fbpx

Ile można zarobić na YouTube?

YouTube to serwis internetowy, posiadający 2 miliardy aktywnych użytkowników z całego świata. Nic dziwnego, że stał się miejscem pracy wielu osób. Ile zarabia popularny YouTuber i w jaki sposób? Odpowiemy na to w tym artykule!


Czym jest YouTube?

YouTube to serwis internetowy, na którym umieszczane są różnego rodzaju treści wideo – od zwiastunów filmowych, przez reklamy, teledyski, filmy aż po wideoblogi. Dzięki niemu jest także możliwe prowadzenie transmisji live. Korzystanie z niego jest bezpłatne, chociaż w ostatnim czasie pojawiła się opcja wykupienia YouTube Premium, która umożliwia skorzystanie z dodatkowych opcji. Mimo to, publikowanie filmów w serwisie, oglądanie ich i komentowanie jest zupełnie darmowe.

YouTube to idealne miejsce do monetyzacji swoich pasji dla twórców internetowych. Jeśli jesteś na początku swojej kariery jako YouTuber lub YouTuberka, to polecamy również jeden z wcześniejszych artykułów: Zarabianie na YouTube – jak monetyzować nawet najmniejszy ruch.

Krótka historia YouTube

YouTube zna każdy, ale nie każdy wie, że serwis opublikowany został w lutym 2005 roku, dzięki pracy Jawed’a Karima, Chad’a Hurley’a oraz Steven’a Chen’a. Pierwsze wideo w serwisie pojawiło się 23 kwietnia. Opublikował je jeden ze współzałożycieli Jawed Karim. Film nazywał się „Ja w zoo” („Me at the zoo”) i trwał 18 sekund. Obejrzano go ponad 198 milionów razy. Już w 2006 roku YouTube został wykupiony przez firmę Google, która zauważyła w nim ogromny potencjał. Zapłacono za niego 1,65 miliarda dolarów! Od 2014 roku firmie przewodzi Susan Wójcicki, dyrektor główna YouTube.

Użytkownicy YouTube – statystyki

Obecnie YouTube posiada ponad 2 mld użytkowników, co plasuje go na drugim miejscu pod względem najczęściej używanych platform z zakresu mediów społecznościowych. Codziennie z serwisu korzystają 122 mln osób! Największa liczba użytkowników znajduje się w Indiach. Zaraz za nią na podium znalazły się Stany Zjednoczone i Brazylia. W Polsce aż 24,6 mln użytkowników ogląda treści na YouTube każdego dnia przez minimum 40 minut. Kwartalne przychody z reklam w YouTube to ponad 5 mld dolarów. Jak więc widzisz, serwis ten ma ogromny potencjał, jeśli chodzi o zarabianie pieniędzy. Tylko czy jest to opcja dla każdego?

Ile można zarobić na YouTube i czy jest to w ogóle możliwe?

Gdyby 10 lat temu ktokolwiek powiedział, że YouTuber stanie się w Polsce zawodem i to takim, który generuje ogromne przychody dla twórców, pewnie większość z nas wybuchnęłaby śmiechem. YouTube w tamtym momencie był miejscem rozrywki i zrzeszania ludzi o podobnych zainteresowaniach. Dziś to dobrze prosperujący biznes, który oparto właśnie na budowaniu relacji z odbiorcami, dostarczaniu ciekawych treści (rozrywkowych lub merytorycznych) i stałym kontakcie z widzami. YouTuber zaś uznawany jest za zawód taki sam, jak kasjer, pisarz czy lekarz. Nikogo już nie dziwi, że twórcy różnorodnych wideo w serwisie uważają to za stałą pracę, na pełen etat. Ile zarabiają YouTuberzy?

Ile zarabia youtuber?

Zarabianie na YouTube jest możliwe i coraz bardziej popularne, nie tylko na świecie, ale i w Polsce. Jak wygląda zarabianie na YouTube? Jeśli chodzi o możliwości, które daje sam serwis, to są one dwie: zarabianie za wyświetlenia oraz zarabianie na reklamach. 

zarabiaj na youtube

Ile można zarobić na YouTube za wyświetlenia?

Pierwszą kwestią, o której nie można zapomnieć to fakt, że YouTube płaci twórcom za wyświetlenia ich filmów. Świetnym przykładem jest np. Karol Friz Wiśniewski i jego kanał na YouTube o tej samej nazwie. Wybraliśmy akurat tego twórcę, aby zobrazować cały proces, gdyż jest on obecnie jednym z najpopularniejszych. To on stworzył projekt „Ekipa”, który młodsi odbiorcy znają głównie z twórczości na YouTube, a starsi usłyszeli o nim po raz pierwszy, kiedy dzieci oszalały na punkcie sławnych lodów, stworzonych w kolaboracji Ekipa x Koral. Obecnie to właśnie filmy Friza są jednymi z najpopularniejszych na YouTube, gdyż każdy wypuszczony odcinek zbiera od 1 do nawet 3 milionów wyświetleń. Jak przekłada się to na pieniądze? Stawki za każdy tysiąc wyświetleń są zróżnicowane – od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Średnio jednak można liczyć około 1 zł za każde 1000 wyświetleń. Biorąc więc pod uwagę np. film „To były najlepsze chwile naszego życia” stworzony przez Friza, który to wygenerował 2,5 miliona odsłon, twórca zarobił 2,5 tysiąca złotych. Wydaje się to nie być dużą stawką, ale pamiętaj, że jest to kwota za jeden film! Zatem wypuszczając 10 filmów w miesiącu, jego zarobki z samych wyświetleń wynoszą 25 tysięcy złotych! Trzeba jednak przyznać, że milionowe wyświetlenia każdego filmu zdarzają się rzadko. Duże kanały, posiadające ponad 100 tysięcy subskrypcji, zwykle osiągają od 20 do 100 tysięcy wyświetleń. Wtedy zarobek za każdy film (biorąc pod uwagę stawkę 1 zł, za 1000 wyświetleń) wynosi od 20 do 100 zł.

Ile zarabia youtuber dzięki AdSense?

AdSense to serwis reklamowy Google, którego działanie polega na tym, że wyświetla on na różnych stronach WWW kontekstowe reklamy tekstowe, bannery lub reklamy wideo. Działa m.in. na YouTube. Zarabianie polega na tym, że jeśli użytkownicy (w przypadku YouTube oglądający jakieś wideo) klikną wyświetlaną reklamę, to za każdy klik twórca otrzyma określoną kwotę. To jednocześnie część kwoty, jaką za tę reklamę pobiera Google. To, ile możesz zarobić na reklamach z AdSense, zależy od kilku czynników. Wpływ na oferowane stawki ma m.in. typ reklam, budżet reklamodawców czy zainteresowanie tematem reklamy. Stawki AdSense za pojedyncze kliknięcia zależą przede wszystkim od konkurencyjności fazy kluczowej oraz jakości strony, która chce publikować reklamę. Jakość serwisu YouTube jest bardzo wysoka, więc w rankingu AdSense wypada bardzo dobrze. Jeden klik może kosztować o kilku groszy do kilku złotych, dlatego trudno oszacować konkretną kwotę zarobków. Nie jest ona jednak bardzo wysoka. Trzeba też pamiętać, że kwota wypłacana YouTuberowi to tylko część zarobku z reklamy, resztę przejmuje Google. Podział wygląda w taki sposób:

  • 68% przychodów pobieranych przez Google w związku z usługą otrzymuje wydawca, 32% otrzymuje Google,
  • 51% przychodów pobieranych przez Google w przypadku AdSense dla wyszukiwania.

 

Ile zarabia YouTuber na dodatkowych działaniach?

Jak więc widać te „miliony z YouTube”, o których często się mówi, nie pochodzą wcale z wyświetleń czy reklam. Jak więc YouTuberzy zdobywają pieniądze? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jest to praca wymagająca dużej kreatywności, zaangażowania i przede wszystkim czasu. Mogą oni zarabiać poprzez różne działania dodatkowe. Są to m.in.

Filmy sponsorowane, realizowane na potrzeby różnych firm

Firmy sponsorowane na YouTube nie są obecnie niczym zaskakującym. Wiele marek decyduje się na nawiązanie współprac z YouTuberami, aby przedstawić swoje nowe produkty, dać się poznać większemu gronu odbiorców czy po prostu skorzystać z autorytetu, jakim odbiorcy darzą swoich ulubionych twórców. Na platformie można zobaczyć współprace z ogromnymi koncernami jak Play, Coca-Cola czy Tymbark, ale także ze znacznie mniejszymi, rodzimymi firmami jak APIS (branża kosmetyczna) czy Renee (branża modowa).

ile można zarobić na youtube współpraca

Materiał sponsorowany na kanale StylizacjeTv, oznaczony w odpowiedni sposób.

Współpraca z markami

Na czym polega tego typu współpraca? YouTuber w zamian za określone wynagrodzenie nagrywa wideo na swój kanał. Jeszcze kilka lat temu filmy tego typu musiały dotyczyć produktu czy usługi i szczegółowo o nim opowiadać. Dziś takie reklamy są znacznie bardziej subtelne. Np. firma Hochland, chcąca rozreklamować swoje serki, zaprosiła do współpracy YouTuberkę Joannę Cymbalistę, na YouTube znaną jako Panna Joanna, która przygotowała Foodbook, gdzie w jednej z potraw użyła tego konkretnego produktu. Równie często taki zabieg można zauważyć w wideo sponsorowanych na kanałach lifestyle czy beauty, kiedy to vlogerzy od A do Z pokazują swoją wieczorną lub poranną rutynę, lokując w międzyczasie pewne kosmetyki. Większość YouTuberów, tworząc materiały sponsorowane, ma obowiązek przesłać je do akceptacji reklamodawców. Dopiero po pełnej zgodzie z ich strony, mogą je opublikować.

Ile zarabia YouTuber na filmie sponsorowanym?

Ile można zarobić na takiej reklamie sponsorowanej? Wszystko zależy od tego, jak dużą społeczność gromadzi konkretny kanał, ile ma wyświetleń, ile aktywności w postaci komentarzy itd. Zwykle stawka za jeden film to od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Czasami zdarzają się też oferty współpracy barterowej. Oznacza to, że firma przesyła twórcy swoje produkty w zamian za wspomnienie o nich w filmie. Ta praktyka odchodzi jednak w zapomnienie, bo tak jak wspomnieliśmy, tworzenie na YouTube stało się już pracą, a co za tym idzie, twórcy oczekują wynagrodzenia pieniężnego za wykonanie swoich obowiązków.

Ile zarabia YouTuber, tworząc produkty z innymi markami?

Kolejna opcja zarabiania na YouTube to kolaboracje z różnymi markami. Takie współprace polegają na wspólnym tworzeniu produktów, uczestnictwie w eventach organizowanych przez daną markę czy przyjeżdżaniu do siedziby firmy w celu sprawdzenia na własne oczy jak powstają produkty. Z większości takich wydarzeń powstają bowiem materiały wideo, które mają ogromną wartość promocyjną. Świetnym przykładem jest marka Daag produkująca skórzane akcesoria. Na ten moment w ich kolekcji znajdują się torebki stworzone przy współpracy z YouTuberkami, odpowiedzialnymi za takie kanały jak Loveandgreatshoes, Ewa Pachulska czy MsDoncellita. Wspomniana już Ewa Pachulska współpracuje także z firmą Nacomi, która niedawno zaprosiła ją do odwiedzenia siedziby i sprawdzenia, jak wygląda proces produkcyjny. Sieć komórkowa Play z kolei stworzyła tzw. Akademię Team Play, czyli portal dla dzieci i młodzieży, który uczy je różnych umiejętności, np. gotowania, makijażu czy robienia zdjęć. W tworzenie tego portalu zaangażowano postaci z YouTube działające w różnych branżach, m.in. Blowka, RedLipstickMonster czy Martina Stankiewicza.

ile zarabia youtuber miesięcznie

Współpraca Daag x LGS

Ile można zarobić na YouTube dzięki kolaboracjom?

Ile zarabiają YouTuberzy za tego typu współprace? Po raz kolejny rozstrzał jest ogromny, chociaż tutaj kwoty dochodzą nawet do kilkuset tysięcy. W przypadku jednorazowej działalności wynagrodzenie jest wyższe, niż w przypadku wspólnego tworzenia produktu, jednak w przypadku tej drugiej opcji, najczęściej twórcy dostają określony procent od sprzedaży.

Własne sklepy stacjonarne i internetowe

YouTuberzy bardzo często decydują się także na rozkręcenie własnych sklepów internetowych. Co sprzedają? Właściwie wszystko! Ebooki, wyposażenie domu, ubrania, kosmetyki, planery… Tak naprawdę ogranicza ich tylko własna kreatywność i content, który tworzą, chociaż nie zawsze asortyment sklepu pokrywa się z działalnością internetową. Np. Andziaks, popularna vlogerka lifestylowa, prowadzi sklep Twinkle Candle ze świecami i woskami zapachowymi, twórczyni kanału Stylizacjetv posiada ecommerce o tej samej nazwie, w którym sprzedaje biżuterię, gadżety i planery, a Rezigiusz, zaczynający jako gamer, a dziś trudny do zamknięcia w jakichkolwiek ramach, prowadzi sklep z ubraniami i akcesoriami Thunder Wear by Rezistyle. Niejednokrotnie też YouTuberzy decydują się na późniejsze otwarcie placówek stacjonarnych swoich sklepów. Wspomniana Andziaks, posiada showroom swojej marki w Warszawie.

Produkty elektroniczne w sklepach YouTuberów

Co ważne, w sklepach internetowych YouTuberów można znaleźć nie tylko produkty fizyczne, ale także elektroniczne, czyli np. ebooki, kursy, szkolenia czy webinary. Tego typu produkty to jedne z najlepiej sprzedających się produktów, ponieważ na ten moment można stworzyć je niemalże na każdy temat. Spod rąk YouTuberów wychodzą m.in. ebooki czy kursy biznesowe, urodowe, coachingowe czy kulinarne. Np. wspomniany już Karol Friz Wiśniewski jakiś czas temu sprzedawał kurs dotyczący tego jak zostać YouTuberem!

Książki, szkolenia stacjonarne, obozy, itp.

Popularni YouTuberzy zarabiają też poza Internetem. Swego czasu bardzo modne były pisane przez nich książki. Takie na swoim koncie ma np. RedLipstickMonster, Radek Kotarski (Polimaty), Ula Pedantula, Panna Joanna czy Blowek. Niektórzy organizują także różnego rodzaju szkolenia stacjonarne, przykładem tutaj jest Maxineczka, posiadająca własne studio, w którym prowadzi kursy, a także obozy zrzeszające widzów. Takie prowadzi z kolei Marcin Dubiel, który w okresie wakacyjnym zaprasza młodzież do spędzenia ze sobą czasu w aktywny sposób.

ile można zarobić na youtube

Altenberg to wydawnictwo, które może poszczycić się największą ilością YouTuberów podejmujących z nim współpracę.

Ile zarabia YouTuber, podejmując takie działania?

Ile można zrobić na YouTube, prowadząc takie działania? Przykładowo kurs makijażu codziennego u Maxineczki to koszt 2300 zł, a koszt 9-dniowego obozu Marcina Dubiela 2299 zł + dojazd. Oczywiście trzeba mieć na uwadze wszystkie ponoszone koszty, wynikające z organizacji takiego wydarzenia. W przypadku Maxineczki są to nie tylko kosmetyki, posiłek czy kawa, ale ogólne koszty utrzymania działalności studia wizażu. W przypadku Marcina Dubiela koszty obejmują m.in. nocleg, wyżywienie i atrakcje.

Ile zarabia YouTuber dzięki afiliacji?

Ostatni, ale nie najmniej istotny, sposób na zarabianie na YouTube to oczywiście afiliacja. Ten sposób nazwalibyśmy najskuteczniejszym, gdyż działa już nawet w przypadku bardzo małych, raczkujących kanałów. Na czym polega? YouTuber, czyli wydawca afiliacyjnypoleca wybrane produkty z programów partnerskich w swoich filmach, a następnie zamieszcza linki afiliacyjne do polecanych produktów w opisie konkretnego wideo. Jeżeli odbiorca kupi coś z linku afiliacyjnego, YouTuber otrzyma z góry określoną prowizję od sprzedaży. Jedyne, o czym trzeba pamiętać, to fakt, że transakcja musi zostać w pełni dokonana, a więc użytkownik musi kupić produkt, zapłacić za niego, odebrać go i nie zwrócić.

zarabianie na YouTube
To, co przede wszystkim zachęca YouTuberów do brania udziału programach afiliacyjnych to fakt, że ten sposób daje pełną dowolność twórcy, zarówno jeśli chodzi o to, co poleca, jak i w jaki sposób poleca. Może on otwarcie zachęcać do kupna wybranych produktów, podkreślając, że każdy zakup zaowocuje prowizją dla niego. Może również polecać produkty bardzo subtelnie, wskazując jedynie ich atuty, bez bezpośredniego nakłaniania do zakupu. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: Zarabianie na YouTube – jak monetyzować nawet najmniejszy ruch.

Ile zarabia YouTuber na afiliacji?

Ile można zarobić na YouTube dzięki afiliacji? Po raz kolejny trudno określić konkretną kwotę. Jeśli społeczność jest mała, a polecenia trafiają do niewielu osób, może być to kilkadziesiąt czy kilkaset złotych miesięcznie. Jeżeli jednak grupa odbiorców jest duża, ufają twórcy i chętnie korzystają z jego rekomendacji, kwota wynagrodzenia może wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy. To, o czym trzeba pamiętać to fakt, że przy afiliacji jesteś wynagradzany za efekt, czyli za wygenerowaną z Twojego linku pełną sprzedaż, nie ma więc szansy, abyś nie otrzymał swoich pieniędzy, jeśli taka nastąpi.

Czynniki wpływające na możliwość zarabiania na YouTube

Jak więc widzisz, to ile zarabia YouTuber i w jaki sposób, zależy od jego działań, które podejmuje. Warto jednak mieć na uwadze pewne kwestie, które pozwalają zarabiać nie tylko na reklamach czy wyświetleniach, ale także podejmować intratne działania promocyjne z ciekawymi firmami. Jakie czynniki mają znaczenie, jeśli chodzi o możliwość zarobkowania na YouTube?

  • Liczba subskrypcji

Niewątpliwie ten czynnik ma znaczenie, ponieważ tak naprawdę to odbiorcy sprawiają, że możesz zarabiać na wyświetleniach czy reklamach, a także on brany jest pod uwagę podczas wyboru osób do współpracy. Obecnie TOP3 pierwszych YouTuberów pod względem subskrypcji w Polsce (według DDOB) to: Blowek (4,790 mln), Karol Friz Wiśniewski (4,5 mln) i Stuu (4,28 mln). Nie musisz jednak osiągać aż takich wyników, aby zarabiać. Niektórzy YouTuberzy mają po 10 czy 20 tysięcy subskrypcji i już mogą pochwalić się dobrymi wynikami finansowymi.

ile zarabia youtuber ddob

TOP5 YouTuberów pod kątem subskrypcji według DDOB

  • Ilość wyświetleń pod filmami

To kolejna kwestia, która ma duże znaczenie. Czasami zdarza się, że YouTuberzy, którzy nie mają wiele subskrypcji osiągają duże wyniki zasięgowe. Niektórym markom właśnie na tym zależy.

  • Zaangażowana społeczność

Jest to podstawa dobrze prowadzonego kanału na YouTube. Możesz mieć miliony subskrybentów, ale takich, którzy nie komentują Twoich wideo, nie korzystają z Twoich poleceń, nie lajkują Twoich filmów lub kilkadziesiąt tysięcy aktywnych obserwujących, którzy tworzą społeczność. Marka, której zależy na współpracy długoterminowej, przynoszącej lojalnych klientów, z pewnością w pierwszej kolejności postawi na YouRubera z mniejszą liczbą subskrybentów, którzy są aktywni.

  • Regularność i zaangażowanie

Jeżeli chcesz, aby Twój kanał rósł w siłę, był miejscem zrzeszającym lojalną społeczność, a co za tym idzie, dawał Ci możliwość zarabiać coraz więcej, musisz regularnie publikować nowe wideo, stale komunikować się z odbiorcami i działać systematycznie, nawet wtedy, kiedy nie widzisz jeszcze efektów. Ciężka praca i duże zaangażowanie to klucz do sukcesu na YouTube.

Teraz już wiesz, że na pytanie „ile zarabia YouTuber?” nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Może być to kwota od kilkudziesięciu do kilku milionów złotych miesięcznie. Jednak jeśli jest to Twoja droga i zaangażujesz się w nią w 100%, może mieć pewność, że uda Ci się sprawić, że YouTube będzie pełnoetatową pracą.