Reklama sklepu internetowego – skuteczne metody zwiększania sprzedaży
Data aktualizacji: 23.10.2024
Reklama sklepu internetowego – jak wybrać te najbardziej skuteczne metody?
E-commerce to jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków na świecie, sklepów internetowych przybywa każdego dnia. Dlatego dobra reklama jest niezbędna, aby biznes online był rentowny.
Zanim reklama, najpierw sklep internetowy
Sklep internetowy jest miejscem, które pozwala na sprzedaż produktów fizycznych, elektronicznych oraz usług bez posiadania stacjonarnego lokalu. Całość procesu sprzedażowego w e-commerce, odbywa się w przestrzeni online. Może być on oczywiście „młodszym bratem” stacjonarnej jednostki, ale może działać także całkowicie samodzielnie.
Przykładem sklepów internetowych, które zostały stworzone jako rozwinięcie oddziałów stacjonarnych są np. Bershka, Media Markt czy Empik. Jeżeli chodzi o marki wyłącznie internetowe, do największych należą m.in. Zalando. Platforma sprzedażowa funkcjonuje od 2008 r. i jest obecna na 17 europejskich rynkach, oferując takie towary jak odzież i obuwie, akcesoria oraz produkty kosmetyczne. W 2019 roku firma osiągnęła przychody w wysokości ponad 6,48 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku o 20,3 proc. Po raz pierwszy w historii Zalando wyższe wpływy zanotowano z rynków zewnętrznych (3,067 mld euro) niż z obszaru DACH obejmującego Niemcy, Szwajcarię i Austrię (2,897 mld euro).
Innym przykładem potężnej marki internetowej jest drogeria MAKEUP, posiadająca 280 milionów użytkowników z różnych krajów, rocznie kupujących ponad 45 milionów towarów. MAKEUP zawojował już 14 państw, między innymi Włochy, Niemcy, Austrię, Polskę, Węgry… W sklepie można znaleźć ponad 4500 marek i 200 000 produktów.
Oczywiście może być tak, że najpierw pojawia się sklep internetowy, a dopiero później otwierane są placówki stacjonarne. Przykładem jest drogeria E-glamour. Jeśli chcesz przeczytać więcej, na temat tworzenia własnego sklepu internetowego, zapraszamy Cię tutaj: https://webepartners.pl/blog/sklep-internetowy/
Rynek handlu online rozwija się bardzo dynamicznie również w Polsce. Podsumowania z 2019 roku potwierdziły, że w ciągu roku odnotowaliśmy wzrost, aż o 18%! Pandemia, która dotknęła wielu właścicieli stacjonarnych biznesów, skłoniła przedsiębiorców do innego spojrzenia na świat online. Był to także moment, w którym wiele osób zdecydowało się na rozwinięcie i realizację pomysłów na biznes internetowy. Nawet jeśli nie jako podstawowego źródła utrzymania, to z pewnością jako sposobu na dywersyfikację swoich przychodów.
Reklama sklepu internetowego – najskuteczniejsze sposoby
Najpopularniejsze sposoby na reklamę nie oznaczają tych najskuteczniejszych dla Twojego sklepu internetowego. Wszystko zależy od branży, jaką reprezentujesz, konkurencji i grupy docelowej. Dlatego ważne jest, aby dokładnie przeanalizować wybrane sposoby na reklamę, przetestować je na niewielkich budżetach i zdecydować, która forma jest tą najskuteczniejszą w przypadku danego sklepu internetowego. Skuteczna reklama to taka, która przekłada się na wzrost rozpoznawalności marki przy jednoczesnym wzroście sprzedaży i przychodach, gwarantujących zwrot z inwestycji w reklamę.
Reklama sklepu internetowego – SEO ( Search Engine Optimization), czyli organiczne pozycjonowanie stron
Pozycjonowanie SEO to organiczna (niepłatna) widoczność serwisów w wyszukiwarkach internetowych. Jak wygląda to w praktyce? Jeśli szukasz w internecie np. czarnych, skórzanych botków. Co robisz w pierwszej kolejności? Z pewnością, jeśli nie masz swoich ulubionych sklepów internetowych, otwierasz Google i wpisujesz swoje zapytanie „czarne skórzane botki”. Otrzymujesz listę wyników. Pierwsze z nich to reklamy, jednak jeśli zjedziesz 3-4 pozycje w dół, znajdujesz strony, które zostały wypozycjonowane na tę właśnie frazę. Specjaliści SEO walczyli z konkurencją (oczywiście uczciwie), aby znaleźć się w tzw. TOP10 wyszukiwań, na to zapytanie właśnie.
Należy pamiętać, że nawet jeśli Twój sklep internetowy pojawia się w Google po wpisaniu „czarne, skórzane botki”, to wcale nie oznacza, że będzie pojawiał się po wpisaniu zapytania „czarne botki ze skóry”. Mimo że brzmi to bardzo podobnie, to jest to zupełnie inna fraza, na którą specjaliści do spraw pozycjonowania muszą nałożyć zupełnie inny wachlarz działań. Oczywiście pożądane jest, aby na każdą odmianę frazy, sklep pojawiał się w wyszukiwaniach, ale nie zawsze jest to możliwe.
Jeśli chodzi o SEO, to można prowadzić je samodzielnie lub zlecić firmie zewnętrznej. Jest wiele kursów czy tutoriali w Internecie, które pokazują, jakie działania należy prowadzić aby organicznie pozycjonować sklep internetowy. Jeśli zdecydujesz się na pozycjonowanie wewnątrz własnej firmy, to niezbędny będzie Content Manager, który zadba przede wszystkim o unikalne i rozbudowane opisy produktów oraz prowadzenie bloga firmowego. Ale to tylko dwa z wielu aspektów SEO do zagospodarowania, aby sklep pojawiał się organicznie na pierwszej stronie Google. Dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się jednak na powierzenie pozycjonowania swojego sklepu w ręce agencji lub freelancera, który specjalizuje się w takiej działalności. To, którą opcję wybierzesz, zależy od tego, ile czasu możesz poświęcić zarówno na zdobywanie wiedzy, jak i na jej wdrażanie. Musisz pamiętać, że pozycjonowanie wymaga czasu. Nie jest to działanie, którego efekty zobaczysz w ciągu jednego czy dwóch dni. Tutaj musisz uzbroić się w cierpliwość na kilka tygodni, a nawet miesięcy, ponieważ zazwyczaj dopiero wtedy odnotowywane są pierwsze wzrosty pozycji.
Pozycjonowanie organiczne sklepu internetowego – wyniki w TOP10
W pozycjonowaniu organicznym sklepu internetowego najistotniejsze jest, aby pojawiać się w TOP10 wyszukiwań. Jednak na początku najważniejsze jest, aby sklep w ogóle pojawił się w Google. Jeśli do tej pory byłeś dla algorytmów Google zupełnie niewidoczny, a po tygodniu czy dwóch działań SEO, sklep znajdzie się na jakiejkolwiek pozycji (choćby setnej), to możesz uznawać to za sukces. W Internecie znajduje się tak duża konkurencja, która również wykorzystuje SEO w swojej strategii reklamy sklepu internetowego, że musisz być uzbrojony w spore pokłady cierpliwości, jeśli chcesz zobaczyć wymierne efekty.
Koszty działań SEO zależą od tego, ile fraz chcesz pozycjonować, jak dużą masz konkurencję, jakich wyników oczekujesz oraz oczywiście kto, będzie to dla Ciebie robił. Jeśli chcesz podjąć próbę samodzielnie, to koszt, jaki poniesiesz to przede wszystkim czas, który poświęcisz na działania oraz szkolenia. Jeśli jednak zdecydujesz się na to, aby przekazać pozycjonowanie w ręce specjalistów, musisz liczyć się z kwotą od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.
Reklama sklepu dzięki narzędziom SEO
Na rynku jest dostępnych mnóstwo narzędzi SEO, które umożliwiają prowadzenie skutecznych działań i monitorowanie osiąganych wyników w Google. Większość narzędzi SEO jest bardzo intuicyjnych, prosty w obsłudze i dostępnych na każdą kieszeń. Niezależnie czy jesteś profesjonalistą czy amatorem, warto poznać możliwości systemów ułatwiających działania SEO. Dlatego koniecznie przeczytaj Narzędzia SEO – jak wypozycjonować stronę w Google.
Reklama sklepu internetowego – Google Ads, czyli płatne słowa kluczowe
Google Ads (dawne AdWords), czyli płatny system do pozycjonowania stron na wybrane słowa i frazy kluczowe w wyszukiwarce Google. Ma ogromny wpływ na sprzedaż produktów i usług online. Jest to najstarsza i najpopularniejsza platforma do przeprowadzania kampanii marketingowych, w której płacimy za każde kliknięcie, czyli rozliczamy się w modelu CPC. Bardzo duża popularność tej formy wśród sklepów internetowych powoduje, że stawki reklamowe często niestety przekraczają próg opłacalności. Nie oznacza to jednak, że forma ta nie potrafi być opłacalna. Warunkiem jest umiejętne dobranie słów i fraz kluczowych, właściwa analiza wyników kampanii i optymalizacja stawek wybieranych słów kluczowych.
Można powiedzieć, że reklama sklepu internetowego za pomocą Google Ads to płatne pozycjonowanie. Dlaczego? Ponieważ tutaj także pracuje się na konkretnych słowach i frazach kluczowych. Aby osiągać dobre wyniki w systemie Google Ads najistotniejsze jest trafne dobranie fraz kluczowych, na które chcemy sklep pozycjonować. Do określenia tego warto użyć narzędzi zewnętrznych (np. Senuto), a następnie testować skuteczność i opłacalność tych fraz w reklamie poprzez Google Ads.
Reklama w Google Ads z perspektywy użytkownika
Jak taka reklama wygląda z perspektywy użytkownika? Załóżmy, że tym razem szuka on sposobu na wypolerowanie swojego złotego pierścionka. Wpisuje więc takie zapytanie „usuwanie rys ze złota” w wyszukiwarkę Google. Pierwsze wyniki, które otrzymuje, to właśnie reklamy, pochodzące od różnych reklamodawców (właścicieli sklepów internetowych), którzy zapłacili, aby pojawić się najwyżej na dokładnieę frazę. W którym miejscu ich reklama się pojawi, decydują ustawienia w panelu reklamowym Google Ads oraz wysokość zadeklarowanej kwoty za wyświetlenie reklamy.
Dużą zaletą reklamy w systemie Google jest fakt, że samodzielnie ustala się budżet do wykorzystania w skali dnia, tygodnia czy miesiąca. Dzięki temu można żonglować stawkami tak, aby nie „przepalić” maksymalnej kwoty wydatków zbyt szybko. Stawki za kliknięcie różnią się w zależności od branży i jej konkurencyjności. Czasem jest to 0,02 złotego, a czasami 15 złotych. Trzeba dobrze poznać ten system, aby móc realizować kampanie, które będą efektywne.
W Google Ads płacisz za kliknięcia w reklamę, jednak, aby do nich doszło, reklama musi pojawić się w wyszukaniu Google. Reklama musi być dobrze przygotowana i zgodna z wytycznymi kreatora reklamy, aby pokonała konkurencję i była klikalna przez użytkowników. Ze względu na złożoność Google Ads, wielu przedsiębiorców decyduje się na przekazanie działań w ręce ekspertów z zakresu pozycjonowania płatnych słów kluczowych.
Własna baza mailingowa
Baza mailingowa to zbiór adresów e-mail osób, które dobrowolnie pozostawiły nam do siebie kontakt, gdyż zainteresowała ich nasza działalność, oferta czy witryna.
Baza mailingowa pozwala Ci utrzymywać stały kontakt z osobami, które poprzez pozostawienie do siebie kontaktu, wyraziły zainteresowanie Twoją ofertą i treściami, jakie masz do przekazania. Dzięki cyklicznym wiadomościom informującym o aktualnych promocjach lub tym, co nowego na blogu, w serwisie czy sklepie internetowym, masz możliwość przypominania o sobie i zachęcania do aktywności. Im większa aktywność w twoim serwisie, dzięki odwiedzinom z newslettera, tym lepsze pozycje w Google i więcej użytkowników pozyskanych organicznie.
Bazie mailingowej poświęciliśmy osobny artykuł, więc jeśli jeszcze nie budujesz swojej bazy mailingowej, koniecznie przeczytaj Własna baza mailingowa – najlepszy kanał sprzedaży.
Afiliacja – reklama sklepu internetowego w zamian za prowizję
Afiliacja dla sklepu internetowego to reklama tego sklepu na różnych serwisach internetowych w zamian za prowizję od sprzedaży.
Reklamodawca, czyli właściciel sklepu internetowego, który chce zwiększać sprzedaż w zamian za prowizję od sprzedaży, może nawiązać współpracę z wydawcami i rozliczać się z nimi w modelu Cost Per Sale dzięki własnemu programowi partnerskiemu.
Grupa wydawców afiliacyjnych jest bardzo różnorodna, od małych serwisów tematycznych, poprzez blogerów, influencerów, YouTuberów i innych użytkowników social media, do dużych systemów, takich jak porównywarki cenowe, wyszukiwarki produktów, serwisy rabatowe i cashbackowe.
Na czym polega proces afiliacyjny? Przede wszystkim reklamodawca uruchamia program partnerski, do którego dołączają wydawcy. Kiedy wydawca dołączy do programu partnerskiego, a reklamodawca zaakceptuje tę współpracę, rozpoczyna się etap działania. Wydawca wybiera narzędzia (udostępniane przez sieć afiliacyjną), którymi posługuje, aby promować produktów ze sklepu internetowego reklamodawcy. Wydawca wynagradzany jest za każdą sprzedaż, która dojdzie do skutku z jego polecenia.
Afiliacja to zdecydowanie jeden z tych sposobów na reklamę sklepu internetowego, który nie niesie żadnego ryzyka, gdyż koszty są ponoszone wyłącznie wtedy, gdy dochodzi do sprzedaży w sklepie. Jednocześnie jest to współpraca, która umożliwia zarabianie każdej z zaangażowanych stron. Reklamodawca zarabia, bo sprzedaje więcej dzięki poleceniom wydawcy, wydawca zarabia prowizje za swoje polecenia, a sieć afiliacyjna również otrzymuje swoją prowizję za udostępnienie systemu afiliacyjnego wydawcom i reklamodawcom.
Narzędzia afiliacyjne stosowane w reklamie sklepu internetowego
Linki afiliacyjne
O tym narzędziu wspomnieliśmy już nieco wcześniej. Jest to jedna z najprostszych opcji, która pozwala na korzystanie z afiliacji. Czym jest taki link? To unikalny adres URL z zaszyfrowanym unikalnym ID wydawcy, przypisany do dowolnej strony, która należy do reklamodawcy. Każde kliknięcie w taki link, sprawia, że możemy z dokładnością co do jednego, określić ile odsłon wygenerował konkretny wydawca, a także ile akcji i sprzedaży można zaliczyć na jego konto. Dzięki temu reklamodawca wie, jak wysoka prowizja powinna zostać wypłacona. Linki afiliacyjne mogą być stosowane na Facebooku, Instagramie (włącznie z Insta Stories), na Youtube, na blogach, w serwisach internetowych, w mailingach, w porównywarkach cenowych, a także na portalach z kodami rabatowym.
Widgety produktowe
Są one zamiennie stosowane z banerami. Dzięki nim możemy kafelkowo ułożyć zdjęcia wybranych produktów ze sklepu online, wraz z ich ceną oraz nazwą. Co za tym idzie, użytkownik od razu widzi, czy konkretny produkt może go zainteresować oraz ma ogląd na ogólny asortyment sklepu. Oczywiście widgety również są podlinkowane poprzez linki afiliacyjne, które mierzą, skąd przychodzą klienci. Reklama sklepu internetowego przez widgety może odbywać się tylko na witrynach internetowych i w niektórych aplikacjach, ponieważ są to skrypty, które mają określone warunki zastosowania.
Banery reklamowe
Baner to kreacja graficzna, której celem jest reklama sklepu internetowego, poprzez przyciągnięcie wzroku użytkownika. Baner ma zachęcać do kliknięcia, więc bardzo dużą wagę przykłada się do jego wyglądu. Oczywiście każdy baner ma przypisany odpowiedni link afiliacyjny. Tę formę promocji, można stosować na stronach internetowych, w serwisach online oraz na blogach. Nie ma możliwości zastosowania ich w social media.
Pliki XML
Ostatnia kwestia, wykorzystywana w afiliacji, to pliki XML. Dzięki nim istnieje możliwość usystematyzowania strukturalnego wszelkich niezbędnych informacji. Właśnie dlatego są używane na tak wielu różnych płaszczyznach. Jeśli chodzi o e-commerce, to pliki XML stosowane są do przekazywania danych, między bazą e-commerce a porównywarkami cenowymi czy wyszukiwarkami produktów. Dzięki zawartym w nich informacjom, takim jak nazwa, zdjęcia, ceny, specyfikacje czy opisy, reklama sklepu internetowego może zostać przeprowadzona w odpowiedni sposób, który zachęci użytkowników do zakupu. Trzeba jednak pamiętać, że konieczna jest tutaj dbałość o poprawność takich plików.
Reklama sklepu internetowego- Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku
Facebook Ads to system do realizowania płatnych kampanii reklamowych na Facebooku, Instagramie, w Messengerze czy w Audience Network (sieci reklamowej Marka Zuckerberga). Reklamy na Facebooku mogą występować w wielu różnych formatach: zdjęcia, zestawienia grafik, karuzele produktowe, pokazy slajdów czy wideo i mogą być nastawione na osiąganie różnych celów. System reklamowy Facebooka oferuje kilkanaście różnych celów, m.in.: rozpoznawalność, zasięg, ruch w witrynie, instalacja aplikacji, aktywność, wyświetlenie filmu, pozyskanie kontaktu czy określona konwersja.
Facebook Ads ma postać managera reklam, który jest przypisany do każdego konta społecznościowego. Dzięki niemu możemy w prosty sposób — bez dodatkowych czynności czy procedur stworzyć i uruchomić swoją kampanię reklamową. Samo korzystanie z Facebook Ads nie jest dodatkowo płatne, a opłaty pobierane są jedynie za wyemitowanie reklamy. Stworzyć i opublikować reklamę możemy samodzielnie, uzupełniając kolejne pola w kreatorze reklamy managera. Warto korzystać ze wskazówek osób zawodowo zajmujących się kampaniami na Facebooku (np. Artura Jabłońskiego), a także wielu poradników zamieszczanych w sieci.
Zdecydowanym plusem Facebook Ads, jeżeli chodzi o reklamę sklepu internetowego, jest fakt, że możemy docierać do konkretnej grupy odbiorców. System reklamowy pozwala precyzyjnie konfigurować grupy docelowe. Możemy więc wyjść z przekazem do kobiet w wieku 40-50 lat, mieszkańców dużych miast lub wsi, do właścicieli małych firm, do singli, do osób w związku na odległość, do mam czy do osób zainteresowanych snowboardem. Możliwości określania odbiorców reklamy jest dużo, co bardzo ułatwia prowadzenie działań promocyjnych dla marki lub tylko wybranych produktów. Dobrze określona grupa odbiorców reklamy przełoży się na efektywne wykorzystanie naszych pieniędzy, gdyż reklama zostanie wyświetlona osobom z konkretnej grupy tematycznej. W ten sposób możemy liczyć, że wiele osób na nią zareaguje.
Facebooka zgromadził już prawie 2,5 mld użytkowników na całym świecie, a w samej Polsce jest ich już prawie 20 milionów. Najliczniejszą grupą w Polsce są osoby w wieku 25-34 lat (27,8 proc.) Taka ilość osób, która zostawia codziennie na Facebooku mnóstwo danych na własny temat, to ogrom możliwości dla marketerów. Dzięki danym, jakie zbiera Facebook, możemy bardzo dokładnie targetować reklamy i testować skuteczność różnych formatów. Analizować, które mają największy wpływ na wzrost popularność marki. Przy szerokim targecie nie musimy obawiać się, że nasza grupa docelowa zostanie szybko „wykorzystana”. Duża liczba odbiorców reklamy w połączeniu z targetowaniem to też możliwość reklamowania się lokalnie np. w konkretnej miejscowości czy w konkretnej lokalizacji.
LinkedIn – czy to dobre miejsce na reklamę sklepu internetowego?
LinkedIn w ujęciu globalnym to już ponad 645 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego 2,5 mln (polskie ustawienia językowe) w Polsce. Średnio co sekundę rejestrują się więcej niż 2 nowe osoby. 70% członków tej platformy pochodzi spoza USA. LinkedIn w swoje bazie posiada już ponad 30 mln firm, a nowych stron firmowych z dnia na dzień przybywa. LinkedIn zrzesza w jednym miejscu największa ilość profesjonalistów z całego świata. To w tej przestrzeni znajdziecie decydentów najwyższego szczebla, liderów opinii, czy absolwentów MBA. Zazwyczaj użytkownicy tej platformy posiadają wyższe wykształcenie.
System reklamowy LinkedIn jest podobny do tego oferowanego przez Facebooka. To dobra wiadomość, biorąc pod uwagę, że jeśli zapoznasz się z jednym serwisem, znacznie łatwiej będzie Ci prowadzić działania w drugim. Reklama sklepu internetowego na LinkedIn także pozwala na wybranie konkretnego celu (m.in. budowa świadomości marki, konwersje, pozyskanie kontaktu czy wysłanie wiadomości), a także formy kierowanego komunikatu. Można stosować reklamę w formie samego tekstu, grafiki, jak i wideo czy formularzy w formie ankiety.
LinkedIn to potężne narzędzie w rękach marketerów B2B. 94% z nich wykorzystuję tę platformę do dystrybucji kontentu. Choć zdawać by się mogło, że koszty prowadzenia kampanii na LinkedIn są znacznie wyższe niż w innych systemach reklamowych, to biorąc pod uwagę wysoki poziom konwersji, jest to jeden z najbardziej efektywnych kanałów marketingowych. Choć oczywiście, ze względu na specyfikę użytkowników LinkedIn, nie jest to dobry kanał dla każdej branży.
Kampania sklepu internetowego na LinkedIn musi być dobrze przemyślana i dostosowana do użytkowników tego serwisu. Liczą się tam merytoryczne, inspirujące, poradnikowe treści i wiedza ekspercka z różnych dziedzin. Jest to portal stawiający przede wszystkim na wysoką jakość publikacji. Biorąc pod uwagę profil użytkownika LinkedIn, platforma ta zdecydowanie najlepiej nadaje się do sprzedaży oprogramowań, kursów, ebooków, mentoringu czy innych produktów związanych z pracą w specyficznych branżach (np. pomocy naukowych dla psychologów szkolnych).
Biorąc pod uwagę profil użytkownika LinkedIn, serwis ten jest dobrym miejsce reklamowania m.in. kursów, ebooków, mentoringu czy produktów luksusowych.
TikTok – reklama sklepu internetowego tylko dla młodych?
Filmy na Tiktok może tworzyć każdy. To naprawdę proste dzięki wbudowanemu w Tiktok potężnemu edytorowi Video oraz pokaźnej bazie muzycznej, dzięki której użytkownicy i Twórcy mogą nagrywać filmy do swoich ulubionych piosenek. Tiktok to idealne miejsce do promocji marek odzieżowych, rozrywkowych, spożywczych i eventowych.
TikTok Ads to stosunkowo nowy sposób, jeśli chodzi o reklamę sklepu internetowego. Wszystko to za sprawą faktu, że tak naprawdę szczyt zainteresowania aplikacją, przypadł na okres kwarantanny spowodowanej koronawirusem. Wcześniej było to medium kojarzone z dziećmi i nastolatkami, dzisiaj można spotkać tam zarówno topowych polskich i zagranicznych influencerów, blogerów celebrytów, aktorów, wokalistów, jak i „zwykłych” użytkowników, którzy do tej pory z publikowaniem w Internecie nie mieli nic wspólnego. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm chce publikować swoje reklamy na TikToku.
TikTok – reklamowe formaty wideo
Tworząc formaty reklamowe na TikToka, można skorzystać z bardzo wielu opcji: pełnoekranowych filmików z dźwiękiem, ze zdjęć pojawiających się na pełnym ekranie, z wideo pojawiającego się w zakładce dla Ciebie, które umożliwia interakcję, a także z różnych efektów, filtrów czy naklejek, które firmy przekazują użytkownikom do zastosowania. Oczywiście tak samo, jak w przypadku LinkedIn, tak i TikTok jest skierowany do konkretnego odbiorcy. Reklama sklepów internetowych w tym serwisie, jest skupiona raczej wokół tematyki life style, beauty czy modowej. Rzadko można znaleźć tam reklamy narzędzi biznesowych czy ebooków branżowych, ale nie oznacza to, że wcale ich nie ma. Wraz ze wzrostem popularności TikToka, pojawiło się tam wielu twórców, którzy poruszają tematykę związaną z konkretnymi branżami, np. z psychologią (tak jak odnova.net). Warto jednak pamiętać, że na ten moment, królują tam jednak młodzi ludzie, których kontent dostosowany jest do ich grupy docelowej.
Reklama sklepu internetowego – współpraca z influencerami
Influencerzy w dzisiejszych czasach mają ogromną moc, nie tylko jeśli chodzi o wspieranie decyzji zakupowych swoich odbiorców, ale także w kwestii kreowania ich potrzeb. Współpraca z nimi to świetny sposób na reklamę dla sklepów internetowych, zarówno tych, które dopiero powstają, jak tych, które są już przez wiele lat na rynku.
Influencer marketing może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszy polega na wypłacaniu influncerowi wynagrodzenia, za ustalone działania, np. opublikowanie Insta Stories, napisanie postu na Facebooku, napisanie artykułu na bloga czy opublikowanie filmu sponsorowanego. Koszty są bardzo różne, w zależności od popularności konkretnego twórcy, jego zasięgów, wyświetleń oraz subskrypcji i aktywności jego odbiorców. Czasami jest to kilkaset złotych, jednak najczęściej takie współprace liczy się w tysiącach.
Druga opcja to współpraca barterowa, jednak na nią godzą się zwykle „mniejsi” influencerzy, którzy jeszcze nie zgromadzili dużej grupy odbiorców. Czy taka reklama sklepu internetowego się opłaca? To oczywiście zależy od wielu czynników, ale gdy trafnie uda nam się połączyć twórcę internetowego z produktami, jakie oferujemy, to korzyści będą duże dla każdej strony.
Influencer marketing to także paczki PR, które, mimo iż nie podlegają żadnej umowie (tzn. że twórca nie musi ich nigdzie pokazać), zwykle dają rewelacyjny efekt. Twórcy lubią dzielić się z odbiorcami tym, co otrzymali, lubią testować nowości, więc chętnie pokazują takie przesyłki, mimo że nikt im za to nie płaci. Najczęściej zauważalne jest to wśród influcencerów z branży beauty lub modowej na ich kanałach na Youtube, lub na Insta Stories. Przykładem marki prężnie współpracującej z influencerami jest Cocolita.pl.
Powyższy screen i liczby wyświetleń filmów, na których YouTuberki prezentują otrzymane prezenty, obrazują moc działania paczek PR. Wiele topowych polskich influencerek, otrzymuje paczki z kosmetykami, a później chętnie dzieli się tym na swoich kanałach na Youtube oraz innych social media. Ten rodzaj promocji może być wykorzystywany w różnych branżach.
Marketing szeptany, czyli stary, dobry sposób na reklamę sklepu internetowego
Głównym celem marketingu szeptanego jest robienie „szumu” wokół produktu i marki z nim powiązanej. Ta gałąź marketingu zakłada, że najważniejsze jest pokazanie produktu i wywołanie dyskusji na jego temat, która to dyskusja ma spowodować, że jej uczestnicy będą chcieli dany produkt polecać dalej. Marketing szeptany to kolejny sposób na reklamę sklepu internetowego, która polega na polecaniu produktów przez autorytety, znajomych czy generalnie sporą grupę osób w Internecie.
Marketing szeptany (ang. buzz marketing) był stosowany do reklamy sklepów już kilkaset lat temu, zanim ktokolwiek pomyślał, aby nadać mu jakąkolwiek nazwę. Co ważne, działał on tak samo dobrze trzysta lat temu, jak i teraz. Jest nadal chętnie stosowany ze względu na fakt, że jest to jeden z najbardziej naturalnych sposobów na skłonienie ludzi do zainteresowania się produktem. Buzz marketing pozwala na nie nachalne zwrócenie uwagi użytkowników Internetu na produkty i usługi, a następnie zachęcenie ich do dalszego polecania.
Marketing szeptany nie korzysta z nachalnych rozwiązań. Wręcz przeciwnie, stawia tylko na to, aby sugestie były jak najbardziej subtelne i pozwały użytkownikowi na myślenie, że wcale jego zakup nie jest spowodowany przez reklamę, a przez rekomendację osoby, której ufa. W dużym skrócie buzz marketing to zarabianie przez polecanie! Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o tym, w jaki sposób go poprowadzić, zapraszamy Cię do przeczytania naszego artykułu, który dokładnie opisuje ten temat: https://webepartners.pl/blog/skuteczny-marketing-szeptany/
Reklama sklepu internetowego – outdoor
Reklama sklepu internetowego, może występować także w modelu tradycyjnym. Wykorzystywanie billboardów, reklam telewizyjnych czy radiowych, jest powszechnym zabiegiem. Nic w tym dziwnego, ponieważ pomimo powszechności internetu, ludzie nadal spędzają mnóstwo czasu offline w komunikacji miejskiej, w samochodach, na spacerach, a także nadal spędzają czas przed telewizorem. Dobra komunikacja offline może skutecznie przyciągnąć odbiorców do internetu.
Billboard Moliera 2
Moliera 2 to sklep internetowy oferujący bardzo dużo produktów luksusowych, o wysokich cenach. Ważne jest, że ich kampanie outdoorowe są prowadzone w sposób spójny, często humorystyczny, który rzeczywiście przyciąga wzrok potencjalnych klientów.
Decydując się na reklamę sklepu internetowego w schemacie tradycyjnej reklamy zewnętrznej lub w telewizji, musisz mieć przede wszystkim dobry pomysł. Tylko ciekawy billboard, intrygujący plakat, czy filmowa reklama telewizyjna mogą sprawić, że w gąszczu wielu innych reklam, to właśnie Twoja przyciągnie wzrok i uwagę kupujących. Należy także nastawić się na duże koszty pokrywane zazwyczaj z góry, przed realizacją kampanii. Za jeden billboard wolnostojący o wymiarach 2m x 2m trzeba zapłacić nawet kilka tysięcy złotych, w zależności od jego umiejscowienia. Za spot reklamowy, wyemitowany na TVP, w przerwie popularnego serialu to już kilkadziesiąt tysięcy złotych. Nie jest to forma reklamy rekomendowana małym sklepom internetowym, a duże sklepy również powinny dokładnie przekalkulować potencjalne zyski z takich działań.
Jak więc widzisz reklama sklepu internetowego może odbywać się wielopoziomowo. Daje to możliwość systematycznego zwiększania sprzedaży. Nie czekaj, znajdź odpowiedni sposób i ciesz się zyskami, jakich do tej pory nie udało Ci się wygenerować!