży na rower czy gadżetów rowerowych.
Natomiast jeśli specjalizujemy się w podróżach rowerowych po campingach w Europie, dodatkowo powinny nas interesować wszelkie programy afiliacyjne oferujące sprzęt outdoorowy, specjalistyczne plecaki, namioty, śpiwory i inne produkty przydatne podczas takich wycieczek. Bardzo dobre w takim przypadku będą również programy afiliacyjne księgarni, bo one oferują poradniki, przewodniki czy mapy.
Jeśli natomiast zajmujemy się tematami dalekich podróży z rowerem, to bardzo prawdopodobne, że programy afiliacyjne różnego rodzaju przewoźników (linie lotnicze, promy, linie kolejowe), którzy dają możliwość transportowania rowerów, również świetnie wpasują się w konkretne wpisy, posty czy filmy.
Możliwości współpracy afiliacyjnej są bardzo szerokie, nawet dla bardzo wąskich i niszowych tematów można łatwo znaleźć spójne tematycznie programy afiliacyjne. Wystarczy kreatywnie podejść do tematu, a produktów i usług do polecania, na których możemy zarobić, na pewno nam nie zabraknie.
Zarabianie na Facebooku – liczy się zaangażowanie
Nie ukrywajmy, przy działaniach afiliacyjnych najistotniejsza jest baza fanów oraz zdobycie ich zaufania. Jest to proces długotrwały, wymagający dużych nakładów pracy… ale im większe zaangażowanie w budowanie własnej społeczności, tym większe później korzyści. Zanim zdecydujesz, na którym portalu rozpocząć promocję programów partnerskich, prześledź wszystkie dostępne statystyki! Liczba fanów nie jest jedynym wyznacznikiem potencjału danego kanału, ponieważ najbardziej liczy się ich zaangażowanie.
Prześledź historię swoich profili, czy twoja społeczność reaguje na to, co publikujesz i na jakiego typu wpisy reaguje najbardziej. Przeanalizuj komentarze i wiadomości prywatne, dzięki temu dowiesz się, czego oczekują Twoi followersi. Jeżeli będziesz polecać produkty, które interesują Twoją publiczność, wówczas zarabianie na Facebooku będzie tylko kwestią czasu!
Musisz pamiętać także o tym, że każdy portal funkcjonuje na innych zasadach, co również należy wziąć pod uwagę. Afiliacja na Facebooku może wygenerować spore zyski, natomiast musisz rozsądnie zdecydować, co będziesz chciał polecać swoim użytkownikom.
Przykładowo, na Instagramie znacznie lepiej poradzą sobie produkty z kategorii, takich jak moda, kosmetyki czy akcesoria wyposażenia wnętrz. Z kolei Facebook, będzie lepszy do reklamowania szeroko pojętej elektroniki, gier komputerowych, sprzętu audio etc. W tym przypadku, poza samą reklamą, liczy się także rzetelna i szczegółowa recenzja, którą ciężko przenieść na Instagrama.
Zarabianie na Facebooku nie należy do najtrudniejszych, wygenerowane linki możesz umieszczać nie tylko w postach, ale również komentarzach czy we wiadomościach prywatnych. Co ważne, nie ukrywaj przed fanami, że nie chodzi Ci o zarobek. Jeżeli od początku będziesz wobec nich uczciwy, na pewno odpłacą Ci się tym samym!
Zarabianie na Facebooku a polityka
Nie martw się! Nie chodzi tutaj o polityczne dyskusje przy rodzinnym stole! 🙂
Mowa tutaj o polityce firmy, ponieważ musisz pamiętać, że Facebook to wielka korporacja, która również nastawiona jest na zysk. Dlatego musisz liczyć się, że raz na jakiś czas wprowadza ona pewne zmiany, które mogą nieco pokrzyżować Ci szyki. Na początku roku, głośno było o kolejnej rewolucyjnej zmianie, która uderzyć miała w firmy i marki, obcinając im zasięgi. Jeżeli masz pewność, że Twoja reklama zadziała, warto zainwestować trochę w reklamę postów, aby dotrzeć do jak największej liczby osób.
Jednak zarabianie na Facebooku to nie tylko płatne, sponsorowane posty, przede wszystkim, liczy się pomysł. Oczywiście środki, które przeznaczysz na ten cel, mogą się bardzo szybko zwrócić, pamiętaj jednak, że każdą reklamę należy dobrze stargetować. W przeciwnym razie możesz nie osiągnąć takich wyników, jakie założyłeś.
Zarabianie na Facebooku – czego należy unikać?
Przede wszystkim, nie powinieneś zapominać, że Facebook jest bardzo wyczulony na różnego rodzaju niepoprawny politycznie content. Lista zakazanych słów wciąż się powiększa, dlatego przede wszystkim, unikaj kontrowersyjnych i trudnych tematów, żeby nie narażać się administracji portalu, a także swoim fanom, bo jak wiadomo każdy może mieć różne spojrzenie na pewne tematy. W internecie znajdziesz wiele historii, na przykład niefortunnych kampanii reklamowych, które zakończyły się skandalem, dlatego lepiej nie powielaj cudzych błędów. Zarabianie na Facebooku musi być uczciwe, dlatego uważaj, żeby posty były w dobrym stylu i nikogo nie urażały.
Dodatkowo pamiętaj, że prawo autorskie obowiązuje również on-line. Upewnij się, że wykorzystujesz zdjęcia, które są twojego autorstwa lub pochodzą z darmowych źródeł. Dlatego, najlepiej postawić na twórczość własną lub darmowe grafiki z sieci.
Zarabianie na Facebooku czy zarabianie na Instagramie?
To zależy już tylko i wyłącznie od Ciebie i specyfiki twojej działalności online. Jeżeli content, który dostarczasz jest bardziej ,,zdjęciowy”, wówczas warto mocniej wspierać działania afiliacyjne na Instagramie.
Natomiast, kiedy chcesz również dodać do niego dłuższą opinię, wówczas lepszym rozwiązaniem może okazać się Facebook. Najrozsądniej będzie działać równolegle na obu platformach i porównywać wyniki. Spróbuj umieszczać linki partnerskie w różnych miejscach, eksperymentuj z formą postów i analizuj rezultaty! Dzięki temu będziesz mógł wypracować najskuteczniejszy sposób na zarobienie dzięki afiliacji!
Facebook vs Instagram
Na koniec prezentujemy krótkie podsumowanie najważniejszych różnic w działaniach afiliacyjnych na tych dwóch platformach, abyś mógł zobaczyć czy postawić na zarabianie na Facebooku czy Instagramie. A może na obydwu kanałach?
FB:
- wiele możliwości zamieszczania linków afiliacyjnych
- możliwość tworzenia długi postów oraz opisywania poszczególnych zdjęć
- jakość zdjęć jest mniej istotna, liczy się temat i pomysłowość tworzenia postów
- lepsze zasięgi uzyskuję posty z filmami niż zdjęciami
IG:
- klikalny link afiliacyjny możemy umieścić tylko w BIO lub Stories
- warto działać, gdy prowadzi się silnie sprofilowaną działalność jak moda, kosmetyki, biżuteria, produkty dla dzieci itp.
- należy przywiązywać dużą wagę do jakości publikowanych zdjęć
- Instagram skupia użytkowników mocno aktywnych, którzy chętniej reagują na publikowane treści, ale trudniej ich nakłonić do opuszczenia serwisu i przejścia na strony zewnętrzne
Zarabianie na Facebooku i Instagramie – łatwo i przyjemnie
A na koniec prezent dla ciebie! Darmowy ebook z praktycznymi przykładami jak zarabiać nie tylko na Facebooku i Instagramie. Dzięki linkom afiliacyjnym można monetyzować każde działanie online. Zobacz, jakie to łatwe!