System afiliacyjny dla e-commerce – jaka jest jego skuteczność i czy warto z niego skorzystać?
Data aktualizacji: 20.03.2024
System afiliacyjny, czyli narzędzie marketingu afiliacyjnego, nastawiony jest na generowanie efektów.
System afiliacyjny jest wręcz stworzony dla e-commerce. Należy jednak pamiętać, że decydując się na taką formę promocji, konieczne będzie przygotowanie się na działania długofalowe, które przyniosą trwałe korzyści, a nie na szybką kampanię, która dostarczy chwilowego wzrostu sprzedaży.
Czym jest system afiliacyjny dla e-commerce?
System afiliacyjny, inaczej nazywany efektywnościowym, to sposób promocji, który opiera się na współdziałaniu sklepów internetowych z wydawcami w ramach programu partnerskiego. Celem tej współpracy jest uzyskanie wymiernych korzyści finansowych zarówno przez reklamodawcę jak i wydawcę. Sklepy internetowe zarabiają, bo sprzedają więcej dzięki poleceniom wydawców, a wydawcy zarabiają prowizje od transakcji, które dochodzą do skutku dzięki ich poleceniom.
Jakie podmioty tworzą system afiliacyjny?
W systemie afiliacyjnym biorą udział aż cztery podmioty: sieć afiliacyjna, reklamodawca, wydawca oraz użytkownik internetu, kupujący w serwisie reklamodawcy. Każda z tych stron posiada inne zadanie i utrzymuje osobne relacje z każdą jednostką.
- Reklamodawca to po prostu sklep internetowy lub usługodawca internetowy, który chce wypromować swój produkt i doprowadzić do jego sprzedaży.
- Wydawca z kolei jest osobą, posiadającą jakiś kanał informacyjny, na którym może zamieścić informację, o takim właśnie produkcie.
- Sieć afiliacyjna dostarcza technologię i narzędzia, umożliwiające współpracę pomiędzy wydawcą i reklamodawcą, a następnie śledzi dokonywane transakcje i na tej podstawie dokonuje wszelkich wypłat wynagrodzeń.
- Użytkownik, czyli każdy kupujący, który po kliknięciu w odpowiedni link lub baner opublikowany przez wydawcę, przechodzi do serwisu reklamodawcy i dokonuje tam zakupu lub innej akcji.
System afiliacyjny – kto może być reklamodawcą ?
Jak już wspomnieliśmy, reklamodawcą może być każdy, kto posiada jakiś produkt do sprzedaży online i chce go wypromować. W sieci afiliacyjnej webePartners reklamodawcami są głównie sklepy internetowe, gdyż nasze rozwiązania technologiczne dedykujemy e-commmerce. Dzięki temu sklepy internetowe mogą być promowane przez wydawców w zamian za prowizję od sprzedaży. Oznacza to, że rozliczenie zachodzi w modelu Cost Per Sale (CPS).
System afiliacyjny – kto może być wydawcą?
Wydawcą może zostać każdy użytkownik internetu, który w jakikolwiek sposób komunikuje się z innymi internautami. Choć na współpracy z reklamodawcami najwięcej zarabiają podmioty o większych zasięgach, to nawet ci najmniejsi, którzy komunikują się wyłącznie z własnymi znajomymi przez Messenger’a lub Whatsapp’a, mogą zostać wydawcą afiliacyjnym. Wymieńmy największe grupy wydawców:
-
- Influencerzy i Bloggerzy, czyli osoby prowadzące własne serwisy (blogi) i uzupełniające swoje działania w social mediach.
- Użytkownicy social mediów (Facebook, Instagram YouTube, Pineterest, Snapchat), którzy działają wyłącznie w mediach społecznościowych.
- Serwisy tematyczne i magazyny online, dystrybuujące content w określonej tematyce lub działające jako serwisy wielotematyczne
- Właściciele legalnych baz mailingowych, którzy mogą wysyłać mailingi do ściśle określonych grup docelowych.
- Porównywarki cenowe i wyszukiwarki produktów, które mogą prezentować całą ofertę reklamodawcy, lub tylko wybrane produkty wraz z ich zdjęciami i opisami.
- Webmasterzy i specjaliści SEO
Jakie są koszty udziału w systemie afiliacyjnym?
Najczęstszym sposobem opłacania działań w marketingu efektywnościowym w e-commerce, jest model Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży, którą wygeneruje wydawca na rzecz reklamodawcy. Co ważne, musi dojść do pełnej transakcji, czyli kupujący musi złożyć zamówienie, zapłacić, odebrać paczkę i nie dokonać zwrotu. Czasami zdarza się płacenie za kliknięcia (model Cost Per Click), czy leady (model Cost Per Lead), jednak jest to stosunkowo rzadka forma rozliczeń, w przypadku sklepów internetowych. Płacenie za leady, czyli np. za pozostawiony numer telefonu lub wypełnienie formularza, znacznie lepiej sprawdza się w przypadku usług. Z kolei płacenie za kliknięcie jest stosowane, kiedy sklep buduje swoją markę i chce przy okazji działań afiliacyjnych zwiększać swoją rozpoznawalność. Jeśli chodzi o rozliczenia z siecią afiliacyjną, to również pobiera ona opłatę prowizyjną, zależną od wysokości sprzedaży, jaką wygenerują wydawcy dla danego sklepu internetowego.
System afiliacyjny – dostępne formy reklamy
Sieć afiliacyjna poprzez własny system afiliacyjny dostarcza wydawcom szereg darmowych narzędzi, dzięki którym mogą oni w różnorodny sposób prezentować ofertę reklamodawcy, na różnych powierzchniach reklamowych.
Najpopularniejsze typy reklam to:
- Linki afiliacyjne, uznawane za najprostsze narzędzie afiliacyjne. Linki tego typu wygenerować można w kilka chwil. Jest to unikalny adres URL, dowolnej strony, która należy do reklamodawcy. Każde kliknięcie w ten adres, generuje przejście na stronę reklamodawcy. Dzięki linkowi afiliacyjnemu, pod którym zaszyfrowano unikalne ID wydawcy, można zliczyć nie tylko ilość odsłon strony wynikających z linku, ale także wszystkie akcje i sprzedaże oraz prowizje od tych działań. Linki afiliacyjne, najlepiej sprawdzają się:
- w Social Media – np. poprzez publikację postów z linkiem na Facebooku czy stworzenie Insta Stories na Instagramie, z użyciem opcji „swipe up”, czyli podania URL bezpośrednio w relacji
- na YouTube – pod filmami (w opisach), możemy dodawać nieograniczoną ilość linków afiliacyjnych,
- na blogach – bloggerzy związani z tematem publikują artykuły, recenzje czy treści lifestylowe, gdzie wplatają treści z linkami afiliacyjnymi do produktów reklamodawcy. Co ważne, marketing afiliacyjny w tym przypadku, można przeprowadzić bardzo subtelnie i naturalnie.
- w mailingach – kiedy to link afiliacyjny podpina się pod grafikę lub też jest on naturalne włączany w treść.
- Banery reklamowe – jest to kreacja graficzna, która promuje jakąś witrynę lub też produkt. Konieczne jest, aby zawierała ona link afiliacyjny do tego, co promuje. Banery mają zachęcić klienta do kliknięcia, dlatego muszą być opracowane w ciekawy sposób. Warto wiedzieć, że każdy baner w sieci afiliacyjnej ma automatycznie przypisany link afiliacyjny, dzięki czemu dokładnie wiadomo jaka prowizja powinna zostać wypłacona wydawcy, który opublikował go na swojej powierzchni online. Warto pamiętać, że banery mogą pojawiać się wyłącznie na stronach internetowych, platformach, aplikacjach czy blogach, a wynika to z ich specyfiki.
- Widgety produktowe – stosowane są zamiennie z banerami. Jest to kreacja, w której kafelkowo układa się zdjęcia wybranych produktów, wraz z ich ceną oraz nazwą. Każdy produkt podlinkowany jest odpowiednim dla siebie linkiem afiliacyjnym, który pomaga mierzyć wszystkie niezbędne parametry (akcje i sprzedaże, kliknięcia, prowizje itd.). Widgety również można stosować wyłącznie na witrynach internetowych lub w niektórych aplikacjach. Wynika to z faktu, że widgety to skrypty, a to uniemożliwia ich zainstalowanie, np. w Social Media.
- Pliki XML – czyli pliki tekstowe, używane do przekazu danych. Dzięki nim wszystkie informacje można usystematyzować strukturalnie, a to sprawia, że przydatne są na różnych platformach. W sklepach internetowych plików XML używa się do przekazywania danych, pomiędzy bazą e-commerce a porównywarkami cenowymi czy wyszukiwarkami produktów. Pliki takie zawierają: zdjęcia produktów, nazwy, ceny, specyfikacje i szczegółowe opisy, czyli wszystko, co jest niezbędne do atrakcyjnego przedstawienia produktu.
Korzyści płynące z udziału w systemie afiliacyjnym
Współpraca między reklamodawcami, wydawcami, siecią afiliacyjną i użytkownikami, jest oparta na zasadzie „win win”, ponieważ każdy dostaje to, czego potrzebuje. Wydawca zarabia na publikacjach, reklamodawca zwiększa sprzedaż, sieć afiliacyjna pobiera wynagrodzenie za inicjowanie i monitorowanie procesów, a użytkownik poznaje nowe marki i kupuje potrzebne mu produkty, dzięki poleceniom osób i serwisów, którym ufa. Ogromną korzyścią dla reklamodawcy jest fakt, że koszty ponoszone są za rzeczywiście przeprowadzoną sprzedaż i są obliczane prowizyjnie. Taki sposób rozliczania jest bezpieczny dla reklamodawcy i jest również dużą motywacją dla wydawców, aby prowadzić takie działania afiliacyjne, które rzeczywiście skutkują zwiększoną sprzedażą. Równie istotną zaletą marketingu afiliacyjnego jest jego naturalność. Klasyczne reklamy są czasami postrzegane jako natarczywe lub niepotrzebne, dlatego niejednokrotnie są pomijane przez użytkowników. Dobrze poprowadzony marketing afiliacyjny sprawia, że kreacje promocyjne są subtelne, a wręcz bywają pomocne dla użytkowników, którzy nawet nie zdają sobie sprawy, że kliknęli w reklamę, przez co chętniej z nich korzystają.
Jak widzisz, marketing afiliacyjny nie jest wcale tak trudnym procesem, jak Ci się wydaje. Może za to doprowadzić do rewelacyjnych efektów sprzedażowych. Jeśli posiadasz sklep internetowy i chcesz wypromować swoje produkty, koniecznie musisz go spróbować!