Sieć partnerska (afiliacyjna) – dlaczego warto wykorzystywać jej narzędzia w zarabianiu online

Data aktualizacji: 13.08.2024

Sieć partnerska (afiliacyjna) to ogniwo łączące afiliacyjną współpracę wydawców z reklamodawcami. Poznaj atuty sieci partnerskiej i zdecyduj, czy warto z nich skorzystać.

Czym jest afiliacja?

Afiliacja to zarabianie na polecaniu, gdzie wydawca zarabia prowizję od sprzedaży polecanych przez siebie produktów z oferty reklamodawcy, a reklamodawca sprzedaje więcej, dzięki poleceniom wydawcy.

Afiliacja jak działa w Cost Per Lead

Reklamodawcami są sklepy internetowe i firmy, dostarczające usługi online, dla których tworzone są programy partnerskie. Wydawcy dołączają do tych programów partnerskich, aby promować produkty reklamodawców na swoich powierzchniach online. Po dołączeniu do programu, wydawcy otrzymują narzędzia, dzięki którym mogą w różnorodny sposób polecać produkty na swoich powierzchniach, a za każdą sfinalizowaną transakcję otrzymają prowizję od sprzedaży. Na straży rozliczania i utrzymywania dobrych relacji między jednymi i drugim, stoi właśnie sieć partnerska (afiliacyjna).

Reklamodawca to podmiot gospodarczy, sklep internetowy lub usługodawca internetowy, który chce promować swoje produkty, aby sprzedawać więcej. Uruchamia program partnerski w sieci partnerskiej, do którego mogą dołączać wydawcy.

Wydawca jest osobą (lub firmą), posiadającą dowolną przestrzeń online i zarabia na polecaniu produktów. Wydawca dołącza do programu partnerskiego reklamodawcy, aby promować jego produkty i zarabiać prowizyjnie od sprzedaży.

Jak działa sieć partnerska (afiliacyjna)

Sieć partnerska to wirtualne miejsce w sieci, gdzie gromadzą się wydawcy i reklamodawcy w celu podejmowania współpracy. Dzięki sieci partnerskiej, wydawcy w jednym miejscu mogą dołączyć do wielu, nawet do setek programów partnerskich, z kolei reklamodawcy mogą liczyć, że zainteresują swoim programem partnerskim wielu (nawet setki) wydawców.

Sieć partnerska dostarcza oprogramowanie i całe zaplecze techniczne, aby współpraca reklamodawców z wydawcami była możliwa. Wydawcy mają nieodpłatny dostęp do narzędzi afiliacyjnych, dzięki którym mogą efektywnie polecać produkty, takich jak:

  • linków afiliacyjnych
  • widżetów produktowych
  • banerów
  • plików XML
  • kodów rabatowych.

Sieć partnerska śledzi i analizuje ruch generowany przez wydawców do stron reklamodawców, zlicza realizowane dzięki temu transakcje i nalicza odpowiednio prowizje. Zarówno wydawcy jak i reklamodawcy mają dostęp do szczegółowych statystyk prowadzonych działań, dzięki czemu mogą je optymalizować na każdym etapie współpracy.

Sieć partnerska czuwa jednocześnie nad rozliczaniem udziału wydawców w programach partnerskich, zbiorczo nalicza prowizje reklamodawcom i wypłaca je wydawcom. Dba o jakość prowadzonych działań przez wydawców, aby rozwijać współpracę długofalową, nastawioną na generowanie efektów i jak największe zyski wszystkich zaangażowanych podmiotów.

Sieć partnerska afiliacyjna

Najważniejsze zadania sieci partnerskiej (afiliacyjnej)

  • budowanie dużej bazy wydawców i reklamodawców
  • dostarczanie oprogramowania i zaplecza technicznego umożliwiających współpracę
  • uruchamianie programów partnerskich z wielu branż
  • umiejętne łączenie reklamodawców z wydawcami i odwrotnie
  • udostępnianie i rozwijanie narzędzi afiliacyjnych
  • dostarczanie i analizowanie szczegółowych statystyk prowadzonych działań
  • rozliczanie naliczonych prowizji dla wydawców
  • rozwiązywanie problemów technicznych
  • nawigowanie współpracy w celu rozwijania współpracy długofalowej

Sieć partnerska dla wydawców

Rejestracja w sieci partnerskiej dla wydawców jest darmowa i nie wymaga żadnych dodatkowych dokumentów. Wystarczy dosłownie kilka minut, aby stworzyć swój profil wydawcy i dołączyć do programów partnerskich. Właśnie ze względu na tę łatwość, zarówno rozpoczynania współpracy, jak i jej prowadzenia, jest to idealne rozwiązanie dla każdego Internauty, który nie posiada własnych produktów, ale chce zarabiać na polecaniu produktów dostępnych u reklamodawców.

sieć partnerska

afiliacja zarejestruj się

Niezależnie jak duży jest Twój poziom zaawansowania, jeśli chodzi o twórczość i działalność w Internecie, z pewnością poradzisz sobie z uczestnictwem w programach partnerskich. Nie wymaga to bowiem żadnych dodatkowych umiejętności technicznych czy programistycznych.

W sieci webePartners jednocześnie obsługujemy ponad 500 programów partnerskich i ciągle otwieramy nowe, z różnych dziedzin i kategorii produktowych, takich jak: uroda, moda, elektronika, zdrowie, meble, wyposażenie wnętrz, artykuły dla dzieci, książki etc. Duże zróżnicowanie programów jest bardzo istotne, ponieważ otwiera więcej możliwości dla wydawców. Im więcej ciekawych reklamodawców dołącza do sieci, tym więcej wydawców się rejestruje, aby działać w programach. Natomiast im więcej skutecznych wydawców działa w sieci, tym większe korzyści dla reklamodawców.

Kto może zostać wydawcą w sieci partnerskiej

Jeszcze kilka lat temu, aby zostać wydawcą, należało posiadać bloga lub inny serwis internetowy. W dobie social mediów własna strona www nie jest już konieczna. Aby zostać wydawcą, wystarczy konto na Facebooku, Instagramie, YouTube czy Pintereście. A i to nie jest niezbędne, bo linki do polecanych produktów można przesyłać znajomym mailem czy dowolnym komunikatorem online. Wydawcą afiliacyjnym może zostać każdy, kto prowadzi jakiekolwiek działania online, nawet na bardzo małą skalę.

sieć partnerska

Blogerzy piszący blogi na dowolny temat. W naszej sieci istnieje tak duży wybór programów partnerskich, że z pewnością znajdziesz takie, do których będziesz mógł dołączyć.

Youtuberzy, Influencerzy i użytkownicy wszystkich social mediów, m.in. Facebooka, Instagrama czy Pinteresta. Social media to ten rodzaj nośnika informacji, na którym świetnie sprawdza się polecanie produktów poprzez linki afiliacyjne.

Właściciele serwisów tematycznych, rabatowych, porównywarek cenowych czy wyszukiwarek produktów, czyli powierzchni, gdzie nie tylko można publikować linki afiliacyjne, ale również dodawać widgety czy wykorzystywać potencjał plików XML.

Ponadto polecać produkty jako wydawcy mogą także: właściciele baz mailingowych, specjaliści SEO, osoby korzystające z komunikatorów typu Messenger lub Whatsapp oraz marketerzy.

Sieć partnerska – efektywność narzędzi afiliacyjnych

To jakich narzędzi możesz korzystać w swoich działaniach afiliacyjnych, zależy od tego, jaką przestrzeń w Internecie posiadasz.

Linki afiliacyjne – podstawowe narzędzie afiliacyjne

Najpopularniejsze narzędzie to linki afiliacyjne (nazywane również deep linkami lub linkami partnerskimi). Są to aktywne adresy URL, które zaraz po przetworzeniu w systemie afiliacyjnym, zapisują liczbę kliknięć i ilość wygenerowanych dzięki temu akcji online. Akcjami takimi mogą być m.in. sprzedaż w sklepie, wypełnienie formularza, zapisanie się do newslettera, rejestracja w systemie czy skorzystanie z promocji. Linki afiliacyjne są tak popularne, ponieważ można je używać niemal wszędzie. Tak jak każdy inny aktywny link, linki afiliacyjne możesz zamieścić w dowolnym miejscu, m.in.

  • na dowolnej stronie internetowej i blogu
  • w kanałach social media (np. Facebooku, Instagramie, Pintereście, YouTubie, Twitterze czy Snapchacie)
  • w mailu i komunikatorach (np. Messenger, WhatsApp)

linki afiliacyjne cost per sale

Widgety produktowe

Widget produktowy to kolejne narzędzie dostępne dla wydawców w afiliacji. W e-commerce widgety przedstawiają zdjęcia produktów, najczęściej z ich nazwą i ceną, a czasem również z krótkim opisem. Produkty w widgetach mają podpięte linki afiliacyjne, dlatego za każdym razem, gdy ktoś kliknie dowolny produkt pokazany na widgecie, zostanie przeniesiony do sklepu reklamodawcy, a wydawca otrzyma prowizję, jeśli dojdzie dzięki temu do sprzedaży. Są bardzo dobrą alternatywą dla banerów, gdyż są responsywne, można dopasowywać graficznie do wyglądu strony i personalizować. Widgety można stosować na dowolnych stronach internetowych, blogach i serwisach tematycznych. Nie ma możliwości zamieszczania widgetów w mediach społecznościowych i na YouTube.

Banery

Banery reklamowe to graficzne kreacje, których używają blogerzy oraz właściciele różnych innych witryn internetowych, w celu promowania ofert różnych reklamodawców. Każdemu banerowi przypisany jest link przekierowujący do odpowiedniej podstrony w serwisie reklamodawcy, aby zainteresowany użytkownik mógł bezpośrednio trafić do oferty.

Pliki XML

Plik XML to takie dokumenty, w których reklamodawcy umieszczają cały asortyment swojego sklepu (czyli feed produktowy) wraz z cenami i konkretną specyfikacją. Jeżeli, np. weźmiemy pod uwagę sklep z bielizną, to w XMLu powinny znajdować się wszystkie produkty wraz z opisami i zdjęciami, rozmiary dostępnych modeli, warianty kolorystyczne i ceny. Z internetowych dokumentów XML najczęściej korzystają porównywarki cenowe oraz wyszukiwarki produktów. Plik XML, czyli feed produktowy, jest absolutnym niezbędnikiem w każdym ecommerce.

Sieć partnerska – sztuka dobierania programów partnerskich

Jak już wspomnieliśmy, rozpoczęcie współpracy z siecią partnerską (afiliacyjną) jako wydawca, jest bardzo proste, szybkie i darmowe. Sama rejestracja i założenie profilu wydawcy zajmie kilka chwil. Cały proces zamyka się w czterech krokach:

  1. Rejestracja w sieci partnerskiej (podanie adresu e-mail i hasła)
  2. Uzupełnienie swojego profilu wydawcy
  3. Dołączenie do wybranych programów partnerskich
  4. Wygenerowanie linka afiliacyjnego, widgeta produktowego, pliku XML lub pobranie banera

Jednak aby działać efektywnie, czyli doprowadzać do sprzedaży polecanych produktów, trzeba przyjąć odpowiedni sposób działania. Najistotniejsze jest umiejętne dobieranie programów partnerskich. Trafne dopasowanie polecanych produktów sprawi, że użytkownicy rzeczywiście skorzystają z Twoich poleceń i będą traktować je jako pomocne rady, a nie jako nachalną reklamę.

Tryfonka Maluje to kanał prowadzony przez Marzenę Tryfon, która jest makijażystką. Na swoim kanale YouTube, podczas wykonywania makijażu, szczerze opowiada o testowanych produktach. Radzi widzom jak pielęgnować cerę i robić piękne makijaże również w tym ciut dojrzalszym wieku. 🙂 Dlatego do współpracy afiliacyjnej dobiera reklamodawców, którzy w ofercie posiadają produkty kosmetyczne, które sama przetestowała i ma pewność, że są warte polecania. Choć jej kanał nie osiąga bardzo dużych zasięgów, jej efektywność jest rewelacyjna, gdyż jako wydawca jest wiarygodna, jej przekaz zawsze spójny i pomocny dla osób, które śledzą jej umiejętności.

Tryfonka maluje zarabianie na youtube

Zatem dokładnie określ gdzie i jakie produkty możesz polecać swoim odbiorcom. Jeżeli prowadzisz np. bloga z na temat urody, to z pewnością możesz wejść we współpracę ze wszystkimi ecommerce, które oferują kosmetyki pielęgnacyjne, kosmetyki do makijażu, akcesoria do makijażu czy książki o tematyce beauty, a także suplementy diety i zdrową żywność. Nie jest natomiast najlepszym pomysłem działanie w programie z branży motoryzacyjnej czy oferującym artykuły dla dzieci. Jeśli nagle na blogu pojawi się wpis, w którym zaczniesz polecać poradniki na podróżowanie z dziećmi lub najlepsze opony zimowe, to nawet jeżeli jesteś mobilnym rodzicem, w oczach swoich odbiorców jesteś ekspertem w dziedzinie urody, a nie spędzania wakacji za kółkiem z dzieckiem.

Pamiętaj więc, aby wybierać tylko takie programy partnerskie, które:

  • są dopasowane do Twojej branży/tematyki, którą się zajmujesz
  • naprawdę Cię przekonują
  • pozwalają na rekomendowanie produktów, które będą przydatne Twoim użytkownikom
  • dają Ci różnorodne możliwości polecania

Sieć partnerska – model rozliczania

Zarabianie to ostatni krok współpracy z siecią partnerską (afiliacyjną). Istnieje kilka modeli rozliczeń.

sieć partnerska

Najpopularniejszym modelem rozliczeń w afiliacji dla ecommerce jest CPS (Cost Per Sale). Wydawca otrzymuje prowizję za każdą sprzedaż, która dojdzie do skutku z jego polecenia poprzez dowolne narzędzie afiliacyjne. Dokładnie ten model wynagradzania opisaliśmy w artykule „Czym są modele rozliczania – CPS, CPL, CPC?”

Inny popularny model to CPL (Cost Per Lead). Wydawca nie otrzymuje prowizji od sprzedaży, ale stałą stawkę za dostarczenie konkretnej akcji (pozyskanie leada sprzedażowego), która jest określona w warunkach programu partnerskiego. W modelu CPL najczęściej rozliczane jest dostarczanie takich akcji jak: wypełnienie formularza kontaktowego, rejestracja w serwisie, zapis do newslettera, pobranie ebooka, zapisanie na szkolenie etc. Najczęściej z modelu CPL korzystają instytucje finansowe, ubezpieczeniowe czy szkoleniowe.

Sieć partnerska dla Reklamodawcy

Jeśli sprzedajesz produkty albo usługi online, własny program partnerski powinien być jednym z podstawowych sposobów na budowanie własnej marki i wzrost sprzedaży. Wsparcie sieci partnerskiej (afiliacyjnej) w rozwijaniu współpracy z wydawcami, pozwala na zwiększenie ilości sprzedaży nawet o 30-40%. Należy jednak pamiętać, że program partnerski to działanie długofalowe, które nie przynosi efektów z dnia na dzień, jak w przypadku płatnych kampanii na Facebooku lub w GoogleAds. Efektywny program powstaje dzięki systematycznej pracy nad budowaniem sieci wydawców, którzy odpowiednio motywowani i uczciwie wynagradzani odwdzięczają się aktywną promocją i inicjowaniem transakcji w efektywnościowych modelach rozliczania Cost Per Sale i Cost Per Lead.

sieć partnerska case study

Sieć partnerska – proces uruchomienia programu partnerskiego

Uruchomienie programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej wymaga więcej formalności niż rejestracja wydawcy. Tutaj wymagane są określone działania, które reklamodawca musi spełnić, aby współpraca z wydawcami, śledzeni ich działań i naliczanie prowizji było możliwe. Proces uruchamiania programu wygląda następująco:

  1. Reklamodawca podpisuje umowę współpracy z siecią afiliacyjną i ustala warunki swojego programu.
  2. Integruje swój sklep/serwis z systemem śledzenia sprzedaży, według specyfikacji dostarczonej przez sieć.
  3. Dostarcza dynamicznie generowany plik XML z ofertą (w przypadku sklepów internetowych).
  4. Oferta reklamodawcy zostaje zmapowana do systemu partnerskiego.
  5. Wydawcy zostają zapraszani do współpracy.

 

jak zostać reklamodawcą

Więcej na temat procesu uruchamiania programu dowiesz się z artykułu Program partnerski dla sklepu internetowego.

Sieć partnerska – rozliczanie z wydawcami

Atutem współpracy z wydawcami w ramach sieci partnerskiej jest fakt, że sieć dostarcza wydawcom niezbędne narzędzia afiliacyjne i dba o całe zaplecze techniczne współpracy. Dodatkowo sieć zbiorczo rozlicza wszystkie działania wydawców. Oznacza to, ze reklamodawca nie musi przelewać należnych prowizji każdemu wydawcy z osobna, a opłaca jedną, zbiorczą fakturę wystawioną przez sieć. Dystrybucją środków i księgowością z wydawcami również zajmuje się sieć afiliacyjna.

sieć partnerska afiliacyjna

Sieć partnerska – rozwój programu partnerskiego

Od momentu uruchomienia programu partnerskiego w sieci partnerskiej rozpoczyna się jego stały rozwój poprzez systematyczny wzrost współpracujących wydawców. Aby tak się działo, bardzo ważne jest, aby reklamodawca brał aktywny udział w budowaniu swojej sieci wydawców, współpracował ze swoim account managerem oraz reagował na sugestie i prośby od affiliate managerów.

sieć partnerska afiliacyjna

Aby wspólna praca, włożona w zbudowanie grupy aktywnych, wydawców nie została zmarnowana, do obowiązków reklamodawcy należy przede wszystkim szybka akceptacja wydawców zgłaszających się do programu, systematyczne weryfikacja wygenerowanych akcji i terminowe opłacanie należnych prowizji. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu Jak rozwijać sieć wydawców?

 

sieć partnerska