Pliki Cookies – czy należy się ich bać?
Data aktualizacji: 15.07.2024
Co to są pliki Cookies?
„Pliki cookies” (pl. ciasteczka) to funkcjonalność, która jest udostępniania przez przeglądarki internetowe do wykorzystywania przez właścicieli stron internetowych. Po uruchomieniu tej opcji na danej stronie internetowej, pliki cookies są zapisywane na urządzeniach. Plik taki zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka i wartość, którą jest przypadkowo wygenerowany unikalny numer.
Zapisane pliki cookies na urządzeniu użytkownika przechowują informacje na temat działań i zachowań podejmowanych na tym urządzeniu, w danej przeglądarce. Niezbędne są do prawidłowego działania stron, serwisów internetowych i aplikacji mobilnych.
Pliki cookies nie są szkodliwe dla komputerów i urządzeń mobilnych. W żaden sposób nie wpływają na ich szybkość czy wydajność. Nie powodują także zmian w ustawieniach i oprogramowaniu. Po co więc istnieją? Ich głównym zadaniem jest śledzenie zachowań na danym urządzeniu i dopasowywaniu treści do preferencji użytkowników. Potem wyświetlają reklamy produktów, którymi potencjalnie użytkownik danego urządzenia może być zainteresowany.
Pierwszy z nich to sesyjny plik cookies, czyli plik tymczasowy. Pozostaje na urządzeniu użytkownika, aż do czasu kiedy wyloguje się on z danej strony lub całkowicie opuści przeglądarkę. Zwykle ten sposób wykorzystywania plików cookies pomaga rozwiązać pewne problemy techniczne, np. z nawigacją na stronie. Są one także używane po to, aby użytkownicy mogli pozostawać zalogowani na różnych podstronach. Cykl życia takich plików cookies jest całkowicie zależny od tego, jak długo użytkownik korzysta z Internetu podczas jednej sesji.
Stałe pliki cookies pozostają na urządzeniach użytkowników znacznie dłużej, przez czas, określanym w parametrze zawartym w pliku „cookie” lub do momentu, kiedy użytkownik sam je usunie (to jak długo dane ciasteczko pozostaje na urządzeniu, zależy od „czasu życia” tego pliku „cookie” oraz od ustawień przeglądarki internetowej). Stałe pliki cookies zapisują m.in. rozdzielczość monitora, identyfikator użytkownika czy zakodowany hash sesji. Oprócz tego pozwalają one na korzystanie z opcji „pamiętaj mnie” podczas logowania.
Trzeci sposób to pliki cookies od zewnętrznych serwisów. Oznacza to, że na stronie internetowej znajdują się pliki, które należą do serwisów partnerskich, podlegających własnej polityce prywatności. Mogą być to ciasteczka należące np. do serwerów reklamowych czy dostawców usług online.
Co zyskujemy dzięki plikom Cookies?
Pliki Cookies – nasze preferencje
Przede wszystkim dzięki nim zapamiętywane są nasze preferencje dotyczące treści, obserwowanych przez nas w Internecie. Na przykład to właśnie Pliki Cookies sprawiają, że otrzymujesz reklamy adekwatne do Twoich oczekiwań. To one są odpowiedzialne za to, że rzeczy, które przeglądasz, później „śledzą Cię” w przeglądarce. Na pewno znasz sytuację, w której zastanawiasz się np. jaki kosmetyk do mycia ciała kupić. Przeglądasz kilka drogerii, zatrzymujesz się na żelach pod prysznic i wybierasz swoje ulubione. Czasami dokonujesz zakupu, a czasami nie, ale niezależnie od decyzji, różne podpowiedzi przeglądarki, w tym temacie, pojawiają się podczas Twoich kolejnych sesji w Internecie. Takie reklamy bywają przydatne, ponieważ pokazują Ci opcje, których wcześniej nie znałeś.
Pliki Cookies – eliminacja treści nieakceptowanych
Pliki Cookies nie tylko wiedzą co lubisz, ale również czego nie akceptujesz. Dzięki plikom Cookies jesteś też chroniony przed wszystkimi treściami, które wprawiają Cię w zakłopotanie, frustrację czy obrzydzenie. Jak wiadomo, Internet jest szeroki, a kontent w nim zawarty ogromny, dlatego czasami konieczne jest odsianie informacji potrzebnych, od tych zupełnie zbędnych.
Pliki Cookies – „zapamiętaj mnie”
Dzięki plikom Cookies możesz korzystać z funkcji „pamiętaj mnie” oraz pozostawać zalogowanym w serwisach, z których korzystasz. Dzięki temu nie musisz pamiętać wszystkich haseł do poszczególnych serwisów internetowych, bo pliki Cookies robią to za nas i logujemy się jednym kliknięciem, bez konieczności wpisywania hasła ręcznie. Dodatkowo Ciasteczka zapamiętują wcześniejsze ustawienia, układ strony, język czy kolor, które wcześniej wybraliśmy.
Pliki Cookies – pełne koszyki zakupowe
Ciasteczka są także bardzo przydatne w e-commerce, dzięki nim klienci sklepów internetowych mogą przechowywać w koszyku zakupowym swoje produkty nawet po wyjściu ze sklepu i wyłączeniu przeglądarki. Dodatkowo pliki Cookies mogą służyć do rekomendacji produktów. Na podstawie wcześniej przeglądanych produktów, systemy rekomendujące podpowiadają inne, które potencjalnie mogą spodobać się użytkownikowi.
Pliki Cookies – statystyki
Dzięki plikom Cookies mamy także pełen przekrój statystyk dotyczący zarówno użytkowników konkretnych stron, jak i ogólnie całego Internetu. Dzięki tym plikom, narzędzia i systemy analityczne dokonują zestawień zachowań użytkowników w tysiącach przeróżnych konfiguracji. To sprawia, że można optymalizować istniejące strony i serwisy, czyli sprawiać, że są bardziej intuicyjne i użyteczne dla każdego użytkownika.
Pliki Cookies w afiliacji
Pliki Cookies są jednym z podstawowych sposobów mierzenia skuteczności wydawców w programach partnerskich. Dzięki nim system afiliacyjny sprawdza, ilu użytkowników przeszło ze strony Wydawcy do sklepu internetowego Reklamodawcy i czy dokonali finalnie zakupu w tym sklepie. Dzięki temu wirtualni Wydawcy, którzy odsyłają klientów do sklepów internetowych, mogą zarabiać prowizje od sprzedaży, które dojdą do skutku z ich polecenia.
We współpracy afiliacyjnej, jeśli użytkownik wszedł na stronę Wydawcy i został przekierowany do sklepu Reklamodawcy, to oznacza, że miał on bezpośredni wpływ na konwersję, czyli zakup w sklepie internetowym. Jak w tym procesie uczestniczą pliki cookies? Gdy użytkownik kliknie w link afiliacyjny lub inną kreację reklamową zamieszczoną przez Wydawcę, plik cookie zostaje zapisany w przeglądarce tego użytkownika. Jeżeli dojdzie do sfinalizowania transakcji, system afiliacyjny znajduje plik w sklepie reklamodawcy i łączy go z plikiem Wydawcy. Jest to praktyka całkowicie legalna i bardzo pomocna w przypadku programów partnerskich. Ciasteczka są przydatne, szczególnie wtedy, kiedy Klient niekoniecznie od razu podejmie decyzję zakupową. Chodzi o to, że w czasie odwiedzin, na urządzeniu użytkownika zapisują się pliki cookies, które nadal tam tkwią, nawet jeśli przeglądarka zostanie zamknięta. Zatem jeśli użytkownik kliknie w baner na blogu, ale nie dokona zakupu, natomiast wróci za kilka godzin lub dni, aby sfinalizować transakcję, to system afiliacyjny ma możliwość określić, który Wydawca przyczynił się do tego zakupu.
W przypadku naszej sieci webePartners minimalny czas zapisywania ciasteczek, czyli ich tzn. „żywotność plików Cookies” wynosi 30 dni. Oznacza to, że aż przez 30 dni klient, którego Wydawca odesłał do sklepu reklamodawcy, ma czas na podjęcie decyzji o zakupach w tym sklepie. Jeśli w ciągu 30 dni wejdzie ponownie do tego sklepu, nawet z pominięciem linku afiliacyjnego lub innej kreacji reklamowej, to nadal prowizja zostanie przypisana Wydawcy. Jeśli w ciągu tego czasu wejdziesz dwa lub więcej razy i za każdym razem złoży zamówienie w sklepie, od wszystkich tych zakupów Wydawcy zostanie naliczona prowizja zgodnie z warunkami programu partnerskiego.
Jak więc można zauważyć, plików Cookies nie należy się bać. Wręcz przeciwnie, są one narzędziem, które ułatwiać ma pracę każdego użytkownika.