Jak zarabiać na blogu? 5 kroków do monetyzacji pasji
Data aktualizacji: 18.07.2023
Jak zarabiać na blogu?
Istnieje wiele możliwości, które pozwalają uczynić z blogowania sposób na zarabianie. Jeśli chcesz prowadzić blog, a tworzenie treści to jednocześnie Twoja pasja, świetnie trafiłeś. Poznaj 5 kroków do monetyzacji swojej pasji.
Blogowanie to jeden ze sposobów na zarabianie na pisaniu. Największym atutem takiego sposobu zarabiania jest fakt, że autorzy blogów nie potrzebują biura, sami ustalają gdzie, kiedy i jak długo pracują oraz z kim współpracują. To największe przywileje bycia freelancerem.
Ale taki stan rzeczy nie przychodzi z dnia na dzień. Wymaga zaangażowania, systematyczności i uporu w dążeniu do celu.
Temat zarabiania na pisaniu szeroko przeanalizowaliśmy w artykule: Jak zarabiać w domu na pisaniu? Analizujemy najlepsze możliwości. Dzisiaj skupiamy się na blogowaniu i możliwościach, jakie przynosi.
Jak zarabiać na blogu? Zacznijmy od definicji!
Wiele osób nazywa blogi internetowymi pamiętnikami. Rzeczywiście, początek ich powstania związany był właśnie z przelewaniem swoich emocji, uczuć czy doświadczeń na karty blogowe zamiast tradycyjnie na papier.
Blog to rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, zazwyczaj uporządkowane chronologicznie, wpisy. Blogi pozwalają zazwyczaj na archiwizację oraz kategoryzację i tagowanie wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego. Ogół blogów, traktowany jako medium komunikacyjne, nazywany jest blogosferą.
Natomiast dziś wykorzystanie takich witryn jest znacznie szersze. Blogowanie stało się zawodem, a blog miejscem zarabiania pieniędzy. Nastąpiła ogromna profesjonalizacja medium, jakim jest blog. Dzisiaj swoje blogi prowadzą nie tylko freelancerzy, ale również największe firmy i koncerny medialne.
Blogi w dużej mierze zajęły miejsce tradycyjnych mediów w edukacji i przekazywaniu informacji. Stały się platformą, na której można swobodnie zaprezentować swoje stanowisko. Zwłaszcza że publikacja postu w Internecie zajmuje dużo mniej czasu, niż przygotowanie artykułu eksperckiego dla tradycyjnej prasy.
Wpis blogowy a artykuł prasowy
Oczywiście, nie jest tak, że w Internecie treści nie są sprawdzane, przez co tracą swoją rzetelność. Wręcz przeciwnie.
Profesjonalne treści są redagowane i sprawdzane dokładnie tak samo, jak w przypadku czasopism czy tygodników, jednak mają podstawową zaletę. Skraca się czas poświęcany na składanie i wydruk pisma. Oprócz tego WordPress, czy jakakolwiek inna witryna blogowa, umożliwia ciągłe aktualizowanie treści.
W przypadku gazety nie da się nic dopisać do artykułu, co w przypadku bloga jest bardzo proste. Dla wielu twórców jest to niezwykle ważne. Dlaczego?
Np. jeśli tematem bloga jest księgowość, konieczne jest ciągłe aktualizowanie wpisów, ponieważ prawo podatkowe bardzo często ulega zmianie. To właśnie sprawia, że popularność blogowych wpisów stale rośnie.
Poza tym, na własnym blogu można publikować posty o dowolnej długości. Ekspertów i pasjonatów nie ogranicza tu czas antenowy ani liczba znaków, jaką powinien mieć artykuł prasowy.
Oczywiście należy wspomnieć, że mimo profesjonalizacji blogów, pisanie bloga nadal można traktować czysto hobbystycznie. W sieci swoje przestrzenie prowadzi wiele osób, które nie stosują się do żadnych zasad, sprawiających, że blog jest bardziej zaawansowany technologicznie lub lepiej widoczny w wyszukiwarce.
Twórcy Ci dzielą się po prostu swoimi przemyśleniami czy zainteresowaniami. Nie ma w tym nic złego, jednak jeżeli zależy Ci, żeby zarabiać na blogu, musisz wiedzieć, że to nie wystarczy.
Obecnie w sieci mnóstwo jest różnych blogów, a użytkownicy czy marki, z którymi chciałbyś współpracować, stawiają raczej na te profesjonalne witryny.
Jak zarabiać na blogu – zostań wydawcą jak najszybciej!
Sposobów zarabiania na blogu jest dużo. Większość z nich wymaga jednak posiadana dużych zasięgów i sprecyzowanej grupy odbiorców.
Największym atutem zarabiania na blogu dzięki afiliacji jest fakt, że na afiliacji można zacząć zarabiać na każdym etapie rozwijania bloga. Nie trzeba dokonywać żadnych skomplikowanych formalności i podpisywać umów, aby szybko zacząć współpracować z wybranymi reklamodawcami.
Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej jako wydawca, następnie dołączyć do wybranych przez siebie programów akceptując warunki wynagradzania i można zacząć działać!
Ogromną zaletą afiliacji jest fakt, że to bloger decyduje, do jakich programów partnerskich dołącza. Kluczem sukcesu zarabiania na programach partnerskich są odpowiednio dobrane programy partnerskie (programy afiliacyjne).
Dołączając do programów korespondujących z tematyką bloga, pozostajesz wiarygodny w oczach swoich odbiorców i zwiększasz swoje szanse na sukces. Tak więc trafne dobranie programów jest kluczowe, aby współpraca afiliacyjna przynosiła wymierna korzyści.
W dalszej części wpisu analizujemy dokładnie jak maksymalizować przychodu z afiliacji. Zanim jednak do tego przejdziemy, przedstawiamy blogerów, którym m.in. afiliacja pomogła przekształcić bloga w dochodowy biznes.
Blog – sposób na początek biznesu online, czyli od blogera do milionera
Pierwsi zawodowi blogerzy mogą pochwalić się już wieloletnim doświadczeniem. Wielu z najwytrwalszych blogerów, którzy systematycznie realizowali założoną strategię, przekształciło swoje blogi w marki osobiste i świetnie prosperujące biznesy online.
Dziś zarabianie na blogu jest sprawą oczywistą, ale to oni jako pierwsi pokazali takie możliwości i wytyczali najbardziej efektywne sposoby monetyzacji twórczości blogowej.
Przykłady bloga, na którym można zacząć zarabiać
Michał Szafrański specjalizuje się w tematyce finansowej i od 2013 r. utrzymuję się wyłącznie z blogowania. Zanim został blogerem, pracował jako dziennikarz, współpracował m.in. z takimi wydawnictwami jak Computerworld czy Gazeta Wyborcza.
Jego blog Jak oszczędzać pieniądze od początku prowadzony był z największą starannością i profesjonalizmem. W 2013 roku zdobył tytuł „Najbardziej inspirującego bloga” oraz „Społecznie odpowiedzialnego blogera” w 2014 roku. W następnych latach spływały do niego kolejne nagrody i wyróżnienia.
Za jego największy sukces można uznać fakt, iż został ojcem polskiego selfpublishingu. Jako pierwszy bloger wydał i samodzielnie rozdystrybuował swoją książkę „Finansowy Ninja”, dzięki czemu jego przychody roczne są liczone w milionach.
W lipcu 2022 roku Michał Szafrański zapowiedział, że przechodzi na „blogową emeryturę”, a uwolniony czas zamierza przeznaczyć na rozwój Klanu finansowych ninja.
Blog internetowy i sklep internetowy – 2 w 1?
Tamara Gonzales w 2020 roku, zdecydowała się na zmianę o 180 stopni i przekształciła bloga „Macademian Girl” w stronę TamaraGonzalezPerea.com w całości poświęconą artykułom z zakresu rozwoju osobistego, pracy nad świadomością i ciałem, rozwoju relacji interpersonalnych, ekologii, kulturze, modzie i urodzie w ujęciu „slow fashion” oraz „slow beauty”.
Na swojej nowej stronie przybliża również sylwetki różnych ciekawych ludzi, którzy właśnie tymi dyscyplinami na co dzień się zajmują. Jednym słowem wszystkiego, co w XXI wieku stanowi kluczowy składnik tego co nazywamy „bycia świadomym człowiekiem” i świadomym mieszkańcem tej wspaniałej planety.
Autorka bloga zarabia pieniądze także dzięki sprzedaży produktów z jej sklepu internetowego, w którym oferuje etniczne ubrania i akcesoria spójne z tematem bloga.
Zarabianie na blogu na sprzedaży kursów online
Aleksandra Budzyńska swoje kilkuletnie doświadczenie w szkoleniu firm wykorzystała podczas tworzenia własnej marki Pani Swojego Czasu. Punktem wyjścia był blog, dzięki któremu Ola zaczynała sprzedaż autorskich produktów papierniczych, kursów online i ebooków. Dzisiaj to prężnie działająca firma, która zatrudnia kilkanaście osób i cały czas się rozwija. Oprócz sklepu internetowego Ola prowadzi Klub Pań Swojego Czasu (wyłącznie w Internecie) oraz stworzyła Przestrzeń Pani Swojego Czasu, czyli miejsce spotkań w świecie realnym.
Jak zarabiać na blogu – pierwsze przychody młodego blogera
Afiliacja i programy afiliacyjne – podstawa zarabiania dużych i małych blogów
Jedną z podstawowych form zarabiania na blogu jest afiliacja. Na czym polega ten proces?
Reklamodawca (czyli sklep internetowy) otwiera program partnerski, do którego mogą dołączyć różni wydawcy, czyli m.in. blogerzy. Twórcy na swoich powierzchniach online (blogach, a także w social media) rekomendują produkty z programów partnerskich, poprzez różne narzędzia (np. linki afiliacyjne, banery czy widgety). Gdy dochodzi do sprzedaży z takiej rekomendacji, wydawca zarabia prowizję od tej transakcji.
Bardzo istotne jest, że aby rozpocząć działania afiliacyjne nie musisz mieć ogromnej liczby czytelników. Wystarczy kilka osób, które zainteresują się Twoimi rekomendacjami. Co prawda w takiej sytuacji nie wygenerujesz przychodu, dzięki któremu się utrzymasz, ale zyskasz dodatkowe pieniądze, np. na rozwój bloga.
Blog tematyczny – jak dobierać programy partnerskie (na przykładzie)
Kluczem do sukcesu wydawców w afiliacji są odpowiednio dobrane programy afiliacyjne. Dzięki temu, że wydawca dołączy do programów korespondujących z tematyką, jaką porusza na swoich kanałach komunikacyjnych, będzie wiarygodny w oczach swoich odbiorców. Jest to więc podstawowa rzecz, o jaką należy zadbać na początku współpracy afiliacyjnej, aby osiągać z niej korzyści.
Jeśli prowadzisz blog kulinarny i publikujesz treści np. na temat gotowania i przyrządzania posiłków, to w kręgu Twojego zainteresowania powinny być programy afiliacyjne, które umożliwiają promowanie produktów i usług właśnie powiązanych z tymi tematami:
- wyposażenie kuchni,
- duże i małe AGD,
- pojemniki do przechowywania produktów i posiłków,
- sztućce i narzędzia kuchenne,
- produkty spożywcze itp.
Jednak kulinaria to pojęcie bardzo szerokie i bardzo często zdarza się, że jesteśmy specjalistami w konkretnej kategorii gotowania, np. piszemy na temat kuchni wegetariańskiej. W takim przypadku programy afiliacyjne, w jakich uczestniczymy, powinny dawać możliwość polecania produktów, na których znamy się najlepiej, czyli:
- produktów i przepisów wegetariańskich,
- naturalnych i ekologicznych rozwiązań do kuchni,
- produkty w duchu „slow life” itp.
Natomiast jeśli jesteś ekspertem w dziedzinie parzenia herbaty, to programy partnerskie, do których dołączasz, powinny mieć w ofercie:
- herbaty,
- czajniki i czajniczki,
- podgrzewacze,
- zaparzacze,
- poradniki kulinarne,
- przewodniki po krajach, gdzie zbiera i produkuje się herbatę.
Jak zarabiać na blogu – link afiliacyjny to podstawa
Link afiliacyjny to najprostsze narzędzie afiliacyjne. To unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy, który przetworzony w systemie afiliacyjnym, staje się linkiem afiliacyjnym, gdzie zaszyfrowany zostaje unikalne ID wydawcy.
Dzięki linkom afiliacyjnym na konto wydawcy (blogera) zostaje zliczone:
- każde kliknięcie linku i przejście na stronę reklamodawcy
- akcje/sprzedaże, które dochodzą do skutku z kliknięcia linku
- prowizje od tych akcji/sprzedaży
Zarabianie na programach partnerskich jest dalekie od nachalnego zachwalania produktu. Wkładasz swój czas w rozwój bloga, a także kanału w social media, budujesz zaangażowanie czytelników i zachęcasz ich do sprawdzenia polecanego produktu. Podajesz na tacy namiary na produkty, którymi odbiorca bloga jest zainteresowany. Dzięki przydatnemu poleceniu sam zarabiasz prowizję od każdej sprzedaży.
Tu nie ma miejsca na nachalną reklamę, która mija się z zainteresowaniami czytelników. Sam wybierasz, co chcesz promować, kiedy i w jaki sposób to robić.
Jak już wspominaliśmy, kluczem do sukcesu jest trafne dopasowanie ofertę reklamodawcy do tematyki wpisu na blogu. Jest na to naprawdę wiele sposobów. Poniżej przedstawimy Ci kilka najpopularniejszych, do których możesz dołączyć linki afiliacyjne i zarabiać!
Linki afiliacyjne w zestawieniach TOP
Jeżeli prowadzisz bloga o książkach, taka lista to dla Ciebie żadna nowość. Jednak jeżeli zajmujesz się innym tematem, również warto polecać literaturę! Stwórz listę książek związanych z tematyką Twojego serwisu i polecaj je innym! Blogerka Klaudyna Maciąg opublikowała ranking 100 najlepszych książek biznesowych, to aż sto pozycji, pod które można podpiąć linki afiliacyjne! I to w jednym wpisie!
Przykład: 100 najlepszych książek biznesowych – Klaudyna Maciąg
Linki afiliacyjne w poradnikach
Blogerzy bardzo często ułatwiają życie swoim czytelnikom, przekazując własne doświadczenia. Miękko o kompetencjach, czyli blogerka Katarzyna Płuska na co dzień zajmuje się bardziej biznesową stroną blogowania i pomaga rozwiązywać problemy przedsiębiorców. Do wpisów takich jak poniższy, z powodzeniem można dodać linki afiliacyjne prowadzące do różnych książek, narzędzi czy serwisów, które ułatwią organizację czasu.
Przykład: Prokrastynacja – jak nie odkładać zadań na później? 12 skutecznych wskazówek – Katarzyna Płuska
Linki afiliacyjne w instrukcjach DYI – zrób to sam
Czyli jak samemu zrobić… wszystko! Ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Instrukcje/tutoriale na blogu często pokazują, jak krok po kroku wykonać coś samodzielnie. Pełne są tanich rozwiązań i kreatywnych zamienników. Tematyka może być różna, np. jak odnowić stare schody, jak zrobić tło do fotografii, jak ciekawie zapakować prezent. Jeżeli interesujesz się rękodziełem i lubisz robić „coś z niczego” z pewnością inspiracją będzie Hania z bloga Haart. Pokazując efekty swojej kreatywnej pracy, jak w przypadku lustra z patyków, umieszcza linki do produktów, z których korzysta, co znacznie ułatwi zadanie czytelnikom, którzy zainspirują się jej twórczością.
Przykład: Lustro słońce z patyków – Haart Blog
Linki afiliacyjne w recenzjach produktów
Temat wprost idealny pod afiliację! Na bloga trafią osoby zainteresowane konkretnymi produktami, więc podanie linku do sklepu ułatwi im podjęcie decyzji o zakupie. Tak jak w przypadku recenzji jednego produktu, możesz zrecenzować i porównać kilka podobnych. Takie wpisy nie należą do rzadkości i korzysta z nich, między innymi, Kosmeologika, wykorzystując zbliżone do siebie produkty. Warto pamiętać, aby pod każdy z nich podpiąć link afiliacyjny!
Przykład: Trzy drogeryjne sera z peptydami miorelaksacyjnymi: recenzja porównawcza – Kosmeologika
Linki afiliacyjne w zakładkach „Polecane”
Zestawienie rzeczy, które pragniesz polecić swoim czytelnikom (książki, kursy, kosmetyki…). Takie listy ułatwiają sprecyzowanie planów zakupowych. Pan Grono to kolejny w naszym zestawieniu bloger zajmujący się modą męską. Na swoim blogu ma specjalną zakładkę, gdzie informuje o najlepszych promocjach, przedstawia najciekawsze rozwiązania modowe, wspomina o wyprzedażach i końcówkach kolekcji. Czytelnicy mogą od razu przejść do sklepu i skorzystać z jego porady, dzięki obecności linków afiliacyjnych.
Przykład: Polecane – Pan Grono
Powyższe przykłady nie pokazują wszystkich możliwości wykorzystania linków afiliacyjnych na blogu, ale mogą być wskazówką dla tych najbardziej kreatywnych twórców internetowych. Pamiętaj, że zgodnie z rekomendacjami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, musisz jasno i czytelnie oznaczać posty i wpisy, w których polecasz produkty w ramach programu afiliacyjnego
Jak zacząć, aby móc zarabiać na blogu?
Prowadzenie bloga może stać się pracą pełnoetatową, wstępem do zbudowania własnej marki osobistej, prężnie działającej firmy lub sposobem na niewielki, ale systematycznie osiągany dochód pasywny. Niezależnie od tego, czy planujesz blogowanie jako zajęcie dorywcze, czy sposób na zarabianie, Twój blog może stać się platformą, która skupia pasjonatów lub specjalistów w danej dziedzinie. Aby to osiągnąć, zaistnieć w Internecie i trafić do grona odbiorców przed Tobą 5 warunków do spełnienia.
1. Jak zarabiać na blogu – znajdź swój temat, nazwę i domenę
Jeśli posiadasz tak zwaną lekkość pisania, lubisz pisać i wiesz, o czym chcesz tworzyć bloga, to świetnie. Pomysł na bloga jest kluczowy w osiągnięciu sukcesu.
Tworząc stronę bloga, musisz myśleć o nim jak o miejscu, w którym podzielisz się swoimi pasjami, tym, co Cię zajmuje, na czym się znasz lub tym, co chcesz rozwijać w swoim życiu. To da Ci gwarancję, że nie stracisz motywacji do pisania, autentyczności i pomysłów na tematy artykułów.
Nie martw się także, jeśli Twoja pasja jest niszowa. Tematy niecodzienne są w cenie, ponieważ w sieci pojawia się mnóstwo treści, przez które coraz trudniej przebić się z własnymi. Wiele blogów jest do siebie w jakiś sposób podobnych, dlatego tematy niszowe i mniej oczywiste wzbudzają coraz większe zainteresowanie.
Jednym z przykładów niszowych tematów, które teraz stały się bardzo popularne, jest bullet journal. Moda ta przyszła do Polski z USA kilka lat temu. Na początku, tworzeniem kreatywnych planerów zajmował się tylko niewielki odsetek blogerów. Dziś wpisując „bullet journal” w Google, znajdziesz wiele wpisów na blogach, filmików i stron dedykowanych temu tematowi.
Gdy wiesz już, jaka będzie treść bloga, wystarczy nadać mu nazwę i wykupić odpowiednią domenę dla bloga. Domena bloga (czyli adres strony w Internecie) identyfikuje blog, dlatego dobrze jest poświęcić trochę czasu na jej wybór. Najczęściej domena jest jednocześnie tytułem Twojego bloga. Zadbaj, żeby była ona łatwa do zapamiętania i zapisania, oryginalna i kojarzyła się z poruszaną przez Ciebie tematyką.
2. Jak zarabiać na blogu – przygotuj odpowiednio stronę www
Kolejna kwestia to przygotowanie strony na bloga. Kiedy historia blogosfery zaczynała się, wystarczyło założyć bloga na jednej z popularnych witryn, np. blogspot.com czy onet.pl.
Dziś użytkownicy oczekują czegoś więcej. Oprócz samej estetyki strony zwracają uwagę na szybkość jej działania, na czas ładowania obrazów, intuicyjność i dobrą nawigację na stronie. Bardzo istotna jest również możliwość łatwego pozycjonowania bloga w Google i tworzenie wpisów zgodnie z wytycznymi SEO.
Są to kluczowe aspekty jeśli chcemy, aby blog mógł być rozwijany przez kolejne lata i przenosił nam korzyści finansowe. Dlatego warto używać platform dedykowanych to tworzenia blogów.
Jak założyć bloga WordPress?
Najpopularniejszym sposobem na blogowanie jest stworzenie bloga WordPress. Jest to bardzo prosty w obsłudze CMS, który pozwala stworzyć witrynę od zera samodzielnie lub skorzystać z gotowych szablonów. Odpowiedź na pytanie jak założyć bloga WordPress, znajdziesz w poniższych wpisach.
- Jak założyć bloga na WordPressie? Sprawdź, ile to kosztuje
- Jak zainstalować bloga WordPressa? Poradnik krok po kroku
Jeżeli chcesz dopasować bloga w 100% do własnych oczekiwań, możesz skorzystać z pomocy programisty, który stworzy witrynę idealnie odzwierciedlającą Twoje potrzeby.
Nie masz na to funduszy? Nic straconego!
Możesz spróbować zrobić to samodzielnie, dzięki takim wtyczkom jak Divi, która pozwala na wybranie jakiegoś szablonu, a później samodzielne układanie kafelków tak, jak Ci się podoba.
Trzecia opcja to wybranie gotowego szablonu bloga WordPress, który można nabyć za niewielką kwotę np. w serwisie https://themeforest.net.
Zasady tworzenia dobrej witryny
Istnieje kilka kluczowych zasad, o których musisz pamiętać, tworząc swoją witrynę.
1. Estetyka strony internetowej
Nie ma oczywiście żadnych wytycznych, jeśli chodzi o kolory, rozkład czy rodzaj zastosowanych zdjęć, ale chodzi o to, aby witryna była w tym wszystkim spójna. To jak wygląda strona, przyciąga wiele osób do jej eksplorowania, dlatego warto o to zadbać. Dobrym pomysłem jest także wybór koloru przewodniego, który po pewnym czasie będzie kojarzył się użytkownikom właśnie z Twoim blogiem.
2. Dynamiczne działanie to podstawa
Strona musi szybko się ładować, zarówno jeśli chodzi o główną jej część, jak i o wszystkie podstrony. To bardzo ważne, ponieważ w dzisiejszych czasach, kiedy to ludzie wszystko dostają ekspresowo, nie są gotowi czekać. Jeśli Twoja strona nie otworzy się szybko, przejdą do innej.
3. Dostosowanie do mobile
Obecnie z Internetu korzysta 4,5 miliarda osób na całym świecie, a ponad połowa z tego (50,1%) używa w tym celu telefonów. Jeszcze do niedawna ruch pochodzący z komputerów był większy niż ten ze smartfonów, ale jak widać, wszystko się zmienia. Tendencja, jeśli chodzi o surfowanie poprzez mobile, jest rosnąca, więc niebawem może okazać się, że znacząca większość ludzi będzie korzystać z Internetu przez telefon, a nie laptop.
Pamiętaj o tym, tworząc witrynę. Musi ona wyglądać tak samo dobrze i działać tak samo szybko, zarówno na desktopie, jak i na smartfonie.
4. Struktura informacji
Kategorie, podkategorie, osobne podstrony to świetny sposób na pogrupowanie treści. Dzięki temu użytkownikom znacznie łatwiej będzie odnaleźć to, czego szukają.
Na kategorie i podkategorie warto dzielić wpisy, które tworzysz. Jeżeli np. blog jest o kosmetykach, dobrze jest zrobić osobną kategorię na pielęgnację, a w tym podkategorie, np. pielęgnacja twarzy, ciała, dłoni i stóp. Osobną kategorię natomiast należy zrobić na makijaż, a w tym podkategorie, m.in. wieczorowy, codzienny, kolorowy. Na takim blogu warto także zrobić osobne podstrony, np. o mnie, współpraca czy kontakt.
Konieczne jest także bardzo konkretne tytułowanie i tagowanie postów. Tylko w ten sposób osoby wpisujące zagadnienie w „lupkę” będą mogły znaleźć interesujące je wpisy. Pamiętaj, że użytkownicy najczęściej posługują się krótkimi frazami, np. „krem nawilżający” albo „jak oczyszczać twarz”, więc warto dbać o konkretne formułowanie tytułów.
5. Różnorodność form contentu
Bardzo ważne jest także, aby wpisy były urozmaicone. Sam tekst może sprawić, że użytkownik nie będzie umiał skupić się na nim, a tym bardziej nie zapamięta najistotniejszych informacji. Dobrym rozwiązaniem jest przeplatanie tekstu zdjęciami, infografikami czy filmikami.
Jeżeli nie potrafisz lub nie chcesz robić własnych zdjęć, możesz je pobrać z serwisów oferujących darmowe zdjęcia i grafiki, np. z pixabay.com. Infografiki z kolei szybko wykonasz na szablonach dostępnych na canva.com. Jeśli chcesz poznać więcej narzędzi, które pomogą Ci w prowadzeniu bloga, koniecznie przeczytaj: Jak pisać bloga? Content is a king, ale…
3. Jak zarabiać na blogu – analizuj i mierz efekty i myśl przyszłościowo
Jeśli zastanawiasz się jak zarabiać na blogu, musisz pamiętać o jednym – potrzeba na to trochę czasu. Miej na uwadze, że zarabianie na blogu zaczyna się dopiero wtedy, kiedy gromadzisz społeczność. Wiele osób nie wie jednak kiedy może zastanowić się nad proponowaniem współpracy markom, ponieważ nie zna statystyk swojej witryny. Już na początku musisz pamiętać o podpięciu narzędzi mierzących efekty.
Zaimplementuj Google Analytics
Zacznijmy więc od podstawowego, darmowego narzędzia, którym jest Google Analytics. Jest to najpopularniejsze narzędzie dla wszystkich witryn, dzięki któremu można sprawdzić ruch na stronie, przepływ użytkowników, demografię, a także popularność konkretnych wpisów. To oczywiście nie wszystko. GA pozwala także dowiedzieć się czegoś na temat współczynnika odrzuceń, konwersji czy użycia strony na mobile.
Monitoruj pozycje dzięki Senuto
Warto także zdecydować się na jedno z narzędzi monitorujących pozycje konkretnych wpisów. Nawet jeżeli bloga tworzysz dla siebie, ale chodzi Ci po głowie, aby na nim zarabiać w przyszłości, musisz zadbać o pozycjonowanie Twojej strony w Google, czyli o SEO. Marki, z którymi będziesz współpracować, z pewnością będą zwracać uwagę na to, na jakich pozycjach znajduje się Twój blog podczas wyszukiwania fraz tematycznych, związanych z Twoją branżą.
Z kolei w przypadku zarabiania poprzez afiliację liczy się ilość użytkowników, którzy klikają w Twoje linki afiliacyjne i poprzez nie kupują. Zatem, żeby przez nie dokonać zakupu, muszą je znaleźć, czyli natknąć się na Twoje wpisy. Aby zwiększyć popularność bloga i przyciągnąć większy ruch użytkowników, zadbaj o to, aby zwiększyć widoczność swojej strony na powiązane z tematem bloga frazy kluczowe.
Programów do monitorowania pozycji jest mnóstwo. Najpopularniejsze to m.in. SeoStation i Senuto. Oba można przetestować za darmo.
Zainstaluj Pixel Facebooka
Jeżeli oprócz prowadzenia bloga, masz też profil na Facebooku czy Instagramie, co w dzisiejszych czasach jest właściwie niezbędne, warto podczas tworzenia witryny zainstalować Pixel Facebooka. Jest to narzędzie, które pozwoli Ci w przyszłości kierować reklamy do osób, które były już na Twojej witrynie. Zainstalowanie Pixela nie wiąże się z żadnymi stałymi kosztami, dlatego nawet jeśli w przyszłości nie wykorzystasz tych możliwości, nie odbije się to na Twoim portfelu.
4. Jak zarabiać na blogu – stwórz kalendarz wydawniczy
Kalendarz wydawniczy zmusi Cię do systematyczności i pozwoli w porządkowaniu treści na blogu. Warto zaplanować publikacje artykułów z wyprzedzeniem miesięcznym, a nawet kwartalnym czy rocznym. W kalendarzu takim powinny znaleźć się:
- tytuł wpisu
- słowa kluczowe i powiązane z tematem bloga frazy
- ilość zapytań w Google o wybrane słowa kluczowe
- długość tekstu
- data przygotowania
- data publikacji
- źródło grafik (dostępne z sieci czy stworzone własnoręcznie)
- działania reklamowe związane z wpisem (np. dodanie linku afiliacyjnego, widgeta produktowego, zdjęć opisywanych produktów)
- działania w social media (np. post na Facebooku, Instagramie, LinkedIn)
W przypadku blogów firmowych prawdopodobnie generowaniem contentu będzie zajmowało się kilka osób lub zatrudnieni zewnętrzni copywriterzy. Nie zapomnij wówczas uwzględnić w kalendarzu, kto odpowiedzialny będzie za przygotowanie treści, kto za grafiki a kto zajmie się publikacją na blogu i odpowiednim opisem pod SEO.
5. Jak zarabiać na blogu – publikuj regularnie
Pamiętaj, że regularne wstawianie wpisów i informowanie o nich użytkowników przez inne kanały komunikacji jest niezwykle ważne. Stały kalendarz publikacji, np. w poniedziałki i w piątki czy w weekend, sprawia, że użytkownicy przyzwyczajają się kiedy warto do Ciebie zajrzeć i wchodzi im to niejako w nawyk.
Jeżeli na dłuższy czas opuścisz swoją internetową przestrzeń, możesz stracić wielu swoich odbiorców, którzy zwyczajnie o Tobie zapomną.
Pamiętaj także, że wpisy to nie wszystko. Warto często odzywać się do swoich czytelników, np. poprzez InstaStories czy inne kanały komunikacyjne. To świetny sposób na zbudowanie relacji z użytkownikami niezależnie czy prowadzisz firmę i poprzez bloga chcesz zwiększać sprzedaż, czy też blog to miejsce Twojej pracy.
Jak zarabiać na blogu? Z pewnością zacząć musisz od budowania swoje grono odbiorców poprzez systematyczne, ciekawe wpisy.
Jak zarabiać na blogu – stwórz własne produkty
To już nie nowość, bo trend, w którym blogerzy decydują się na założenie bloga, a potem sprzedają tam własne produkty. Szczególną popularnością cieszą się produkty cyfrowe:
- ebooki
- kursy online i szkolenia
- webinary
Dzieje się głównie ze względu na fakt, że jak grzyby po deszczu wyrastają narzędzia i platformy do tworzenia właśnie takich produktów cyfrowych. Okazuje się, że nie jest to trudne, tym bardziej że istnieje wiele kursów uczących, jak tworzyć kursy czy ebooki ????
Wszystkie blogi zarabiają także na…
To kolejna opcja zarabiania na blogu. Im większą społeczność zgromadzisz na blogu, tym większą masz szansę na samodzielną współpracę z markami. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby działania te były prowadzone równolegle z afiliacją. Pamiętaj jednak, że aby współpracować z markami samodzielnie, musisz zgromadzić dużą społeczność czytelników, którzy nie tylko czytają, ale i aktywnie reagują na Twoje publikacje.
- Sklep internetowy
Wiele osób zastanawia się nie tylko, jak zarabia bloger, ale także czy można połączyć prowadzenie bloga z innymi źródłami dochodu w Internecie. Oczywiście, że tak! Blog to tylko jeden z kanałów komunikacji, dzięki któremu możesz generować przychód. Równocześnie z prowadzeniem bloga zagospodarować można: YouTube, Facebook, Instagram. Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż własnych lub cudzych produktów, integralną częścią bloga może stać się sklep internetowy.
- Artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane na blogu to najstarsza i najbardziej znana forma zarabiania na blogu. O tym, ile zarabiają blogerzy i influencerzy na sponsorowanej współpracy z dużymi markami krążą niemal legendy.
Możliwości zarabiania na blogu i dzięki blogowi jest dużo. Jeśli interesują Cię inne sposoby monetyzowania twórczości online, to koniecznie przeczytaj Zarabianie na blogu – analizujemy możliwości.
Blog firmowy – najlepsza wizytówka firmy i sposób pozyskania klienta
Kiedyś blogi zakładały wyłącznie osoby prywatne, które wykorzystywały tę przestrzeń do dzielenia się swoimi doświadczeniami, opiniami, emocjami i chronologicznego zapisywania najważniejszych życiowych wydarzeń.
Dziś blogi nadal użytkowane są jako przestrzeń prywatna, chociaż coraz częściej są to raczej tematyczne serwisy, skupione wokół jednego lub kilku wątków.
Możemy wyróżnić np. blogi dotyczące mody, urody, oszczędzania, DIY, gotowania, motoryzacji, marketingu czy blogi literackie, ekologiczne, o życiu w duchu „slow life” itd.
O mocy blogowania bardzo szybko przekonały się firmy i marki internetowe, dlatego blog firmowy to dzisiaj już absolutne „must have”. Większość świadomych firm, którym zależy na promocji i dobrym wizerunku w Internecie, posiada firmowego bloga. Dzięki blogowaniu marka może budować wizerunek eksperta w swojej branży i jednocześnie realnie wpływać na wzrost organicznego ruchu przychodzącego.
73% klientów twierdzi, że treść bloga wpływa na ich decyzje zakupowe i nie tylko.
Dzięki dostarczaniu czytelnikom merytorycznych treści i dzieleniu się wiedzą, można zostać liderem w swojej branży. Dobre treści sprawiają, że marka staje się zaufanym autorytetem.
Systematycznie publikowane, wartościowe treści na blogu wzmacniają pozycję w Google. Ludzie poszukujący określonych informacji wpisują w wyszukiwarkę frazy kluczowe i analizują to, co wyszukiwarka Google im podpowiada. Dzięki treściom na blogu częściej trafiają właśnie tam, gdzie znajdują się informacje, których szukają.
Aby tak się działo, trzeba jednak pisać zgodnie ze sztuką pozycjonowania, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization). Jeśli chcesz wiedzieć więcej, koniecznie przeczytaj SEO w 7 krokach, czyli jak zwiększać zasięgi.
Jak zarabiać na blogu – podsumowanie
Podsumujmy więc, co należy zrobić, aby z blogowania uczynić swoje źródło dochodu.
-
W pierwszej kolejności musisz zastanowić się, jaka będzie treść bloga i czym będzie zajmować się Twoja przestrzeń w sieci.
Chcesz dzielić się swoją pasją – świetnie! A może raczej chcesz umieszczać merytoryczne, artykuły eksperckie na jakiś temat? Również dobrze! Pamiętaj jednak, że content, który zawrzesz na swoim blogu, musi mieć dwie cechy: być zgodny z Tobą i być odpowiedzią na potrzeby użytkowników szukających czegoś w Internecie.
-
Zadbaj o witrynę.
Przygotuj ją tak, aby użytkowanie było proste, intuicyjne i zgodne z zasadami UX. Witryna musi działać dynamicznie, być estetyczna i spójna z tematyką bloga. Pamiętaj także o domenie. Jej nazwa zostanie z Tobą na bardzo długo i stanie się znakiem rozpoznawczym bloga, więc musisz dobrze ją przemyśleć.
-
Przygotuj kalendarz wydawniczy.
Dobre zaplanowanie publikacji treści to połowa sukcesu. Publikując regularnie, wyrabiasz pewne nawyki u swoich użytkowników, którzy wchodzą na Twoją stronę w konkretne dni, a także znacznie zwiększasz swoje szanse na wysokie pozycje witryny w Google.
-
Twórz treści, które są odpowiedzią na potrzeby użytkowników, a przy tym ciągle zaskakują.
Pamiętaj, aby zmieniać strukturę tekstu, urozmaicać ją grafikami, zdjęciami czy filmami. Nie zapomnij także o stosowaniu zasad SEO podczas pisania treści. Tylko dobrze wypozycjonowana strona pozwoli Ci zebrać duże ilości użytkowników, którzy ją czytają.
-
Twórz społeczność.
Pisząc bloga, musisz pamiętać, że Ty jesteś twórcą efektu, ale za całą resztą stoją ludzie, którzy Cię czytają i Ci ufają. To dzięki nim będziesz trafiać do coraz szerszego grona odbiorców i to dzięki nim w przyszłości możesz zacząć zarabiać. Angażuj się więc w relację z czytelnikami, pytaj ich o zdanie dotyczące treści, które udostępniasz, szybko odpowiadaj na komentarze i wiadomości.
Dywersyfikacja kanałów przekazu jest niezwykle ważna. Nie chodzi tylko o to, aby pomiędzy wpisami podtrzymywać zainteresowanie użytkowników, chociaż to też jest bardzo ważne, ale chodzi także o to, że w razie jakichkolwiek problemów z witryną, np. z serwerem, będziesz mieć możliwość poinformowania o tym swoich czytelników.
-
Wybierz sam, jak chcesz zarabiać.
Przedstawiliśmy Ci mnóstwo sposobów na to, jak zarabiać na blogu. Możesz tworzyć produkty elektroniczne, korzystać z afiliacji lub współpracować z markami. Pamiętaj tylko, że wszystko, na czym zarabiasz, musi być wiarygodne.
Jeżeli decydujesz się na afiliację, wchodź tylko w takie programy partnerskie, które zainteresują stałych czytelników bloga i rekomenduj produkty godne polecenia.
Jeżeli wypuszczasz ebooka, musisz mieć 100% pewności, że zawarta w nim wiedza odpowiada tytułowi.
A jeśli współpracujesz z markami, pamiętaj, aby dobierać współprace rozsądnie, a nie decydować się na każdą, która wpada.
-
Mierz efekty swoich działań.
Możesz zastosować się do wszystkich powyższych porad, a mimo to okaże się, że nie wygenerujesz dochodu z bloga, ponieważ pominiesz, np. jeden istotny aspekt, jakim jest tworzenie wpisów zgodnie z SEO. Właśnie dlatego stałe monitorowanie osiąganych efektów, np. poprzez Google Analytics i Senuto jest niezwykle ważne.
-
Trzymaj rękę na pulsie.
Blogosfera ciągle się zmienia. Z prostych pamiętników przeszliśmy do zaawansowanych witryn internetowych, nierzadko połączonych ze sklepami. Musisz wiedzieć, czego oczekują użytkownicy w dzisiejszych czasach i się do tego dostosowywać.
-
Ciesz się tworzeniem bloga.
Tylko dzięki szczerości i radości ze swojej pracy podbijesz serca czytelników.