Reklama internetowa = precyzyjne targetowanie + mierzalność
Data aktualizacji: 19.03.2024
Reklama internetowa ma stosunkowo krótką tradycję. Pierwsza pojawiła się 26 lat temu, jednak od tego momentu, z każdym miesiącem zauważalny jest wzrost na polu marketingu internetowego. Czemu zawdzięcza taką popularność?
Co to jest reklama internetowa?
Reklama online to reklama w internetowa, czyli forma treści komercyjnej, publikowanej w Internecie, w celu nakłonienia potencjalnych nabywców do zakupu produktu lub usługi. Nie ma tak długiej historii jak reklama tradycyjna, czy samo pojęcie marketingu. Jest to jednak jeden z najszybciej rozwijających się obszarów, który od lat 90. XX w. sukcesywnie zmienia oblicze promowania biznesów. Reklama online to wiele sposobów na promocję. Może opierać się o współpracę z influencerami, o system Google Ads, o promocję w mediach społecznościowych czy afiliację. W ciągu ostatnich 20 lat, zmienił się nie tylko sposób docierania do potencjalnego klienta ale przede wszystkim, możliwości znajdowania tego klienta w sieci Internet.
Reklama online – krótka historia i dynamiczny rozwój
Początek działań reklamowych online datuje się na 1994 rok, czyli zaledwie 26 lat temu. Pierwszą reklamą online był baner na stronie internetowej www.hotwired.com w formie czarnego prostokąta – całkowicie stateczna grafika, wykonana w formacie .gif. Jego rozmiar był niewielki, ponieważ było to tylko 468×60 pikseli, jednak dla witryn z tamtych czasów było to całkiem dużo.
Pierwsza kreacja online nie miała na celu sprzedawać, a jedynie zachęcała do kliknięcia, poprzez krótki teaser „Kliknąłeś tutaj?”. Działania przeprowadzone zostały przez telekom AT&T. Pod banerem podlinkowana była strona reklamodawcy. Co ciekawe, ale dość oczywiste, skuteczność tej kreacji reklamowej była ogromna! Co drugi internauta, przez zainteresowanie tym, co może się wydarzyć, kliknął w baner. A trzeba przyznać, że działo się dużo, gdyż link przenosił do wirtualnej wycieczki po siedmiu muzeach z całego świata.
Ta pierwsza reklama online nazwana została viralem i bardzo szybko rozpowszechniła się po całym Internecie. Dziś trudno o taką statystykę, nie tylko jeśli chodzi o banery, ale większość działań e-marketingowych. Wynika z faktu, że mamy wokół siebie nadmiar bodźców i kreacji promocyjnych, które uderzają nas z każdej strony. Użytkownicy Internetu selekcjonują teraz znacznie uważniej to, w co klikają. Obecnie banery są nadal wykorzystywane w reklamie online, jednak ich efektywność spada na korzyść innych form reklamy online, za pomocą których można prowadzić kampanie reklamowe.
Reklama online kontra tradycyjna (TV, radio, outdoor)
Z perspektyw odbiorcy, reklamy te różnią się przede wszystkim formatem oraz miejscem zetknięcia z reklamą. Z perspektywy reklamodawcy, podstawowe różnice są dwie:
- targetowanie – reklama online pozwala na precyzyjne targetowanie i docieranie nawet do bardzo wąskich grup odbiorców, podczas gdy reklama tradycyjna ma bardzo ograniczone możliwości szczegółowego określania cech grup odbiorców
- mierzenie efektywności – w reklamie online jesteśmy w stanie zmierzyć efektywność każdego, nawet najmniejszego działania marketingowego, podczas gdy w reklamie tradycyjnej jest to nadal bardzo trudne.
Reklama online – precyzyjne targetowanie
Reklama online ma duże możliwości targetowania szczegółowego, po wielu parametrach: płci, wieku, miejscu zamieszkania, wykształceniu, profesji, statusie społecznym, zainteresowaniach, aktywności w Internecie i wielu innych. Targetowanie to jedna z tych opcji, na którą bardzo duży nacisk położyli twórcy platform do prowadzenia kampanii reklamowych online. Znajdziesz ją w Google Ads, na YouTube, w social mediach i wszelki systemach remarketingowych i retargetingowych.
Szczegółowe targetowanie jest możliwe dzięki danym, jakie o swoich użytkownikach zbiera Google, platformy społecznościowe i każdy inny serwis zajmujący się reklamą online. To dlatego serwisy internetowe nakłaniają do rejestracji kont, która to rejestracja wymaga pozostawienia przynajmniej podstawowych danych o sobie. Kolejne dane na temat użytkowników są zbierane na podstawie ich zachowania w tych serwisach, a idąc dalej, na podstawie stron jakie użytkownik odwiedza w Google, sklepów w jakich kupuje produkty, profili jakie obserwuje w mediach społecznościowych i na jakie posty najchętniej reaguje. Dzięki tym danym algorytmy Google i systemów do reklamy online wiedzą bardzo dużo na temat użytkowników Internetu. Dlatego właśnie, stwarzają możliwość precyzyjnego określania, komu dokładnie i jaka reklama ma być wyświetlona.
Targetowanie to coś więcej niż tylko określanie, jakiej grupie odbiorców powinna wyświetlić się reklama. To szczegółowe określanie nie tylko komu, ale także o jakiej porze roku, miesiąca i dnia, oraz z jaką częstotliwością emitujemy reklamę.
W systemach reklamowych można testować efektywność reklam z wielu perspektyw. Można wyświetlać kilka kreacji reklamowych jednej grupie odbiorców, aby sprawdzić, jaki format kreacji działa na nich najlepiej. Idąc dalej, można testować efektywność w zależności od pory roku a także pory dnia. Aura na dworze również ma znaczenie. Jeśli pada, to rośnie potrzeba kupowania np. parasoli i kurtek przeciwdeszczowych, a także biletów na wyjazdy w słoneczne miejsca. Dlatego sklepy internetowe mogą z większą intensywnością promować właśnie te produkty, a następnie porównywać zaangażowanie odbiorców. Serwisy gastronomiczne mogą sprawdzać, które godziny w ciągu dnia są najlepsze do reklamowania zestawów śniadaniowych i lunchów, a na co klienci reagują późnym popołudniem.
Targetowanie po bliskiej lokalizacji bardzo sprawnie wykorzystują serwisy, które oferują produkty i usługi lokalnie. Z łatwością mogą wyświetlać swoje reklamy klientom, którzy znajdują w pobliżu ich lokalu, którzy lubują się w konkretnej diecie i systematycznie odwiedzają wybrane punkty gastronomiczne. Idąc dalej, mogą oni stałym klientom oferować rabaty specjalne, gdyż np. dzięki Facebookowi, możemy wyświetlić reklamę nie tylko określonej, nawet bardzo małej grupie odbiorców, ale również konkretnym osobom!
Targetowanie reklamy tradycyjnej VS reklama internetowa
Szczegółowe targetowanie w reklamie tradycyjnej jest bardzo trudne, a czasem niemożliwe. Oczywiście na poziomie przygotowywania przekazu i kreacji promocyjnej, określa się do kogo będzie ona kierowana, jednak trudno stwierdzić, czy rzeczywiście dotrze do odbiorców, dla których jest tworzona. Nawet jeśli tak się stanie, to z bardzo dużym prawdopodobieństwem, przy okazji trafi ona do osób, którzy nie są w ogóle zainteresowane produktem.
Billboard
Decydując się np. na reklamę billboardową w centrum miasta, możemy mieć pewność, że zobaczy ją duża ilość ludzi. Ale nie mamy pewności, że zobaczą ją wyłącznie osoby o cechach istotnych dla reklamodawcy. Załóżmy, że reklama wielorazowych pieluszek ekologicznych, postawiona zostanie na drodze, którą codziennie przemieszczają się młodzi rodzice do żłobków i do pracy. Jest ruchliwa, w związku z tym często zakorkowana. Zamysł jest oczywiście słuszny i prawidłowy. W czasie korków rodzice rozglądają się po okolicy na pewno zwrócą uwagę na reklamę. Jednocześnie jednak tą samą drogą podróżują osoby udające się do galerii handlowych, muzeów, klubów fitness itd. W związku z tym, nie tylko matki czy ojcowie zobaczą billboard reklamujący pieluszki. Dodatkowo może okazać się, że właśnie korki na ulicy, które to miały ułatwić skoncentrowanie na reklamie sprawią, że Ci najbardziej zainteresowani, wybiorą one inną, nawet dłuższą trasę, ale taką, która pozwoli im na miejsce dotrzeć szybciej.
TV i radio
Podobnie jest z reklamami telewizyjnymi i w radio. Transmitując reklamę skierowaną do młodych mężczyzn podczas meczu koszykówki, posiadając dane na temat oglądalności takich transmisji, jesteśmy w stanie określić, jaki procent młodych mężczyzn potencjalnie zasiądzie przed telewizorem. Ale nie jesteśmy już w stanie określić, ilu z nich odejdzie sprzed odbiornika w czasie bloku reklamowego, ilu wyciszy odbiornik lub zmieni kanał, aby przerwę reklamową wykorzystać na sprawdzenie co słychać na Facebooku i Instagramie.
Reklama internetowa – mierzalność i szczegółowe statystyki
Każda kampania marketingowa ma na celu realizację pewnych założeń: dostarczenie ruchu do witryny internetowej, sprzedaż produktów lub usług, pobranie plików lub aplikacji, stworzenie bazy mailingowej , osiągnięcie większych zasięgów w mediach społecznościowych itd. itp. Największym atutem reklamy online jest fakt, że dzięki internetowym narzędziom marketingowym jesteśmy w stanie dokładnie sprawdzić, czy przeprowadzona kampania zrealizowała założone cele.
Każdy system do reklamy online, oprócz możliwości realizowania kampanii, dostarcza statystyki przeprowadzonych działań promocyjnych. Można więc odczytać wszystkie najważniejsze informacje, aby przeanalizować efektywność wybranej kampanii:
- jaki zasięg kampania osiągnęła
- ile osób zareagowało/kliknęło w reklamę
- ile osób zakończyło wizytę w serwisie reklamodawcy konwersją ( dokonało zakupu, wypełniło formularz, zapisało się do newslettera itp.)
- jaka była wartość sprzedanych produktów i innych akcji dzięki reklamie
- która kreacja reklamowa i format były najbardziej efektywne
- jakie grupy docelowe zareagowały na reklamę
Oprócz tego z niektórych systemów, takich jak Google Ads czy Facebook Ads, dowiemy się również jaka grupa najchętniej reagowała na reklamę, w jakich dniach/godzinach aktywność była największa, a także które formaty reklamowe są najbardziej skuteczne.
Reklama internetowa – szczegółowa mierzalność i analiza afiliacji
Afiliacja, czyli marketing efektywnościowy, zgodnie ze swoją nazwą, skupia się na dostarczaniu efektów. O tym jak działa afiliacja i marketing afiliacyjny dowiesz się z innym wpisów na naszym blogu, ale przy okazji analizowania efektywności reklamy online warto podkreślić, że w afiliacji reklamodawcy płacą wyłącznie za dostarczenie określonych efektów. Współpraca odbywa się w dwóch podstawowych modelach:
- Cost Per Sale – gdzie reklamodawca wypłaca wydawcy prowizję od zrealizowanych dzięki jego działaniom transakcji
- Cost Per Lead – gdzie reklamodawca wypłaca wydawcy określoną kwotę za dostarczenie poprawnie zrealizowanego leada
Każdy współpracujący z reklamodawcą w ramach afiliacji wydawca, może umieścić na swoich profilach w social media, blogach czy innych kanałach przekazu, link afiliacyjny do sklepu serwisu reklamodawcy. Link afiliacyjny nie tylko przekierowuje użytkowników ze strony wydawcy do serwisu reklamodawcy, ale przekazuje wiele ważnych informacji. Dzięki linkom afiliacyjnym system afiliacyjny dostarcza dane na temat tego jak duży ruch generują wydawcy, jaka jest konwersja z ruchu generowanego przez poszczególnych wydawców i które kreacje reklamowe są najczęściej klikane. To sprawia, że reklamodawca posiada pulę informacji, które pozwalają mu na optymalizację działań w ramach afiliacji i nie tylko.
Reklama internetowa – afiliacja, czyli płacisz z dołu za efekty sprzedaży
Największym atutem marketingu afiliacyjnego jest fakt, że koszty są ponoszone dopiero po uzyskaniu określonego efektu. Jeśli w przypadku sklepów internetowych efektem ma być sprzedaż produktów, to koszty działań afiliacyjnych reklamodawca ponosi gdy już dany produkt/produkty sprzeda, a więc gdy sam zarobi.
Marketing afiliacyjny (efektywnościowy) działa w prostym schemacie:
- określasz cel
- reklamujesz się poprzez sieć wydawców
- analizujesz skuteczność
- płacisz za dostarczone efekty.
Niezależnie od tego, jaki produkt lub usługę oferujesz, możesz otworzyć swój program partnerski i wynagradzać wydawców za dostarczane efekty.
Mierzalność reklam tradycyjnych
Efektywność kampanii w telewizji mierzy się głównie na podstawie poziomu oglądalności danego repertuaru, w przypadku tych w radiu – liczby słuchaczy, a w przypadku billboardów – natężenia ruchu. Czasami wykonywane są ankiety aby doprecyzować, do jakich grup społecznych reklama trafiła i jaki efekt wywarła. Ankiety przeprowadza się jednak tylko na próbce odbiorców, dlatego nawet ankieta zawiera spory margines błędu. Poza tym, ankiety podwyższają koszty kampanii, gdyż jej przeprowadzenie jak i późniejsza jej analiza są dodatkowo płatne.
Reklama internetowa – znajdź najskuteczniejszą dla siebie
Z jakiego systemu do reklamy online korzystać aby osiągać założone cele? Na podjęcie właściwej decyzji jest tylko jeden sposób. Trzeba przetestować te najbardziej dostępne i przeanalizować efekty. Nie ma jednego, najlepszego systemu do reklamy online. Dla jednych najbardziej opłacalnym będzie Google Ads, dla innych Facebook, a dla jeszcze innych współpraca z influencerami. Wszystko zależy dla jakiej grupy odbiorców jest przeznaczony nasz produkt i jaki jest cel naszej kampanii.
Google Ads – największy system do reklamy online
Google Ads, którego właścicielem jest Google, obchodzi w tym roku swoje dwudzieste urodziny. Platforma powstała w 2000 roku i do lipca 2018 roku funkcjonowała pod nazwą Adwords. Obecnie to jedno z najważniejszych źródeł reklamy online. W 2019 roku Google Ads wygenerowało przychód o wysokości 134,81 miliarda dolarów, co świadczy tylko i wyłącznie o tym, jak wiele osób skorzystało z tej platformy podczas działań promocyjnych!
System reklamowy Google umożliwia pojawienie się w wyszukiwarce Google na najwyższych pozycjach wyszukań.
Wiele osób sądzi, że działania SEO wystarczą, aby klienci znajdowali ich w Google. Rzeczywiście pozycjonowanie strony pozwoli Ci znaleźć się na pierwszych pozycjach, jednak musisz pamiętać, że nawet jeśli Twoja witryna pojawi się w TOP3 to i tak będzie czwartym, a może nawet szóstym wynikiem. Jak to możliwe? Na początku naszych wyszukiwań zawsze pojawiają się reklamy z Google Ads. Zatem jeśli prowadzisz ecommerce lub firmę usługową i chcesz, aby po wpisaniu konkretnej frazy (np. lakiery hybrydowe czy fotografia weselna Wrocław) Twoja strona pojawiła się na górze karty wyszukiwań, to z pewnością musisz zainwestować w reklamy Google. Jest to narzędzie, który służyć może zarówno małym firmom, jak i ogromnym przedsiębiorstwom, ponieważ pozwala działać na niskich i wysokich budżetach. Oczywiście wyniki są zależne od tego, ile zainwestujesz w kampanię, ale nawet mając kilkaset złotych, możesz odnotować znaczące wyniki, szczególnie w branżach niszowych.
FacebookAds – reklama internetowa dla ponad 80 milionów marek
Facebook natomiast to nieco młodsze źródło reklamowe. Sam portal powstał w lutym 2004 roku, a pierwsze kreacje marketingowe w serwisie można było zobaczyć już dwa miesiące po jego założeniu. Twórcy uznali, że dobrym pomysłem byłoby monetyzowanie przestrzeni, którą posiadają, dlatego na Facebooku zaczęły pojawiać się reklamy z różnych branż. W 2007 roku uruchomiono platformę Facebook Ads, która do dziś służy jest stale rozwijana i służy do promocji marek wśród użytkowników Facebooka.
Dziś na Facebooku znajdziemy około 80 milionów stron małych i średnich przedsiębiorstw. Przychód Facebooka w 2019 roku wynosił aż 70,7 miliarda dolarów. W poprzednim roku serwis osiągnął przychód w wysokości 55,8 miliarda dolarów. Można więc zauważyć, że potencjał tego źródła reklamowego ciągle wzrasta.
Reklama marki DeeZee na Facebooku
Na Facebooku jest dostępnych wiele form reklamowych. Powyżej przykład reklamy karuzelowej marki obuwniczej DeeZee, która przedstawia wybrane buty wraz z nazwami i cenami. Użytkownik może kliknąć w „kup teraz” i przejść na kartę produktu już w sklepie internetowym DeeZee. Co ciekawe, pierwsze buty w zestawieniu, nie pojawiły się na naszym feedzie bez znaczenia. Były przez nas oglądane już wcześniej, a dzięki opcji retargetowania na Facebooku reklama została nam wyświetlona właśnie z tym produktem. Wszystkie kolejne opcje, to propozycje, które mogą nam się spodobać, wybrane na podstawie wcześniej oglądanych modeli.
Instagram – reklama internetowa na ponad miliardową społeczność
Instagram jest częścią Facebooka od 2012 roku. Facebook przejął Instagrama za jeden miliard dolarów, gdy ten liczył 30 milionów użytkowników. Aplikacja społecznościowa w tym roku osiągnęła wynik ponad 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. Dziennie to 500 milionów aktywnych użytkowników. Reklamy na Instagramie są zarządzane z facebookowego Menedżera Reklam. Dlatego kreacja reklamowa, która jest przygotowywana na Facebooka, może być jednocześnie używana w kampanii na Instagramie. To źródło jest niezwykle ważne w przypadku osób młodych. Coraz rzadziej korzystają oni z Facebooka, ale na Instagramie są bardzo aktywne.
- Trzy najpopularniejsze gwiazdy na Instagramie to Cristiano Ronaldo (196.4 miliona obserwujących), Ariana Grande (170.7 mln obserwujących) i Dwayne „The Rock” Johnson (167 milionów obserwujących)
- Trzy najczęściej używane hashtagi na Instagramie to: #Miłość (1.7 miliarda), #InstaGood (1 miliard) i #Moda (760 mln).
Reklama marki Apart na Instagramie
Reklama online marki Apart, prowadzona na Instagramie. Tekst ma tutaj mniejsze znaczenie niż zdjęcie, które nie tylko eksponuje biżuterię, ale też jest pięknym obrazem samym w sobie. Jak widać zastosowano Call To Action. Link przekierowuje to asortymentu złotej biżuterii, w sklepie online.
LinkedIn – reklama online do społeczności profesjonalistów i specjalistów swoich branż
Serwis LinkedIn również posiada własny panel reklamowy, który umożliwia planowanie kampanii skierowanych na precyzyjne grupy odbiorców. LinkedIn w ujęciu globalnym to już ponad 645 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego 2,5 mln (polskie ustawienia językowe) w Polsce. Średnio co sekundę rejestrują się więcej niż 2 nowe osoby. 70% członków tej platformy pochodzi spoza USA. LinkedIn w swoje bazie posiada już ponad 30 mln firm, a nowych stron firmowych z dnia na dzień przybywa. LinkedIn zrzesza w jednym miejscu największa ilość profesjonalistów z całego świata. To w tej przestrzeni znajdziecie decydentów najwyższego szczebla, liderów opinii, czy absolwentów MBA. Zazwyczaj użytkownicy tej platformy posiadają wyższe wykształcenie.
System reklamowy LinkedIn jest podobny do tego oferowanego przez Facebooka. Pozwala na wybranie konkretnego celu (m.in. budowa świadomości marki, konwersje, pozyskanie kontaktu czy wysłanie wiadomości), a także formy kierowanego komunikatu. Można stosować reklamę w formie samego tekstu, grafiki, jak i wideo czy formularzy w formie ankiety. Ze względu na specyfikę osób korzystających z LinkedIn, najlepiej sprzedają się tutaj książki, kursy online, wszelkie materiały szkoleniowe, usługi np. z dziedziny marketingu czy IT.
YouTube – reklama internetowa w drugiej, największej wyszukiwarce po Google
To platforma, która powstała w 2005 roku. Już rok później zakupiona została przez Google i to wtedy zaczęły pojawiać się tam pierwsze reklamy online. Oczywiście na początku były to tradycyjne formaty graficzne, jednak w sierpniu 2007 roku pojawiły się pierwsze kreacje InVideo, a w grudniu program partnerski YouTube. Tak rozpoczęła się historia e-marketingu na największej platformie z filmami wideo na świecie. Przychód z reklam online na Youtube wyniósł w 2019 roku 17 miliardów dolarów.
Każdego miesiąca YouTube jest odwiedzany przez ponad 2 miliardy osób na całym świecie. To medium, które ma wielki potencjał marketingowy. Ponieważ format wideo jest dużo bardziej wymagający niż dwuwymiarowa grafika, reklama w systemie reklamowym YouTube jest wciąż relatywnie tania. Nie każdy reklamodawca jest skłonny zainwestować w reklamę wideo. Warto przetestować ten kanał reklamowy. Choć inwestycja w reklamy wideo to większy koszt niż reklamy graficznej, ale w dużo szybszym okresie może przynieść zwrot i zyski.
Reklama marki Philips na YouTube
Reklama żelazka marki Philips jest wyświetlana na kanale, który tematycznie powiązany jest z reklamowanymi produktami. Na Youtube możliwe jest zastosowanie podwójnego Call To Action „Odwiedź stronę reklamodawcy” oraz „Sprawdź”. Część reklam można pominąć, ale na YouTube mamy również reklamy, których pominąć nie można, jeśli korzystamy z YouTube za darmo.
Influencer marketing – reklama online oparta na relacjach
Influencer marketing zyskał popularność kilka lat temu. Okazało się, że najbardziej skuteczną reklamą może być rekomendacja. Na tym właśnie opiera się influencer marketing. Blogerzy, YouTuberzy i influencerzy rekomendują produkty, które uważają za wartościowe, z których to rekomendacji bardzo chętnie korzystają społecznosci, jakie wokół siebie gromadzą.
INFLUENCER MARKETING – MarKa x Wrocław Fashion Outlet
Mailing do własnej bazy – wciąż skuteczny kanał reklamy online
Adres e-mail jest mocnym ogniwem w skutecznym pozyskiwaniu klientów i sprzedaży. Wbrew obiegowej opinii, mailingi nadal działają, a w niektórych branżach, uzyskują najwyższe konwersje sprzedaży. Jak się okazuje, aż 95% wszystkich użytkowników polskiego Internetu posiada adresy e-mail. Dzięki kampanii mailingowej, jesteś w stanie w szybki sposób docierać z nowościami do klientów, informować ich o promocjach. Własne baza mailingowa to wciąż jeden z najtańszy sposób reklamy online. Planując kompleksową strategię marketingową, trzeba mieć na uwadze, że komunikacja z potencjalnymi klientami powinna przebiegać wielotorowo, poprzez różne kanały. Każdy kanał jest ważny i posiada określny sposób komunikacji. O możliwościach i potencjale mailingów do własnej bazy mailingowej już pisaliśmy. Nie jest to proces trudny, ale wymaga czasu i cierpliwości. Właśnie dlatego im wcześniej pomyślisz o zbudowaniu własnej bazy mailingowej, tym szybciej osiągniesz z niej korzyści.
Reklama online to ogrom możliwości, które stoją przed reklamodawcą. Każdy kanał reklamowy ma swoją specyfikę, możliwości i system do zarządzania kampaniami. Przeanalizuj dokładnie, które medium gromadzi najwięcej Twoich potencjalnych klientów. Testuj targetowanie, grupy docelowe i analizuj efekty!