Serwis internetowy – jaki stworzyć, aby zarabiać online?

Data aktualizacji: 20.03.2024

Serwis internetowy – czym jest? Jak można zarabiać na serwisach i jak stworzyć własny, który zarabia? Analizujemy i podpowiadamy.

Co to jest serwis internetowy?

Serwis internetowy, inaczej nazywany jest witryną internetową. Jest to grupa stron internetowych, które są ze sobą powiązane. Oprócz stron www w skład serwisu wchodzą także wszelkie inne pliki, które są udostępniane w Internecie, z tego samego adresu domenowego. Strony łączy się zwiększyć funkcjonalność serwisu a sposób powiązania ma ułatwiać nawigację pomiędzy poszczególnymi podstronami.

Serwisy internetowe zazwyczaj dają użytkownikom możliwość założenia konta oraz zapamiętania ich preferencji, które pozwalają tak dopasować treści, aby były one jak najbardziej spójne z ich oczekiwaniami i potrzebami przy kolejnych wizytach. Jeżeli chodzi o tematykę serwisów internetowych, to nie ma ograniczeń. Mogą skupiać się tylko na jednej dziedzinie, np. sporcie, muzyce czy modzie albo zajmować się bardzo szerokim spektrum tematów.

Dlaczego serwisy internetowe są popularne?

Serwisy internetowe i portale społecznościowe pozwalają zrzeszać osoby, które coś ze sobą łączy. Opierają się na relacjach z realnego życia, tworzą miejsca dla ludzi o podobnych preferencjach oraz zainteresowaniach. To właśnie dlatego są tak popularne. Każdy kibic sportowy, którego interesują różne dyscypliny, ucieszy się z miejsca w sieci, w którym znajdzie zarówno wyniki ostatniego meczu piłkarskiego, jak i wyniki ulubionych tenisistów. Ze względu na to, że nie mamy wiele czasu w dzisiejszym zabieganym życiu, lubimy miejsca konkretne, które udzielają nam informacji o świecie lub konkretnym jego wycinku. To również powód, dla którego jesteśmy tak bardzo przywiązani do portali społecznościowych. Pozwalają nam one pozyskać informacje o naszych znajomych, przyjaciołach czy rodzinie, a także zawiązać nowe znajomości, bez nadmiernego wysiłku.

Czy to dobry czas na własny serwis internetowy?

Obecnie w Internecie znaleźć można mnóstwo serwisów internetowych, zarówno tematycznych, jak i ogólnotematycznych. Portali społecznościowych, randkowych czy ogłoszeniowych jest bez liku, ale mimo to… wciąż jest miejsce na kolejne! Jeśli więc chcesz otworzyć swój portal, to oczywiście jest to dobry czas, jednak musisz pamiętać, że obecnie użytkownicy są bardziej wymagający niż pięć czy dziesięć lat temu. Teraz musisz mieć przede wszystkim ciekawy pomysł, nie tylko na samą treść, ale także na formę serwisu internetowego. Najlepiej jeśli znajdziesz swoją niszę, ale jeśli chcesz zajmować się popularnym tematem to nic straconego. Musisz tylko pokazać użytkownikom, że Twój koncept jest warty uwagi. Dziś w Internecie trudno jest się przebić, jednak przestrzeń online znacząco zyskała w trakcie pandemii, więc z pewnością to dobry czas, aby ruszyć z czymś własnym.

Dobry serwis internetowy – co to znaczy?

Dobry serwis internetowy to taki, który:

  • można łatwo sklasyfikować (randkowy, ogłoszeniowy, ogólnotematyczny, wędkarski, itp.)
  • odpowiada na potrzeby i oczekiwania użytkowników
  • jest ciekawy
  • informacje pojawiają się na nim na bieżąco i są rzetelne
  • jest regularnie uzupełniany
  • ma ciekawy design i funkcjonalności zgodne z zasadami UX
  • jest zoptymalizowany pod SEO
  • działa szybko i dynamicznie
  • jest dostosowany zarówno do korzystania na komputerach, jak i na tabletach czy smartfonach

Jak zarabiać na serwisie internetowym – zostań wirtualnym wydawcą jak najszybciej 

Sposobów zarabiania na serwisach internetowych jest dużo. Większość z nich wymaga jednak posiadana dużych zasięgów i sprecyzowanej grupy odbiorców. Dzięki afiliacji można zacząć zarabiać na każdym etapie tworzenia i rozwijania serwisu internetowego.

Zarabianie na afiliacji to nic innego jak „zarabianie na polecaniu”. Właśnie dlatego tak wielu właścicieli serwisów internetowych ma możliwość generowania dochodu w ten sposób. Proces monetyzowania ruchu dzięki afiliacji polega na tym, że wydawca (czyli właściciel bloga, portalu czy vortalu) umieszcza baner, widget produktowy lub link afiliacyjny, do wybranego produktu lub grypy produktów, na swoim serwisie. Użytkownicy odwiedzający jego serwis internetowy, klikają w te kreacje, przechodzą na strony reklamodawców i dokonują tam zakupu. Od każdej transakcji reklamodawca wypłaca wydawcy ustaloną prowizję. To bardzo prosty sposób na zarabianie, dzięki któremu można nie tylko podreperować budżet. Dla wielu osób zarabianie na afiliacji jest głównym źródłem dochodu.

Nie trzeba dokonywać żadnych skomplikowanych formalności i podpisywać umów, aby szybko zacząć współpracować z wybranymi reklamodawcami. Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej jako wydawca, następnie dołączyć do wybranych przez siebie programów akceptując warunki wynagradzania i można zacząć działać!

jak zarabiać na blogu

przycisk_zarejestruj_sie zarabianie na blogu

 

Ogromną zaletą afiliacji jest fakt, że to właściciel serwisu internetowego decyduje, do jakich programów partnerskich dołącza. Kluczem sukcesu zarabiania na programach partnerskich są odpowiednio dobrane programy partnerskie (programy afiliacyjne). Dołączając do programów korespondujących z tematyką serwisu, pozostajesz wiarygodny w oczach swoich odbiorców i zwiększasz swoje szanse na sukces. Tak więc trafne dobranie programów jest kluczowe, aby współpraca afiliacyjna przynosiła wymierna korzyści.

Posiadanie serwisu internetowego może być zarówno przyjemne, jak i dochodowe. Stwórz swoją przestrzeń online i sam sprawdź, jaką ma moc!

2021_darmowy ebook linki afiliacyjne

2021_darmowy ebook linki afiliacyjne


Jak stworzyć dobry serwis internetowy?

Zgromadziliśmy kilka uniwersalnych porad, których przeanalizowanie na pewno pomoże w stworzeniu dobrego serwisu internetowego, czy takiego, który jest w stanie zgromadzić założoną grupę odbiorców i stać się źródłem przychodów.

Serwis internetowy – wybierz skalę, branżę i temat

Tutaj wszystko się zaczyna. Zanim przystąpisz do działania, wnikliwej analizie poddać musisz kilka wątków:

  • czy serwis internetowy ma być głównym źródłem utrzymania, dodatkowym źródłem przychodów czy tylko hobby i sposobem na realizację marzeń
  • jeśli ma zarabiać, to w jakim modelu (sprzedaż produktów fizycznych, cyfrowych czy zarabianie na reklamach)
  • w jakiej branży chcesz działać, czy jest to coś, na czym świetnie się znasz, czy podejmujesz zupełnie nowe wyzwanie
  • jakie jest zapotrzebowanie rynku na to, co chcesz zaoferować (dotarcie do wiarygodnych danych jest kluczowe)
  • kto jest główną grupą docelową treści/produktów, jakie ma oferować twój serwis internetowy
  • jak wygląda konkurencja i jak duże społeczności ma wokół siebie skupione
  • co mówią inni (użytkownicy Internetu) na temat konkurencji

Odpowiedź na powyższe pytania pozwoli Ci na doprecyzowanie, jakiego rodzaju serwis internetowy powinieneś zbudować: vortal tematyczny, sklep internetowy, serwis rabatowy, serwis usługowy oferujący rozwiązywanie konkretnych problemów czy jednak twoim pierwszym krokiem w świat online powinien być jednak blog.

Serwis internetowy – dopasuj technologię

Budowanie serwisów internetowych wymaga wykorzystania różnego rodzaju technologii w zależności od tego, jakie funkcjonalności ma posiadać gotowy serwis. Istnieje wiele teorii na temat tego, który język programowania jest najlepszy, lecz w rzeczywistości często przy jednym projekcie pojawiają się elementy zaprogramowane w różnych językach. Wybór technologii zależy głównie od specyfikacji i wymagań na etapie planowania serwisu. Oczywiście programiści budujący serwis internetowy podpowiedzą nam, która technologia jest odpowiednia i dlaczego, ale warto poznać przynajmniej podstawowe informacje na temat tych najpopularniejszych. Przejdźmy zatem przez różne języki programowania wykorzystywane do budowania stron internetowych i poznajmy je trochę bliżej.

HTML – Język służący jako podstawa kodowania strony internetowej. Można powiedzieć, że tworzy on jej szkielet. Technologia zazwyczaj wspiera programistów w budowaniu zawartości strony internetowej. Kod źródłowy wykonany w tym języku jest jawny bez względu na to, czy mamy styczność ze stroną banku, organizacji rządowej, czy firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Na szczęście to nic strasznego, gdyż wspomniany kod pokazuje zainteresowanemu użytkownikowi tylko to, co znajduje się obecnie na stronie, którą on przecież widzi.

CSS, czyli inaczej pliki i arkusze styli – Dzięki CSS możemy uzupełnić wspomniany wcześniej kod HTML. Właśnie za pomocą tego języka określamy wygląd opisanych wcześniej elementów i ich design, który zobaczy użytkownik końcowy wykorzystujący serwis lub stronę internetową.

PHP – Witryna, sklep internetowy lub serwis transakcyjny to wiele zaawansowanych akcji do wykonania przez użytkownika. Cała mechanika i działania muszą zostać wcześniej zakodowane, aby użytkownik mógł możliwie krótką drogą dotrzeć do swoich celów. Dodatkowo agencja interaktywna dba, aby strony internetowe były zgodne z projektem UX.

JavaScript służy do tworzenia niestandardowych elementów wizualnych, sliderów, wyjątkowych galerii i innych rozmaitych aspektów cieszących oczy. Najczęściej to właśnie ten język i specjaliści w nim kodujący spełniają wizje najbardziej kreatywnych projektantów i badaczy UX.

Frameworki to szkielety danych witryn, aplikacji webowych i innych produktów, które wymuszają pracę w danym systemie według konkretnego schematu. Porządkują one pracę i pomagają w niej. umożliwiając tworzenie wielu zaawansowanych rozwiązań www i nie tylko.

Można więc szybko zrozumieć, do czego służą poszczególne języki programowania i wywnioskować, które będą wykorzystane przy budowie serwisu internetowego o danych funkcjonalnościach.

Serwis internetowy – bądź wiarygodny

Dzisiejsi użytkownicy Internetu są bardzo wyczuleni na fałsz. Dobry i wartościowy content to podstawa. Jeśli np. chcesz otworzyć vortal wędkarski, ponieważ czujesz, że to dochodowy biznes, ale nigdy nie trzymałeś w ręku wędki. a samo wędkarstwo nie jest według ciebie pasjonujące, to trudno będzie ci tworzyć wartościowy serwis w długiej perspektywie czasu. Oczywiście jest możliwe utworzenie serwisu internetowego bez znajomości tematu, ale musisz liczyć się z tym, że konieczne będzie poświęcenie wielu godzin na konsultacje z osobami, które znają się na danej dziedzinie lub zatrudnić specjalistę z branży. Nie ma w tym nic nagannego, musisz jedynie uwzględnić ten fakt w kosztorysie na etapie planowania, budowania a później rozwijania swojego serwisu internetowego.


Rybobranie.pl to przykład vortalu tematycznego, gdzie znajdziemy wartościowe odpowiedzi na pytania, które pojawiają się w życiu każdego wędkarza i nie tylko!

Serwis internetowy – dopasuj estetykę do typu serwisu

Obecnie użytkownicy Internetu atakowani są ogromną ilością bodźców wzrokowych. Doszliśmy do punktu, w którym sformułowanie „mniej znaczy więcej” jest prawdziwsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego warto dbać o spójną stylistykę i kolorystykę serwisu, aby odbiorca nie czuł się przytłoczony ilością kolorów, grafik czy zdjęć.

W przypadku typowych portali oraz vortali najczęściej można spotkać się z bardzo prostymi interfejsami, w stonowanych kolorach. Na tego typu przestrzeniach taki design sprawdza się najlepiej, ponieważ pozwala użytkownikowi szybko znaleźć to, czego szuka i skupić się na tym, co najistotniejsze – wybranej na treści, nagłówkach i zdjęciach. Również serwisy społecznościowe są zwykle utrzymane w minimalistycznej stylistyce, jednak tutaj często stawia się na jeden kolor przewodni, który pozwala na szybką identyfikację. W przypadku YouTube jest to czerwony, a Facebooka niebieski. Jeśli chodzi o bloga, to estetyka jest bardzo istotna. Ogromną rolę odgrywają też zdjęcia, które powinny być umiejętnie wkomponowywane w publikowane treści i muszą być w dobrej jakości.


YouTube to druga zaraz po Google największa wyszukiwarka na świecie. Miesięcznie stronę odwiedza grubo ponad miliard użytkowników w poszukiwaniu treści wideo. Użytkownicy serwisu mogą bez ograniczeń konsumować zamieszczane tam przez innych użytkowników treści wideo, tworzyć własne kanały i playlisty. Pomimo tego, że YouTube dziennie udostępnia 720 tysięcy godzin, na setki tysięcy tematów, serwis jest bardzo intuicyjny, spójny kolorystycznie i nawet małe dzieci wiedzą, jak się w nim poruszać.

Serwis internetowy – koniecznie zadbaj o intuicyjność, szybkość i mobilność witryny

Bardzo ważne jest, aby serwis internetowy działał sprawnie, bo dzisiejszy użytkownik Internetu jest bardzo niecierpliwy. Jeśli w ciągu dosłownie 3-4 sekund nie otrzyma odpowiedzi na zadane pytanie lub nie załaduje mu się strona, na którą chce wejść, idzie dalej i klika na inne serwisy, bo wybór ma ogromny. Dlatego poruszanie się po serwisie internetowym musi być łatwe, intuicyjne, wyszukiwanie precyzyjne a strona i grafiki muszą ładować się bardzo szybko. Dodatkowo, z Internetu korzystamy wszędzie, w podróży, na przystanku, podczas posiłków, a nawet w klubie. Z komputerów stacjonarnych przenieśliśmy się do mobile, korzystamy ze smartfonów nawet gdy jesteśmy w domu. Dlatego wersja mobilna serwisu internetowego to już dzisiaj absolutne „must have”! Tym bardziej że Google od jakiegoś czasu faworyzuje właśnie takie strony i serwisy.

Serwis internetowy – dbaj o jakość

Internetu nie godzą się już na „bylejakość”. Nie korzystają ze stron internetowych, które są niedopracowane, nie robią zakupów w sklepach online, które nie oferują szerokiego wachlarza dostaw, nie czytają blogów, na których treści są banalne i nie korzystają z serwisów internetowych, które nie odpowiadają na ich potrzeby. Chcąc więc założyć portal, vortal czy bloga musisz zwracać uwagę na każdy, nawet najdrobniejszy element. Wspominaliśmy już o dobrej treści, dopasowaniu estetyki, technologii. Bardzo istotne są również grafiki, bo zanim użytkownik zaczyna konsumować treść, najpierw „skanuje” obrazki. Zdjęcia powinny być spójne z treściami i przygotowywane w dobrej jakości. W przypadku portali czy mediów społecznościowych ten aspekt może być w jakimś stopniu pomijany, ponieważ najczęściej pojawiają się tam fotografie wysłane przez użytkowników bądź paparazzi. Ważne jednak jest, aby mieć kontrolę na wszelkimi treściami publikowanymi w serwisie, nawet tymi, dodawanymi przez samych użytkowników.

Rodzaje serwisów internetowych

Serwis internetowy może prezentować różne treści, odnosić się do wielu dziedzin życia lub tylko wybranej, oferować różne funkcjonalności lub narzędzia. Dlatego można wyróżnić wiele typów serwisów internetowych. Przedstawiamy najpopularniejsze, które jednocześnie mają możliwość zarabiania dzięki afiliacji.

Serwis internetowy – Portal

Najczęściej to on towarzyszy nam przy porannej kawie, kiedy to staramy się w ciągu kilkunastu minut dowiedzieć się jak najwięcej o wydarzeniach z kraju i ze świata. Portal oferuje szeroki zakres tematyczny informacji, skierowanych do różnych grup odbiorców. Najczęściej dostarcza w równym stopniu treści informacyjne i edukacyjne, co rozrywkowe. Często zawiera interaktywne elementy (takie jak kalkulatory czy formularze wniosków), aby wszelkimi sposobami przyciągać użytkowników do odwiedzania poszczególnych podstron i „podkręcania” statystyk odwiedzin. Portale mogą wymagać zalogowania przed uzyskaniem dostępu do wszystkich funkcjonalności i treści. Ze względu na swoje szerokie możliwości portal posiada modułową konstrukcję, która w sposób niewidoczny dla użytkowników łączy wiele narzędzi. Wszyscy korzystamy z portali informacyjnych, takich jak Onet czy Wirtualna Polska. Portalami może jednak też śmiało nazwać duże serwisy korporacyjne (np. pzu.pl) lub publiczne (obywatel.gov.pl).

Największe portale wielotematyczne, ze względu na swoje duże zasięgi, zarabiają głównie na najmie powierzchni reklamowych lub udostępnianiu płatnych narzędzi online. Im więcej użytkowników odwiedza miesięcznie portal, tym droższe powierzchnie reklamowe portal oferuje. Jednocześnie wszelkimi sposobami użytkownicy portali są zachęcaniu do klikania w reklamy, dlatego reklama banerowa jest najczęściej nachalna i agresywna.

Mniejsze portale, o mniejszych zasięgach w skali miesiąca, dywersyfikują swoje przychody. Bardzo często dodatkowym źródłem przychodu jest afiliacja. Linki afiliacyjne, które pozwalają portalowi na zarabianie przez polecanie produktów spójnych z tematyką danych podstron czy sekcji. Oczywiście oprócz linków afiliacyjnych na portalach spotkamy się z różnymi formami reklam: banery statyczne i dynamiczne, pop-upy czy widgety produktowe także są chętnie stosowane. Jak zachęcić użytkowników do śledzenia takiego serwisu internetowego? Chwytliwe nagłówki, ciekawe lub szokujące zdjęcia oraz krótkie, ale merytoryczne teksty to podstawa. Warto także zachęcać ich do wybrania portalu na swoją stronę główną. Portale takie również mogą skupiać się na nieco zawężonych kwestiach. Wyróżniamy np. portale plotkarskie (https://www.pudelek.pl) czy portale informacyjne (https://o2.pl).

Serwis internetowy – Vortal

Vortal (Vertical portal) to serwis internetowy skupiony wokół jednej dziedziny. Może być to np. vortal sportowy, taki jak, np. Sportowy24 lub poświęcony modzie, np. Elle. Oczywiście te dwa przykłady to tylko kropla w morzu, ponieważ vortale mogą dotyczyć zarówno tak popularnych tematów, jak te wymienione powyżej, jak i treści znacznie bardziej wyspecjalizowanych, np. o szydełkowaniu, o składaniu modeli z papieru, o zabawach z dziećmi, itd.

W przypadku tego typu serwisu internetowego także największą wartością są odwiedziny czytelników, których ilość ma bezpośredni wpływ na możliwości zarabiania. Właściciele vortali, tak samo jak posiadacze portali, zarabiają na reklamach lub narzędziach i funkcjonalnościach udostępnianym użytkownikom. Oprócz współpracy bezpośredniej z reklamodawcami vortale również zarabiają dzięki współpracy afiliacyjnej. Jeżeli wydaje Ci się, że znacznie trudniej jest o wygenerowanie przychodu z takiej wyspecjalizowanej strony, to musimy wyprowadzić cię z błędu. Rzeczywiście trudniej jest o zebranie tak dużej grupy odbiorców, jak w przypadku największych portali informacyjnych. Ale vortal tematyczny (np. dla wędkarzy) ma potencjał wygenerowania znacznie większych przychodów z reklam i afiliacji, niż ten ogólnotematyczny, bo posiada dużo bardziej zaangażowaną społeczność skupioną wokół tego konkretnego tematu.

Zatem jeśli prowadzisz serwis internetowy dla wędkarzy i w związku z tym wchodzisz do programu partnerskiego z reklamodawcą oferującym akcesoria wędkarskie, to masz większą szansę, że użytkownicy Twojego vortalu, którzy klikną w link dokonają zakupu. W przypadku portali informacyjnych reklamy również są dopasowywane do użytkowników, jednak tam trudniej jest o tak precyzyjny dobór i duże zaangażowanie użytkowników.

Serwis internetowy – Blog

Żyjemy w czasach, w których bloger to już zawód, a serwis internetowy w postaci bloga jest w stanie przyciągnąć ogromną liczbę odbiorców. To blogerzy wytyczają trendy i możliwości zarabiania twórców internetowych. Blog w swoim założeniu jest sieciowym dziennikiem, pamiętnikiem, zbiorem myśli i opinii jego autora. Bloger umieszcza datowane wpisy, wyświetlane kolejno, które mogą być odpowiednio grupowane. Blog, tak jak vortal może dotykać wiele różnych tematów: parentingu (np. https://bakusiowo.pl/), urody (np. https://kosmetyczna-hedonistka.blogspot.com/), motoryzacji, finansów, organizacji czasu itp.

O możliwościach zarabiania na blogu już pisaliśmy, bo blog to ten serwis internetowy, który w afiliacji przewija się bardzo często. Blogerzy tworzą najbardziej pożądaną obecnie grupę wydawców afiliacyjnych, gdyż dostarczają najbardziej wartościowego contentu w formie pisanej.

Blog to serwis internetowy tworzony w jednym, konkretnym stylu, zazwyczaj przez jednego autora, który często bloga wykorzystuje do tworzenia własnej marki osobistej. W przeciwieństwie do portali i vortali, na blogu nie rządzą chwytliwe nagłówki i tylko dobrze sprzedające się treści. Na blogu liczy się spójność tematyczna, wiedza i doświadczenie, jakim dzieli się bloger ze swoimi odbiorcami. Najważniejsze jest, aby blog odzwierciedlał to, co do przekazania ma twórca. Dzięki temu autor buduje społeczność skupioną wokół tematów, jakie porusza. Ważne jest, aby twórca bloga był w stałym kontakcie ze swoimi czytelnikami w komentarzach, czy w osobistej korespondencji przez e-mail oraz na social media. Serwis internetowy typu blog, może być rozwijany latami, a jeśli porusza tematy ponadczasowe, cały czas pozyskuje nowych czytelników mimo upływającego czasu.


Eliza Wydrych serwis internetowy

Eliza Wydrych bloguje od kilku lat, wcześniej znana była głównie z bloga modowego Fashionelka. Blog był początkiem do rozwijania biznesu online i dzisiaj to tylko część jej aktywności internetowej. Stworzyła bardzo zaangażowaną społeczność na Facebooku (ponad 75 tysięcy obserwujących) i na Instagramie (ponad 103 tysiące obserwujących). W tej chwili Eliza skupia się na biznesie związanym z wydawaniem e-booków.

 

Oprócz blogów osobistych od kilku lat bardzo dynamicznie rozwijają się blogi firmowe. Blogi firmowe to serwisy internetowe, na których można znaleźć specjalistyczną wiedzę z branży, w której działa firma. Taki blog ma dwa główne zadania, działa wizerunkowo na rzecz marki, jak i zwiększa szanse organicznego pozycjonowania strony internetowej firmy, czyli wpływa pozytywnie na SEO. Blog firmowy tworzy najczęściej osoba zatrudniona na stanowisku content managera lub pracownicy firmy, którzy są najlepszymi specjalistami w swojej branży.


frashmail blog serwis internetowy

FreshMail to platforma oferująca kompleksowe rozwiązania do prowadzenia e-mail marketingu. Jako wartość dodaną, oferują swoim klientom i wszystkim innym użytkownikom, wiedzę z zakresu marketingu internetowego. Do tego celu prowadzą bloga firmowego, gdzie oprócz podstawowych i szczegółowych zagadnień związanych z e-mail marketingiem, publikują artykuły z wielu innych zagadnień na temat marketingu online.

Serwis internetowy – Sklep internetowy

Sklep internetowy to nic innego jak serwis internetowy, który właścicielowi umożliwia sprzedaż produktów lub usług, a nabywcy kupienie potrzebnych elementów bez konieczności odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Najczęściej jest to relacja B2C, jednak zdarza się, że sklepy internetowe działają w przestrzeni B2B. Ta forma handlu stała się popularna wiele lat temu i nic nie zapowiada, aby taki stan rzeczy miał się zakończyć. Pierwszy sklep internetowy w naszym kraju powstał w 1994 roku. Była to księgarnia internetowa Nepo, której stronę internetową można znaleźć w sieci do dzisiaj. W 1996 roku firma Terent z Warszawy stworzyła pierwszy polski sklep internetowy z możliwością zakupu przez formularz zamówienia. Trzy lata później swoją ofertę w sieci zaczął udostępniać Merlin, a w ślad za nim poszedł Empik.

Przełomową datą dla handlu elektronicznego był rok 1997, kiedy to amerykańska firma Amazon.com zadebiutowała na giełdzie. Mogła już wtedy poszczycić się milionem klientów. Amazon również jako pierwszy dał możliwość zarabiania na linkach afiliacyjnych i tym samym stworzył pierwszy program partnerski dla sklepu internetowego na świecie.

Amazon serwis internetowy

Amazon to jedno z największych przedsiębiorstw handlowych na świecie. Jego roczne dochody wynoszą ponad 100 000 mld dolarów. Amazon powstał jako księgarnia internetowa w 1994 roku. Wówczas nikt nie przewidywał, że zakupy poprzez internet staną się powszechnością. Założyciel, Jeff Bezos, zaryzykował bardzo wiele, zakładając firmę na tak niepewnym wtedy gruncie. Szybko jednak okazało się, że zapotrzebowanie jest o wiele większe, aniżeli przypuszczał. Z czasem trzeba było poszerzyć sklep o dodatkowy asortyment i tak pojawiły się w nim: elektronika, wyposażenie domu, produkty spożywcze, meble, płyty DVD i CD oraz wiele innych.

 

Serwis internetowy – Serwis społecznościowy

Serwisy internetowe budujące społeczność to kolejna ogromna grupa w tym zestawieniu. Tego typu przestrzenie online mają za zadanie zgromadzić osoby o zbliżonych poglądach, zainteresowaniach lub potrzebach, a następnie pozwolić im wymieniać się treścią. Często zdarza się także, że jednym z głównych czynników łączących ludzi, na takich serwisach internetowych jest to, że znają się oni z życia poza internetowego. Tak niegdyś działała Nasza Klasa, a obecnie na tym opiera się Facebook.

W serwisach społecznościowych największą siłą jest treść tworzona przez użytkowników, czyli tzw. User Generated Content. Równie istotna jest także możliwość komentowania tego, co ktoś umieści, dzięki czemu tak często możemy zauważyć wywiązującą się dyskusję na wiele różnych tematów. Jakie serwisy internetowe gromadzące obecnie ogromne społeczności znamy? Facebook, Youtube, Twitter, LinkedIn oraz Instagram. Te witryny powstawały jako niewielkie przedsięwzięcia, prowadzone na skalę lokalną. Dziś są ogromnymi korporacjami, zatrudniającymi tysiące osób. Serwisy tego typu także zarabiają na współpracy z reklamodawcami i wyświetlaniu reklam swoim użytkownikom. Większość z nich posiada w tym celu stworzone specjalne, autorskie systemy, gdzie reklamodawca może sam ustawiać kampanie promocyjne, tworzyć graficzne reklamy i targetować wybrane przez siebie grupy odbiorców.

Serwis internetowy – Serwis rabatowy

Obecnie bardzo popularne są wszelkie serwisy internetowe, które kumulują zniżki, kody rabatowe i promocje, a następnie udostępniają je użytkownikom online. Co ciekawe, serwisy internetowe typu Picodi czy Pepper, w bardzo dużym stopniu opierają swoje przychody o współpracę afiliacyjną ze sklepami internetowymi. Zniżki, rabaty i promocje nigdy nie opatrzą się klientom, dlatego serwisy rabatowe cieszą się dużą popularnością, a wraz ze wzrostem rynku e-commerce, ich powszechność będzie jeszcze większa.

Serwisy rabatowe przyzwyczajają użytkowników do siebie, bo działają jak magnes. Nagle zwykłe zakupy stają się wyjątkową okazją dostępną dla wybranych. Dobrze skonstruowane oferty promocyjne mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe użytkowników. Kiedy klient widzi limitowany kod rabatowy, ma większą motywację do przyspieszenia decyzji zakupowej. Okazuje się też, że przy okazji dokonuje znacznie większych zakupów niż bez zniżki. Wartość koszyka zakupowego szybuje w górę! Można by pomyśleć, że korzystanie z serwisów internetowych z rabatami, jest najczęściej zauważalne, gdy konsumenci muszą kupić coś drogiego, np. laptop, telewizor, kuchenkę czy rower. Jak się jednak okazuje, nawet jeżeli zamierzamy kupić szminkę, książkę czy T-shirt, równie chętnie wyszukujemy promocji w konkretnym sklepie.


Picodi.com to międzynarodowy serwis internetowy udostępniający użytkownikom kody rabatowe do sklepów internetowych, powstały w 2010 roku w Krakowie. Serwis jest dostępny w 41 państwach. W 2015 roku portal został wyceniony na 20 mln złotych.

Serwis internetowy – cashback

Od jakiegoś czasu krok po kroku, do świadomości Polaków przebijają się serwisy internetowe typu cashback. Czym są takie miejsca? Otóż dzięki nim możesz zaoszczędzić robiąc zakupy przez Internet. Wystarczy zarejestrować się w danym serwisie (obecnie w Polsce najpopularniejsze są serwisy internetowe Tipli.pl, Refunder oraz Planet Plus), a następnie wejść do konkretnego sklepu, poprzez wybrany serwis internetowy. Pod ikonką każdego ze sklepów dostępnego w konkretnym programie, możesz zauważyć jaki zwrot za zakupy otrzymasz. Czasami jest to 4%, a czasami 10%. Po dokonaniu zakupu sklep zwróci Ci taką kwotę, jaka zadeklarowana została na początku.

Serwisy internetowe typu cashback, oprócz współpracy bezpośredniej z reklamodawcami, również zarabiają na działaniach afiliacyjnych. W takim przypadku dzielą się ze swoimi użytkownikami prowizją, którą otrzymują od reklamodawcy za wygenerowane transakcje.


Refunder serwis internetowy

Refunder daje możliwość robienia zakupów w ponad 750 sklepach online, za które odbierzesz cashback w postaci przelewu na konto, a nie wirtualnego bonu na kolejne transakcje. Możesz liczyć na zwrot w wysokości od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu złotych i więcej.

 

Powyższe rodzaje serwisów to tylko kilka, tych najbardziej popularnych i powszechnie znanych. Na co dzień korzystamy, już nawet bezwiednie, z bardzo różnorodnych serwisów, które rozwiązują i ułatwiają nam wszelkiego rodzaju procesy internetowe. Do takich serwisów należą:

  • serwisy aukcyjne, dzięki którym możemy przeglądać, wyszukiwać i licytować zarówno produkty używane, jak i nowe,
  • porównywarki cenowe, dzięki którym możemy kilkoma kliknięciami wyszukać produkt w najlepszej cenie
  • wyszukiwarki i porównywarki produktowe, dzięki którym możemy porównywać nie tylko produkty, ale również usługi oferty wycieczek, biletów, imprez, posiłków, kredytów, ubezpieczeń, a nawet lekarzy i innych specjalistów itp. itd.
  • serwisy ogłoszeniowe
  • serwisy nawigacyjne
  • tysiące aplikacji mobilnych, dzięki którym nie musimy za każdym razem wchodzić na stronę internetową danego serwisu, a za to możemy jednym kliknięciem „odpalić” usługę, z której chcemy szybko skorzystać.

 

link afiliacyjny jak zarabiać

Jakie umiejętności należy posiadać, aby samodzielnie stworzyć serwis internetowy?

Samodzielne tworzenie serwisu internetowego nie jest proste. W zależności od tego, nad jakim rodzajem witryny się zastanawiasz, wymagania są nieco inne. Jeżeli chodzi o bloga, to tutaj sprawa jest najłatwiejsza, ponieważ nie wymaga on posiadania żadnych umiejętności programistycznych. Można stworzyć taki serwis internetowy w oparciu o gotowe systemy, które pozwalają na przygotowanie witryny od A do Z (np. blogspot.com, wix.com, wordpress.com). W przypadku e-commerce czy serwisu rabatowego nie ma możliwości, aby udało się je stworzyć bez udziału programisty, bądź bez umiejętności programistycznych twórcy. Jakie umiejętności, poza wyżej wymienionymi, musisz posiadać, aby stworzyć poczytnego bloga, chętnie odwiedzany serwis rabatowy lub sklep internetowy, który da Ci możliwość zarabiania?

Tworzenie ciekawych treści

Blogi opierają się przede wszystkim o treść pisaną. To, w jaki sposób powinny być przekazywane myśli, zależy oczywiście od branży, w której się poruszasz. Biorąc pod uwagę, np. takie serwisy internetowe jak nasz, konieczne jest skupienie się na przekazywaniu merytorycznej wiedzy, w prosty sposób, który zrozumie każda osoba, nawet taka, która w żadnym stopniu nie jest związana z afiliacją czy marketingiem. Ta zasada jednak nie będzie obowiązywać, jeżeli Twój serwis internetowy będzie poświęcony specjalistom z jakieś branży, np. elektroniki, którzy znają wszelkie niezbędne pojęcia. Treści są także bardzo ważne w przypadku sklepów internetowych, ponieważ dobrze opisany produkt czy kategoria (nie tylko ciekawie, ale także zgodnie z zasadami SEO), to połowa sukcesu sprzedażowego. W przypadku serwisów rabatowych, treści nie muszą być bardzo merytoryczne i rozbudowane. Konieczne jest jednak umieszczenie ich w pewnych miejscach, aby strona dobrze pozycjonowała się w wyszukiwarce Google.

Znajomość SEO

Jeżeli chcesz, aby Twój serwis internetowy pojawiał się na górze wyszukiwarki, musisz znać zasady pozycjonowania i wprowadzić je na swojej witrynie. Nie jest to proste zagadnienie, dlatego wielu twórców decyduje się na współpracę ze specjalistami z dziedziny SEO.

Umiejętność stworzenia szaty graficznej

O tym jak podejść do grafiki serwisu internetowego wspominaliśmy wyżej. W projektowaniu własnego serwisu internetowego można wykorzystać gotowe szablony, których w Internecie jest już niezliczona ilość. Dostępne są wersje darmowe i płatne. Można zdać się na własne umiejętności i poczucie estetyki, jak również sięgnąć po poradę specjalistów

Umiejętność prezentacji produktów i robienia zdjęć

To szczególnie ważne w przypadku blogów oraz sklepów internetowych. Serwisy internetowe z rabatami bazują zwykle na zdjęciach od klientów, ale dwa pozostałe typy, wymagają dobrych jakościowo fotografii, które przyciągają wzrok. Szczególnie w przypadku e-commerce niezwykle ważne jest to, aby sprzedawany produkt pokazany był zachęcający sposób, bo dobre zdjęcie konsumenta do zakupu.