Pozycjonowanie stron w Google – poradnik SEO od podstaw
Data aktualizacji: 29.05.2024
Pozycjonowanie stron, czyli SEO
Pozycjonowanie stron w Google, to wszelkie działania SEO (ang. Search Engine Optimization), które mają na celu sprawić, aby wybrane strony internetowe, pojawiały się na wysokich pozycjach w wyszukiwaniu organicznym Google, po wpisaniu konkretnej frazy.
Wyszukiwarka Google powstała w 1998 roku z inicjatywy dwóch doktorantów Uniwersytetu Stanforda – Larry’ego Page’a i Siergieja Brina. Google jest najpopularniejszą przeglądarką na świecie, w Polsce korzysta z niej ponad 93% internautów.
Pozycjonowanie stron wpływa na wyszukiwania organiczne w Google, czyli takie, które nie pochodzą z płatnych źródeł reklamowych systemu marketingowego Google Ads. Strony, które naturalnie (organicznie) pojawiają się na wysokich pozycja w wyszukiwarce Google, są tam pozycjonowane przez Google ze względu na zawartość, jaką posiadają i sposób, w jaki są zbudowane.
Algorytm Google ocenia, które strony są najbardziej wartościowe pod kątem wpisanej frazy przez użytkownika i wyświetla je najwyżej, czyli na pierwszej stronie wyszukiwań, od góry te najbardziej wartościowe. Pozycjonowanie jest jednym z podstawowych działań w marketingu internetowym.
Pozycjonowanie stron a algorytm Google
Algorytm Google trudno jest dogonić. Nawet najlepsi eksperci SEO nie wiedzą, kiedy nastąpi jakaś zmiana i co będzie obejmować. Warto śledzić różne portale branżowe, ponieważ kiedy tylko aktualizacja algorytmu wchodzi w życie, eksperci o tym informują.
Każda aktualizacja wpływa na aktualne wyniki organiczne Google, ale jeśli pozycjonowanie strony jest prowadzone poprawnie i zgodnie ze sztuką, najczęściej aktualizacja pomaga stronom osiągnąć lepsze wyniki.
Gigantowi Google zależy bardzo, mimo tego, iż w wielu krajach posiada monopol, aby użytkownicy jak najszybciej znaleźli to, czego szukają, dlatego pozycjonują strony zawierające wartościowe, merytoryczne i użyteczne treści pisane, grafiki i wideo.
Pozycjonowanie stron w praktyce
Chcąc kupić jakiś produkt, najczęściej zaczynamy od przejrzenia dostępnych możliwości w Internecie, czyli wpisujemy odpowiednią frazę w wyszukiwarkę Google. Załóżmy, że interesuje Cię fotel bujany. Chcesz go kupić, nie masz jednak wybranego sklepu internetowego ani modelu. Wpisujesz więc „fotel bujany” w Google. Oto wyniki, które otrzymujesz:
Na początku pojawiają się reklamy, ale zaraz pod nimi (zaznaczone na czerwono) wskakują wyniki najlepiej wypozycjonowanych stron właśnie na frazę „fotel bujany”. W przypadku sklepów internetowych ich pozycja w dużej mierze zależy od jakości opisów produktów, które oferują.
Im bardziej autorskie opisy, tworzone specjalnie na potrzeby konkretnego sklepu, tym większe prawdopodobieństwo, że Google uzna te opisy za bardziej wartościowe niż w innych sklepach, które posiadają na stronie wyłącznie opisy z gotowych baz produktowych.
Pozycjonowanie stron a płatna kampania Google Ads
Zastanawiasz się pewnie teraz, po co wykorzystywać narzędzia SEO i poświęcać czas na pozycjonowanie strony w Google, skoro można skorzystać z płatnego systemu Google Ads i pojawiać się w wynikach natychmiast? Otóż jest ku temu kilka powodów.
Przede wszystkim Google Ads są płatne, więc strona pojawia się w najwyższych wynikach wyszukiwania tak długo, jak za nią płacisz. Dodatkowo, aby pojawić się wyższej niż konkurencja, musisz zapłacić za reklamę więcej niż ona. Efekt reklamy Google Ads jest więc czasowy i zależy od budżetu, a efekty uzyskane dzięki pozycjonowaniu strony, utrzymują się znacznie dłużej, nawet jeśli zmniejszysz intensywność działań.
Wbrew pozorom, nie wszyscy użytkownicy klikają bezmyślnie w najwyższe wyniki, czyli w reklamy. Bardziej świadomi użytkownicy, szukający rzetelnych informacji, omijają płatne wyniki. U wielu osób istnieje przekonanie, że to, co reklamowane, nie jest zbyt dobre jakościowo.
Oczywiście, często mija się to z prawdą, jednak warto zrobić ukłon w kierunku osób, które szukając bardziej atrakcyjnych, w ich mniemaniu, ofert, klikają w to, co nie jest oznaczone jako „Reklama”.
Istnieje ogromna liczba fraz, które użytkownicy wpisują jako zapytania w Google, a które nie są przez nikogo opłacane, gdyż nikt nie jest w stanie opłacić wszystkich kombinacji mniej popularnych fraz kluczowych. Dlatego na te zapytania reklamy nie pokazują się wcale, lub pojawia się jedna czy dwie. Wówczas na wysokich pozycjach pojawia się strona najlepiej wypozycjonowana organicznie.
Wypozycjonowanie strony – jak długo trwa?
Wypozycjonowanie strony wymaga czasu, dlatego decydując się na taki krok, należy pamiętać, że proces nie potrwa dzień czy dwa, a raczej tygodnie. Na te najbardziej konkurencyjne frazy pozycjonowanie może trwać nawet miesięcy. Na szczęście obok najbardziej obleganych słów i fraz kluczowych istnieją mało konkurencyjne frazy, na które wypozycjonować jest się łatwo, a rezultaty widoczne są już po kilku-kilkunastu dniach.
Warto więc w swojej strategii pozycjonowania strony zacząć od mniej popularnych słów, dzięki czemu szybciej dotrzemy do pierwszych potencjalnych klientów. Następnie systematycznie dodawać frazy trudniejsze, które z kolei łatwiej będzie wypozycjonować dzięki frazom już wypozycjonowanym.
Gdy już uda nam się wypozycjonować stronę na wybraną frazę kluczową, to można zakładać, że uzyskany efekt będzie długotrwały. Dobrze wypozycjonowana strona utrzymuje się w górnych wynikach, nawet jeśli nie prowadzisz żadnych działań na tak szeroką skalę jak przy rozpoczęciu prac.
Oczywiście należy kontrolować osiągnięte wyniki, aby mieć pewność, że algorytmy Google nie przesuną jej na niższe pozycje wyszukiwarki lub nasza konkurencja nie przeskoczy nas swoimi działaniami SEO.
Na umacnianie wysokich wyników bardzo dobrze wpływa systematyczne zdobywanie odnośników z innych stron, aktualizowanie publikacji czy dodawanie materiałów graficznych czy wideo.
Pozycjonowanie stron – jakie efekty przynosi
Jeśli strona pojawia się organicznie na wysokich pozycjach w Google, oznacza to, że jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem technicznym, posiada wartościowy content odpowiadający na konkretne zapytania oraz prowadzą do niej wartościowe odnośniki z zewnętrznych stron.
Na wysokie pozycje wpływają również atrakcyjne, dobrze opisane materiały graficzne, a także materiały audio i video. Dobrze wypozycjonowana strona lub podstrona w serwisie to szereg korzyści:
- pokazuje się częściej w wynikach wyszukania Google, więc więcej użytkowników zainteresowanych produktem lub usługą trafia na stronę
- większy ruch na stronie grupy zainteresowanej produktem/usługą wpływa na wzrost sprzedaży
- kreujemy swój wizerunek jako eksperta w danym temacie, dzięki wartościowemu contentowi na stronie
- docieramy do większej grupy odbiorców, dzięki czemu budujemy rozpoznawalną markę
- użytkownicy chętniej korzystają ze stron dobrze zoptymalizowanych i funkcjonalnych, spędzają na nich więcej czasu i częściej na nie wracają
Pozycjonowanie stron – zaplanuj strategię
Im bardziej szczegółowo zaplanowane działania z zakresu pozycjonowania, tym szybsze efekty. Warto więc przygotować strategię SEO, czyli szereg wpływających na siebie wzajemnie działań zarówno na witrynie, jak i poza nią. Strategia może być miesięczna, półroczna czy roczna, jednak najczęściej specjaliści decydują się na planowanie kwartalne, ponieważ 3 miesiące to dobry czas, aby wdrożyć działania i zauważyć ich pierwsze efekty.
Następny krok to wyznaczenie celu głównego oraz tych mniejszych. Celem głównym może być np. wzrost sprzedaży o 15% w ciągu kwartału, w związku z czym celem pośrednim będzie wzrost ruchu na stronie.
1. Pozycjonowanie stron – optymalizacja techniczna
Techniczna optymalizacja strony to obok wartościowego content marketingu i link buildingu trzeci najważniejszy aspekt w działaniach SEO. Wymiar techniczny strony obejmuje zmiany, dzięki którym witryna będzie lepiej widoczna, a także bardziej przyjazna dla użytkownika.
Celem technicznego SEO jest poprawa jej intuicyjności, szybkości, optymalizacja architektury strony i co obecnie bardzo ważne, dostosowanie strony do mobile, czyli poprawnego jej wyświetlania i działania na smartfonach.
Działania obejmujące techniczną optymalizację serwisu
Optymalizacja techniczna przyspiesza działanie serwisu, jednocześnie sprawiając, że użytkownik nie ma żadnych problemów z poruszaniem się po niej. W ramach optymalizacji technicznej wykonuje się wiele zróżnicowanych działań. Wśród głównych wymienić można:
- tworzenie spersonalizowanych meta-tagów,
- dbanie o poprawną strukturę dokumentu HTML oraz przyjazne adresy URL,
- zapewnienie użytkownikowi tzw. ścieżki powrotu czy też
- tworzenie mapy witryny internetowej celem indeksacji jej podstron.
Mają one pozytywny wpływ na pozycjonowanie serwisu i stanowią fundament wszelkich zmian mających na celu osiągnięcie jak najwyższego miejsca w rankingu wyszukiwarki.
Wynikiem tej optymalizacji jest znaczna poprawa indeksów szybkości działania strony (Google Pagespeed Insight) oraz liczby zaindeksowanych podstron w wynikach wyszukiwania. Przekłada się to w perspektywie długookresowej na większą ilość fraz zaindeksowanych i pojawiających się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Optymalnie jest, jeśli wyniki Google Pagespeed Insights dla komórek i desktopów są „zielone”, a więc zawierają się w przedziale od 90 do 100 punktów.
Nie ma co panikować, jeśli optymalizacja pozwala osiągnąć wyniki nieco niższe, bo szybkość strony będzie i tak wystarczająca, by Google ją polubiły, a to tylko jeden z czynników, które wpływają na wysoką pozycję w Google.
2. Pozycjonowanie stron – content is the king
Strony zawierające oryginalne, a zarazem wartościowe treści o odpowiednim nasyceniu słów kluczowych zdobywają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania niż witryny, na których przeważają niskiej jakości teksty, które bezmyślnie i bez kontekstu naszpikowane są frazami kluczowymi.
Jeżeli Twoja witryna zawiera ciekawe, unikalne treści, okraszone autorskimi zdjęciami ściśle związanymi z tematem, a dodatkowo internauci polecają sobie link do konkretnych produktów i usług na Twojej szybkiej i zoptymalizowanej stronie – to koronę masz w zasięgu ręki.
Przygotowując treści na potrzeby stron internetowych, blogów eksperckich oraz social media pamiętajmy o tym, że adresatami tych treści są przede wszystkim ludzie:
- Nie kopiuj treści z innych stron internetowych. Nawet jeśli oferujesz podobne usługi, opisz je w oryginalny i wartościowy sposób. To właśnie unikalność opisu może zadecydować o tym, że użytkownik wybierze Twoją ofertę.
- Nie używaj słów kluczowych tam, gdzie nie mają uzasadnienia. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania nie przekona potencjalnego klienta do skorzystania z Twojej oferty, jeśli tekst nie będzie tworzył spójnej całości.
- Unikaj tekstów perswazyjnych. Agresywne teksty sprzedażowe naprawdę odeszły do lamusa. Manipulowanie potencjalnymi klientami zwyczajnie się nie opłaca.
- Nawiązuj dialog z użytkownikami. Staraj się w publikacjach podejmować wątki, które będą użyteczne Twoim użytkownikom i potencjalnym klientom.
3. Pozycjonowanie stron – lista słów kluczowych
Podstawą treści tworzonych na potrzeby pozycjonowania powinna być lista słów i fraz kluczowych, na które chcemy, aby nasz serwis był najlepiej widoczny w Google. Ustalając słowa i frazy kluczowe nie kierujmy się intuicją, gdyż mamy do tego szereg narzędzi, które nie tylko podpowiedzą nam szereg fraz powiązanych z naszą branżą, ale równocześnie pokażą dokładne statystyki popularności danej frazy w Google.
Frazy kluczowe możemy podzielić na wiele grup według intencji użytkownika, długości czy zależności pomiędzy poszczególnymi frazami. Podstawowe grupy to:
- brandowe – zawierające nazwę konkretnej marki, np. „buty Nike”;
- generyczne – ogólne wyrażenia, składające się z jednego lub dwóch-trzech słów, np. „buty do biegania”;
- słowa kluczowe z długim ogonem (Long-Tail Keywords) – wyrażenia zawierające większą liczbę słów. Używane zwykle w celu odnalezienia precyzyjnych informacji lub produktów o konkretnych cechach;
- frazy geolokalizowane – przydatne w pozycjonowaniu lokalnym słowa kluczowe, które zawierają nazwę miejscowości, a nawet konkretnej dzielnicy w danym mieście.
Źródło: google.pl
Wpisując w wyszukiwarce ogólne wyrażenie „buty do biegania”, Google wyświetli podpowiedzi, wśród których znajdą się zarówno frazy typu long tail („buty do biegania decathlon”), jak i brandowe zapytania („buty do biegania nike”). Każde z tych wyrażeń spowoduje wyświetlenie innych wyników wyszukiwania, dopasowanych do dodatkowych słów wokół generycznego słowa kluczowego.
W przypadku doboru listy fraz, z pewnością przydadzą się takie narzędzia jak: Planer Słów Kluczowych z Google Ads, gdzie można zobaczyć, ile wyszukiwań mają konkretne frazy, a także Senuto czy SEMRush.
Google Keyword Planner, czyli planer słów kluczowych Google
Google Keyword Planner to chyba najbardziej znane narzędzie propozycji słów kluczowych. Wpisując szukaną frazę, możesz zobaczyć nie tylko jak popularna jest fraza (ile osób miesięcznie wpisuje ją w wyszukiwarkę), ale również dostaniesz listę propozycji fraz podobnych.
Planer słów kluczowych to darmowe narzędzie przygotowane przez Google. Docelowo służy on planowaniu kampanii reklamowych w Google Ads, jednak może być też użyty do podstawowych celów związanych z pozycjonowaniem. W celu uzyskania propozycji wyrażeń kluczowych wystarczy wpisać słowo bazowe, dla którego Planer wyświetli dalsze sugestie.
Możemy również użyć filtra w postaci domeny, a także zaznaczyć specjalny checkbox, jeżeli w zestawieniu chcemy uzyskać także brandowe słowa kluczowe.
Źródło: ads.google.com
Senuto
Senuto to jedno z narzędzi SEO, bez których wielu specjalistów nie wyobraża sobie planowania słów kluczowych. Chociaż jego głównym modułem jest narzędzie badania widoczności danej witryny, posiada również odrębną zakładkę z ogromną bazą słów kluczowych. Po wpisaniu głównej frazy kluczowej Senuto wyświetli kolejne propozycje w dopasowaniu wąskim (ściśle związanym z naszym słowem) lub szerokim, gdzie sugestie będą dotyczyły także mniej zależnych, acz powiązanych tematycznie wyrażeń.
Sama tabela z wynikami wyszukiwania zawiera kolumny poświęcone wyszukiwalności, trendom i liczbie wyrazów danej frazy kluczowej. Wyniki możemy sortować oraz filtrować po każdej z nich, manipulując zestawieniem wedle naszego uznania. Dodatkowo, klikając w ikonę „lupki” znajdującej się obok słowa kluczowego, otrzymamy szczegółowe statystyki i dane, które go dotyczą.
Źródło: senuto.com
Senuto to płatne narzędzie z możliwością utworzenia darmowego konta na 14 dni.
SEMSTORM
Semstorm to kolejne pomocne narzędzie w procesie planowania słów kluczowych. Wpisując daną frazę, otrzymamy sugestie podzielone na kilka podstawowych kategorii takich jak:
- Proste podpowiedzi, podobne do tych, które Google wyświetla w wynikach wyszukiwania.
- Słowa z przyimkami – graficznie przedstawiona mapa słów kluczowych zawierających podstawowe przyimki w języku polskim.
- Pytania – zadawane przez użytkowników w Google. To kolejne interesujące zestawienie, które może okazać się pomocne przy okazji planowania tematów dla tekstów blogowych lub artykułów.
- Video – frazy kluczowe, które możemy zawrzeć w tytule i opisie filmu, by zwiększyć jego widoczność.
Źródło: semstorm.com
Możemy wygenerować raport, który jest pokaźną listą słów kluczowych posortowanych alfabetycznie. Znajdziemy tutaj również grupy podzielone według cyfr występujących we frazie – w przypadku butów sportowych są to nie tylko konkretne rozmiary, ale też lata, w których zostały wypuszczone dane modele. Innym przykładem występowania liczb w słowie kluczowym jest choćby cena, która często ujęta jest w zapytaniach, np. „buty sportowe do 100 zł”.
4. Pozycjonowanie stron – kalendarz wydawniczy publikacji na blogu
Jednym z najlepszych sposobów na pozycjonowanie strony firmowej lub sklepu internetowego jest prowadzenie bloga firmowego. Blog to miejsce, gdzie można systematycznie publikować nowe treści w obrębie ustalonych wcześniej słów i fraz kluczowych, i tym samym wpływać na coraz lepsze wyniki organiczne. Sporządzenia kalendarza wydawniczego nie tylko ułatwia pracę nad blogiem, ale jednocześnie mobilizuje do regularności publikacji.
Bardzo dobrym rozwiązaniem dla tworzenia planu publikacji jest Google Sheets. Aplikacja jest darmowa, a zajrzeć do niej możesz w dowolnym momencie – na laptopie, komputerze stacjonarnym czy smartfonie. Wymaga jedynie dostępu do Internetu i konta pocztowego w Gmail. Program jest intuicyjny, przejrzysty, a tworzone z jego pomocą narzędzia możesz dowolnie przerobić pod swoje potrzeby.
Podczas pisania tekstów na bloga warto korzystać wtyczek do WordPress, które znacznie ułatwiają prowadzenie contentowych działań SEO. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o innych narzędziach, pomagających w samodzielnym pozycjonowaniu strony, przeczytaj nasz artykuł Narzędzia SEO. Opisaliśmy w nim zarówno te płatne, jak i bezpłatne narzędzia, z których warto skorzystać.
Niezbędne jest, aby teksty były merytoryczne i odnosiły się do fraz, pod jakie są tworzone, były ciekawe i dostarczały odpowiedzi na zadane przez użytkowników pytania. Nie mogą zawierać błędów gramatycznych, stylistycznych i ortograficznych. Pozycjonowanie nie dotyczy wyłącznie pisania nowych tekstów, ale także aktualizowania artykułów, które są już na blogu, aby stale przynosiły korzyść odbiorcom.
Checklista pisania artykułów na bloga
Kalendarz wydawniczy może stać się jednocześnie checklistą pisania artykułów na bloga. Aby pozycjonować stronę dzięki nowym treściom, muszą one posiadać elementy, które bezpośrednio wpływają na wyniki pozycjonowania w Google. Szczególnie należy zadbać o:
1. Słowa kluczowe – każdy artykuł piszemy pod konkretne słowo lub frazę kluczową. Częstotliwość i kontekst użycia frazy kluczowej ma zasadniczy wpływ na pozycjonowanie strony w Google.
2. Tytuł artykułu – Tytuł powinien być chwytliwy i jednocześnie zoptymalizowany pod SEO, czyli powinien zawierać wybraną frazę kluczową. W WordPress tytuły wpisów ujmowane są jako nagłówki najwyższego stopnia, tzw. H1.
3. Nagłówki do akapitów (H2 oraz H3) – powinny podpowiadać czytelnikowi, o czym traktują znajdujące się pod nimi akapity oraz zawierać frazę kluczową. Nagłówki pozwalają również podzielić tekst na mniejsze bloki, aby ułatwić użytkownikowi czytanie.
4. Liczba wyrazów – dowiedziono, że Google faworyzuje artykuły zawierające ponad 1 tys. słów. Dlaczego? Zwykle im dłuższy tekst, tym bardziej wyczerpuje dany temat. Takie artykuły postrzegane są jako wartościowe, eksperckie treści, które pomogą czytelnikowi rozwiązać jego problem.
5. Grafiki, infografiki, podcasty i video – wszelkiego rodzaju dodatki nie tylko urozmaicają tekst, ale są bardzo dobrze indeksowane przez Google, dzięki czemu można docierać do szerszej grupy odbiorców.
6. Linki wewnętrzne – linkowanie z tekstu do innych, wcześniej opublikowanych artykułów na własnym blogu wspomaga pozycjonowanie. Dzięki temu Gogle lepiej indeksuje treści na Twoim blogu, a jednocześnie odsyłasz zainteresowanych czytelników do postów, które rozwijają opisywany przez Ciebie temat. Efekt: czytelnicy dłużej zostają na blogu, co również ma wpływ na ocenę bloga przez algorytmy Google’a.
7. Linki zewnętrzne – Google patrzy przychylnym okiem na strony, które odsyłają do innych stron o wysokim autorytecie. Nie bój się linkować 1-2 stron w artykule, ale zwracaj uwagę na jakość tych stron.
8. Termin publikacji – zaplanuj terminy publikacji na kilka tygodni do przodu. To zmobilizuje Cię do systematyczności.
5. Pozycjonowanie stron – baza backlinków
Zgromadzenie odpowiednio dużej ilości linków zewnętrznych, które w odniesieniu do konkretnej frazy, kierują do Twojej strony, ma ogromny wpływ na jej wyniki. Algorytmy uznają bowiem Twoją witrynę za odpowiednio merytoryczną w danym temacie. To jedna z najtrudniejszych rzeczy do wdrożenia podczas pozycjonowania stron, ponieważ trzeba nawiązać współpracę z serwisami, portalami czy blogerami, którzy na swojej stronie takie linkowanie zamieszczą.
Influencer marketing jest integralną częścią świata marketingu. Blogerzy istnieli jednak, zanim ten marketingowy trend stał się wszechobecny. Pisząc o swojej pasji i testując produkty, zbudowali szerokie grono czytelników. Warto dotrzeć do wpływowych blogerów i influencerów w Twojej branży i skontaktować się z nimi, próbując nawiązać współpracę.
Warto również podejmować współpracę z blogerami i innymi serwisami tematycznymi o mniejszych zasięgach. W przeciwieństwie do rozpoznawalnych serwisów z tysiącami czytelników dziennie, mniejsze serwisy chętniej podchodzą do współpracy. Co ważne, największą wartością nie jest ilość osób, które zobaczy materiał na temat Twojej marki, ale ich zaangażowanie. Bardzo często blogerzy i influencerzy posiadają mniejsze grupy odbiorców, ale za to dużo bardziej zaangażowane, które chętniej reagują na publikacje.
6. Pozycjonowanie stron – KPI i inne wskaźniki efektywności
KPI to skrót hasła Key Performance Indicators, które w tłumaczeniu na język polski oznacza kluczowe wskaźniki efektywności.
KPI są najważniejszymi wskaźnikami, dzięki którym organizacja może stale monitorować postępy w osiąganiu wcześniej założonego celu. Każdy KPI powinien mieć przypisaną wartość liczbową, która pozwala na określenie aktualnego stanu procesu realizacji strategii. Dodatkowo powinien być osadzony w konkretnym przedziale czasowym.
Najczęściej głównym celem (czyli KPI) wypozycjonowanie strony, jak i wszelkich innych działań marketingowych, jest wzrost dochodów z prowadzonej działalności. Warto więc dokładnie określić wartość dochodów, jaką chcemy osiągnąć i czas, w jakim chcemy to zrealizować (konkretną datę).
Jednocześnie musimy mieć na uwadze, że aby osiągnąć KPI, w zależności od prowadzonej działalności i ustalonej strategii, należy wcześniej osiągnąć cel lub cele pośrednie, takie jak:
- wzrost ruchu na stronie
- wzrost sprzedaży netto
- wzrost średniej wartości zamówień
- wzrost współczynnika konwersji
- wzrost zaangażowania użytkowników
7. Pozycjonowanie stron – mierzenie efektywności
Mierzenie efektywności pozycjonowania strony to podstawa. Istnieje szereg narzędzi umożliwiających precyzyjną analizę postępów działań mających na celu wypozycjonowanie strony w Google.
Oczywiście pamiętaj, że pozycjonowanie strony to proces długofalowy i nie można oczekiwać, że po tygodniu czy miesiącu, strona pojawi się w najwyższych pozycjach Google. Najczęściej rezultat w postaci zrealizowania KPI sprawdzać w okresach kwartalnych, półrocznych i rocznych. Rzecz jasna pierwszych spływających zamówień czy wzrostu ruchu na stronie, możesz spodziewać się szybciej, jednak dopiero po upływie kilku miesięcy będziesz miał możliwość stwierdzić, czy efekt ten nie był tylko chwilowy.
Pozycjonowanie stron – narzędzia analityczne
Google Analytics
Narzędzie, którym musisz się posłużyć przy sprawdzaniu efektów pozycjonowania stron, jest oczywiście Google Analytics. Po pierwsze jest to bardzo wiarygodne źródło, a po drugie udostępnia wiele ważnych informacji. Z panelu możesz wyczytać m.in.:
- jaki jest ruch na Twojej stronie
- ile osób dokonało zakupu
- jak wyglądała ścieżka zakupowa użytkowników
- skąd bierze się ruch na Twojej stronie (np. z social media, z reklamy płatnej lub właśnie z wyszukiwań organicznych czy linków zewnętrznych)
- jak przedstawia się demografia użytkowników
- jaki jest współczynnik zaangażowania użytkowników
- ile czasu użytkownicy spędzają na Twojej stronie
- które podstrony są najpopularniejsze i wiele innych
Google Search Console
Kolejne narzędzie również bezpłatne to Google Search Console, które pozwoli Ci sprawdzić indeksację strony oraz błędy, które się na niej pojawiają. Poza tym będziesz mógł zweryfikować linki przychodzące do witryny i frazy, po których wpisaniu konkretna strona się pojawia. Co więcej, jest tam także informacja o tym, ile dane słowa kluczowe generują kliknięć.
Mobile-Friendly Test oraz PageSpeed Insights
Konieczne jest przeanalizowanie także, czy Twoja witryna jest zoptymalizowana pod kątem korzystania z niej na smartfonach i tabletach oraz czy ładuje się dostatecznie szybko. Pomogą Ci w tym kolejne darmowe narzędzia – Mobile-Friendly Test oraz PageSpeed Insights. Po wpisaniu URL swojej strony na tych witrynach, otrzymasz szczegółowy raport na temat tego, jak sprawnie działa Twoja witryna oraz dokładne wytyczne, co do poprawek, które musisz wprowadzić, aby było jeszcze lepiej.
Narzędzie monitorujące Senuto lub Seo Station
Rekomendujemy także zainwestowanie w chociaż jedno narzędzie do stałego monitorowania pozycji. Pozwoli Ci to być na bieżąco z tym, jak Twoja strona pozycjonuje się na konkretne frazy. Może być to np. Seo Station lub Senuto.
Pozycjonowanie stron – samodzielnie czy z agencją SEO?
Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to, czy rzeczywiście pozycjonowanie strony musi zostać zlecone agencji SEO. Odpowiedź brzmi… to zależy.
Jeśli masz dużo czasu i chęci, a także wiesz, że możesz zaangażować się w te działania na 100%, to z pewnością poradzisz sobie z tym samodzielnie, przynajmniej na początku. Możesz także skorzystać z pomocy agencji tylko przy niektórych kwestiach, np. optymalizacją techniczną strony, zdobywaniu linkowania zewnętrznego.
Jeśli chodzi o content tworzony na potrzeby SEO, to warto przeanalizować, które tematy można oddać firmie zewnętrznej, a które opracować samodzielnie. Aby być wiarygodnym i wzbudzać zaufanie wśród odbiorców, warto opublikować szereg artykułów eksperckich wokół tematów, które najbardziej interesują potencjalnych klientów.
W takim przypadku warto poświęcić na to własnych czas, jeśli czujemy się ekspertem lub znaleźć osobę, która w kompetentny sposób wyczerpie poszczególne tematy i udzieli wartościowych odpowiedzi.
Jeśli decydujesz się działań całkowicie samodzielnie, to musisz przygotować się na naukę różnych zagadnień związanych z pozycjonowaniem stron. Przygotowaliśmy spis 9 blogów, kanałów Youtube, podcastów i innych źródeł, z których warto czerpać wiedzę o SEO.
1. Marketing w sieci – blog agencji Mayko
Mayko to agencja SEM z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu kampanii reklamowych w Google. Specjalizacją firmy jest kompleksowa promocja e-commerce wynikach Google, poprzez pozycjonowanie sklepów oraz skuteczne kampanie Google ADS.
Agencja od ponad 5 lat prowadzi bloga pod adresem marketingwsieci.pl. Na blogu znajdziemy ciekawe i merytoryczne artykuły nie tylko o tematyce SEO czy ADS, ale także o szeroko rozumianej branży e-commerce. Znajdziemy tam wiele wartościowych poradników „krok po kroku” oraz materiały przydatne dla właścicieli sklepów internetowych czy e-commerce managerów (np. ebooki, webinary).
Dodatkowo Mayko słynie w branży z corocznego raportu SEO, dzięki któremu możemy poznać liderów SEO w poszczególnych branżach e-commerce.
Warte uwagi:
- Liderzy e-commerce 2020: raport SEO od Mayko
- Bezpłatny ebook o umowach o pozycjonowanie
- Migracja sklepu internetowego – najważniejsze kroki [INFOGRAFIKA]
2. Szymon Słowik Blog – kompleksowe wsparcie pozycjonowania stron
Ten blog to absolutna kopalnia wiedzy, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony. Szymon Słowik jest nie tylko teoretykiem, ale przede wszystkim praktykiem, ponieważ prowadzi działania SEO dla wielu różnych firm.
Oprócz szerzenia wiedzy o pozycjonowaniu rozwija także butikową agencję TAKAOTO, która ma na koncie współpracę z takimi gigantami jak New Balance, niePrzeczytane, AmRest czy National Geographic.
Na jego blogu znajdują się zarówno treści ważne, z punktu widzenia osób początkujących, np. pozycjonowanie strony na CMS WordPress czy SEO copywriting, jak i znacznie bardziej zaawansowane, m.in. aktualizacje algorytmów Google czy podmioty zależne Google.
Warte uwagi:
- Jednorożec SEO – wszystko, co musisz wiedzieć
- SEO copywriting – jak pisać teksty zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki Google?
- Czy linki z czasem nabierają mocy lub ją tracą?
3. Verseo – Machine Learning w marketingu
Verseo to firma, która zajmuje się ogólnie pojętym marketingiem, którego jedną z nóg bazowych jest pozycjonowanie. Działają oni na różnych kanałach, dzięki czemu wiedzę możesz zdobywać w taki sposób, jaki lubisz najbardziej.
Oczywiście możesz skorzystać z bloga, a konkretnie z kategorii „pozycjonowanie”, gdzie znajdziesz mnóstwo artykułów, np. słowniczek pojęć SEO, czym właściwie jest pozycjonowanie stron, a także jak poprawnie odczytywać konwersje w Google Analytics. Oprócz tego agencja prowadzi swój kanał na Youtube „Verseo”, gdzie eksperci wypowiadają się na tematy dotyczące m.in. tego, ile trwa pozycjonowanie stron, jakie błędy w SEO są najczęściej popełniane lub jakie są trendy obowiązujące w tym obszarze marketingu.
Verseo przygotowuje dla użytkowników również podcasty oraz udostępnia zupełnie darmowy kurs online. Zapisując się na niego, codziennie otrzymujesz maila z kolejną lekcją. To świetny sposób, żeby uporządkować sobie wiedzę lub nabyć ją zupełnie od zera! Do zdobycia tutaj: https://verseo.pl/kurs-seo-online-codziennie-jedna-lekcja/
Warte uwagi:
- Ile trwa pozycjonowanie strony w 2020?
- Najczęstsze błędy w pozycjonowaniu stron
- Analiza słów kluczowych
4. Artefakt
Artefakt to wrocławska agencja, która w swoim portfolio posiada takie firmy jak: TVN, merlin.pl, NeoNet, Bank BGŻ, Da Grasso i wiele, wiele innych. Znają się na pozycjonowaniu i swoją wiedzą chętnie się dzielą.
Oprócz bloga, który oczywiście prężnie funkcjonuje, prowadzą także podcasty marketingowe. Nie są one co prawda wyłącznie o pozycjonowaniu, ale można się z nich sporo dowiedzieć, np. o zmianach w Google Analytics, co także przyda się, jeśli chodzi o SEO.
Warto także skorzystać z organizowanych przez nich webinarów, które zawsze skupiają się na jednym konkretnym temacie. Trwają zwykle godzinę, a najbliższy odbędzie się 18.12.2020r., gdzie specjaliści opowiedzą o wnioskach z zeszłego roku i trendach na przyszły!
Warte uwagi:
- Google Analytics 4 – jak będzie wyglądała analityka przyszłości?
- Meta title i jego wpływ na pozycjonowanie. Jak stworzyć dobry tytuł strony internetowej?
- Content marketing a pandemia koronawirusa – 7 powodów, dlaczego warto inwestować w treści podczas epidemii COVID-19
5. Liczysiecontent.pl
To blog, prowadzony przez Agnieszkę Wojtas. Można wynieść z niego mnóstwo informacji, które dotyczą tego jak pisać, aby użytkownicy chętnie korzystali z artykułów, a algorytmy Google uznawały je za wartościowe. Jest tam też wiele innych tematów związanych z pozycjonowaniem stron, które na pewno Cię zainteresują.
Warte uwagi:
- Funkcjonalność strony internetowej – dlaczego warto o nią dbać?
- Od czego zacząć pisanie tekstów SEO?
- Długość tekstu na blog – jaka jest optymalna?
6. Blog Senuto
To blog jednej z firm, która udostępnia narzędzie, bardzo pomocne przy działaniach SEO. Natomiast w tym przypadku nie jest to tylko blog prowadzony dodatkowo, a absolutna skarbnica informacji na temat pozycjonowania stron. To nie tylko dawka wiedzy, ale także swego rodzaju portal informacyjny. Eksperci z Senuto dzielą się z użytkownikami wszelkimi ciekawymi newsami dotyczącymi pozycjonowania stron i nie tylko!
Warte uwagi:
7. SEO Fridays Podcast
To pierwszy polski podcast o SEO, który ma bardzo ciekawą formułę, gdyż zakłada wywiady ze specjalistami z branży. Dawid Medwediuk, prowadzący podcast, rozmawia z różnymi ekspertami SEO, o bardziej zaawansowanych tematach dotyczących pozycjonowania strony, np. o javascript w SEO czy o tym jak zażegnać kryzys. Nie jest to coś na początek, ale kiedy poznasz już podstawy, warto się zainteresować!
Warte uwagi:
- #009: WordPress SEO – Tomasz Stopka
- #004: JavaScript w służbie SEO – Tomek Rudzki
- #003: Najsłynniejszy Surfer w Polsce – Tomasz Niezgoda
8. Fox Strategy
Firma ta prowadzi nie tylko ciekawego bloga, dotyczącego SEO oraz SEM, ale także nagrywa podcast. Nie jest to już podcast wyłącznie na temat pozycjonowania stron, jak w przypadku SEO Fridays, ale jest tam sporo treści, które bardzo wspomagają działania. Dowiesz się tam m.in. jak pisać content na firmowego bloga, czy jakie zmiany zachodzą w środowisku Google.
Warte uwagi:
- #31 DBF – 5 pomysłów na wsparcie kampanii SEO
- #4 DBF : Jak pisać bloga firmowego?
- #28 DBF : Co musisz wiedzieć, jeśli planujesz współpracę z copywriterem?
9. Mirosław Skwarek – Youtube
Ostatnia, ale nie najmniej istotna propozycja, to coś idealnego dla początkujących. Kanał na Youtube Mirosław Skwarek to rewelacyjna przestrzeń dla laików. Twórca tłumaczy różne zagadnienia, np. jak pracować z wtyczką Yoast SEO na WordPress, pokazując to wszystko krok po kroku. Takie tutoriale, w których możesz podążać za specjalistą, z pewnością znacznie ułatwią Ci na początku działania.
Warte uwagi:
- SEO 2021 | 4 sprytne taktyki SEO na pokonanie konkurencji w Google
- SEO Dla Początkujących: 11 Silnych Technik Na TOP 10 Google W 2021 Roku
- Warsztat Copywritera #001 Jak pisać śródtytuły, które ułatwią przeczytanie oferty?
Współpraca z agencją SEO – co warto wiedzieć?
Wiele osób nie decyduje się jednak na samodzielne działania i przekazuje pozycjonowanie strony w ręce agencji SEO. To oczywiście dobry krok, jednak trzeba pamiętać, że praca takich podmiotów powinna być dla Ciebie chociaż częściowo jasna, abyś mógł zweryfikować osiągane efekty. Warto więc zapoznać się nieco ze specyfiką działań SEO, a przede wszystkim konieczne jest czytanie raportów przesyłanych przez wykonawców.
Spora część osób wysyła co miesiąc wynagrodzenie agencji, ale ani razu nie zagląda do przesyłanego zestawienia wyników, ponieważ uważa, że i tak nic nie zrozumie. To bardzo zła praktyka, ponieważ prowadzi do tego, że nie są oni w stanie sprawdzić, czy rzeczywiście otrzymują to, za co płacą.
Pozycjonowanie – model rozliczeń z agencją
Warto zadbać także o odpowiedni model rozliczeń. Niektóre agencje preferują wynagrodzenie miesięczne lub roczne, a inne z kolei rozliczają się za osiągnięte efekty. Jeśli chodzi o tę pierwszą opcję, to jest to po prostu abonament, w ramach którego wykonywane są konkretne działania na rzecz Twojej witryny. Oprócz tego agencja stale monitoruje efekty pozycjonowania i optymalizuje działania pod kątem zmieniających się algorytmów.
W przypadku rozliczania za efekt wszystko zależy od podpisanej umowy. Zazwyczaj jest to rozliczane jako wykonanie liczby X działań na rzecz witryny (np. zdobycie 50 linków zewnętrznych) lub osiągnięcie konkretnej pozycji na wybrane frazy kluczowe. To, jaki model wybierzecie, powinno być wypadkową oczekiwań obu stron.
Agencja SEO – korzyści ze współpracy z profesjonalistami
Współpraca z profesjonalną agencją SEO, w której pracują eksperci w dziedzinie pozycjonowania stron, ma wiele zalet. Przede wszystkim jest to spora oszczędność czasu, ale nie tylko. Pracownicy konkretnej firmy prowadzą swoje działania zgodne z wiedzą i doświadczeniem w pozycjonowaniu stron, które zyskali przez wiele lat popełniania własnych błędów i osiągania sukcesów.
Wiedza teoretyczna jest ogólnodostępna, co udowodniliśmy w poprzednim akapicie, ale tak naprawdę to praktyka jest kluczem do sukcesu. Oprócz tego zyskujesz bezpieczeństwo i stały monitoring działań.
Pamiętaj, że źle prowadzone pozycjonowanie strony, może doprowadzić do efektów odwrotnych od oczekiwanych. Możesz wpaść na black listy i zostać zablokowanym przez algorytmy, a to najgorsza z możliwych opcji. Profesjonalne agencje nie pozwolą, aby coś takiego się wydarzyło, a nawet jeśli przypadkowo dojdzie do takiego problemu, będą umiały szybko to naprawić.
Ostatnia kwestia to fakt, że eksperci korzystają z profesjonalnych narzędzi, które nierzadko są bardzo kosztowne. Zastanów się więc, co będzie dla Ciebie bardziej opłacalne – zakup narzędzi czy współpraca z agencją. Wybór należy do Ciebie.
Pozycjonowanie czy Google Ads?
Wiele osób zastanawia się, czy decydując się na pozycjonowanie stron w Google, może zrezygnować z reklam social media lub Google Ads. Według nas wszystkie te płaszczyzny promocji są ze sobą znacząco skorelowane i warto prowadzić działania w każdym z tych systemów, jeżeli tylko założenia finansowe Ci na to pozwolą.
Powyżej opisaliśmy, jaka jest przewaga pozycjonowania nad reklamami Google, jednak pamiętaj, że w taki sposób postąpi tylko część użytkowników. Druga część zdecyduje się kliknąć w kreację reklamową, ponieważ będzie to najłatwiejszy sposób na znalezienie tego, czego potrzebują.
Warto więc prowadzić wszystkie działania równolegle i monitorować, które dają najlepsze rezultaty.