Affiliate marketing, co to jest i jak zacząć zarabiać?

Data aktualizacji: 21.03.2024

Jak działa affiliate marketing? Wbrew trudnej nazwie to bardzo prosty sposób na zarabianie online. Dzięki marketingowi afiliacyjnemu możesz zarabiać, gdzie chcesz i kiedy chcesz. To całkowicie możliwe.

Affiliate marketing to popularny sposób na pracę z domu, przynoszący znaczące zyski w działaniach online.

Jest niezwykle korzystny nie tylko dla marek (reklamodawców), którym generuje większą sprzedaż, ale także dla wydawców, czyli np. blogerów, influencerów, użytkowników social media, a także serwisów tematycznych, rabatowych, wyszukiwarek i porównywarek produktów.

Czym jest affiliate marketing?

Affiliate marketing to marketing, polegający na polecaniu produktów i usług na różnorodnych serwisach internetowych i w mediach społecznościowych.

Polecaniem zajmują się wydawcy, którzy promują wybrane przez siebie produkty i usługi na swoich powierzchniach online i są wynagradzani przez reklamodawców prowizyjnie za sprzedaż, do której dzięki temu dochodzi.

Sprzedaż jest monitorowana dzięki specjalnym linkom afiliacyjnym, które odprowadzają użytkowników ze strony wydawcy na stronę reklamodawcy.

W przypadku sieci webePartners reklamodawcami są sklepy internetowe, gdyż dedykujemy swoje narzędzia dla e-commerce.

W praktyce więc wydawcy odprowadzają swoich użytkowników do wybranych sklepów internetowych i dzięki temu zarabiają na sprzedaży polecanych produktów.

Affiliate marketing – kilka ciekawostek

– Marketing afiliacyjny przeważa u 81% marek oraz 84% wydawców w Stanach Zjednoczonych, każdego roku wzrastają przeznaczane na niego środki.

– Co roku w USA na affiliate marketing wydaje się o 10,1% więcej, co oznacza, że w 2023 roku ta kwota przekroczy 13 miliardów dolarów!

– W marcu 2017 roku program afiliacyjny Amazona zaproponował swoim wydawcom stawki od 1 do 10% wartości sprzedaży, co skutecznie zwiększyło ich pasywny dochód. Wysokość prowizji zależała od branży, w jakiej dany wydawca działał.

– Jason Stone, znany również jako Mentor Milionerów, tylko w czerwcu i lipcu 2017 roku wygenerował sprzedaż produktów reklamodawców na poziomie 7 milionów dolarów!

Linki afiliacyjne w affiliate marketingu

Link afiliacyjny to proste, intuicyjne i skuteczne narzędzie w affiliate marketingu.

Dosłownie trzema kliknięciami generujemy link afiliacyjny do wybranego sklepu.

Następnie, zamieszczając ten link w sieci, publikując na własnych stronach i social media, przesyłając do swoich odbiorców lub po prostu znajomych, zarobimy prowizję od zakupów, do których dojdzie z tego linku afiliacyjnego.

Dzięki linkom afiliacyjnym jest mierzony ruch, jaki wydawcy generują do stron reklamodawców oraz zliczane są transakcje, do których dochodzi z tego ruchu.

Generator linków afiliacyjnych to najprostsze narzędzie wykorzystywane w affiliate marketingu. Wystarczy skopiować wygenerowany link afiliacyjny, a następnie podpiąć go pod dowolny tekst, grafikę lub wstawić w social media.

Affiliate marketing – jak to działa?

W największym skrócie affiliate marketing działa tak:

Reklamodawca udostępnia produkty ze swojego sklepu → Wydawca promuje je na swoich powierzchniach online → Klient dokonuje zakupu z rekomendacji Wydawców

  • Reklamodawca zwiększa sprzedaż dzięki rekomendacji wydawców
  • Wydawcy zarabiają prowizje od rekomendowanych sprzedaży
  • Klient kupuje produkty, które są godne polecenia i często zyskuje na nie rabaty, które Reklamodawcy przekazują Wydawcom

affiliate marketing jak działa

Dzięki takiej współpracy kilku podmiotów, do których dołącza jeszcze sieć afiliacyjna, umożliwiająca zliczanie transakcji generowanych z poleceń wydawców, affiliate marketing to jedno z najpopularniejszych sposobów na zwiększanie zarobków online.

W affiliate marketingu nie ma przegranych, na współpracy można tylko zyskać.

Reklamodawca płaci za konkretne efekty sprzedażowe, a wydawca zarabia gdy dostarcza konkretne efekty sprzedażowe. A co najistotniejsze, żadna ze stron nie ma z góry narzuconych działań.

Wydawcy działają niezależnie, samodzielnie decydują, w jakich programach uczestniczą, które produkty promują i z jakich narzędzi korzystają.

Sieć afiliacyjna gwarantuje wydawcom, że mogą współpracować z dużymi markami bez konieczności podpisywania umów dodatkowych. Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej i zgłosić do programu, aby móc rozpocząć współpracę afiliacyjną z wybraną marką i sklepem internetowym.

Aby bardziej zaangażować wydawców do promowania konkretnych produktów, reklamodawcy często przekazują im kody rabatowe, aby wydawca mógł dystrybuować je na swoich stronach, serwisach czy w social mediach. Dzięki temu odbiorcy wydawców chętniej odwiedzają sklepy reklamodawców.

Do podstawowych materiałów, jakie reklamodawcy przekazują wydawcom za pomocą sieci afiliacyjnej, należą pliki XML i banery, aby wydawca miał pełną dowolność działań i mógł testować narzędzia, które przekładają się na najwyższą konwersję sprzedaży.

pobieram ebook

Praktyczne przykłady zarabiania na linkach afiliacyjnych zebraliśmy w ebooku:

Jak wygenerować link afiliacyjny w 30 sekund

Pobierz go bezpłatnie i zobacz, jak łatwo jest wygenerować własny link afiliacyjny gdzie można go publikować.

Affiliate marketing – jak wygląda rozliczenie?

Affiliate marketing przyciąga tych, którzy chcą zwiększyć swoje zyski online. Reklamodawcy otrzymają wsparcie sprzedaży, wydawcy swoją prowizję, a klienci poradę zakupową z zaufanego źródła. W tym modelu wygrywa absolutnie każdy.

Jak wygląda sposób wynagradzania wydawcy? W zależności od specyfiki programu partnerskiego modele rozliczeniowe mogą się od siebie różnić. Oto jak mogą być wynagradzani wydawcy:

1. Cost Per Sale – prowizja za sprzedaż, model szczególnie dedykowany sklepom internetowym

Jest to najpopularniejszy model rozliczeń w affiliate marketingu. Wydawca otrzymuje wówczas z góry ustaloną prowizję od kwoty sfinalizowanego zamówienia, które odbyło się za jego pośrednictwem.

Każdy reklamodawca ustala indywidualnie wysokość prowizji w swoim programie partnerskim. Model szczególnie dedykowany rynkowi e-commerce, czyli sklepom internetowym i wszelkim serwisom, sprzedającym usługi online.

2. Cost Per Lead – określona stawka za dostarczenie konkretnej akcji

W tym wypadku wydawca otrzymuje z góry określone wynagrodzenie, w zamian za zachęcenie konsumenta do podjęcia konkretnej akcji – zapisanie do newslettera, wypełnienie formularza, rejestrację w serwisie, wzięcie pożyczki itp.

Lead jest zawsze stałą kwotą i w przeciwieństwie do rozliczenia za sprzedaż, nie wymaga fizycznego zakupu jakiegoś produktu czy usługi.

3. Cost Per Click – stała stawka za klik, czyli przekierowanie na stronę docelową

Tutaj wynagrodzenie przysługuje za każde, unikalne kliknięcie w link afiliacyjny. Klient nie musi dokonać zakupu, wystarczy, że przejdzie poprzez link afiliacyjny na stronę docelową, aby wydawca otrzymał za to wynagrodzenie.

Jest to model stosowany zazwyczaj w wysyłkach mailingowych i służy zwiększeniu ruchu na stronie reklamodawcy.

Dlaczego warto postawić na affiliate marketing?

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego warto zainteresować się marketingiem afiliacyjnym, poniżej przedstawiam kilka kluczowych powodów:

1. Affiliate marketing – dochód pasywny

W przeciwieństwie do tradycyjnej pracy, gdzie zarabiasz, siedząc za biurkiem, affiliate marketing oferuje możliwość zarabiania przez cały czas, nawet kiedy śpisz!

Inwestując swój czas w kampanie afiliacyjne, umieszczając linki na swoich stronach czy social mediach, są one dostępne dwadzieścia cztery godziny na dobę.

Linki afiliacyjne nie ulegają dezaktywacji, będą działać tygodniami, miesiącami, latami, co sprawia, że możesz na nich zarabiać przez cały czas!

Zatem zarabiasz, nawet kiedy nie pracujesz! 🙂

2. Affiliate marketing – tylko pośredniczysz

Pamiętaj, że polecając produkty ze sklepu reklamodawców, to nie Ty jesteś odpowiedzialny za ich dystrybucję czy ewentualnie nieprawidłowości. Wyjaśnieniem wszystkich wątpliwości zajmuje się reklamodawca i to on ma bezpośredni kontakt z klientami.

Praca wydawcy nie jest obsługą klienta!

Nikt nie będzie kontaktował się z tobą, żądając wyjaśnień w sprawie zakupionych produktów. Jesteś pośrednikiem pomiędzy sklepem a klientem, ale nie odpowiadasz przed konsumentami.

Nie obawiaj się zatem, że poniesiesz odpowiedzialność za ewentualne nieporozumienia między nimi.

3. Affiliate marketing – pracujesz, gdzie chcesz i kiedy chcesz

Jeżeli jesteś osobą, która nienawidzi pracować w biurze, affiliate marketing jest stworzony dla Ciebie! Produkty reklamodawców możesz polecać zawsze i wszędzie, w domu, na wakacjach, w czasie podróży pociągiem.

Pracujesz tak jak Ci wygodnie i skąd tylko zechcesz!

4. Affiliate marketing – nie ponosisz żadnych kosztów

Wszystkie początkujące biznesy wymagają nakładów finansowych… Ale nie affiliate marketing!

Jeżeli posiadasz swoją stronę, bloga, fanpage czy na Facebooku, czy innych mediach społecznościowych, możesz rozpocząć swoją przygodę z afiliacją. Jedyne, co inwestujesz to swój czas, aby efektywnie promować programy partnerskie.

5. Affiliate marketing – działasz niezależnie i podejmujesz tylko własne decyzje

Kiedy zostajesz wydawcą w sieci afiliacyjnej, wszystko zależy od Ciebie. Sam określasz swoje cele, wybierasz produkty, które Cię interesują, decydujesz, ile czasu przeznaczysz na działania.

Nie obowiązują Cię żadne deadliny, umowy, regulacje. Wszystko zależy tylko i wyłącznie od Ciebie!

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zarejestruj się w naszym serwisie, aby uzyskać dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zarabiania na polecaniu!
ZAREJESTRUJ SIĘ ZA DARMO!

6. Linki afiliacyjne pracują dla Ciebie nawet, gdy śpisz

W tradycyjnej pracy otrzymujesz stałe wynagrodzenie za standardowe 160 godzin w miesiącu. Natomiast affiliate marketing opiera się na Twojej efektywności. Otrzymasz takie wynagrodzenie, jaką pracę włożysz w promocję programów partnerskich.

Doskonaląc swoje umiejętności w tworzeniu angażujących kampanii, możesz znacznie zwiększyć swój przychód.

Dobrze dobrane linki afiliacyjne do uniwersalnych treści, pracują dla Ciebie, nawet gdy śpisz. Co więcej, jeden tekst, może zarabiać dla Ciebie nie tylko przez dni i tygodnie, ale lata.

Dlatego warto poświęcić czas na tworzenie treści, które są uniwersalne, zawsze aktualne i oczekiwane przez Twoich odbiorców. Jednocześnie należy testować różne narzędzia oraz ich umiejscowienie na własnych powierzchniach online.

7. Tworząc treści budujesz własne SEO

Dobre treści to punkt wyjścia dla budowania mocnego SEO. Możesz osiągnąć spory ruch organiczny w wyszukiwarkach, jeżeli nauczysz się poprawnie wykorzystywać zasady SEO.

Czasy, w których było ono wykorzystywane do oszukiwania Google, dawno są za nami.

Teraz optymalizacja to przede wszystkim sprawienie, aby Twoja strona była coraz lepsza dla użytkowników.

Ludzie są przyzwyczajeni do szukania informacji online, dlatego warto skupić się na odpowiednim zastosowaniu SEO, dobraniu słów kluczowych i budowaniu swojej pozycji w wyszukiwarkach.

Kto nie chciałby znaleźć się na pierwszym miejscu w wyszukiwaniach na hasła takie jak „najlepsze produkty” albo „recenzje produktów”? 🙂

Affiliate marketing – kto może zostać wydawcą afiliacyjnym?

afiliacja wydawcy

zarejestruj sie wydawca

1. Influencerzy

Influencer to osoba, która posiada moc wpływania na decyzje zakupowe znacznej części populacji. Jest to świetna pozycja, aby rozpocząć affiliate marketing na szeroką skalę i czerpać z niego korzyści.

Influencerzy mają już ugruntowaną pozycję, dlatego z łatwością przyjdzie im przekonanie konsumentów do produktów reklamodawcy. Mogą do tego wykorzystywać wszystkie swoje kanały, posty w social media, wpisy na blogu czy każdą inną formę interakcji ze swoim fanami.

2. Blogerzy

Dzięki możliwościom, jakie daje organiczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach, blogosfera mogą znacznie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży reklamodawców.

Bloger ma wiele możliwości, które ułatwią promocję programów partnerskich. Zaczynając od klasycznej recenzji produktu, po stworzenie niezbędnika, wpisu sponsorowanego, rankingu produktów i wiele wiele więcej. Umieszczając linki afiliacyjne, przekierowuje ruch od siebie do sklepu, co również ma pozytywne skutki dla współpracy na linii wydawca – reklamodawca.

3. Serwisy tematyczne

To po prostu wszystkie strony ściśle ukierunkowane na jakiś konkretny temat, jak na przykład zdrowie.

Różnica pomiędzy blogiem a serwisem tematycznym polega na tym, że serwisy tworzy najczęściej cały sztab ludzi – redakcja. Nie ma tam jednej osoby, która promuje serwis swoją twarzą, jak ma to miejsce w przypadku klasycznego blogowania.

Takie strony to również ogromny potencjał afiliacyjny. Tworzą często uniwersalne treści, do których czytelnicy mogą powrócić w każdej chwili. Dlatego istotne jest, aby umieszczać w takich tekstach linki afiliacyjne!

4. Bazy mailingowe

Wbrew temu co sądzą niektórzy, e-mail marketing wciąż stanowi cenne źródło afiliacyjnego przychodu. Wydawcy posiadają swoje własne listy mailingowe, które mogą wykorzystać do promocji produktów reklamodawcy. Doskonałym sposobem może być wysyłka newslettera, w którym zostaną podlinkowane konkretne produkty.

5. Serwisy rabatowe/porównywarki cenowe

Wydawcy to również duże i znane serwisy zajmujące się dystrybucją kodów rabatowych albo umożliwiające porównanie cen danego produktu w różnych sklepach. Takie portale również działają dzięki linkom afiliacyjnym i otrzymuję one odpowiednie prowizje za podjęte działania.

generator linków afiliacyjnych

Affiliate marketing – sprawdzone sposoby na sukces

1. Rozwijaj relacje

Zaczynając karierę w affiliate marketingu będziesz chciał współpracować z odbiorcami, którzy mają swoje własne specyficzne interesy. Pozwoli Ci to dostosować swoje działania do nich, dlatego ważne jest budowanie relacji od samego początku.

Twoi odbiorcy mają widzieć w tobie przede wszystkim eksperta, kogoś godnego zaufania, a nie osobę, która na siłę próbuje zachęcić ich do zakupu.

2. Polecaj to, co znasz

Jest nieograniczona liczba produktów, które możesz promować. Ale pamiętaj, że najlepszą metodą jest wybranie tych, które znasz, z których korzystałeś i które poleciłbyś każdemu.

Działając, myśl przede wszystkim o swoich odbiorcach, polecaj im wartościowe produkty, a na pewno osiągniesz sukces.

3. Postaw na rzetelną recenzję

Skup się na dokładnej i rzetelnej recenzji produktów, które polecasz, dzięki temu Twoi odbiorcy będą mieli pewność, że mogę Ci zaufać.

Spraw, aby otrzymali oni jakieś konkretne korzyści. Możesz porównywać produkty między sobą, wymieniać nie tylko zalety, ale też wady, jeżeli takie zauważysz.

Najważniejsze, żeby od początku być szczerym. Jeżeli nie zastosujesz się do tej reguły, odbiorcy mogą szybko stracić do Ciebie zaufanie.

4. Korzystaj z różnych źródeł

Pamiętaj, że masz wiele możliwości umieszczania linków afiliacyjnych.

Jeżeli prowadzisz bloga oraz związane z nim media społecznościowe, z powodzeniem możesz promować produkty reklamodawców na wszystkich kanałach.

Testuj różne strategie i analizuj, co przynosi Ci najwięcej korzyści. Rozwijaj różne sposoby afiliacji, aby osiągać jak najlepsze wyniki.

5. Rozważnie wybieraj kampanie

Niezależnie od tego, na jakim poziome są Twoje umiejętności marketingowe, zasada jest jedna. Zarobisz mniej na promocji złych produktów niż dobrych.

Poświęć więc czas na zapoznanie się z nimi, zanim rozpoczniesz działania reklamowe.

Warto dokładnie poznać produkty i opinie o nich, ponieważ zyskasz wtedy pewność, że faktycznie warto je polecić odbiorcom.

6. Bądź na bieżąco z trendami

To kolejne clue, na którym opiera się affiliate marketing.

Jeżeli chcesz osiągnąć w nim sukces, musisz być na bieżąco z każdym najnowszym trendem. I nie chodzi tylko o trendy zakupowe, ale również te technologiczne.

Wciąż pojawiają się nowe techniki marketingowe, które mogą Ci pomóc w działaniach afiliacyjnych. Dlatego, zawsze trzymaj rękę na pulsie!

Affiliate marketing – najważniejsze trendy

Wydawcy coraz dokładniej targetują swoje działania

Duże serwisy słynęły z tego, że umieszczały linki dziesiątek reklamodawców. Jednak powoli odchodzi się od tego trendu.

Wraz ze wzrostem używania przez użytkowników dłuższych słów kluczowych i wyszukiwania konkretnych produktów, wydawcy mogą skupić się na większym targetowaniu treści reklamowych, aby trafić do konkretnej niszy.

Może i nie mają już tak dużych możliwości jak przy promocji szerokiego wachlarza produkty z różnych dziedzin, ale ograniczając je, zyskują więcej!

Warto zatem jak najbardziej targetować działania i kierować je do danej grupy. Z pewnością przełoży się to na lepsze konwersje.

Wydawcy generują reklamodawcom coraz więcej ruchu, dlatego stają się coraz ważniejszym i bardziej wartościowym partnerem biznesowym.

Zdając sobie sprawę ze swojego statusu, coraz częściej starają się uzyskać wyższe prowizje i lepsze warunki od reklamodawców.

Wzrost znaczenia affiliate marketingu sprawił, że wydawcy zyskali większą świadomość swojej roli.

Affiliate marketing – najskuteczniejsze strategie

1. Polecaj tylko produkty, które są warte polecania

Tak jak już wspominaliśmy, budowanie zaufania odbiorców jest najistotniejsze w skutecznym marketingu afiliacyjnym. Najszybszą drogą, żeby je stracić jej promowanie produktów, których nie używałeś albo nie pasują one do specyfiki Twojej strony.

Poza tym upewnij się, że polecasz produkt, a nie namawiasz bezpośrednio do jego zakupu. Im bardziej jesteś wiarygodny, tym większa szansa, że odbiorcy wrócą do Ciebie ponownie, aby zasięgnąć opinii.

2. Polecaj produkty od różnych reklamodawców

Nie skupiaj się tylko na jednym wybranym sklepie, ale polecaj produkty różnych programów partnerskich. Promocja tylko jednego programu partnerskiego mocno Cię ogranicza, jesteś wtedy zdany tylko na jedną stawkę prowizji.

Współpracując z wieloma reklamodawcami, możesz zaprezentować większą gamę produktów oraz porównać, które sklepy zapewniają Ci najlepszą konwersję. To pomoże Ci w zbudowaniu najlepszej strategii afiliacyjnej!

3. Optymalizuj działania i badaj konwersję

Załóżmy, że promujesz na swojej stronie produkt za pomocą linków afiliacyjnych. Jeżeli obecnie odwiedza ją 5000 użytkowników miesięcznie, a konwersja wynosi 2%, masz 100 przekierowań do sklepu.

Aby osiągnąć 200 przekierowań, musisz zdobyć kolejne 5000 użytkowników albo… zwiększyć konwersje do 4%! Co jest prostsze?

Zamiast spędzania miesięcy na zwiększeniu ruchu organicznego, możesz z łatwością zwiększyć konwersję o 2%. Zwiększenie konwersji to chociażby optymalizacja landing page’a czy stosowanie zasad call-to-action, testowanie wielu innych rozwiązań.

To zdecydowanie mniej czasochłonne zajęcie niż zwiększanie ruchu na stronie.

4. Analizuj i testuj

Ważne jest, aby wiedzieć, skąd pochodzi Twój ruch oraz poznać demografię swojej publiczności. To pomoże Ci dostosować swój przekaz tak, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki w afiliacji. Im lepiej poznasz swoich użytkowników, tym łatwiej stargetujesz promocję.

Źródła ruchu mogą zawierać wejścia organiczne, płatne, z social media, przekierowań, e-maili czy bezpośrednie. Z łatwością sprawdzisz wszystko w Google Analytics, który wskaże Ci takie dane jak:

  • położenie geograficzne,
  • wiek,
  • płeć,
  • porę dnia,
  • urządzenie (smartfon lub komputer).

Taka wiedza znacznie ułatwi Ci prowadzenia skutecznej kampanii, a w rezultacie, otrzymanie większej prowizji.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zarejestruj się w naszym serwisie, aby uzyskać dostęp do ekskluzywnych narzędzi do zarabiania na polecaniu!
ZAREJESTRUJ SIĘ ZA DARMO!