Programy partnerskie, czyli jak zwiększać sprzedaż w zamian za prowizję
Data aktualizacji: 24.04.2024
Dlaczego, działając w e-commerce, trzeba postawić na programy partnerskie? Jako reklamodawca budujesz sieć wydawców i zwiększasz sprzedaż. Jako wydawca, zarabiasz na polecaniu produktów, dzięki prostym narzędziom i bez zbędnych formalności.
Programy partnerskie (afiliacyjne) to sposób na zwiększanie sprzedaży online i budowanie sieci wirtualnych handlowców (wydawców), w zamian za prowizję od sprzedaży. To jeden z najefektywniejszych sposobów promocji. Jest też bezpieczny, bo reklamodawca ponosi koszty dopiero wtedy, gdy sam zarabia, dzięki czemu chętnie dzieli się zyskami z wydawcami.
Programy partnerskie – co to jest?
Program partnerski to wirtualne miejsce w sieci, które umożliwia partnerską współpracę reklamodawców z wydawcami w modelu Cost Per Sale (prowizja od sprzedaży) lub Cost Per Lead (stała stawka za dostarczenie określonej akcji). To narzędzie marketingu afiliacyjnego, w którym efektywnościowe modele rozliczania są podstawowym czynnikiem odróżniającym afiliację od innych działań marketingu online.
W przypadku programu partnerskiego w e-commerce reklamodawcami są sklepy internetowe, wydawcami wszelkie serwisy i strony internetowe, które chcą promować te sklepy w zamian za prowizję od sprzedaży, a sieć partnerska (afiliacyjna), za pośrednictwem systemu afiliacyjnego umożliwia zarabianie na tej współpracy każdej zaangażowanej stronie.
Programy partnerskie – Polska vs. Zachód
W Stanach Zjednoczonych afiliacja trwa od ponad 30 lat! Pierwsze programy partnerskie powstały tam już pod koniec lat 80. W Polsce programy partnerskie dla e-commerce zaczęły być uruchamiane około 2010 roku, wtedy też powstała sieć afiliacyjna webePartners.
Amazon – największy program partnerski
Program partnerski Amazona ruszył w lipcu 1996 roku i trwa do dziś. Każdy, kto poleca produkty z Amazona poprzez linki afiliacyjne, otrzymuje prowizje od sprzedaży produktów, do których dojdzie z tych poleceń.
Jeff Bezos, założyciel i prezes Amazona, w nowej strategii marketingowej postanowił wypróbować możliwości, jakie daje wynagradzanie za sprzedaże zrealizowane dzięki poleceniom. Była to wciąż nowość, więc sporo osób podeszło nieufnie do pomysłu Amazona. Bardzo szybko jednak okazało się, że jest to bardzo proste i skuteczne rozwiązanie. Afilianci (wirtualni wydawcy) nie musieli przecież robić nic więcej poza umieszczaniem linków afiliacyjnych do produktów na swoich stronach, a prowizje motywowały ich do dalszych działań. W ten sposób afiliacja stała się jednym z filarów marketingu internetowego w USA.
Programy partnerskie – jak jest cel?
Głównym celem programów partnerskich jest wzrost sprzedaży w sklepie internetowym reklamodawcy, dzięki poleceniom wydawców.
Program partnerski – kto jest kim
- Wydawca to osoba, która posiada dowolną powierzchnię w Internecie, np. serwis tematyczny, bloga, kanał na YouTube czy profil na Instagramie, i w zamian za prowizję od sprzedaży promuje ofertę reklamodawców na tych powierzchniach.
- Reklamodawca to właściciel serwisu lub sklepu internetowego, który chce sprzedawać więcej, dzięki promocji wydawców.
- Sieć afiliacyjna udostępnia technologię do prowadzenia programów partnerskich oraz narzędzia afiliacyjne, dzięki którym możliwa jest współpraca wydawców z reklamodawcami.
Promocja oferty reklamodawcy na powierzchniach online wydawców ma trafiać do potencjalnych kupujących. Im lepiej wydawca dopasuje promowane produkty do swojej grupy odbiorców, tym większe zyski odniesie on i reklamodawca. Poprzez narzędzia afiliacyjne: widgety produktowe, linki afiliacyjne czy banery, użytkownicy przechodzą do serwisu/sklepu reklamodawcy i dokonują tam zakupu. Dzięki temu użytkownik kupuje produkt, którego szukał, wydawca zarabia, poprzez otrzymanie prowizji od jego zakupów, a reklamodawca zarabia więcej, ponieważ zwiększa sprzedaż.
Programy partnerskie – kto może zostać wydawcą?
Wydawcą w programie partnerskim może zostać każdy, kto w jakimkolwiek zakresie działa online: właściciele serwisów tematycznych, blogerzy, influencerzy, YouTuberzy, użytkowników social media ( Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest), serwisy rabatowe, wyszukiwarki i porównywarki cenowe, a także właścicieli legalnych baz mailingowych i specjaliści SEO.
Program partnerski – sprzedaż najważniejsza, ale….
Program partnerski jest tworzony, aby pobudzać sprzedaż i zwiększać zyski reklamodawcy przy udziale wydawców. Są to cele nadrzędne, ale na każdym etapie współpracy należy pamiętać, że w dużym stopniu zależą one od relacji, jakie reklamodawca zbuduje ze swoimi wydawcami. Współpraca afiliacyjna opiera się na wzajemnym zaufaniu. Reklamodawca ufa, że jego wydawcy będą działać na jego korzyść, nie tylko wpływać na wzrost sprzedaży, ale również na dobry wizerunek marki reklamodawcy. Wydawcy natomiast ufają, że będą uczciwie wynagrodzeni za dostarczane efekty, na zasadach, które zostały jasno określone w regulaminie programu partnerskiego. Ta ścisła współpraca i wzajemność relacji przynosi korzyść w postaci zaangażowania we współpracę i wysokich efektów sprzedaży.
Program partnerski – sieć wydawców największą wartością reklamodawcy
Aby program partnerski był efektywny, do programu musi dołączyć odpowiednia ilość wydawców. Budowanie sieci wydawców to często proces długotrwały. Nie jest łatwo pozyskać do współpracy wydawców, którzy przyjmą na siebie ryzyko prowadzenia wszelkich działań reklamowych i będą wynagradzani wyłącznie za dostarczenie ściśle określonych efektów. Dlatego już zbudowana sieć wydawców to ogromna wartość dla reklamodawcy. To grono zaufanych serwisów, które zna potrzeby i wymagania reklamodawcy, dzięki czemu zapewnia mu skuteczną promocję programu partnerskiego przez długi czas.
Program partnerski – rosnąca liczba odbiorców z różnych źródeł
Spektrum działań wydawców, jak i różnorodność tematyki ich serwisów, to duża korzyść dla reklamodawcy. Oprócz stron korespondujących bezpośrednio z branżą reklamowanego sklepu, warto zapraszać do swojej sieci również wydawców, którzy podejmują tematy nieco bardziej odległe od głównej kategorii programu partnerskiego. Wystarczy bowiem trochę kreatywności i wyobraźni, by twórca internetowy (wydawca) umiejętnie wkomponował produkty w swoje treści. Dzięki różnorodności wydawców oferta programu partnerskiego dociera do szerokiego grona potencjalnych klientów poprzez różnorodne kanały, narzędzia i sposoby prezentacji oferty.
Program partnerski – świadomość marki i budowanie wizerunku
Budowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku marki to wartość dodana do współpracy z wydawcami, za którą reklamodawca nie płaci. Im więc większa sieć wydawców, tym większe zasięgi reklamy, za które reklamodawca płaci wyłącznie w momencie sprzedaży swoich produktów czy usług, a nie za sam fakt wyświetlenia reklamy. Część z odbiorców reklam, potencjalnych klientów, odwiedzi stronę/sklep reklamodawcy, choć finalnie nie dokona zakupu. W tradycyjnych kampaniach online reklamodawca zapłaciłby za każdą wizytę w swoim serwisie lub wciąż na niektórych serwisach, wyłącznie za fakt wyświetlenia reklamy. Ale nie w programie partnerskim. Tutaj kampanie wizerunkowe są „efektem ubocznym”, które nie generują kosztów, jeśli nie przekładają się na sprzedaż.
Drogi Reklamodawco, miej zatem na uwadze, że miarą Twojego sukcesu w programie partnerskim są nie tylko rosnące słupki sprzedaży. Twoje zaufanie, jakim darzysz wydawców, konsekwencja i spójność działań, zaprowadzą Cię do oddanego sztabu wirtualnych handlowców, którzy swoimi działaniami przyczynią się do wzrostu świadomości czytelników, a co za tym idzie – doprowadzą do zbudowania wizerunku Twojej marki.
Programy partnerskie – długofalowa współpraca, a nie szybka kampania
Programy partnerskie to nie szybka kampania, ale długofalowa współpraca, polegająca na budowaniu własnej sieci wydawców. Marketing afiliacyjny, czyli marketing efektywnościowy, gdzie reklamodawca płaci wyłącznie za efekty w postaci sprzedaży lub innych akcji, jest idealnym modelem z perspektywy reklamodawcy, ale jednocześnie jest najtrudniejszym modelem z perspektywy wydawcy. Dlatego czasami mijają miesiące, zanim reklamodawca, we współpracy z siecią afiliacyjną, zaangażuje do programu taką liczbę wydawców, że powstanie silna sieć, która pracuje na sukces własny i reklamodawcy.
Prowadzenie programu partnerskiego należy traktować jako działanie długofalowe, które nie przynosi zysków w momencie jego uruchomienia, ale z czasem przekłada się na realne korzyści reklamodawcy, przy zachowaniu minimalnego ryzyka niepowodzenia tych działań. W praktyce ryzyko przejmują wydawcy, bo gdy ich działania nie przynoszą konwersji, reklamodawca nie ponosi kosztów.
Programy partnerskie – rozliczanie w sieci afiliacyjnej
Funkcjonuje kilka modeli rozliczeniowych w programach partnerskich, jednak w działaniach e-commerce zdecydowanie najpopularniejszym jest model CPS, czyli Cost Per Sale. Oznacza to, że reklamodawca wypłaca wydawcy prowizje za pozytywnie zakończone transakcje, czyli gdy towar został opłacony i odebrany przez kupującego.
Model Cost Per Sale jest dla reklamodawców bezpieczny, ponieważ to wydawca przyjmuje ryzyko niepowodzenia kampanii. Należy pamiętać, że program partnerski musi oferować na tyle dobre warunki i wysokość prowizji, aby wydawca był skłonny takie ryzyko podjąć.
Największe zalety programów partnerskich
Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej o zasadach tworzenia i rozwijania programu partnerskiego, z perspektywy reklamodawcy, zapraszamy do przeczytania artykułu: Dlaczego warto postawić na program partnerski? Poniżej przedstawiamy największe, choć nie jedyne, zalety współpracy partnerskiej zarówno dla reklamodawców jak i wydawców.
1. Zysk dla każdego podmiotu uczestniczącego w programach partnerskich
Najważniejszy jest fakt, że na programach partnerskich zarabiają wszyscy i, że udział w programie daje rezultat w postaci relacji „win win”, dla wszystkich podmiotów. Wydawca otrzymuje prowizyjne wynagrodzenie od każdej sprzedaży ze swojego polecenia, reklamodawca notuje więcej udanych transakcji, dzięki czemu zarabia więcej, sieć afiliacyjna również zarabia prowizyjnie za pośrednictwo, a użytkownik/klient kupuje towar, którego potrzebuje, z polecenia kogoś, komu ufa. Dzięki temu marketing efektywnościowy przynosi tak dobre rezultaty.
2. Dobrowolność współpracy i dobre relacje
Dobrze prowadzony program partnerski to stale rosnąca liczba wydawców, co przekłada się na coraz większą grupę odbiorców. Reklamodawca może współpracować z różnymi podmiotami, a jednocześnie niemal każdy użytkownik Internetu może zostać wydawcą. Dzięki temu produkty z programów partnerskich są pokazywane w filmie na YouTube, w poście na Instagramie, w szczegółowej recenzji na blogu czy zestawieniu produktów w wyszukiwarkach produktowych. To właśnie sprawia, że grupa odbiorców jest bardzo szeroka i różnorodna.
Długofalowa współpraca w programach partnerskich sprzyja nawiązywaniu relacji między wydawcami a reklamodawcami, dzięki czemu współpraca jest coraz bardziej efektywna. Po kilku wspólnie przeprowadzonych kampaniach wydawcy wiedzą jak działać, aby osiągać wysokie konwersje. Dzięki temu reklamodawca oszczędza czas, poświęcany na bardzo szczegółowy briefing i może rozpocząć współpracę z nowymi wydawcami, którzy systematycznie dołączają do sieci afiliacyjnej.
3. Rozliczane za efekty gwarancją współpracy długofalowej
W programie partnerskim, gdzie reklamodawca dzieli się swoim zyskiem ze sprzedaży z wydawcą, ryzyko przeinwestowania tego sposobu promocji znika. Dlatego programy partnerskie działają latami. Najlepszym przykładem jest program partnerski marki Amazon, który trwa nieprzerwanie od 1996 roku. Taka sytuacja sprawia, że wydawcy mają czas, aby znaleźć swój sposób na współpracę z reklamodawcą, bez zagrożenia, że współpraca zostanie zakończona, zanim działania wydawców zaczną przekładać się na zyski.
4. Darmowe i różnorodne narzędzia afiliacyjne
Wydawcy mają nieograniczony dostęp do darmowych narzędzi afiliacyjnych, za pomocą których polecają produkty reklamodawcy. Dzięki właściwemu dopasowaniu produktu reklamodawcy do grupy odbiorców wydawcy oraz dyskretnym narzędziom afiliacyjnym (widżetom produktowym czy linkom afiliacyjnym), reklama może być prowadzona w bardzo dyskretny i jednocześnie wyjątkowo skuteczny sposób.
Własny program partnerski – kiedy można go uruchomić?
Odpowiedź jest prosta, im wcześniej, tym lepiej. Warto myśleć o programie partnerskim już na etapie tworzenia własnego sklepu czy serwisu internetowego. Programy partnerskie są długofalowym elementem strategii marketingowej, dlatego ich szybkie uruchomienie jest dobrym rozwiązaniem.
Program partnerski – jak zostać reklamodawcą?
Aby zostać reklamodawcą w sieci afiliacyjnej, należy podpisać umowę współpracy. W umowie między siecią a reklamodawcą określone są wzajemne zobowiązania oraz warunki wynagradzania wydawców: wysokość prowizji w programach partnerskich (zawsze ustalana samodzielnie przez reklamodawcę) czy okres żywotności plików cookies. Po podpisaniu umowy, reklamodawca implementuje kod śledzenia sprzedaży w swoim sklepie internetowym, udostępnia dynamicznie generowany plik XML i program partnerski może ruszać.
Program partnerski – jak zostać wydawcą?
Aby zostać wydawcą, wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej. Udział wydawców w programach partnerskich i dostęp do narzędzi afiliacyjnych jest i zawsze będzie darmowy. Wydawca może zacząć dołączać do programów partnerskich niezwłoczne po rejestracji w sieci afiliacyjnej. Nie ma ograniczeń co do liczby programów, w jakich może uczestniczyć wydawca. Współpraca jest zawsze dobrowolna. Wydawca może zakończyć swój udział w programach w każdym momencie, bez konieczności podawania przyczyny.
Program partnerski – jak zachęcać najlepszych wydawców do współpracy?
Najważniejsze jest, aby współpraca pomiędzy reklamodawcami i wydawcami była korzystna dla obu stron. To podstawowa sprawa, o której reklamodawca powinien pamiętać na każdym etapie współpracy, nie tylko w procesie pozyskiwania wydawców do programu partnerskiego. Wysoka prowizja to pierwszy argument, aby zachęcić do współpracy wydawców. Ale nie tylko wysokość prowizji jest wyznacznikiem atrakcyjności programu partnerskiego. Oto kilka innych ważnych wskaźników:
- wysokość koszyka zakupowego – z perspektywy wydawcy, im droższe produkty w sklepie lub im większa ich liczba w przeciętnym koszyku zakupowym, tym lepiej, bo wówczas nawet przy niższej prowizji łatwiej osiągnąć satysfakcjonujące zyski
- intuicyjny proces zakupowy – to bardzo istotny czynnik, gdyż przy zbyt skomplikowanym procesie zakupowym, współczynnik nieukończonych zamówień wzrasta, czyli maleje konwersja sprzedaży, co ma bardzo negatywny wpływ na zyski wydawcy z prowadzonych działań
- estetyczny wygląd strony sklepu – w czasach YouTube, Facebooka, Pinteresta i Instagrama, gdzie króluje obraz i piękne kadry, wydawcy dużą uwagę przywiązują do tego jak wygląda serwis, który promują, bo pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie podczas decyzji zakupowych
- żywotność cookies – czyli czas, przez jaki prowizja naliczana jest dla wydawcy, od momentu pierwszej wizyty w serwisie reklamodawcy
- rodzaj asortymentu i ceny produktów w sklepie – konkurencyjnie ceny produktów to duży atut dla wydawców, którzy dokładnie analizują rynek i polecają produkty sprawdzone i w dobrej cenie.
Po uruchomieniu programu partnerskiego, rozpoczyna się proces tworzenia sieci wydawców. Reklamodawca ma dużą swobodę przy jej budowaniu. Może samodzielnie wysyłać zaproszenia wydawcom dzięki funkcji affiliate marketplace dostępnej w panelu reklamodawcy. Weryfikuje także tych wydawców, którzy sami zgłosili chęć uczestnictwa w programie lub zgłosili się na zaproszenie sieci afiliacyjnej. W trakcie współpracy, reklamodawca ma dostęp do pełnych danych i statystyk z działań wydawców, może przekazywać banery i kody rabatowe oraz optymalizować współpracę z wydawcami na każdym etapie. Dzięki kompleksowej współpracy z wydawcami, rośnie wartościowy ruch w sklepie i wartość sprzedaży.
Programy partnerskie – jak wydawcy mogą promować oferty reklamodawców?
To jedno z najczęściej pojawiających się pytań od wydawców. Wydawcy mogą promować produkty z programów partnerskich poprzez narzędzia afiliacyjne, które zapewnia reklamodawca i sieć afiliacyjna. Najpopularniejsze to linki afiliacyjne, widgety produktowe i banery.
O ile banery i widżety mają ograniczenia co do miejsc, gdzie można je publikować (można je zamieszczać wyłącznie na własnych stronach internetowych), to linki afiliacyjne można publikować wszędzie. Efektywnie działają w serwisach i systemach zewnętrznych, takich jak: media społecznościowe czy blogi innych osób (w formie komentarzy). Linki afiliacyjne można przesyłać poprzez komunikatory typu Messenger czy WhatsApp, a także w mailach.
Programy partnerskie – promocja reklamodawców w praktyce
Program partnerski to w praktyce sieć wirtualnych wydawców, którzy promują reklamodawcę na różnorodnych powierzchniach online przy użyciu narzędzi afiliacyjnych.
Programy partnerskie na blogach
Osoby piszące blogi, budując swoją markę osobistą stają się influencerami. Przy zachowaniu lojalności i sympatii swoich użytkowników, mogą osiągnąć nie lada sukces. Autorzy blogów posiadają bardzo silnie skoncentrowaną grupę odbiorców, którą cechuje zaufanie do twórcy. Blogerzy, dbając o swoich czytelników i nie chcąc stracić ich zaufania, analizują przekazywane treści, aby odpowiadały na potrzeby grupy docelowej. Zwracają szczególną uwagę na jakość swoich publikacji. Podejście jakościowe świetnie oddaje istotę modelu Cost Per Sale. Polecane produkty z programów partnerskich są precyzyjnie dobierane do grupy odbiorców, co przekłada się na duże zaangażowanie i wysoką konwersję sprzedaży w sklepie reklamodawcy dzięki linkom afiliacyjnym.
W zależności od wydawcy każdy znajduje swój sposób na osiąganie najlepszych efektów w promowaniu produktów z programów partnerskich. Blogerzy najczęściej przygotowują wpisy na temat wybranych produktów, a następnie dodają linki afiliacyjne. Dzięki temu, gdy czytelnik kliknie w link afiliacyjny, przejdzie do sklepu i dokona zakupu jakiegokolwiek produktu, transakcja zostanie zliczona przez system afiliacyjny i przypisana blogerowi odpowiednia prowizja. Dla reklamodawcy jest to podwójna korzyści, z jednej strony zwiększa sprzedaż w sklepie, z drugiej, jego produkty są promowane na popularnych blogach i serwisach, dzięki czemu otrzymuje korzyści wizerunkowe!
Programy partnerskie na Facebooku
Facebook daje wiele możliwości zamieszczania aktywnych linków, które odprowadzają poza Facebooka, do innych serwisów internetowych, w tym również linków afiliacyjnych. Dlatego zarabianie na Facebooku jest takie skuteczne. Aktywne linki afiliacyjne można wkleić bezpośrednio w treści posta, w opisie grafiki, filmu czy w albumie zdjęć.
Programy partnerskie na YouTube
Program partnerski YouTube daje szansę na przychód głównie dużym kanałom, które pod swoimi filmami zbierają duże i bardzo duże ilości wyświetleń. Małe profile nie generują tak dużych zarobków w programie YouTube, aby móc się z tego utrzymać. Programy partnerskie w sieci afiliacyjnej eliminują ten problem. Mogą na nich zarabiać YouTuberzy z dużymi zasięgami oraz niewielkie, dopiero raczkujące lub niszowe kanały.
Programy partnerskie dają dużą dowolność YouTuberom, którzy mogą polecać produkty i zachęcać do ich kupna zgodnie ze swoją estetyką. YouTuber sam decyduje co i dlaczego poleca. Może otwarcie zachęcać do kupna wybranych produktów, podkreślając, że każdy zakup zaowocuje prowizją dla niego. Może również polecać produkty bardzo subtelnie, wskazując jedynie ich atuty, bez bezpośredniego nakłaniania do zakupu. W takim przypadku większość użytkowników może nawet nie zorientować się, że kliknęła w link afiliacyjny, który spowoduje naliczenie prowizji dla YouTubera.
Programy partnerskie w serwisach tematycznych
Tematyka, jaką poruszają strony internetowe i ich wygląd graficzny są bardzo różnorodne i nie sposób podać wszystkie przykłady. Serwisy tematyczne mogą zawierać poważne artykuły, być mocno opiniotwórcze, ale mogą też zawierać lekkie, rozrywkowe teksty. Strony te mają stricte określoną grupę swoich odbiorców, do których kierują treści. Serwisy tematycznie chętnie biorą udział w programach partnerskich, dobierając produkty, którymi są zainteresowani ich odbiorcy. Im lepiej dobrana grupa produktów, tym większy sukces.
Gdy serwis internetowy porusza wiele tematów i nie daje się zaszufladkować w jednej tematyce, również z powodzeniem może brać udział w programach partnerskich. Dzięki rozmaitości treści może przedstawiać produkty z wielu kategorii jednocześnie i trafiać do wielu różnych odbiorców. W takim przypadku bardzo dobrym rozwiązaniem są rotujące widgety produktowe, dzięki którym w jednej kreacji można pokazać wiele produktów.
Programy partnerskie w wyszukiwarkach i porównywarkach produktów
Dzięki wyszukiwarkom i porównywarkom produktów ogrom ofert, które są dostępne w internecie, można wreszcie ogarnąć i uporządkować. Dzięki porównywarkom, produkty można posegregować na najróżniejsze sposoby: według ceny, popularności, producenta, marki, a nawet koloru czy rozmiaru. Porównywarki produktów są coraz dokładniejsze i porównują coraz więcej parametrów, aby kupowanie było przyjemnością i aby odciążyć użytkowników od ogromu pracy, jaka jest z tym związana.
Dzięki plikom XML, które zawierają pełne oferty sklepów internetowych i są dostępne dla wydawców w sieci afiliacyjnej, porównywarki i wyszukiwarki produktów również mogą efektywnie współpracować w programach partnerskich. Dla reklamodawcy wyświetlanie oferty w takich miejscach ma same plusy- asortyment jego sklepu trafi do bardzo szerokiego spektrum odbiorców, bo ze względu na popularność tego sposobu wyszukiwania ofert przez użytkowników internetu, porównywarki osiągają bardzo wysokie wyniki oglądalności. Liczba wyświetleń w ciągu dnia sięga nawet wartości milionowych. Dzięki programowi partnerskiemu w modelu Cost Per Sale, reklamodawca nie płaci za przeglądanie oferty, tylko za realną sprzedaż!
Programy partnerskie w serwisach rabatowych
Kody rabatowe są zdecydowanie jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego w e-commerce. Papierowe kupony wycinane z gazet, sprawnie przeniosły się do świata on-line. Stanowią korzyść zarówno dla wydawców, jak i ich użytkowników. Kody rabatowe zyskują na popularności zwłaszcza przed konkretnymi wydarzeniami w roku, takimi jak święta, Black Friday czy Back to School. W tym czasie warto wcześniej zaplanować swoje publikacje, aby dołączyć je do wpisów na blogu lub w social media.
Kody rabatowe świetnie wspomagają rozwój programów partnerskich. Każdy wydawca bardzo chętnie przekazuje je swoim odbiorcom, choć niewątpliwe najbardziej efektywnie wykorzystują je serwisy kuponowe. Strony z kuponami rabatowymi i promocjami odwiedzają klienci, którzy już są zainteresowani zakupem, ale jeszcze szukają lepszej oferty cenowej na rynku online.
Programy partnerskie w sieci afiliacyjnej – korzyści dla reklamodawcy
1. Koszty promocji rozliczane wyłącznie za efekty sprzedaży
Brak kosztów za kampanię gdy nie dochodzi do sprzedaży, to największy atut własnego programu partnerskiego. Reklamodawca może działać bez stresu, że ponosi nakłady finansowe na działania, które nie przekładają się na sprzedaż. Program partnerski w modelu Cost Per Sale to gwarancja zwrotu inwestycji w marketing.
2. Duża liczba wydawców w jednym miejscu, stale rosnąca sieć współpracująca w modelu „za efekt”
Blogerzy, serwisy tematyczne, rabatowe, porównywarki cenowe… są ich tysiące, codziennie rejestrują się nowi i wszyscy dostępni są w jednym miejscu, gotowi by promować sklep internetowy. Uruchamiając program partnerski, reklamodawca otrzymuje dostęp do sieci wirtualnych wydawców, którzy po akceptacji do programu rozpoczną jego aktywną promocję.
3. Promocja na wielu serwisach jednocześnie
Wirtualni handlowcy, czyli wydawcy, reklamują produkty i usługi, wykorzystując do tego różnorodne narzędzia dostępne w sieci afiliacyjnej. Dlatego oferta sklepu pojawia się jednocześnie w wyszukiwarce produktów, na blogu, w social media, a udostępniony kod rabatowy, w największych serwisach rabatowych.
4. Wzrost ruchu przychodzącego i wzrost sprzedaży, statystyki i rozliczenia dostępne w jednym miejscu
Statystyki kampanii prowadzonych przez wszystkich wydawców są stale dostępne w panelu reklamodawcy. Znajdują się tam szczegółowe dane na temat ruchu, jaki generują wydawcy oraz transakcji, jakie dzięki temu są realizowane. Można analizować działania wydawców w ujęciu zbiorczym jak i szczegółowym, osobno każdego wydawcę. Kampanie można optymizować w każdym momencie jej trwania.
5. Stały kontakt i opieka Affiliate Managera, wsparcie w kwestiach rozwoju programu partnerskiego
Jeśli reklamodawca chce zaprosić do współpracy wydawcę, który nie jest jeszcze zarejestrowany w sieci afiliacyjnej, może liczyć na pomoc Affiliate Managera w procesie pozyskanie tego wydawcy do programu partnerskiego. Affiliate Manager czuwa również, aby precyzyjnie dobierać wydawców do programu partnerskiego, bo to podstawowy czynnik gwarantujący sukces współpracy afiliacyjnej.
6. Minimum formalności i zbiorcze rozliczanie z wydawcami (jedna faktura)
Podejmując współpracę z wieloma wydawcami, reklamodawca nie musi za każdym razem podpisywać umowy i ustalać warunków współpracy. Wszystko dzieje się w systemie afiliacyjnym udostępnianym przez sieć afiliacyjną. Formalności są zredukowane do minimum, aby proces przebiegał szybko i sprawnie. Na koniec okresu rozliczeniowego reklamodawca otrzymuje zbiorczą fakturę za prowizje zaakceptowane dla wszystkich swoich wydawców, dzięki czemu nie musi rozliczać się z każdym z nich indywidualnie.
Programy partnerskie w sieci afiliacyjnej – korzyści dla wydawcy
1. Duży wybór programów partnerskich
Sieć afiliacyjna skupia wiele programów partnerskich z określonych branż, dzięki czemu każdy wydawca z łatwością wybierze odpowiednie dla siebie. Większość sieci afiliacyjnych systematycznie powiększa swoje portfolio reklamodawców, dzięki czemu wydawcy mogą systematycznie dołączać do nowych programów.
2. Długofalowa współpraca z najlepszymi bez zbędnych formalności
Aby móc dołączyć do wybranych programów partnerskich w sieci afiliacyjnej, wystarczy rejestracja konta wydawcy. Wydawca nie musi podpisywać żadnych dodatkowych umów bezpośrednich z reklamodawcami, formalności zostały ograniczone do minimum. Bezpośrednio po rejestracji, wydawca może zacząć działać.
3. Darmowe narzędzia afiliacyjne wspomagające sprzedaż
Wydawcy mają zagwarantowane darmowe narzędzia, dzięki którym mogą efektywnie polecać produkty z programów partnerskich. Dzięki linkom partnerskim, widgetom produktowym, banerom i plikom XML, ruchu, jaki generują jest szczegółowo śledzony, zliczany i naliczane prowizje od wygenerowanych akcji.
4. Dowolność i niezależność w prowadzonych działaniach promocyjnych
Działając w programach partnerskich, wydawcy mają pełną dowolność w sposobie promowania produktów. Reklamodawca nie może i nie narzuca im sposobu prowadzenia kampanii. Dzięki temu wydawcy mogą swobodnie testować swoje możliwości i skupiać się wyłącznie na tych, które są najbardziej efektywne i spójne z ich wizerunkiem.
5. Miliony produktów do polecania
Dzięki skupianiu setek programów partnerskich w sieci afiliacyjnej wydawca ma dostęp do niemal nieograniczonej bazy produktów, na których może zarabiać. Z łatwością znajdzie te, co do których ma pewność, że są warte polecenia i jednocześnie są związane z branżą, w jakiej działa.
6. Wypłaty na żądanie
Prowizje na koncie wydawcy są zliczane ze wszystkich programów partnerskich, w jakich działa. Wydawca może je wypłacać w każdym momencie, z dowolną częstotliwością.
Najlepsze programy partnerskie w webePartners
Zapraszam do obejrzenia wywiadu, w którym opowiadam, jak budowałam swój biznes online, jak działają programy partnerskie i dlaczego jest to branża, która w Polsce od 5 lat rozwija się dynamicznie.
W ciągu 10 lat działalności, w sieci webePartners uruchomiliśmy ponad 1500 programów partnerskich. Specjalizujemy się w programach partnerskich dla sklepów internetowych. Współpracowaliśmy i współpracujemy z takimi markami jak: Cropp, House, Meble Vox, Magnat, Śnieżka, Castorama czy Answear. W jednym momencie, w naszej ofercie, jest dostępnych kilkaset programów partnerskich z najróżniejszych dziedzin. Wśród sklepów modowych możemy pochwalić się takimi markami jak Orsay, z kosmetyków – Triny, z rozrywki Tania Książka. Współpracujemy nie tylko z dużymi markami, ale również mniejszymi, niszowymi sklepami. Dzięki temu, zarówno reklamodawcom jak i wydawcom gwarantujemy, że każdy znajdzie dla siebie odpowiedniego partnera do współpracy. Mamy programy partnerskie ze wszystkich możliwych kategorii produktowych, takich jak: moda, zdrowie i uroda, dom i ogród, dla dzieci, elektronika, książki i gadżety, sport i rekreacja. Powoduje to, że w naszej bazie wirtualnych produktów, przeznaczonych do sprzedaży, mam ponad 3 miliony pozycji. Dlatego każdy wydawca znajdzie u nas produkt, który może polecać i zarabiać na swoich poleceniach.
Ponieważ uruchamiamy głównie programy partnerskie sklepom internetowym, opieramy się przede wszystkim na modelu CPS, czyli Cost Per Sale. Oznacza to, że reklamodawcy rozliczają się tylko za sfinalizowane transakcje. Jest do dla nich „najbezpieczniejszy model”, ponieważ nie ponoszą żadnego ryzyka prowadzonych działań przez wydawców. Jeżeli transakcja, zainicjowana przez wydawcę, finalnie nie dojdzie do skutku, reklamodawca nie musi wypłacać za nią prowizji. Sklepom internetowym, które nie słyszały wcześniej o afiliacji, może się to wydać nieprawdopodobne, ale nie ma tu żadnego haczyka. 🙂
Jeśli interesują Cię inne zagadnienia związane z programami partnerskimi, koniecznie przeczytaj:
Marketing afiliacyjny – dobra strategia aby osiągać systematyczny wzrost sprzedaży