Narzędzia marketingowe – przegląd najważniejszych narzędzi online
Data aktualizacji: 20.03.2024
Narzędzia marketingowe to narzędzia, które umożliwiają przeprowadzanie promocyjnych kampanii, mających na celu osiągniecie założonych celów. Przybliżamy najpopularniejsze narzędzia marketingowe online oraz afiliacyjne narzędzia marketingowe.
Narzędzia marketingowe – czym są?
Narzędzia marketingowe to szereg narzędzi, za pomocą których realizujemy bezpłatne i płatne działania promocyjne dla sklepu, marki czy produktu. Działania promocyjne mają za zadanie osiągnięcie założonych celów: rozpoznawalność marki, zwiększenie ruchu na stronie, zwiększenie liczby osób rejestrujących się czy wzrost sprzedaży produktów lub usług. Narzędzia marketingowe dobieramy w zależności od celu, jaki chcemy osiągnąć. Większość narzędzi możemy wykorzystać do osiągnięcia różnorodnych celów, zmienia się jedynie sposób ich ustawień i optymalizacji w czasie trwania kampanii promocyjnej. Najczęściej również stosuje się wiele narzędzi marketingowych równocześnie, aby wzajemnie wspomagały swoje działania.
Narzędzia marketingowe w praktyce
Oto kilka przykładów działań i niezbędnych do ich przeprowadzenia narzędzi marketingowych w dzisiejszym świecie marketingu online:
SEO (ang. Search Engine Optimization) to w dosłownym tłumaczeniu optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. To proces zorientowany na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania (organicznych – czyli tych niepłatnych).
SEO nie jest jednorazowym działaniem, po którego przeprowadzeniu poprawimy momentalnie organiczną widoczność strony czy serwisu internetowego. SEO to ciągły proces związany z budowaniem widoczności i pozyskiwaniem ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania (z tzw. SERP, czyli z angielskiego Search Engine Result Page).
Optymalizacja SEO to oddziaływanie na wszystkie czynniki poprawiające ranking i widoczność, a więc:
- budowanie i poprawianie warstwy technicznej i wizualnej, a także użyteczności serwisu (szybkość witryny, responsywność, wielkość elementów graficznych, nawigacja strony, sposób stosowania reklam i linków odsyłających itp.),
- budowanie i poprawianie struktury strony (sposobu organizacji zawartości witryny internetowej, czyli w jaki sposób zawartość strony jest grupowana/łączona i prezentowana użytkownikom oraz robotom)
- publikowanie wartościowych treści na stronie, czyli content marketing (np. w formie bloga, dzięki czemu możemy pozycjonować poszczególne artykuły na konkretne słowa i frazy kluczowe),
- link building, czyli pozyskiwanie linków z wartościowych serwisów zewnętrznych prowadzących do naszej strony/serwisu
Wybrane narzędzia marketingowe wykorzystywane w SEO:
- Google Search Console (kiedyś Narzędzia dla webmasterów Google)
- Crawlery analizujące strukturę i wydajność strony: Sitebulb, Screaming Frog SEO Spider, a także webowe (np. Ahrefs lub JetOctopus)
- Narzędzia do analizy profilu linków: Ahrefs, Majestic, Link Research Tools, SEO SpyGlass, Moz OSE
- Oprogramowanie do analizy widoczności i pozycji: Senuto, Semstorm, Semrush
- Wtyczki wspierające optymalizację: Yoast SEO (dla WordPress), wtyczki do generowania sitemap (np. dedykowane wtyczki dla PrestaShop) lub optymalizacji wydajności (WP Super Cache)
- Narzędzia do analizy korelacji czynników i badania konkurencji (np. SurferSEO)
Google Ads (dawne AdWords), czyli płatny system do pozycjonowania stron na wybrane słowa i frazy kluczowe w wyszukiwarce Google. Najstarsza i najpopularniejsza platforma do przeprowadzania kampanii marketingowych, w której płacimy za każde kliknięcie, czyli rozliczamy się w modelu CPC. Bardzo duża popularność i nacisk marketingowy na korzystanie z tej formy powoduje, że stawki reklamowe często niestety przekraczają próg opłacalności. Nie oznacza to jednak, że forma ta nie potrafi być opłacalna. Warunkiem jest umiejętne dobranie słów i fraz kluczowych, właściwa analiza wyników kampanii i optymalizacja stawek wybieranych słów kluczowych.
Dobór słów kluczowych to jeden z najbardziej podstawowych tematów przy ustawianiu kampanii Google Ads. Słowa kluczowe mogą zaważyć na sukcesie bądź porażce całego przedsięwzięcia.
Narzędzia marketingowe do planowania słów kluczowych w Google Ads:
- planner słów kluczowych (dostępny bezpośrednio na koncie Google AdWords),
- Google suggester,
- keywordtool.io,
- ubersuggest.io.
Wszystkie są proste i intuicyjne w obsłudze. Wystarczy wpisać kilka typowanych fraz, a system wyświetli Ci propozycje kolejnych. Nie należy jednak być zbyt bezkrytycznym. Algorytm może podsuwać wiele słów, które nie będą pasowały do celów, jakie chcemy osiągać dzięki ustawianym kampaniom. Zawsze równocześnie warto przeanalizować pod kątem słów kluczowych strony konkurencji. Pomocne jest w tym takie narzędzie marketingowe jak semstorm.com.
Menedżer reklam, czyli system do realizowania płatnych kampanii promocyjnych na Facebooku i Instagramie, jednych z największych sieci społecznościowych na świecie. Menedżer to zaawansowane narzędzie z wieloma funkcjami do ustawiania i optymalizowania kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie, przede wszystkim:
- daje możliwość wyboru odpowiedniego celu reklamowego oraz określania konkretnych grup docelowych (standardowych i niestandardowych),
- można tworzyć reklamy z wykorzystaniem różnych kreacji oraz promować wcześniej opublikowane posty,
- można tworzyć testy porównawcze uruchamianych kampanii,
- określać limity stawek dziennych lub całościowych kampanii.
Podobnie jak w Google Ads, podstawowym modelem rozliczania jest CPC, czyli płacimy za osiągnięcie celu, jakim jest kliknięcie w reklamę. Możemy również ustawić kampanie na rozliczanie takich akcji jak polubienia naszego fanpage’a czy przejście do strony zewnętrznej.
Monitoring internetu to nie tylko narzędzie monitorujące, ale pełnoprawne narzędzi marketingowe, dzięki któremu możemy szybko i odpowiednio reagować na wzmianki o naszej marce w internecie i realnie wpływać na pozyskiwanie klientów czy zwiększenie sprzedaży.
Firmy oferujące narzędzia marketingowe do monitoringu internetowego:
- BRAND24
- Instytut Monitorowania Mediów
- Newspoint
- Hootsuite
- Unamo
- SetiOne
- NapoleonCat
- Bottlenose
- Google Aler
- Meltwater
Każde z tych narzędzi różni się od siebie, warto więc przeanalizować, które posiada funkcje, które dla nas są najistotniejsze. Konfigurując wybrane narzędzie w odpowiedni sposób, można mieć stały podgląd na to, co i w jaki sposób klienci mówią o wybranych produktach, usługach, firmie czy marce. Dzięki temu można prowadzić działania wizerunkowe, polegające na dziękowaniu bądź nagradzaniu lojalnych klientów, ale także interweniować w sytuacji kryzysowej – kiedy ktoś jest niezadowolony i mówi o tym publicznie.
Pamiętaj, że „reputację buduje się całe życie, ale można ją zepsuć w sekundę” – jeśli pozostawiasz niezaadresowany problem swojego klienta, tracisz szansę na odbudowanie wizerunku. Każda kryzysowa sytuacja jest tak naprawdę okazją do wzmocnienia brandu – pokazanie, jak reagujesz na negatywną opinię może, paradoksalnie, przysporzyć Ci klientów, którzy uwierzą, że jesteś szczery i potrafisz zrekompensować złe zachowanie.
Wykorzystując monitoring internetu, możesz również dotrzeć do tych internautów, którzy już wypracowali sobie pozycję cenionych influencerów, specjalizują się w wybranym temacie, często dzielą się opiniami i posiadają własną społeczność, która im ufa. Szukanie influencerów pozwala na zbudowanie bazy kontaktów do tych osób i nawiązywanie z nimi współpracy, ale również umożliwia pozostawienie oficjalnego komentarza pod ich wypowiedziami. Ludzie często szukają opinii i porad, a także wskazówek na różne tematy – jeśli im pomożesz, zostaniesz pozytywnie zapamiętany.
Gogle Analytics (znany jako GA) to jedno z podstawowych narzędzi marketingowych serwisu Google, które służy do analizy statystyk ruchu, jaki generują na stronie nasi użytkownicy, a także działań, jakie podejmują, gdy się na niej znajdą. Choć co do zasady Google Analytics jest narzędziem analitycznym, to należy pamiętać, że poprawa analiza jest punktem wyjścia do skutecznych działań marketingowych, dlatego GA znalazło się na naszej liście podstawowych narzędzi marketingowych.
Analytics jest narzędziem darmowym, aby móc z niego skorzystać, musimy zainstalować odpowiednią wtyczkę z tagiem, który zostanie umieszczony na naszej stronie. Analytics daje nam dostęp do najróżniejszych danych, takich jak:
- informacje na temat liczby użytkowników, którzy w czasie rzeczywistym (tu i teraz) znajdują się na naszej stronie internetowej
- źródła wizyt użytkowników, czyli to, w jaki sposób trafili na stronę (organicznie, poprzez odesłania z sieci społecznościowych lub innych witryn czy za pomocą płatnych kampanii CPC)
- jakie treści i podstrony odwiedzają użytkownicy w naszym serwisie
- demografia (wiek i płeć)
- średni czas trwania sesji (czyli ile średnio użytkownik spędza czasu na stronie i ile średnio stron przegląda)
- różnego rodzaju konwersje (zakup, ilość wysłanych formularzy, zapisanie do newslettera itp.)
Wszystko oczywiście możemy odpowiednio skonfigurować w zależności od naszych potrzeb. Dane, które w ten sposób gromadzimy, mogą być nam niezwykle przydatne, aby mieć pełny obraz informacji o użytkownikach oraz tak rozwijać stronę i ustawiać kampanie, aby przyciągnąć więcej nowych klientów. Analiza odwiedzających nasz serwis pozwoli, m.in. na dokładniejsze zaplanowanie kampanii reklamowej pod konkretną grupę użytkowników.
Google Analytics jest narzędziem marketingowym odrębnym od Google Ads, jednak jeżeli je ze sobą połączymy, możemy osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty. Jedną z możliwości, jakie daje to połączenie jest remarketing. Aby utworzyć kampanię tego typu potrzebujemy list remarketingowych, które zbiera dla nas GA, następnie, dzięki Adsom możemy wykorzystać zebrane dane, aby kampanię przeprowadzić.
Afiliacyjne narzędzia marketingowe
Afiliacja to czyli zarabianie na polecaniu, czyli nawiązanie współpracy pomiędzy wydawcą i reklamodawcą dla obopólnych korzyści. Wydawcy dołączają do programów partnerskich reklamodawców, aby promować ich produkty na swoich powierzchniach online. Za sfinalizowaną akcje ze swojego polecenia (sprzedaż w sklepie online, rejestrację w serwisie, zapisanie do newslettera itp.) otrzymują wynagrodzenie w postaci prowizji lub stałej, z góry określonej stawki.
Aby współpraca afiliacyjna była możliwa, na jej potrzeby powstał szereg afiliacyjnych narzędzi marketingowych: linki afiliacyjne, widgety produktowe, rotatory banerów, pliki XML, a także system do zarządzania i dystrybucji kodów rabatowych.
Afiliacyjne narzędzia marketingowe umożliwiają zarabianie na polecaniu tysięcy produktów różnych marek, z różnych kategorii. Wydawcy zarabiają więc mając do wyboru produkty z setek różnorodnych sklepów internetowych, a reklamodawcy sprzedają dzięki temu więcej. Co równie istotne, dzięki narzędziom marketingowym, jakie zostały stworzone na potrzeby afiliacji, kampanie promocyjne produktów i marek są przeprowadzane w sposób nienachalny, dyskretny i jednocześnie bardziej skuteczny.
Afiliacyjne narzędzia marketingowe – link afiliacyjny
Link afiliacyjny to podstawowe narzędzie marketingowe w marketingu afiliacyjnym. Dokładniej jest to unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy, który przetworzony w systemie afiliacyjnym, staje się linkiem afiliacyjnym, gdzie zaszyfrowany zostaje unikalne ID wydawcy.
Dzięki linkom afiliacyjnym system afiliacyjny zlicza:
- każde kliknięcie w ten link i przejście na stronę reklamodawcy
- akcje i sprzedaże, które dochodzą do skutku z kliknięcia w ten link
- prowizje od tych akcji i sprzedaży na konto wydawcy
WAŻNE: Linki afiliacyjna nie mają daty ważności. Co oznacza, że raz zamieszczony link afiliacyjny w sieci, będzie pracował do czasu, aż nie zostanie usunięty. Dlatego linki afiliacyjne rewelacyjnie sprawdzają się w tzn. „wiecznie żywych treściach” (evergreen content).
Linki afiliacyjne są tworzone za pomocą specjalnego generatora linków afiliacyjnych dostępnego w każdej sieci afiliacyjnej. Można wygenerować link do dowolnej podstrony w serwisie reklamodawcy. W zależności od powierzchni w internecie, jaką dysponuje wydawca (blog, serwis tematyczny, kanały social media), link afiliacyjny można wkleić w formie aktywnego linka lub podpiąć pod dowolną grafikę, logo lub tekst. Wszystko zależy od własnej inwencji twórczej i sposobu promocji, jaki przyjmuje dany wydawca.
Link afiliacyjny to narzędzie marketingowe, które jest jedynym z najprostszych sposobów działań reklamowych. Po kliknięciu w link afiliacyjny i dokonaniu zakupu przez użytkownika, transakcja zostanie odłożona w panelu wydawcy i będzie oczekiwać na weryfikację reklamodawcy. Po jej zaakceptowaniu wydawca otrzyma prowizję określoną w warunkach wybranego programu partnerskiego. Jeżeli mamy do dyspozycji kilka stron czy kanałów, warto umieścić linki wszędzie i analizować jakie wyniki przynoszą, aby móc jeszcze lepiej zaplanować kolejne działania.
Największymi zaletami linków afiliacyjnych są:
- prosty sposób ich wygenerowania (cały proces zajmuje kilka sekund)
- wiele możliwości ich wykorzystania (blogi, portale, social media, wiadomości prywatne, komentarze)
- możliwość bieżącego śledzenia wyników (liczby kliknięć i transakcji)
- nie nachalność, linki afiliacyjne nie muszą bezpośrednio zachęcać do zakupu, jeżeli przedstawisz je w odpowiedniej formie
- raz umieszczony link nie traci na ważności, więc użytkownicy mogą za ich pomocą dokonywać transakcji nawet przez wiele lat
Afiliacyjne narzędzia marketingowe – widget produktowy
Innym ciekawym narzędziem marketingowym wykorzystywanym w afiliacji są widgety produktowe, czyli specjalne kreacje graficzne, na których znajdują się wybrane przez wydawcę produkty z jednego lub wielu programów partnerskich. Nie są one jednak tak uniwersalne jak linki afiliacyjne, tzn. możemy je umieścić tylko na stronach internetowych, ponieważ wymagają wklejenia specjalnego kodu, który generuje się automatycznie po utworzeniu widgeta.
Przykładowo, tworząc wpis na blogu o sukienkach na lato, możemy wybrać najlepsze naszym zdaniem propozycje ze sklepów reklamodawców i umieścić je na widgecie, który zostanie potem dodany do artykułu. Niewątpliwą zaletą tego narzędzia jest to, że wydawcy mają możliwość personalizacji wyglądu widgetu, tak aby pasował estetyką do ich strony. Oprócz tego są one responsywne, czyli wyświetlają się w taki sam sposób zarówno na ekranach komputerów jak i urządzeniach mobilnych. Dodatkowo widgety również stanowią nienachalną formę reklamy, gdyż służą jako wizualny dodatek danej strony.
Afiliacyjne narzędzia marketingowe – pliki XML
To narzędzie skierowane jest dla bardziej zaawansowanych użytkowników, plik ten zawiera całą ofertę sklepu – wszystkie produkty, warianty, ceny, rozmiary, znajduje się w nim absolutnie każda informacja. Z plików XML korzystają przede wszystkim porównywarki cenowe i wyszukiwarki produktów, którym zależy na umieszczeniu na swoich stronach całego asortymentu danego reklamodawcy. Dane w nich aktualizują się regularnie raz na dobę, dlatego mamy pewność, że oferta, którą przedstawiamy, zawsze będzie aktualna.
Wbrew pozorom wygenerowanie pliku XML w panelu wydawcy jest bardzo proste, wystarczy wybrać interesujący nas program partnerski oraz schemat, w którym dany plik chcemy otrzymać. W procesie tworzenia XMLa, wszystkie linki do produktów podmienią się na nasze linki afiliacyjne, mamy więc pewność, że transakcje z nich zliczą się na konto wydawcy. Największą zaletą tego narzędzia marketingowego jest wyświetlanie wciąż aktualnej oferty, bez konieczności podmiany czy stałej kontroli. XMLe znacznie ułatwiają pracę wydawcom, którym zależy na przedstawieniu całej oferty sklepu.
Afiliacyjne narzędzia marketingowe – banery i rotator banerów
Banery reklamowe to jedno z najstarszych narzędzi marketingowych, atrakcyjne kreacje graficzne mają przykuć uwagę klientów i zachęcić ich do sprawdzenia oferty sklepu. W afiliacji oczywiście również je wykorzystujemy! Część reklamodawców przekazuje wydawcom informacje o swoich promocjach właśnie za pomocą takich banerów. Działają one również za pomocą linków afiliacyjnych, aby wszystkie transakcje zliczyły się na konto wydawcy.
Jeżeli w swoich działaniach marketingowych wykorzystujemy sporo banerów, warto skorzystać z narzędzia, jakim jest rotator. Do rotatora banerów możemy dołączyć dowolną liczbę banerów, które będą wyświetlać się na zmianę na naszej stronie. Dzięki temu będziemy przedstawiać oferty różnych sklepów bez konieczności stałej podmiany kreacji graficznych. Co więcej, jeżeli dany baner przestanie być aktualny (reklamodawcy ustalają daty ich trwania, czyli daty trwania konkretnej promocji), rotator sam wyrzuci taką grafikę i zastąpi ją inną! Jest to niewątpliwa zaleta, ponieważ dzięki temu będziemy stale wyświetlać bieżące promocje i nie ograniczymy się tylko do sklepu jednego reklamodawcy. Pamiętajmy tylko, żeby banery wpasowywały się w ogólną estetykę strony, aby nie zniechęcić tych użytkowników, którzy mogą nie przepadać za tak bezpośrednią formą promocji.
Afiliacyjne narzędzia marketingowe – kody rabatowe
Narzędzia marketingowe oferowane przez sieci afiliacyjne mogą przybierać różne formy. Jedną z nich są kody rabatowe, które reklamodawcy przekazują swoim wydawcom. Najczęściej korzystają z nich serwisy kuponowe, wyświetlające rabaty wielu sklepów. Ale bez problemu mogą je też wykorzystać inny wydawcy, umieszczając kod na swoich blogach czy w mediach społecznościowych. Oczywiście, należy pamiętać, aby zawsze wygenerować link afiliacyjne dla danej promocji, żeby transakcja została zliczona na nasze konto.
Kody rabatowe mogą być czynnikiem, który zachęci klientów do zakupu. Zawsze możesz mocniej wyeksponować go na swoich powierzchniach tak, aby był jak najbardziej widoczny i nie umknął uwadze użytkowników. Nie ukrywajmy, wszyscy kochamy kody rabatowe i często pomagają one podjąć decyzje zakupowe, dlatego warto dobrze je wykorzystać. W panelu wydawcy zawsze możemy znaleźć wszystkie aktualne promocje wraz ze szczegółami i data obowiązywania.
Afiliacyjne narzędzia marketingowe – co powinieneś pamiętać
Trudno wyobrazić sobie marketing bez narzędzi, które sprawiają, że staje się on znacznie łatwiejszy. Afiliacja daje dostęp do wielu narzędzi marketingowych, oczywiście nie musimy ograniczać się tylko do wyboru jednego czy dwóch! Warto je testować i sprawdzać, które najlepiej przekładają się na transakcje wydawcy. Należy również pamiętać, że:
- wszystkie narzędzia marketingowe wykorzystywane w afiliacji są darmowe
- korzystanie z większości z nich nie wymaga żadnej wiedzy specjalistycznej
- można je wykorzystać do nienachalnej promocji wybranych produktów czy sklepów
- nie istnieją żadne ograniczenia przy korzystaniu z nich
INNE TEMATY, KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
Mailingi – wydawcy z bazami mailingowymi i ich potencjał w afiliacji
Zakupy online – jak zwiększać sprzedaż dzięki poleceniom
Nowe technologie w biznesie i jak skutecznie je wykorzystać, zdradza Jacek Uroda